Transitokenteken lost doorvoerproblemen op

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Transitokenteken lost doorvoerproblemen op

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters

Transitokenteken lost doorvoerproblemen op

Op 1 januari 2007 introduceert de RDW het transitokenteken. Met dit nieuwe tijdelijke
kenteken mogen voertuigen zonder (Nederlands) kenteken toch van de weg gebruik maken,
zowel in Europa als wereldwijd. Met dit nieuwe kenteken lost de RDW een groot deel van
de doorvoerproblemen voor de voertuig- en exportbranche op.

Het transitokenteken en daarbij behorende bewijs vervangt het zevendaagse kenteken, dat
nog tot 1 juli 2007 voor doorvoer gebruikt kan worden. 'Het zevendaagse voldeed niet aan
de internationale regels', zegt Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW. 'Maar
bij gebrek aan beter gebruikten ondernemers het ook voor vervoer in het buitenland. Bij
staandehouding in het buitenland leverde dat natuurlijk problemen op. Met het
transitokenteken is dat verleden tijd.'

Het transitokentekenbewijs voldoet aan de eisen die in internationale verdragen zijn
vastgelegd. Daarmee is het transitokentekenbewijs niet alleen geldig in Nederland, maar
wereldwijd. Met één Nederlands transitokentekenbewijs kan dus de doorvoer
door heel Europa en ook daarbuiten geregeld worden. Het transitokentekenbewijs kent een
vormgeving die afwijkt van de reguliere Nederlandse kentekenbewijzen. Het document, dat
14 dagen geldig is, is uitgerust met hoogwaardige veiligheidskenmerken die ervoor zorgen
dat het document moeilijk na te maken is.

De aanvraag van een transitokenteken moet gebeuren bij een RDW-keuringsstation. De RDW
moet namelijk de identiteit van het voertuig onderzoeken. De kosten van het onderzoek en
het transitokentekenbewijs bedragen 62,00 euro. Van de voertuigen die de APK-plichtige
leeftijd hebben bereikt en geen APK-certificaat uit een EU-land kunnen overleggen,
controleert de RDW ook de technische staat. De kosten hiervan bedragen 37,50 euro voor
lichte voertuigen en 60,00 eruo voor zware bedrijfswagens en aanhangwagens.

Van 1 januari 2007 tot 1 juli 2007 bestaan het transitokentekenbewijs en het zevendaagse
kentekenbewijs naast elkaar. Per 1 juli 2007 verliest het zevendaagse kentekenbewijs zijn
geldigheid en kan voor doorvoer alleen nog het transitokentekenbewijs gebruikt worden.
Voor het transitokenteken wordt dezelfde kentekenplaat gebruikt als voor het
exportkenteken.

Het transitokentekenbewijs is bedoeld voor doorvoer van voertuigen die geen (Nederlands)
kenteken hebben. Vaak zijn dit voertuigen die afkomstig zijn uit het buitenland en via
Nederland naar een ander buitenland worden gereden. Ook nieuwe voertuigen komen voor een
transitokenteken in aanmerking. Voor de uitvoer van voertuigen met een Nederlands
kenteken over de weg naar het buitenland, blijft het bestaande exportkenteken met -bewijs
het geschikte middel.

Vanaf 1 januari 2007 is meer informatie over het transitokenteken te vinden op een
speciale website: transito.rdw.nl

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten