webasto en omvormer24/12(leger ambulance)
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
webasto en omvormer24/12(leger ambulance)
Als ik het goed heb gezien wordt de voeding voor de omvormer (en dus voor mijn autoradio) en de standkachel verzorgd door twee van de drie rode(zwevend gezekerde draden) die aan een van de plus polen van de strartaccu's bevestigd zijn. Nu is mijn vraag kan ik deze draden gewoon overzetten op mijn hh-accu's door de zwevende zekeringen te verwijderen, de draden te verlengen, en de zwevende zekeringen weer te plaatsen, dicht bij de hh-accu's, of is dit te kort door de bocht?
Met vriendelijke groeten,
Mark
Met vriendelijke groeten,
Mark
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ja
Dat heb je goed gezien en dat kan je gewoon doen. Realiseer je echter
wel dat de omvormer nog via een relais, dat door het sleutelcontact
bediend wordt, geschakeld wordt.
Groet,
Gerard
wel dat de omvormer nog via een relais, dat door het sleutelcontact
bediend wordt, geschakeld wordt.
Groet,
Gerard



Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
- Locatie: Kampen
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Inderdaad, om het zo te laten werken zul je massaschakelaar aan moetenmarkw schreef:Houd dat in dat ik om de omvormer(radio) te gebruiken wel de sleutel in het contact moet stoppen maar dat de getrokken stroom komt van de hh-accu's ipv van de startaccu's?
Of, moet ik ook de massaschakelaar(startaccu's) ingeschakeld hebben?
Mark
hebben, sleutel in het contact en dan krijgt je omvormer spanning. Immers er is spanning nodig om het relais te bekrachtigen. Ik neem
even aan dat je nog de originele installatie hebt; dat kun je eenvoudig uitproberen.
Als je dit allemaal niet wilt, kun je de voeding van de omvormer loshalen
van het relais en die rechtstreeks gezekerd aan je hh accuus hangen.
Groet,
Gerard
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Als het nog origineel is bij je ambu zit dat relais, dat je kunt herkennen als een grijs blokje, aan de accubak rechts, vlak bij de omvormer en het zekeringkastje voor de 12V stopcontacten.markw schreef:Kun jij mij vertellen waar dat relais zich bevind?
Uit mijn hoofd zitten er aan het relais vier draden. Een bruine aan massa, een rode op pen 87 is de voeding naar de omvormer. Anders even draden volgen voor de zekerheid. Of meten natuurlijk 8)
Succes,
Gerard
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Meten
Neen, dat weet ik zo niet uit het hoofd; maar meten is weten en dat is echt niet moeilijk. Je neemt een eenvoudige multimeter, plug de meetsnoeren in de juiste gaatjes, zet het bereik op gelijkstroom, zo hoog mogelijk. Dan maak je de voedingsdraad van het apparaat los en zet deze in serie met de meetsnoeren. Apparaat aanzetten en voila de meter aflezen.
Zeker bij de aanjagers is dat simpel; ik gok 4 ampere. Bij de Webasto wordt de meeste stroom getrokken door de pomp; de ontsteking alleen de eerste paar seconden tot het fikt.
Ik kan ook nog even in de boeken duiken e.e.a. op te zoeken, duurt wat langer, meten is sneller en meer betrouwbaar.
Groet,
Gerard
Zeker bij de aanjagers is dat simpel; ik gok 4 ampere. Bij de Webasto wordt de meeste stroom getrokken door de pomp; de ontsteking alleen de eerste paar seconden tot het fikt.
Ik kan ook nog even in de boeken duiken e.e.a. op te zoeken, duurt wat langer, meten is sneller en meer betrouwbaar.
Groet,
Gerard
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten