Yo koukleumers,
heb ff de zakjapanner erbij gehaald om onze kleine en grote bus te vergelijken.
De grote bus is gebouwd als touringcar en daar mogen de betalende passagiers natuurlijk geen kouwe tapeinden in krijgen..
Aldus mag je aannemen dat er in de O303 voldoende kachels zitten om de inzittenden al zwetend richting wintersport te vervoeren, want de boord-kroeg moet ook zijn omzet draaien, toch?
Goed, nadat we deze onomstotelijke waarheid hebben aangetoont maar ff de inhoud in kubieke meters van de beide voertuigen:
Hanomag F40: ca 19 m3.
Mercedes O303: ca 38 m3.
De O303 is dus 2X zo groot als de F40 maarrrr, en nou komt den aap uit den mouw geplettert: Heeft
5 heteluchtkachels die aangesloten zijn op de motor.
Alsof dát nog niet erg genoeg is om de gemiddelde bussieseigenaar in onredelijke mate te frustreren zijn die 5 kachels ieder ook nog fors groter van formaat dan het lamme lauwblazertje in het kleine bussie; de voorste zelfs 3X zo groot..
Algehele conclusie van dit wetenschappelijk onverantwoord vergelijkend wrakkenonderzoek: Bereid je voor op schrikkelijk kouwe voortbewegings-organen als je s'winters in je bussie blijft rijden..
Grinnnnn... :twisted:
Tóch rij ik de hele winter comfortabel in m'n F40, zonder daarbij de uiterlijke kenmerken van "Willem Barentsz op Nova Zembla" te hoeven aannemen.
Hoe die kale klojo dát nou weer versiert?? :shock:
Errug simpel hoor: De koude-luchtroosters bij m'n voeten plak ik aan de buitenkant af met ducktape (want die krengen van luikjes lekken altijd), en bij mijn hoofd zit een knoppie.
Dat knoppie bedient de Truma ringverwarming (op LPG).
Kost een paar centen extra, maar 't is zó lekker warrúúúm..:P :P :P
Owwww, en begin nou niet te zeuren dat je geen kachel mag stoken tijdens het rijden, want olie lekken mag ook niet.
En dát doen we allemaal..
It's a hard winterslife in a bussie, but somebody got to do it.
It better be me.. 8)
Vernikkel ze,
mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.