Opvoeren Mercedes 814?
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Opvoeren Mercedes 814?
.
Hallo techneuten
Ben dit zeker zelf niet want ik heb met ijzer niets
Maar een vraag van mijn kant, er word nogal eens tegen mij gezegd dat een 814 die van ons is een 814 dus 140 PK, zomaar even opgedraait kan worden tot 160/170 Pk zonder gevolgen als je normaal blijft rijden,
Want nu is 140 Pk op de versnellingsbak en ongeveer 120 op de aandrijfas
En als de motor is op gedraait dan zijn er 140 op de versnellingsbak en 160/170 op de aandrijfas
Is het mogelijk en zo ja is het schadelijk
Bertus
Hallo techneuten
Ben dit zeker zelf niet want ik heb met ijzer niets
Maar een vraag van mijn kant, er word nogal eens tegen mij gezegd dat een 814 die van ons is een 814 dus 140 PK, zomaar even opgedraait kan worden tot 160/170 Pk zonder gevolgen als je normaal blijft rijden,
Want nu is 140 Pk op de versnellingsbak en ongeveer 120 op de aandrijfas
En als de motor is op gedraait dan zijn er 140 op de versnellingsbak en 160/170 op de aandrijfas
Is het mogelijk en zo ja is het schadelijk
Bertus
Laatst gewijzigd door berriaaf op 27 jul 2005, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
B.B. (Beste Bertus)
Wat je precies voor ogen hebt met 'opdraaien' weet ik niet.
Wat wel veel gebeurt is dat de inspuitpomp bij 'n gespecialiseerd bedrijf opnieuw afgesteld wordt.
De inspuitpomp staat nu op de fabrieksafstelling, dus op de gemiddelde 814 (in jouw geval).
Binnen de transportwereld is het (redelijk) normaal om de wagen ná de inrijperiode naar 'n dieselservice te brengen om de pomp te laten "optimaliseren".
Het gevolg is 'n toename van het vermogen van +/- 10% en 'n brandstofbesparing van +/- 10%.
Weet wel 'n gerenomeerd bedrijf in Zeeland die dat doet, maar als jij daar heen moet is je brandstofbesparing gelijk teniet gedaan
Je kunt n's in de "Gouwe Gis" kijken bij Dieselservice of zoiets. Anders kun je bij de plaatselijke M.B.-truckdealer n's vragen waar er bij jouw in de buurt zo'n bedrijf zit.
Conclusie: Mijn ervaring is dat het zeker rendabel is, maar je moet wel de kosten afwegen tegen het aantal kilometers wat je aflegt.
Peter
Wat je precies voor ogen hebt met 'opdraaien' weet ik niet.
Wat wel veel gebeurt is dat de inspuitpomp bij 'n gespecialiseerd bedrijf opnieuw afgesteld wordt.
De inspuitpomp staat nu op de fabrieksafstelling, dus op de gemiddelde 814 (in jouw geval).
Binnen de transportwereld is het (redelijk) normaal om de wagen ná de inrijperiode naar 'n dieselservice te brengen om de pomp te laten "optimaliseren".
Het gevolg is 'n toename van het vermogen van +/- 10% en 'n brandstofbesparing van +/- 10%.
Weet wel 'n gerenomeerd bedrijf in Zeeland die dat doet, maar als jij daar heen moet is je brandstofbesparing gelijk teniet gedaan

Je kunt n's in de "Gouwe Gis" kijken bij Dieselservice of zoiets. Anders kun je bij de plaatselijke M.B.-truckdealer n's vragen waar er bij jouw in de buurt zo'n bedrijf zit.
Conclusie: Mijn ervaring is dat het zeker rendabel is, maar je moet wel de kosten afwegen tegen het aantal kilometers wat je aflegt.
Peter
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo Bertus,
Wat je gehoord hebt, klopt. In de 814 heeft een OM366. In de 817 een OM366A, de zelfde motor met een turbocompressor. En de OM366LA heeft een turbocompressor en een intercooler.
Vermogens:
366......136 pk
366A....170 pk
366LA..204 pk
... en dat allemaal uit hetzelfde blok.
Dirk Kapteijn heeft ergens geschreven dat hij bestaande motoren (zij het andere types) wel met een turbo heeft uitgerust. Dus in beginsel kan dat.
Groeten,
Ernst
Wat je gehoord hebt, klopt. In de 814 heeft een OM366. In de 817 een OM366A, de zelfde motor met een turbocompressor. En de OM366LA heeft een turbocompressor en een intercooler.
Vermogens:
366......136 pk
366A....170 pk
366LA..204 pk
... en dat allemaal uit hetzelfde blok.
Dirk Kapteijn heeft ergens geschreven dat hij bestaande motoren (zij het andere types) wel met een turbo heeft uitgerust. Dus in beginsel kan dat.
Groeten,
Ernst
- Eduard
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
- Locatie: Eindhoven
Ook bij een OM314 motor
Heeft de OM314 van mijn 508 ook al inspuiting die je zo kan afstellen dat je meer vermogen hebt en minder verbruik?
Ik heb daar best wel interesse in.
:D
Eduard
Ik heb daar best wel interesse in.
:D
Eduard
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hallo Eduard,
"turbocompressor" en "intercooler" hebben betrekking op de ademhaling van je motor en niet op de brandstofinspuiting.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je inderdaad de debiet van je pomp kan verhogen om zo aan meer vermogen te komen, maar ik vind het een beetje vreemd verhaal, want
- wat doet het met je verbruik?
- wat doet het met de roetvorming?
- zouden de ontwikkelaars niet al een optimale inspuiting hebben uitgerekend?
Groeten,
Ernst
"turbocompressor" en "intercooler" hebben betrekking op de ademhaling van je motor en niet op de brandstofinspuiting.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je inderdaad de debiet van je pomp kan verhogen om zo aan meer vermogen te komen, maar ik vind het een beetje vreemd verhaal, want
- wat doet het met je verbruik?
- wat doet het met de roetvorming?
- zouden de ontwikkelaars niet al een optimale inspuiting hebben uitgerekend?
Groeten,
Ernst
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
Beste Bertus, Eduard en/of Ernst.
Nogmaals, binnen de transportwereld is het normaal om de wagen ná de inloopperiode naar een dieselservice te brengen.
Mijn ervaring is dat het brandstofverbruik met +/- 10 daalt terwijl het vermogen met +/- 10 stijgt.
Bij zo'n dieselservice wordt de pomp exact op tijd opnieuw afgesteld en de verstuivers opnieuw geregeld.
Dat wil niet zeggen dat de ontwikkelaars van, in dit geval, M.B. maar 'n stelletje knoeidozen zijn, maar op de fabriek wordt de hele inspuiting mechanisch afgesteld op 'n manier dat de gemiddelde motor goed loopt.
Verder heb je ook te maken met 'inloopslijtage'.
Met de roetmeting heb je geen probleem, want de verbranding is, na zo'n beurt, optimaal.
we hebben het hier natuurlijk wel over 'n gespecialiseerd bedrijf om dit bij te laten doen.
Als ergens brandstofbesparing 'n hot item is, is het wel in de transportwereld en daar is het normaal om te doen.
Heb alleen geen idee wat zo'n beurt kost maar het is natuurlijk wel zaak om de kosten en de baten (brandstofbesparing) tegen elkaar af te wegen.
Peter
Nogmaals, binnen de transportwereld is het normaal om de wagen ná de inloopperiode naar een dieselservice te brengen.
Mijn ervaring is dat het brandstofverbruik met +/- 10 daalt terwijl het vermogen met +/- 10 stijgt.
Bij zo'n dieselservice wordt de pomp exact op tijd opnieuw afgesteld en de verstuivers opnieuw geregeld.
Dat wil niet zeggen dat de ontwikkelaars van, in dit geval, M.B. maar 'n stelletje knoeidozen zijn, maar op de fabriek wordt de hele inspuiting mechanisch afgesteld op 'n manier dat de gemiddelde motor goed loopt.
Verder heb je ook te maken met 'inloopslijtage'.
Met de roetmeting heb je geen probleem, want de verbranding is, na zo'n beurt, optimaal.
we hebben het hier natuurlijk wel over 'n gespecialiseerd bedrijf om dit bij te laten doen.
Als ergens brandstofbesparing 'n hot item is, is het wel in de transportwereld en daar is het normaal om te doen.
Heb alleen geen idee wat zo'n beurt kost maar het is natuurlijk wel zaak om de kosten en de baten (brandstofbesparing) tegen elkaar af te wegen.
Peter
- Eduard
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
- Locatie: Eindhoven
OM314 verstuivers optimaal instellen, wie oh wie
OM314 verstuivers optimaal instellen, wie oh wie heeft dat ooit al eens laten doen? En bij wie?
Eduard
Eduard
- Thorvald
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
- Locatie: Tilburg
inspuiting afstellen dieselpomp,
geachte dubbelluchters,
op de achterkant van de brandstofpomp zit een dopje geschroeft wat vastzit met twee schroefjes, onder dit dopje zit een stel schroef, met deze schroef geef je de diesel pomp meer diesel en kun je hem sneller laten lopen, dit schroefje wordt ook wel het rook schroefje genoemd, hiermee stellen ze hem netjes af. Je kunt de bus een snelheid laten halen van 110 km uur,
MAAR:
Het brandstof verbruik gaat flink omhoog, wat logisch is
en je motor heeft een opmerkelijkj kortere levensduur....
mocht je een aantal goede motoren op voorraad hebben dan is dit een optie, zoniet,
blijf het dan lekkr rustig aan doen,
mocht je eventueel toch iets harder willen rijden en heb je een goede motor leg dan de iets grotere banden erop. 7.00 R16
Met bovenstaande bedoelingen en wijzigingen aan de brandstofpomp wil ik iedereen laten weten dat dit onder zijn haar eigen verantwoording gebeurd..
doei..Thorvald
op de achterkant van de brandstofpomp zit een dopje geschroeft wat vastzit met twee schroefjes, onder dit dopje zit een stel schroef, met deze schroef geef je de diesel pomp meer diesel en kun je hem sneller laten lopen, dit schroefje wordt ook wel het rook schroefje genoemd, hiermee stellen ze hem netjes af. Je kunt de bus een snelheid laten halen van 110 km uur,
MAAR:
Het brandstof verbruik gaat flink omhoog, wat logisch is
en je motor heeft een opmerkelijkj kortere levensduur....
mocht je een aantal goede motoren op voorraad hebben dan is dit een optie, zoniet,
blijf het dan lekkr rustig aan doen,
mocht je eventueel toch iets harder willen rijden en heb je een goede motor leg dan de iets grotere banden erop. 7.00 R16
Met bovenstaande bedoelingen en wijzigingen aan de brandstofpomp wil ik iedereen laten weten dat dit onder zijn haar eigen verantwoording gebeurd..
doei..Thorvald
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast