massieve banden
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
- Locatie: Haaksbergen
massieve banden
Wie heeft er ervaring met massieve banden.
Mijn ex ME bus heeft massieve achterbanden en erg zwaar.
Aangezien de bouw van de camper bijna klaar is kom ik erachter dat er massieve banden opzitten.
Ik wil graag weten of meer mensen hier ervaring mee hebben en of dit goed rijd.
Groetjes Rudie
Mijn ex ME bus heeft massieve achterbanden en erg zwaar.
Aangezien de bouw van de camper bijna klaar is kom ik erachter dat er massieve banden opzitten.
Ik wil graag weten of meer mensen hier ervaring mee hebben en of dit goed rijd.
Groetjes Rudie
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Re: massieve banden
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Rudie
Je hebt dan natuurlijk altijd wel een voordeel je hebt geen ventiel meer nodig
Bertus
Je hebt dan natuurlijk altijd wel een voordeel je hebt geen ventiel meer nodig
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: massieve banden
Rudie, je hebt ze zelf.. :?rbm wielens schreef:.. en of dit goed rijd.
Als je vind dat je bus prima rijd, zou je ze wellicht kunnen houden. Het heeft natuurlijk zijn voordelen, geen lekke banden bijvoorbeeld.
Wellicht kun je eens in een soortgelijke bus rijden van iemand die geen massieve banden heeft, dan zou je kunnen vergelijken. (Ik denk dat het rijcomfort daar beter van is.)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zijn ze wel echt massief??
Ik meen gehoord te hebben dat ME bussen doorrijvoorzieninen in hin banden hebben: Dat zijn massieve schijven die om de velg geklemd zitten, zodat bij lekke band het voertuig daarop door kan rijden.
Als dat zo is kun je de gewone banden verwijderen en dan die doorrijvoorziening er uit slopen en de bandjes er weer op........
Frank
Ik meen gehoord te hebben dat ME bussen doorrijvoorzieninen in hin banden hebben: Dat zijn massieve schijven die om de velg geklemd zitten, zodat bij lekke band het voertuig daarop door kan rijden.
Als dat zo is kun je de gewone banden verwijderen en dan die doorrijvoorziening er uit slopen en de bandjes er weer op........
Frank
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ik heb iemand horen vertellen (mogelijk op het "oude forum") dat de ME-banden bij particulier gebruik niet door de APK komen. (Bij de homologatie van elk type voertuig staat vermeld welke banden er zijn toegestaan. )
Dus wat iedereen ook van die massieve banden vindt, waarschijnlijk moet je ze wel vervangen. Ik zou dat eerst even nagaan...
Dus wat iedereen ook van die massieve banden vindt, waarschijnlijk moet je ze wel vervangen. Ik zou dat eerst even nagaan...
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Ik zou de banden er niet af doen nooit geen lekke banden
Bertus
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
- Locatie: Haaksbergen
massieve banden
Ik wil even reageren op de reacties die ik gekregen heb.
Of deze bus goed rijd weet ik nu nog niet aangezien ik er momentheel niet mee mag rijden omdat hij nog niet verzekerd is en dus ook niet in de belasting.
Ik wil hem in het voorjaar laten keuren zowel APK als voor de camperkeuring.
Wel weet ik dat de wielen vreselijk zwaar zijn n.l. 65kg. per wiel, dit is dus maal 4. dus ongeveer 35 kg. zwaarder dan normaal per wiel.
Aangezien ik ook nog geen idee heb hoe zwaar deze bus is is nog maar de vraag of ze er wel onder kunnen blijven.
Het gewicht was volgens kenteken 3308 kg.
Dit was wel met bepansering en alles wat er in zat.
Nu hij is omgebouwd weet ik het dus niet.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je alle papieren rond hebt na de keuring zodoende kan ik daar rekening mee houden.
Rudie
Of deze bus goed rijd weet ik nu nog niet aangezien ik er momentheel niet mee mag rijden omdat hij nog niet verzekerd is en dus ook niet in de belasting.
Ik wil hem in het voorjaar laten keuren zowel APK als voor de camperkeuring.
Wel weet ik dat de wielen vreselijk zwaar zijn n.l. 65kg. per wiel, dit is dus maal 4. dus ongeveer 35 kg. zwaarder dan normaal per wiel.
Aangezien ik ook nog geen idee heb hoe zwaar deze bus is is nog maar de vraag of ze er wel onder kunnen blijven.
Het gewicht was volgens kenteken 3308 kg.
Dit was wel met bepansering en alles wat er in zat.
Nu hij is omgebouwd weet ik het dus niet.
Weet iemand hoe lang het duurt voordat je alle papieren rond hebt na de keuring zodoende kan ik daar rekening mee houden.
Rudie
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Rudie,
Ik zou altijd andere wielen lenen voor de keuring, als je nl gaat wegen voor je kenteken, dan moet je echt alles er uit halen wat ook maar iets weegt: je hebt dan als je nog belasting moet betalen een groot voordeel elk jaar met betalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bovendien scheelt het WA premie van je verzekering: wordt nl per kg bepaald.
En tot slot kun je meer laden tot je aan de 3500 kg zit.
En tot slot als je tol moet betalen in het buitenland kan het ook nog eens honderden euro's schelen volgens schrijvers op dit forum
Groeten
Frank
Ik zou altijd andere wielen lenen voor de keuring, als je nl gaat wegen voor je kenteken, dan moet je echt alles er uit halen wat ook maar iets weegt: je hebt dan als je nog belasting moet betalen een groot voordeel elk jaar met betalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bovendien scheelt het WA premie van je verzekering: wordt nl per kg bepaald.
En tot slot kun je meer laden tot je aan de 3500 kg zit.
En tot slot als je tol moet betalen in het buitenland kan het ook nog eens honderden euro's schelen volgens schrijvers op dit forum
Groeten
Frank
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: massieve banden
Na goedkeuring duurt het max 2 weken voordat je je papieren hebt, ik had ze een week later al binnen. Hoefde geen BPM te betalen, mogelijk dat het dan ook wat sneller gaat.rbm wielens schreef: Weet iemand hoe lang het duurt voordat je alle papieren rond hebt na de keuring zodoende kan ik daar rekening mee houden.
Rudie
Ik zou die massieve dingen eraf halen, zo'n bus staat al niet bekend om het soepele veercomfort, laat staan met massieve (of verstevigde) banden!
Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
ik kreeg na import keuring een tijdelijk kenteken bewijs, met het kenteken nummer wat je uitijndelijk krijgt, hiermee kun je al naar de nummerplaten boer en een verzekering aanvragen. als je beide hebt mag je met dit tijdelijk kenteken bewijs zelfs op vakantie, aan het loket van de RDW gevraagd.
Bart
Bart
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
- Locatie: Haaksbergen
banden 407
Wie weet wat er normaal voor bandenmaat op een merc. 407 zit.
Er zitten nu 6.50 R 16 op en loopt ook harder dan de teller aangeeft.
Volgens zeggen zit er normaal een 14 inch banden op.
Nu is mijn vraag kan er dan ook een 15 inch op, deze kan ik n.l. krijgen.
Wie kan mij hier duidelijkheid geven?
Bij voorbaad dank.
Rudie Wielens.
Er zitten nu 6.50 R 16 op en loopt ook harder dan de teller aangeeft.
Volgens zeggen zit er normaal een 14 inch banden op.
Nu is mijn vraag kan er dan ook een 15 inch op, deze kan ik n.l. krijgen.
Wie kan mij hier duidelijkheid geven?
Bij voorbaad dank.
Rudie Wielens.
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Volgens bij zitten er op een 407 dezelfde banden als een 307, maar helemaal zeker weet ik het niet. (is natuurlijk een iets zwaardere gewichtsklasse)Wie weet wat er normaal voor bandenmaat op een merc. 407 zit.
Op onze 307D horen:
Banden: 205R14 of 215R14 banden wel zijn het extra zware last banden en met staaldraden verstevigd en druk 4,5bar.
Velgen: 6Jx14 (GVW 3200 of 3500kg)
In principe past een 15 of 16 inch velg wel over de remtrommels/schijven heen.
Heb wel eens geprobeerd er een MB100 velg op te zetten maar dat paste niet met de bout/gat steekcirkel. Je kunt dus niet zomaar alle velgen uitwisselen soms zijn de verschillen in de gaten erg klein.
Mercedes zelf wil ook nog wel eens behulpzaam zijn bij het uitzoeken.
Gewoon eens de dealer garage inlopen en de monteurs vragen. Het magazijn wil niets anders dan orginele delen adviseren.
Let wel op met tweedehands banden. Ze moeten wel heel nieuw zijn om zeker te weten dat ze niet na verloop van tijd zullen gaan barsten of het profiel los komt.
Een klap band kan meer schade aanrichten dan je in weken aan je bus kan bouwen!
Zo hebben we zelf ondervonden op het piepkleine ritje naar de garage om: onze twijfelachtige banden te laten vervangen voor nieuwe!
De met staaldraad verstevigde banden blijven namelijk mee draaien en slaan alles kapot wat er om heen zit.
Alleen stevig stalen wielkasten kunnen het er met wat deuken af brenegen, maar kennissen van ons konden hun GEHELE keuken blok met kastjes vervangen inclusief de kunststof wielkast.
Dus bezind eer gij de massieve banden de deur uit doet!
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
- Locatie: Haaksbergen
Nieuwe Banden
Hallo Dubbelluchters
Ik heb de massieve banden verkocht aan iemand uit Den Haag aangezien men daar steeds banden lek steken.
Zelf heb ik er nu niewe onderzitten dus allemaal bedankt voor jullie reactie's
Groeten Rudie.
Ik heb de massieve banden verkocht aan iemand uit Den Haag aangezien men daar steeds banden lek steken.
Zelf heb ik er nu niewe onderzitten dus allemaal bedankt voor jullie reactie's
Groeten Rudie.
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Even ter info in dit oudere draadje:Admin schreef:Ik heb iemand horen vertellen (mogelijk op het "oude forum") dat de ME-banden bij particulier gebruik niet door de APK komen. (Bij de homologatie van elk type voertuig staat vermeld welke banden er zijn toegestaan. )
Dus wat iedereen ook van die massieve banden vindt, waarschijnlijk moet je ze wel vervangen. Ik zou dat eerst even nagaan...
Ik heb net het APK-tooltje van Winand gedownload, en daar staat letterlijk in 'personen-/bedrijfswages moeten zijn voorzien van luchtbanden'. Als het dus ECHT massieve banden zijn (en dus geen doorrij-ring-dingen) mag het dus niet voor APK.
Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
ter info; APK-tooltje zie hier:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 7969#17969
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 7969#17969
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
ter info II:
Als we er ECHT niet uitkomen met de APK (bijna ruzie met de keurmeester met het boek op tafel) hebben we een expert op het gebied van APK achter de hand. Hij kan via mij benaderd worden.
Groet,
Arnold
Als we er ECHT niet uitkomen met de APK (bijna ruzie met de keurmeester met het boek op tafel) hebben we een expert op het gebied van APK achter de hand. Hij kan via mij benaderd worden.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Arnold
Zou je aan hem kunnen vragen of ik blauwe kentekenplaten op mijn bus mag hebben voor de APK ?
Relevante gegevens van de bus zijn:
Duplicaat code 01
Bedrijfsauto
Inrichting kampeerauto
datum eerste toelating 02-02-1977
Ik ben ook in het bezit van GAIK platen.
Alvast bedankt.
Zou je aan hem kunnen vragen of ik blauwe kentekenplaten op mijn bus mag hebben voor de APK ?
Relevante gegevens van de bus zijn:
Duplicaat code 01
Bedrijfsauto
Inrichting kampeerauto
datum eerste toelating 02-02-1977
Ik ben ook in het bezit van GAIK platen.
Alvast bedankt.
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Hoi Yaco,yaco schreef: datum eerste toelating 02-02-1977
Staat ook de site van de RDW, al is die soms erg onoverzichtelijk:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/d ... nplaat.htm
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Hoi Jeroen,
Dat klopt , ik kan het antwoord op m'n vraag daar niet vinden daarom wil ik het graag van iemand van de werkvloer weten want nu heb ik en Gaik platen en blauwe platen.
Als ik alleen met blauwe platen kan rondrijden heb ik in feite GAIK platen over en kan ik die op andere voertuigen oneigenlijk gebruiken.
De bedoeling van de nieuwe kentekenplaten was om fraude tegen te gaan maar ik heb al twee keer GAIK platen over gehouden waar geen haan naar kraaide.
Weer een voorbeeld van geld verspillen over onze ruggen.
Dat klopt , ik kan het antwoord op m'n vraag daar niet vinden daarom wil ik het graag van iemand van de werkvloer weten want nu heb ik en Gaik platen en blauwe platen.
Als ik alleen met blauwe platen kan rondrijden heb ik in feite GAIK platen over en kan ik die op andere voertuigen oneigenlijk gebruiken.
De bedoeling van de nieuwe kentekenplaten was om fraude tegen te gaan maar ik heb al twee keer GAIK platen over gehouden waar geen haan naar kraaide.
Weer een voorbeeld van geld verspillen over onze ruggen.
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Ja, dat klopt.
Omgekeerd werkt het echter ook, ik heb nu blauwe platen op mijn Hano, maar geen 'kneep' in het kenteken. Kan dus zo een setje GAIK platen aan laten maken.
Maar waarom GAIK platen+kneep laten maken als je ook oneindig veel extra setjes blauwe kunt laten bijmaken? Dat is dan nog veel makkelijker. Die blauwe platen blijven fraudegevoeliger, ergens mogen we dan nog wel weer blij zijn dat de RDW/wetgever deze mogelijkheid nog heeft laten bestaan voor oude voertuigen (met dank aan de FEHAC?), anders had die Kromhout of spijlbus uit 1950 ook met die foeilijke GAIK-dingen moeten rondrijden.
Groetjes
Jeroen
Omgekeerd werkt het echter ook, ik heb nu blauwe platen op mijn Hano, maar geen 'kneep' in het kenteken. Kan dus zo een setje GAIK platen aan laten maken.
Maar waarom GAIK platen+kneep laten maken als je ook oneindig veel extra setjes blauwe kunt laten bijmaken? Dat is dan nog veel makkelijker. Die blauwe platen blijven fraudegevoeliger, ergens mogen we dan nog wel weer blij zijn dat de RDW/wetgever deze mogelijkheid nog heeft laten bestaan voor oude voertuigen (met dank aan de FEHAC?), anders had die Kromhout of spijlbus uit 1950 ook met die foeilijke GAIK-dingen moeten rondrijden.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Onze bus is als eerste toegelaten in 1980
Op de site van de RDW staat het volgende over de cijfer letter combinaties.
Dan zou hij namelijk van voor 1978 moeten zijn?
Groet,
Melchior
Op de site van de RDW staat het volgende over de cijfer letter combinaties.
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat onze bus een 99-XX-99 combinatie heeft?Kentekenindelingen sinds 1951
Sinds de invoering van het kenteken in 1951 heeft de RDW de volgende kentekenindelingen gebruikt:
1951: XX-99-99
1965: 99-99-XX
1973: 99-XX-99
1978: XX-99-XX
1991: XX-XX-99
1999: 99-XX-XX
X = letter, 9 = cijfer
Dan zou hij namelijk van voor 1978 moeten zijn?
Groet,
Melchior
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Het gaat hier om personenwagenkentekens. Bedijfswagenkentekens (en motorfietskentekens trouwens ook) lopen niet synchroon met personenautokentekens, simpelweg door het feit dat er veel minder van verkocht worden. Zo zijn de letterseries ook beperkter, bij auto's wordt het halve alfabet gebruikt, bij bedrijfswagens maar een paar letters.melhof schreef:Onze bus is als eerste toegelaten in 1980
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat onze bus een 99-XX-99 combinatie heeft? Dan zou hij namelijk van voor 1978 moeten zijn?
Groet,
Melchior
Toendertijd maakten ze er nog een zootje van, zo had mijn vorige Hanomag als kenteken XJ-95-34, een grijs kenteken uit 1968, terwijl mijn BMW motor XE-60-96 heeft, een motorfietskenteken uit 1974...
Tegenwoordig is B of V grijs, en M een motorfiets, uit mijn hoofd.
Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
kentekenplaat
Yaco,
Dat wil ik best vragen maar de RDW zegt:
quote
Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
unquote
Jouw datum eerste toelating voldoet aan de eis en jouw kenteken voldoet aan de eis. Waarom dan nog twijfelen?
Groet,
Arnold
Dat wil ik best vragen maar de RDW zegt:
quote
Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
unquote
Jouw datum eerste toelating voldoet aan de eis en jouw kenteken voldoet aan de eis. Waarom dan nog twijfelen?
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten