Vraag voor aanschaf

Plaats reactie
mfellman
Contacteer:

Vraag voor aanschaf

Bericht door mfellman »

Dames en Heren,

Ik kijk nu een tijdje mee op het forum en ik heb eigenlijk een vraag die ik niet ergens kan plaatsen. Daarom maar hier. Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om een checklist waar naar gekeken moet worden. Die staan zo links en rechts geloof ik wel. Het gaat er eigenlijk meer om waar ik o.a. budgetair op moet rekenen.

Wij (Ikke, mijn dan vrouw en 2 kinderen die dan 3 maanden en 2,5 jaar zijn) hebben onze zinnen gezet op de anschaf van een camper. Zoals in mijn voorstel berichtje al aangegeven gaat de voorkeur uit naar een Mercedes. Het wordt me echter wel duidelijk dat het toch ook wel handig is om een beter beeld te krijgen van de kosten.

Ik ben dus best wel benieuwd naar ervaringen van anderen over de kosten van onderhoud en aanschaf. Wat is een normale prijs (niet wat de gek vraagt of wat de gek geeft) voor een camper in een behoorlijke staat (technisch niet teveel achterstallig en ook een interieur wat nog even mee kan).

Zijn er overigens ook ervaringen met handelaren/garages die een goede prijs kwaliteits verhouding hanteren (heb overigens geen oneindig budget :D ) en ook redelijke uurtarieven onderdeel prijzen hanteren. (mochten mensen dat willen weten voor volvo estate's dan kan ik ook zo'n adres noemen)

Het hoort eigenlijk allemaal bij het oriënteren vindt ik.

Hoewel ik er niet op zit te wachten met een kleine op komst ben ik ok wel benieuwd naar verhalen van mensen die zelf een interiueur hebben ingebouwd (ook kosten technisch ben ik daar wel in geinterresserd).

Zo dat was het weer even :-)

Marc

PS: Ook horror verhalen zijn welkom voor de beeldvorming.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
A_A

Bericht door A_A »

He hoi, belangrijk is denk ik bij aankoop dat je er verstand van hebt, of iemand mee neemt die er kijk op heeft. Alleen nieuwe APK zegt niet alles, maar wel de basis in ieder geval. Ben bang dat er niet te zeggen is boven de 10000 euro heb je altijd een goede.
Als ik naar mijzelf kijk, m'n bussie was 2000 euro en er moet nu ook zo'n bedrag aan verspijkerd worden. Dwz ik hoop minstens de helft uit te sparen door er zelf een tijdje mee bezig te gaan.

De binnenkant van mijn bus zitten ook al wel redelijk wat uren in. Toen ik hem kocht zat er geen dinette in, net als geen alternatief hefbed en hoogslaper. Dat heb ik er afgelopen jaar allemaal ingezet. Voordeel is wel dat ik nu een bed heb van 202 Cm lang dus plek genoeg. Je kan hem dan wel naar je hand zetten.
De huishoud accu zat er ook niet in, en als ik nu binnen rond kijk zie ik dat ik duidelijk geen meubel maker ben maar dat ik wel in mijn eigen gecreerde kamertje zit :-)

Maar vergeet niet dat als je zelf veel kan het goedkoper is. Ik kan lang niet alles zelf maar elk uur wat je zelf kan scheelt toch al snel weer een aardige cent. Maar je zou hem kunnen laten keuren bij een camperdealer.

Kopen bij een dealer van ons soort auto's kan naar mijn idee wel maar meestal zie je dan toch dat je er echt geen garantie oid opkrijgt, of als je het al krijgt je zoveel betaald dat het ook niet opschiet.

succes!
ps ik las dat je in mijn droom auto rijdt :-)
cornepol

Bericht door cornepol »

A_A schreef:Ben bang dat er niet te zeggen is boven de 10000 euro heb je altijd een goede.
Klopt denk ik wel. Iemand van de club is meegeweest om te kijken. Onze 508 was boven de 10.000 en daar hebben we dan een camper voor gekocht met 100.000 km op de teller (net ingereden dus), geen enkel roestplekje, 17,5 banden en een goed interieur, zoals je in de onderstaande plaatjes kunt zien...

Afbeelding

Afbeelding

wij wilden er niet teveel tijd in steken, maar het kost toch altijd meer tijd dan je wilt/hebt. Ik denk dat het een randvoorwaarde is dat je zelf handig bent en van knutselen houdt, anders moet je geen mercedes kopen...

Wat wij zelf nog gedaan hebben is een hefbed gemaakt in de cabine voor ons 1,5 oude zoontje en de baby die er in april aan zit te komen. Was veel (denk)werk, maar ziet er nu perfect uit. Verder nog een gaskachel ingebouwd, een motorrek achterop, een trekhaak, rek voor reservewiel en nog wat kleine dingetjes gedaan...er moet nog een keer een imperial op, maar dat gaan we voor januari niet meer redden.

Als je meer wilt weten of wilt komen kijken/rijden, moet je maar een gil geven.

Deoi,

Corné
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Corne , dat ziet er netjes uit!
Ik zou zeggen gewoon doorgaan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Gerard Wildschut

Bericht door Gerard Wildschut »

Hai Marc,

Een prijs noemen is altijd moeilijk. Hoever is een bus al ingebouwd: volledig, helemaal niet ? Hoe oud is de bus ?

Kijk eens naar geboden prijzen bij Domeinen;links op internet; de site van Dick de Groot.

Informeer ook eens bij garagehouders of adverteerders in de Klep.
Hoe handig ben je en hoeveel vrije tijd heb je ?

Maak een lijstje van materialen, die je wilt gebruiken. En welke apparaten moeten er in: kachel, koelkast, ventilator, toilet, douche ?
Kijk ook eens in de Kaartenbak ! :idea:

Groet,
Gerard W
winand

Bericht door winand »

Corné, wat hangt daar voor een tafeltje ondersteboven boven je eettafel?
lijkt wel voor een beamer ofzo? :D
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gerard Wildschut

winand schreef:Corné, wat hangt daar voor een tafeltje ondersteboven boven je eettafel?
Winand,
Met een beetje fantasie: bril bij de hand, gebit bij de hand enz.

Groetjes,

Gerard W
Maar alle gekheid op een stokje: ik vraag het me ook af ?
Maar volgens mij ligt de laptop erop en met een tv-stick kun je ook direkt TV kijken :oops: :oops:
cornepol

Bericht door cornepol »

Gerard Wildschut schreef:
winand schreef:Corné, wat hangt daar voor een tafeltje ondersteboven boven je eettafel?
Winand,
Met een beetje fantasie: bril bij de hand, gebit bij de hand enz.

Groetjes,

Gerard W
Maar alle gekheid op een stokje: ik vraag het me ook af ?
Maar volgens mij ligt de laptop erop en met een tv-stick kun je ook direkt TV kijken :oops: :oops:
Presies! Vorige eigenaar had er een tv in. Rekje zit er nu niet meer in, de schotel is er ook af. Interesse? 8)
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Ik zat laatst te bedenken om toch ook eens bij die handelaart in Assen langs te gaan. Misschien (maar dat weet ik dus ook niet zeker) is het wel handiger om een goede bus als basis te nemen en dan zelf een interieur erin te bouwen. Maar ja dan is eigenlijk al het gehele budget op aan de aanschaf alleen (zonder interieur).

Ik heb op zich niet zoveel tegen op achterstallig onderhoud (als het maar beperkt en overzichtelijk blijft) maar ben ook bang dat ik niet alles zelf kan doen. Hoewel een volvo niet echt licht is zal ik als krik toch naar iets degelijkers om moeten kijken en de assteunen heb ik dan liever in een wat andere catagorie.

Maar dan ga ik eigenlijk ook nog voorbij aan het feit dat voor de vakantie ons tweede kind geboren wordt en ik daardoor eigenlijk geen tijd meer heb om groots aan een bus te klussen. Voorlopig hou ik vooral MarktPlaats in de gaten en hoop daar voor een redelijke prijs een bus te vinden waarmee ik ervoor probeer te zorgen dat ik iets budget over hou voor wat noodzakelijk onderhoud.

Ik heb nu al twee uitnodigingen om eens te kijken bij een camper (niet voor de koop) en daar wil ik ook zeker gebruik van gaan maken in de komende maanden.

In het ergste geval moeten we concluderen dat we door moeten sparen :? . Maar ja nu we er zo mee bezig zijn zou dat toch ook wel een beetje een domper zijn en als je een bus huurt voor een vakantie (of een andere vakantie boekt) heeft dat weer zo'n impact op het budget...

Enfin er moet altijd wat te wensen over blijven en een ander nadeel van de oudere campers is ook het probleem met de kinderzitjes. Misschien willen wij wel iets wat niet verstandig is :) .

Nou ja afwachten maar even (moet ook wel voordat het budget er is). Ik ben in ieder geval wel blij met de reacties (en hoop stilletjes op meer reacties en misschien wel op PB's die melden dat er een bus te koop komt rond juni 2007 voor ons budget en in een redelijk goede staat :lol: )

Marc
cornepol

Bericht door cornepol »

Tja, kan alleen uit eigen ervaring spreken. Wij hadden een hele complete bus gekocht waaraan we nog een paar kleine dingen moesten doen.

Nou zelfs die kleine dingen hebben bakken met tijd gekost en je bent eigenlijk nooit echt klaar. Wat je op een dag kunt doen viel mij erg tegen. De helft van de tijd was ik bezig met bedenken en het heen en weer rijden naar de praxis, de mercedes dealer en het onderdelenmagazijn van onze club. Het komt allemaal wel goed, maar je moet geen haast hebben.

Kheb zelf ook een zoontje van 1,5 en onze tweede komt eraan. Minder tijd om te klussen dus. Om die reden hebben we veel meer aan de bus uitgegeven dan we vooraf bedacht hadden zodat we niet zoveel hoefden te doen.

D'r staat nu trouwens een hele mooie korte 508 op de site van dubbellucht, maar die zal ook wel niet goedkoop zijn...
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Een beperkt budget én beperkte tijd om aan een bus te rommelen?
Da's naar mijn bescheiden mening al minstens 1 beperking te veel om een bussie te kopen.. :roll:

Ff de kenmerken van de gemiddelde Mercedes/Hanomag bus:
* Roesten als de hel.
* Maken een rotherrie.
* Zuipen brandstof.
* Zijn niet vooruit te branden.
* Zijn op latere leeftijd al door zó veel ondeskundige handen gegaan dat je de meest stompzinnige dingen tegenkomt, die jou vervolgens weer klauwen met geld of/en tijd kosten om te verhelpen.

De voordelen:
* Veel ruimte voor een bus onder de 3500kg.
* Relatief eenvoudige techniek.

Je hebt het over oldtimers.
En of het nou een Rolls of een bussie is; in een oldtimer moet je tijd én geld steken om het fatsoenlijk op de weg te houden.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A

Bericht door A_A »

Sluit mij geheels aan bij Leo, heb hier voor een daf/volvo 66 gehad uit 1977. Was ook erg leuk maar ja met een oldtimer ben je of tijd of veel geld kwijt om hem rijdend te houden. Maar zoals leo zegt, het is wel vaak eenvoudige techniek. Heb de vario bak van de daf ook vervangen. Dat zijn dingen die je door een garage kan laten doen maar dan ben je erg veel geld kwijt.
Vergeet niet dat onze bussen vaak zo oud zijn dat de monteur die de bus onderhanden krijgt dit type niet meer kent en het eigenlijk dus ook net als jij voor het eerst doet/ziet.

Wat dat betreft tijd is geld, nou ja Geld voorkomt tijd. Dwz als je geld genoeg hebt kun je alles laten doen.
Dat heb ik nu met de apk, laten doen minimaal 2500 euro, zelf doen hopelijk niet veel meer dan 500 euro aan onderdelen. Maar heb mijzelf wel 3 maanden gegeven omdit te doen.
en 2500 euro heb ik niet voor mijn hobby dus moet je die tijd wel hebben.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Alle argumenten van de oldtimers zijn bij mij bekend. Heb intussen al een paar auto's gehad die er bijna onder vielen. Mede een reden om voor Mercedes te kiezen is de verhalen dat onderdelen in ieder geval goed beschikbaar zouden zijn.

En geen tijd is het ook niet. Ik heb wel tijd en als ik me kwaad maak dan krijg ik ook het nodige wel voor elkaar. Ik heb de voorkeur voor eenvoudige techniek (anders snap ik het ook niet meer maar heb soms ng wel wat advies/documentatie nodig). En dan kan ik eventueel ook wel wat hulp krijgen en volgens mij vindt mijn hulp dat ook wel geinig om aan dat soort techniek te werken. En het is natuurlijk ook niet zo dat er meer dan 5000 km per jaar mee gereden wordt (voorlopig in ieder geval niet) wat automatisch ook consequenties heeft voor de techniek.

Het enige waar ik echt een hekel aan heb (omdat ik er zelf ook niets mee kan) is een roestduivel die te lang zijn werk heeft kunnen doen. Een beetje oppervlakkige roest draai ik mijn hand niet voor om maar als het snijden en lassen wordt :? .

Maar misschien dat de conclusie wel zou moeten zijn dat het voorlopig niet haalbaar is. Maar als een bus in eerste instantie nog niet helemaal aan mijn hoge :lol: eisen voldoet dan kan ik er in het jaar daarop aan werken. Wij (en velen met ons) hebben nu eenmaal niet het budget om naar een dealer te gaan en een camper te kopen van een jaar of 2-3 oud. Dus wij zijn zeker bereid om dingen voor lief te nemen.

We weten in ieder geval wel zeker dat we ooit (en het liefst zo snel mogelijk) een camper willen hebben na een fantastische vakantie in Canada. Ook de vrijheid van vertrekken en de mogelijkheid om gewoon de hond mee te kunnen nemen spreekt ons aan. Een caravan zien wij gewoon niet zitten (wij zien de reis zelf meer als vakantie alhoewel de kinderen op een gegeven moment er wel voor zouden kunnen zorgen dat we er anders over moeten denken).

Voorlopig gaan we er in ieder geval voor (anders kun je beter helemaal niets proberen). Er is ons al eens een bus aangeboden die ons aansprak en qua prijs ook voldeed (het bedrag dat wij er ongeveer aan wilde uitgeven). Gekeken hebben we niet maar het zag er gewoon goed uit (was ook iemand op dit forum) maar het was gewoon nog iets te vroeg (belastingcentjes nog niet terug van dit jaar 8) ). We hadden ook toegang gevraagd tot het forum om ons in eerste instantie te kunnen oriënteren en ik hoop dat we binnen een jaar dus ook echt lid kunnen worden met een bus.

Maar wij blijven ale meningen waarderen en zijn dus ook welkom.

Om even op het niet vooruit te branden en het zuipen terug te komen. Ik hoorde van familie die z'n L300 busje (lijkt op H100) hadden dat deze ook 1 op 10 reed. En het niet vooruit te branden is tijdens de vakantie vooral het probleem van anderen 8) . En we hopen dat als een busje het tot nu toe heeft uitgehouden dat het betekend dat de techniek toch niet zo erg is mishandelt (en dat probeer je ook te achterhalen natuurlijk met wat simpele tests).

Marc
Saskia

geduld

Bericht door Saskia »

Nou Marc, nog veel geduld gewenst, voordat je er één hebt. Wij wilden er één kopen bij de Domeinen, maar zaten net te laag met bieden. Ik meen 4200 Euro. Toen stond er vlak daarop een ex-ambu uit '86 te koop bij een dealer, voor dezelfde prijs. We moesten nog alles doen aan het interieur, maar roest had ie niet en motorisch heeft ie ons nog nooit in de steek gelaten. We zijn nu net de 100.000 km. gepasseerd. Ik dacht dat toen we hem kochten er zo'n 35.000 km. op de teller stond.

Die mooie die bij 'vraag en aanbod' te koop staat kost € 22.500,00, zag ik op Marktplaats.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Haast is een slecht raadgever...................

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
johan millenaar
Contacteer:

kosten dubbellucht camper

Bericht door johan millenaar »

hallo marc, je vraagt je af wat een camper zoal kost: in mijn geval kan ik je dat vertellen.
in 1997 heb ik een dubbelverlengde 508 camper met verhoogd dak gekocht voor € 3700,-. daar heb ik heel wat dingen aan laten doen in de loop der jaren:
motor laten reviseren, 2x dakluik in laten zetten, achter de voorste (rechter-) deur een raam laten zetten ( beter zicht naar rechtsachter ), alle kleine onderhoudsbeurten bij de apk in de garage en meer van het kleine werk, dat deze bus nodig had, zo in de loop van de 6 jaar. ( toen was hij rijp voor de sloop; wel alles eruit gesloopt en voor mijzelf gehouden )
zoals je leest: LATEN doen. dit mede in verband met het gebruik: zakelijk (waardoor ik altijd over de bus moest kunnen beschikken ) en ook privé.
omdat ik alles heb bijgehouden nu kosten en kilometers.
tot mijn eigen verbazing (toen!) heb ik in die 6 jaar een bedrag van € 47633,- uitgegeven aan deze bus, dwz. aanschaf, verzekering, belasting, diesel, olie, reparaties, etc. etc.
in totaal heb ik in die jaren 100120 km gereden, dus de kilometerprijs komt in dit geval uit op €0,47.
( het zijn de kosten! ik heb niet het bedrag er vanaf getrokken, dat ik bij mijn aangifte inkomstenbelasting in mindering kon brengen wegens de zakelijke kilometers (€ 0,18/km, nu zelfs € 0,19/km!. het waren 56026 km zakelijk,dwz. zo'n € 10.000.- "teruggave" , dan kom ik uit op € 0.37/km).
na de sloop rij ik (natuurlijk!) weer dubbellucht (508 camper), waarbij de kosten ongeveer gelijk zijn, ondanks de gestegen brandstofprijzen.
( later zal ik de kosten van deze 508 geven. ik ben nu tevens in het bezit van een 613 (bedrijfswagen maw. alle kosten aftrekbaar!), zodat binnenkort de 508 in de verkoop gaat.)
er is natuurlijk heel wat te verdienen door zelf veel (reparaties) te doen.
ik heb geprobeerd iets over kosten duidelijk te maken, waarbij alles naar €'s is omgerekend.
groet. johan.
ps. het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
Detlev

Bericht door Detlev »

Dat is wel een hele hoop geld.....
Onze bus begin dit jaar gevonden voor 3750 euro (Vraagprijs 5750). Merc 406 omgebouwd naar 508, bj 1969, geen roest, starten lopen. (ongekeurd, 4 jaar stilgestaan, groot rijbewijs)
Afbeelding
Teruggekeurd naar klein rijbewijs voor enkele tientjes. Vervolgens enigszins verbouwd naar eigen inzicht, oa. rondzit veranderd in vast bed, kachel ingebouwd, geiser opgehangen, luifel erbij en alle water/elektra/gas leidingen vervangen, andere motorkap (35 euro), Andere vloerbedekking. Deze onderdelen op de tweedehands markt gevonden voor weinig. (alles bij elkaar zo'n 500 euro)
Toen nog 7 nieuwe banden (oude waren 28 jaar!) per band incl. BTW en opzetten 109 euro (euromaster) Twee nieuwe (start)accu's 140 euro, huishoud accu semitractie 120 ah 15 euro 6 mnd oud (dit was wel een heel groot mazzeltje). Bij oldtimer garage de remmen laten reviseren en keuringklaar laten maken 600 euro, toen goedkeuring en klaar.
km prijzen vind ik hier niet zo goed bij passen, als je rijd kost het brandstof natuurlijk....hoort ook verzekering bij: 180 euro wa met twee inzittenden reisverzekering. Wegenbelasting is er niet.
Ik rij nu zo'n 25 jaar merc busjes en bussen, altijd camper, altijd oldtimer en geef daar niet zoveel aan uit. De camper staat nu in onze eigen loods, kosten ongeveer 33 euro per maand. Verder vind ik dat je het bespaarde vakantie budget hier nog bij moet rekenen! (of eigenlijk af moet trekken....) Ik ga ieder jaar voor heel weing geld met vakantie, ook ver weg. Hoofdvakantie meestal zo'n 4/5 weken en een paar duizend km, reken daar nog de vele kleine vakanties, weekeinden en festivals bij en de voordelen zijn bijna onbetaalbaar......
Als je zo'n oldtimer koopt is het natuurlijk het leukst/goedkoopst/de bedoeling dat je zoveel mogelijk zelf doet, daar moet je de tijd voor hebben/nemen....
Zoveel busjes, zoveel verschillen dus. Het is wat je er zelf van maakt!
Mercedes 406 uit 1969
Gerard Wildschut

Kijk ook eens op de hierondergenoemde site.
Ook daar is veel info te vinden.

http://www.camperbouw.uwnet.nl

Groet,

Gerard
Stille Willy
Contacteer:

Bussie

Bericht door Stille Willy »

Je heb natuurlijk ook voordelen met zo'n oldtymer
Je bent van de straat als je aan het knutselen ben
J e blijft uit de kroeg want daar is geen geld meer voor
EN als je op vacantie ben heb je altijd vrij zicht vooruit(berg op blijven ze achter je en bergaf zijn ze al lang weg voor jij komt

Trouwens die van mij gaat 87 km wind mee bergaf en richting kroeg)

Ik blijf er bij het zijn de enige echte auto's

Sucses er mee en laat je niet afschrikken eenmaal met het virus besmet komje er niet meer vanaf
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Plaats reactie