massaprobleem?

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
jan
Contacteer:

massaprobleem?

Bericht door jan »

Ook al staan ze uit, de ruitenwissers doen zo nu en dan een paar slagen.
Ik heb het idee dat het een massaprobleem is.
Komt de massa van een centraal punt ( mercedes 407 ) en als dat zo is, waar kan ik dat vinden?

groet,
Jan,

PRIOVIER
brt

Bericht door brt »

Hee dat is een bekent probleem, daar heb ik ook last van (alleen dan in een L409). Ik ben dus ook wel nieuwsgierig
jan
Contacteer:

massa

Bericht door jan »

Inmiddels het centrale massapunt gevonden.

Nu nog een maffe storing:

Mijn richtingaanwijzers doen het alleen als ik de knipperlichtalarmschakelaar ingeschakeld heb.
De alarmlichten doen het al helemaal niet.

Dit is verder geen probleem zolang ik niet met pech langs de weg sta en dze alarmlichten nodig heb.

wie heeft hier een antwoord op :)
Arnold Smeets

massaprobleem?

Bericht door Arnold Smeets »

Iets dergelijks had ik soms. Ik heb een middagje uitgetrokken en het deel van het dashboard met de klokken er uit gehaald en ook het handschoenenkastje.
Vervolgens heb ik alle overtollige draden er uit gehaald, vanaf de voeding via de schakelaar tot aan de gebruiker. Nogal eens was de gebruiker weggehaald en de draad gewoon afgeknipt. Niet geïsoleerde draden zijn gevaarlijk maar dat was de vorige eigenaar blijkbaar een zorg.

Er kwam nogal wat restanten draad uit.

Daarna heb ik de accu's losgemaakt en de zekeringenkast leeggemaakt. Vervolgens alle draden nagelopen, alle bevestigingen even losgemaakt (ook bij de schakelaars), schoongemaakt, ingespoten en weer bevestigd. Ook de zekeringen en de zekeringenkast hebben een opfrisbeurt gehad.

Voor de extra's, bij mij de radio, de sigarettenaansteker (Nee: we roken niet maar het is makkelijk voor de gsm's) en een kaartleeslampje is een apart plus blok gekomen en een apart min blok. Die twee kastjes zijn netjes aangesloten, het plus blok via een hoofdzekering.
Sindsdien heb ik geen gezeur meer gehad met mijn electriciteit.

Een beetje gereedschap, iets meer tijd en een paar pleisters is alles wat je nodig hebt.

Werk veilig: haal zodra je geen spanning meer nodig hebt om uit te zoeken wat nu eigenlijk wat is je accu's even los.
Isoleer alles en zet er voldoende zekeringen tussen, op een logische plek zodat je er snel bij kunt.
In het dashboard is niet veel ruimte en wel wat scherpe punten (vandaar de pleisters) dus kijk uit!

Sterkte,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
jan
Contacteer:

Massa.

Bericht door jan »

Arnold,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inmiddels de centrale massa ontdekt en ik het boutje waarmee de draden aan de carosserie verbonden zitten wat aangedraaid, want die zat niet supervast en alle problermen zijn opgelost.
Ik heb ook nog wat loze draden liggen die ik een keer ga verwijderen.
:lol: :lol:
dinand

Bericht door dinand »

kan iemand vertellen waar deze centrale massa zit? ik heb nu nml ongeveer precies hetzelfde probleem. als ik mijn knipperlichten gebruik is het om meen bus een grote disco van knipperende remlichten en koplampen, en ik snap er he-le-maal niks van
Detlev

Bericht door Detlev »

waarom kijk je niet even op de site onder "dokumenten voor leden" daar staan verschillende elektrische schema's:

- 508
- 406
- legerambulance 508
Mercedes 406 uit 1969
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Dinand
kan iemand vertellen waar deze centrale massa zit
Ben bij de vDubbelluchters de grootste electra dummie

Maar als dummie zeg ik massa is bij de auto toch het hele chassis

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
dinand

Bericht door dinand »

@ detlev heb ik al uitgeprint, maar t schema is niet zoals het in de bus gemonteerd zit.

@berriaaf, ik ben ook een dummie op electrisch gebied, maar dat wist ik ook. Ik vraag naar de plek waar meeste electrische draden op het chasis vast zitten . . heb hem al nagelopen, kan het echt niet vinden.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn meerdere massapunten, wat de verlichting betreft gewoon de buitenkant van de lampjes volgen.

Succes

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Als je de centrale massa van het dashbord zoekt heb je heel wat verschillende fucties die door massaprobleem gestoord worden.

Bij mijn 508 zit die midden onder het dashbordpaneel met de meters , koppen en controlelampjes.

Vier schroeven uit het paneel schroeven ( wel eerst accu los maken) en dan hele paneel omklappen. Soms nodig om banjonetsluiting van km teller losmaken en evt een enkele stekkerverbinding.
De massabout zit daar ongeveer in het midden op de bodem eronder.

Succes
Frank
dinand

Bericht door dinand »

klopt, er zitten flink wat storingen in het systeem, noodknipperlichten doen het niet, dashboard verlichting niet, grootlicht alleen links, knipperlicht rechts gaat aan bij groot licht, stadslicht werkt als knipperlicht, remlichten doen het niet, knipperlicht+dimlicht = disco en zo nog wel wat . . .ben er nu al een paar dagen zoet mee, maar ik kom er echt niet uit . . bij de verdeeldoos achter zat 1 draad los, heb ik vast gemaakt, maar resultaat is dat andere dingen weer anders gaan doen.

heb al een afspraak gemaakt bij een garage om het te laten maken want ik maak volgens mij meer kapot dan dat ik heel maak.

D
dinand

Bericht door dinand »

en o ja, onder mijn dashboard is het centrale massapunt verplaatst naar de zekeringen kast, dus er is al eerder een en ander aan versleuteld blijkbaar.

Dat is echt mijn allergrootste frustratie aan mijn bus, zeker 80 % van de dingen die ik afgelopen half jaar heb moeten doen waren eerder gedaan door vorige eigenaars maar of niet goed of niet afgewerkt waardoor het helemaal overnieuw moest en dan in het kwadraat.....grrrrr
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Dinand,

Als de kleuren van de bedrading nog een klein beetje kloppen, dan is er met het schema in de hand altijd uit te komen.
Gewoon ff logisch nadenken.
Het zijn amper 20 functies die je moet nalopen, dus dat moet lukken. :)

En 'de rotzooi van een ander opruimen' zal hier niet veel mensen vreemd in de oren klinken.:wink:
Dat krijg je nou eenmaal met die ouwe troep.

Zoek ze, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
dinand

Bericht door dinand »

jeps, er zit niks anders op inderdaad . . ben al begonnen. Maar het is 3x zo moeilijk als je gene verstand hebt van electriek. Met mijn logica dacht ik als ik lamp voor lamp de voorlichten loshaal moeten op een gegeven moment de rechter knipperlichten stoppen mee blijven branden omdat je het circuit doorbreekt. Of mijn logica klopt niet, of het ligt gewoonweg niet daaraan.
winand

Bericht door winand »

Bij mijn werkte mijn ruitenwissers ineens onbetrouwbaar in een grote regenbui. Even later hield ie er helemal mee op. Nieuwe zekering, pats, meteen weer doorgebrand.
Later bleek dat de claxon, die de zekering met de ruitenwisser deelt, door het vele water kortsluiting had gemaakt.
Claxon vervangen, probleem opgelost.

Niet al je problemen zijn hiermee opgelost lees ik wel, maar zo zie je maar dat ook een ander onderdeel kapot kan zijn i.p.v. enkel slechte bedrading
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
dinand

Bericht door dinand »

ben, ik heb het over de 508, 407 heb ik niet (meer).

Ga ik doen, maar moet ik dan bv. van alle 3 de rechter knipperlichten controleren of ze massa maken omdat ze mee aan gaan met de koplampen? Lijkt mij dat dat aan de koplampen ligt en dat ik daar het probleem moet zoeken toch?

Overigens, is er een verklaring voor dat de problemen constant veranderen? Dan werkt het zus en zo, even later doet het weer anders.....
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Kijk eens goed na het schema en merk op dat alles dan wel via het contactslot dan wel rechtstreeks stroom van de accu krijgt!
In de auto ligt de min van de accu ook aan het chasssis en dient dus als een grote min, hier en daar zijn boutjes gemonteerd en dat is wat jij denkt en centrale min.
Dus een kant krijgt + en de rest van bv een lamp of ruitewisser motor ligt aan massa dus - min.
De buiten kant van een lampje is dus "min"en ligt aan massa, als je dat volgt kom je op een aardpunt uit, kwestie van opletten das logies.
Maakt nou zo'n achterlampenset slecht massa dan gaat de stroom via andere lampen en verbruikers massa zoeken en dan krijg je wat jij noemt de vreemde verschijnselen.

Je kunt dus met een proeflampje op de + en de andere kant ergens tegen je auto of ie wel spnning krijgt.

Is dat het geval en het lampje brand niet, dan neem je een draad houd die tegen de buitenkant van het lampje en de andere kant ergens op de auto.
Doet ie het wel heeft ie geen of slechte massa, en de vreemde dingen zijn dan ook over.

Aard ze!

Succes!

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 24 dec 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Plaats reactie