Omvormer en kwaliteits verschillen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Unknown User

Omvormer en kwaliteits verschillen

Bericht door Unknown User »

Hallo

Ik wil een omvormer kopen om te gebruiken in mijn bus. Nu zijn er nogal grote prijsverschillen voor gelijke vermogens waarbij ik de indruk krijg dat de kwaliteit van de sinusafgifte van de stroom erg bepalend is.

In mijn geval wil ik een laptop computer (i book G4 Apple) aansluiten. Een printer. en eventueel een gewone computer (I Mac Apple).

Kan ik met een goedkope omvormer mijn duren spullen spullen veilig laten werken.
Weet iemand of een laptopcomputer minder gevoelig is voor beschadiging door een mindere kwaliteit 230 volt stroomaanvoer dan een gewone computer.

bedankt voor een eventuele reaktie Nic
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Er is op dit gebied van alles bij elkaar te Googlen, maar vaak kom je tegenstrijdige meningen tegen. Dat komt omdat de bedrijven die de gegevens aanleveren bepalde apparaten wel of juist niet in hun pakket hebben en dus bepaalde belangen hebben.

Ik kan je wel een paar richtlijnen geven, maar er zijn zoveel verschillende apparaten dat het daarbij blijft. Om zeker te weten of een bepaald apparaat wel of niet werkt op een bepaalde omvormer zou je het eerst moeten proberen.

Het prijsverschil zit 'm inderdaad voornamelijk in de golfvorm van de uitgang: een zuivere, gladde sinus is stukken duurder dan een trapeziumvormige. Ze noemen dat "gemodificeerde sinus", maar dat is natuurlijk absolute bullshit. Het is nooit een sinus geweest, maar een blokgolf die ze met wat filteren een beetje op een sinus laten lijken. En voorts in het kastje: een blauwe kost minstens het dubbele van een zwarte!

Voor een ohmse belasting (b.v. gloeilamp, strijkijzer) maakt de golfvorm niet echt uit. Voor capacitieve en inductieve belastingen kàn het wel uitmaken.

230 V TL-buizen werken gewoon.

Een PC, zowel laptop als desktop, bevat een schakelende hoogfrequent-voeding die van de meest smerige spanningen nog nette gelijkspanningen maakt, dus zelden een probleem.

Een laserprinter werkt vaak alleen op een mooie sinus. Hetzelfde geldt voor een fotokopieerapparaat.

Een 230 V TV moet met een trapeziumspanning soms twee of drie keer worden uit- en aangezet, maar doet het dan in mijn ervaring prima.

Borstelmotoren: boormachine, slijpschijf: geen probleem. Maar motoren met een thyristorregeling kunnen niet op een blokgolf.

Een Senseo schijnt niet te werken op een trapeziumspanning (van horen zeggen). Andere koffiezetters wel.

Ik heb een ervaringsfeit dat ik niet kan plaatsen: de lader van een Braun tandenborstel gaf de geest na een paar uur blokgolf. Volgens mij zit daar niets anders in dan een trafo met een koppelspoeltje, dus mogelijk is het gewoon toeval.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En anders mag je wel eens langskomen met een te testen apparaat (< 1000 W) en het (op jouw risico) aansluiten op een trapezium-omvormer.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Ik had op mijn schip een omvormer van 2000 watt continu, deze had een trapezium sinus.
Dit was ook te zien op scoop waar we hem hebben aangehangen.
Hij had wel moeite met motoren met kortsluitanker, bv mijn compressor.
Vergeet ook de compressorkoelkast niet daar zit ook een kortsluitankermotortje in.
Als vuist regel werd genomen: 10 x het vermogen van de koelkast.
Dus eentje van 100 watt heeft een 1000 watt omvormer nodig dit ivm de hoge aanloopstroom.

Ook de tv, als je hem aanzet word gedemagnetiseerd, dit vraagt ook kortstondig een hoge stroom.

Wat de spanning betreft die is alleen goed te meten met een true RMS meter.

Wat de tandenpoetser van Braun betreft, daar schijnt hoogfrequent techniek in te zitten en dat verdraagt elkaar niet zo. (mijn broer had hetzelfde)

In de Senseo schijnt iets van een freqentieteller te zitten die weer iets regelt.
Daar voor heeft ie de top van de sinus nodig en die is er bij een trapezium af.

Ik weet dat wat de Senseo betreft helaas wat vaag ben maar als iemand hier iets zinnigs kan zeggen zou dat erg gewaardeerd worden!

Invert ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb zo'n goedkope mod.sinewave gekocht bij een electronica zaak en die melden erbij:
werkt bij pc en eenvoudige printer goed, omdat die netvoedingenhebben die weer gelijkspanning leveren.
Hij meldde ook dat sommige scheerapparaten de geest geven (ik dacht Philips.

Zelf heb ik mijn TL looplamp problemen zien krijgen: het begon te stinken en hij voelde warmer dan normaal. Dus dat doe ik niet meer.

Frank

PS bedoelde je met de blauwe soms een met een ankertje erop, net als bij Hella ??
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

PS bedoelde je met de blauwe soms een met een ankertje erop, net als bij Hella ??

Is me nooit opgevallen, maar er is een bepaald merk, dat zijn prijzen heeft afgestemd op het verwachtingspatroon van zijn primaire doelgroep, de yachties. De kwaliteit staat overigens boven verdenking, maar of je dat ècht nodig hebt :?: :?: :?:
Frank.fjph

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, ik kwam er ooit toevallig achter dat sommige identieke artikelen in de "marine" blisterverpakking gelijk 100% duurder werden.
Maar dat Victron goed is leidt geen twijfel, evenals Mastervolt die ook in die markt zit.
Frank
bart

Bericht door bart »

Hi

Kwaliteit zit hem niet in het type uitgangs spanning die er uit komt, dat is gewoon een keuze. maar meer in wat is het rendement en het opgenomen vermogen als er geen belasting aan de omvormer hangt.

ik kan zo geen rendement getallen geven, maar het opgenomen standby vermogen kan ik dat wel. Het is namelijk niet fijn als je iedere keer als je 220V wilt gebruiken de omvormer uit en aan moet schakellen, ik ben al omvormers tegen gekomen die 150 mA verbruiken als er geen 220V gebruikers zijn aangesloten, dat betekent dat je dus per dag bijna 4 Ah kwijt raakt aan je omvormer terwijl hij niet gebruikt wordt. Binnen 20 dagen is een accu van 80Ah dus "leeg".

Deze standby opgenomen vermogen is nog veel belangrijker voor bijvoorbeeld alarm, en auto radio's. hier moet je echt rekening meehouden.
50 mA is daar heel veel, 5 tot 10 mA is goed bruikbaar.
bij 50 mA staart je bus naar een 15 weken niet meer ( 180 Ah, stalling )
bij 5 tot 10 mA wordt dat dus een factor 5 tot 10 langer. Kijk dus bij goedkopen centrale deurvergrendelingen of alarm systeem naar het opgenamen vermogen in ruststand, ik heb me er al eens lelijk in vergist.
na twee weken vakanie niet meer kunnen starten.

Bart
A_A

Bericht door A_A »

He hoi, nog een apple gebruiker heel goed :-) ik tik dit ook op m'n ibook G4. Wat slimmer is, er zijn 12 volt's voedingen voor dit soort laptops. hij hoeft dan alleen maar de 12 Volt naar 19 volt te brengen. Scheelt erug veel stroom. Ok alleen je printer dan nog ff'n op een omvormer maar die heb je niet constant nodig.
Als je wilt pb of mail mij even dan stuur ik je de link voor die voedingen, ik meen dat ze 60 of 70 euro waren maar ik moet ze even zoeken
winand

Bericht door winand »

Heb net zelf zo'n voeding gekocht bij de Makro:
vermogen; 120W max. (meer dan voldoende voor een laptop)
Uitgangsspanning is in te stellen van 15 tot 24V.
Zitten verschillende verloopstekkertjes bij voor 'alle' laptops.
Werkt zowel op 12V als op 24V sigarettenaansteker.
Kost: 35 euro incl BTW
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A

Bericht door A_A »

Waarschijnlijk niet de plug voor een Apple iBook. Tenminste die heb ik nog niet gevonden.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

We hebben nu ook een Omvormer , acculader ineen in de camper en wel een met 2000 watt continu en 4000 watt piek

We hebben dit gedaan zodat we onderweg ook onze airco op 220 volt kunnen laten draaien

We hebben dit nu enkele keren thuis proef laten draaien en het gaat prima

We hebben aan accu's 389 Amp 12 volt in de camper, we willen nu wel als extar nog zonne paneelen op de camper plaatsen en we denken dan aan ongeveer 130 watt 12 volt, dat zou voldoende moeten zijn

Afbeelding

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Bertus welkom terug!!

Een en ander ligt aan het verbruik van de airco.
Vermeld even wat die doet dan kunnen we gaan rekenen!

Koel ze!

Groet Anton

Afbeelding
bart

Bericht door bart »

Met alleen het vermogen van de aico kom je er niet ( 700 W of zo iets )
De dynamo speeld een belangrijke rol. en dan ook nog te weten komen hoeveel tijd de airco aan staat, als het een graatje of 35 buiten is ( schating 20 tot 30 % )

Bart,
Frank.fjph

Hoi Bertus,
Heb je de airco al laten draaien op de omvormer??
Wat is de soort spanning die hij levert?? zuivere sinus of blokgolf

Voor zonnepanelen heb je diverse soorten laadregelaars, simpele met 4 draadjes, maar oook uitgebreidere die de accuspanning bewaken en bij te lage spanning de verbruikers afschakelen en als de dynamo loopt de zonnepanelen uitschakelen.

succes
Frank
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Frank
We hebben dit nu enkele keren thuis proef laten draaien en het gaat prima
Gegevens: Omvormer
Ausgangsleistung
2000 W Dauerleistung
4000 W Spitzenleisung für Anlaufstrom

Eingangsspannung
DC 10 V - 15 V
Ausgangsspannung
AC 230 V +/-5%
Ausgangsfrequenz
50 Hz
Standby
< 0,7 A
Wirkungsgrad
85~90%
Kühlung
Lüfter, temperaturgesteuert
Kurvenform
Modifizierte Sinuskurve
Unterspannungsalarm
10,5 V +/- 0,5 V
Batterietiefentladungsschutz
Autom. Abschaltung: 10 V +/- 0,5 V
Schutz vor Batterieüberspannung
12 Volt oder 24 Volt
Überhitzungsschutz
Autom. Abschaltung: 60 °C +/- 5°C
Überlastungsschutz
Ja
Kurzschlusssicherung Ausgang
Ja
Verpolungsschutz
Ja, durch Sicherung
Sicherung
16 x 20 A
Ausgang
2 Schukosteckdosen
Maße (L x B x H)
360 x 169 x 152 mm
Gewicht
6,5 kg

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

reaktie op winand

Let op bij die simpele voedingen.
Ik heb een keer toen in ik een simpele transformator had gekocht 230 AC naar div voltages DC e.e.a. doorgemeten met mijn multimeter en de afwijking was zomaar 3 volt.

Alleen is het dus de vraag wat is betrouwbaarder: de multimeter of de trafo.

groet
Berthil

Bericht door Berthil »

Anton schreef: Ik weet dat wat de Senseo betreft helaas wat vaag ben maar als iemand hier iets zinnigs kan zeggen zou dat erg gewaardeerd worden!
Ik heb een Senseo met een 1200W continue victron sinus omvormer (2000W gedurende 5 minuten).

Maar deze heeft ook veel moeite met de senseo.
Zodra het water warm is, gaat de senseo op een of andere regel staand staan, die het water met een snelle aan/uit regeling het water op temperatuur houd. Hierdoor beginnen de 220V lampen te flikkeren in mijn camper.
Maar het werkt wel.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Berthil,

Dat ken ik!
Die van mij (2000 watt cont.) deed dat ook, schijnbaar om de spanning konstand te houden gaat ie bij afschakelen bij zware belasting niet snel genoeg.
Maar ik er is nooit iets stuk gegaan.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Plaats reactie