406 met OM314; chassisbalk verwijderd

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
A_A

406 met OM314; chassisbalk verwijderd

Bericht door A_A »

.

HE hoi, ik weet dat er hier mensen zijn met een 406 waar later een om314 in gezet is. Ik heb zo'n auto. MAar net gebeld door de apk keur meester. Zwaar afgekeurd!!! voor het plaatsen van de motor is een dwarsbalk van het chassis verwijderd. Volgens hem en nou zal dat wel me vallen kan het chassis bij een aanrijding op de voorbumper het chassis breken. Hoe is dat bij jullie 406'n ?
met wat andere dingen erbij zit ik nu op een schatting van 1500 euro voor de apk :-( Bus is vorig jaar wel goed gekeurd maar toen was hij nog niet van mij. Zo zie je maar een bus kopen met verse apk zegt ook niet alles :-(
winand

Bericht door winand »

Oei, da's even tegenvallen :cry:
Mijn HH F40 is grotendeels gelijk aan de 406. Ik heb em ook nog niet zo lang en dus nog niet te hoeven keuren.. Krijg er toch een kriebelig gevoel bij. Waar zou die chassisbalk dan moeten zitten? (ter hoogte van wat?)

Wat gaat er nu aan je bus gebeuren?
Die chassisbalk kan niet op de orginele plek, dus komt er dan een ergens anders en is het dan opgelost?

Zeerover heeft ook een 406 met OM314, wellicht dat hij ook eens onder zijn bus kijken.

Hier een plaatje van het chassis dat ik even uit het smeerschema van de 406 heb geleend:
Afbeelding
Is die rode balk weggehaald?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
GerardM
Contacteer:

Re: 406 met een om314

Bericht door GerardM »

A_A schreef: Zwaar afgekeurd!!! voor het plaatsen van de motor is een dwarsbalk van het chassis verwijderd
dat is inderdaad balen; maar vraag de keurmeester gerust eens op basis van welk artikel de afkeur dan zou zijn. Om een uitspraak van een bekende westfriese DL garagehouder/keurmeester te citeren: ''wat er niet is ken ik ook niet afkeuren"...

Groet en succes,

Gerard
A_A

Bericht door A_A »

Heb de bus nog niet weer gezien, ik vermoed dat het inderdaad die rode balk is.
Tja aan de andere kant als die balk er niet inzit omdat het niet meer past snap ik niet zo goed hoe je dan door een balk even verderop wel een goed te keuren situatie krijgt. Volgens mij mag je geen veranderingen zomaar aan je chassis maken. Ook was er volgens mij iets met lassen aan het chassis. Maar die 1500 euro is ook voor andere dingen, zoals remleidingen die aangevreten zijn, rubbertjes enzo. Het was een beste lijst, wel raar dat hij vorige keuring zonder enige aantekening door de apk gekomen is. Mischien moet ik daar maar weer even langs :-)
En tja met een bus die ik vorig jaar voor 2000 euro gekocht heb, maandag hoor ik wat de beste man voor mij precies kan beteken. Dinsdag kan ik even bij de bus kijken.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

wat dacht je van naar de vorige APK keurder gaan en hem daar laten keuren, kan ie moeilijk zaken afkeuren die vorig jaar ook zo waren. (tenzij de vorige eigenaar de bus gestript heeft voor ie hem verkocht)

Of weet RDW al van afkeur???

Frank
A_A

Bericht door A_A »

De Rdw weet nog van niks. Heb eerst een offerte gevraagd omdat ik wist dat er wel een paar dingen gedaan moesten worden. Maar ehh waar ik nu meer zit, stel dat de garage houder gelijk heeft en het frame serieus verzwakt is door die missende balk. Ik rijdt wel regelmatig met het gezin op vakantie rond. Het idee dat je dan met een auto rijdt die bij een aanrijding geen stevig heid blijkt te hebben vind ik een heel vervelend idee. Afgelopen vakantie met een geschat totaal gewicht tegen de 4 ton aan bult af 100 km/h op de snelweg met een verzwakt frame. Tja klinkt toch wat minder.
Nou ja maandag hoor ik tegen welke kosten het evt te maken is.
Kijk je kan dan wel zeggen bij die ander wordt hij wel goed gekeurd, maar veilig is het dan nog niet.

Zijn er ergens tekeningen te vinden van het chassis van een 406 en een 508 ?
Bert Steenhuis
Contacteer:

Re; 406 met OM314.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Hoe op de papieren een OM 314 legaal in een 406/407 krijgt weet ik niet, daar kunnen anderen zeker uitsluitsel over geven.

Ik wil het even hebben over die dwarsbalk (gebogen buis) onder motor/versnellingsbak.

Als je een OM 615/616 motor uit een 406/407 wilt halen dan moet de versnellinsbak over deze buis getakeld (gekrikt oid) worden, de dwarssteun/buis zit aan weerszijden aan het chassis geklonken en blijft dus zitten.

Als je een OM 314 uit een 508/608 wilt halen dan komt met het losnemen van de achterste motorsteunen van het chassis ook de dwarsbalk onder motor en bak los.
Het verwijderen van een OM314 heb ik in ons "low-Budget camper vervolg verhaal " al eens beschreven

Dit betekend dus dat voor montage van een OM 314 in een 406/407 chassis de oorspronkelijke balk/buis er uit moet, maar met de OM 314 OOK DE BIJBEHORENDE MOTORSTEUNEN EN DE DWARSBALK GEMONTEERD MOETEN WORDEN.

Als de balk wordt weggelaten dan zijn ook de motor steunen niet naar behoren te monteren !

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
winand

Re: Re; 406 met OM314.

Bericht door winand »

Bert Steenhuis schreef:...maar met de OM 314 OOK DE BIJBEHORENDE MOTORSTEUNEN EN DE DWARSBALK GEMONTEERD MOETEN WORDEN.
Is dit dan een demontabele balk met bouten bevestigd oid?
Het chassis van een 406 is toch ook hetzelfde als dat van een 408 waar een OM314 in zit?
Bert Steenhuis
Contacteer:

RE; 406 met MO314

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Antw. op de laatste vraag van Winand.

Het is dus inderdaat een demontabele balk, het geheel bestaat eigenlijk uit drie delen (de 2 motorsteunnen niet meegeteld), links en rechts zijn twee steunen tegen het chassis geschroefd, OP die steunen worden de motorsteunen bevestigd, en er ONDER de dwarsbalk middels de zelfde bouten.

Op welke punten 406 en 408 chassis gelijk zijn weet ik verder niet, maar er is dus ALTIJD VERSCHIIL in de dwarsbalk onder motor/versn.bak BIJ OM 615/616 OF OM314 MOTOREN

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
winand

Bericht door winand »

Okee, hier een fotootje van mijn chassis.
Duidelijk zijn twee dikke balken (1 en 2 ) te zien. Ik denk dat balk 2 ontbreekt? Kwestie van er een vinden en eronder bouten?

Afbeelding

Bij de rode pijl 3 even een vraagje van mijn kant,
Dit is een leeg gaatje? Hoort hier iets in te zitten?
(dacht meteen terug aan topic http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1048 ,maar dat blok ziet er toch net weer iets anders uit)
A_A

Bericht door A_A »

Das een mooie foto super! Maar de garage houder had het over een balk die weg geflexed was. Nou ja dinsdag maar es even kijken. Ben al erg blij met alle hulp via dit forum!
Ben ondertussen al druk bezig alle spaarpotjes in het huis leeg te halen ;-) moet toch lukken deze apk, 'k wil m'n knaapje nog niet kwijt.
Maandje geleden onder de auto bezig geweest en uit mijn hoofd zeg ik dat balk 2 er zeker is, daar kwam ik nogal stevig met mijn neus tegen aan :-(
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik zou me als ik jou was maar eerder zorgen maken over de auto waar je tegenaan botst dan om je eigen verzwakte chassis ( tenzij het een betonnen muur is).
Het lijkt mij gezien de zwaarte van deze chassis niet zo snel te zwak te worden.
Ik meen dat er bij mij 3 dwarsbalken tussen zitten, en pas toen ik de derde er tussenuit wou halen begon het chassis wat raar te doen.

Als ik nog bij de bus kom zal ik ook even kijken naar het aantal en plaats van de balken

Frank
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

uuuhhh, Kan iemand me misschien ook vertellen hoe ik hier afbeeldingen op krijg???????

Afbeelding

[/img] Afbeelding

Bedankt voor de tip Leen. :D

Heb nog wat meer foto`s gemaakt, staan op mn album.
Laatst gewijzigd door it camperke op 04 dec 2006, 17:34, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Plaats reactie