huishoudaccu opladen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

funtioneert de dynamo, als hij niet draait als massa, of niet?

Nee hoe kom je daar zo op?

Van de dynamo ligt een kant aan de de min - cq massa evenals de -min van de accu's.
De min vind zijn weg door de bouten van bv. de spaninrichting en waar ie me vast zit.

De + van de dynamo word geregeld dat de spanning niet boven een vooraf ingesteld maxium komt.

De motor zelf ligt ook dmv een dikke lits (platte gevlochten kabel ) ook aan de massa dus het chassis.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
bus lichtjaar

Bericht door bus lichtjaar »

Ik was bezig een indicator LEDje te maken over de schakelaar tussen de accu's zodat ik kan zien hoe de schakelaar geschakeld is, zodat ik niet per ongeluk van de huishoud accu start. De plus van de accu funtioneert dan als + en de kant van de dynamo als -. Als de motor start gaan de LEDjes dan uit.
De vraag is dus of de dynamo geleid (en als min kan funtioneren) als de motor uit staat en de bus niet rijdt. Is het mogelijk via de plus van de accu door de dynamo een stroomkring te krijgen?
- to infinity and beyond -
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Een ledje neemt weinig stroom, maar ik denk dat de gelijkricht diodes in de dynamo een te grote "sper" hebben om het ledje te laten branden.
Je kunt het in ieder geval proberen!

Led ze!

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Kún je wel via de HHaccu starten dan, want er loopt toch een rechtstreekse +kabel van je startaccu's naar je startmotor?

De rest van het spul kan dan natuurlijk wél op de HHaccu staan, zoals gloeien en het startmotor-relais bedienen (want dat gaat allemaal via de contactschakelaar)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Bus lichtjaar zoekt het wat verder weg, in plaats van een diodebrug dan wel een relaitje heeft ie een schakelaar er tussen zitten.
Het ligt er een beetje aan welke controle ie wil hebben.
En hoe heet ie de scakelaar aan gesloten?

Word alleen + met + verbonden of schakelt ie ook nul?

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Grinnn Anton,

ik heb er ook zo'n beul van een schakelaar tussenzitten hoor..:wink:
Een scheidingsdiode kost 0,7Volt aan laadspanning en een relays kan kapot gaan.

Als het spul eenmaal draait, dan schakel ik gewoon via de paralelstand ("Both") naar HHaccu om die te laden.
Heb ik nou al heel wat keertjes gedaan en de dynamo doet t nog best.
Ik moet alleen oppassen dat ik 'm niet via de "nul"stand schakel, want dan wil er natuurlijk wél een diodebrug op wegstuiteren.
Maar da's gewoon een kwestie van opletten.:)

Anton

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Zo'n diode brug kun je makkelijk zelf compenseren.
Je haalt de spanningsregelaar er ff uit en drukt de contacten zover uit elkaar dat ze elkaar niet meer raken.
Dan 2 gaatjes boren en draad er door heen en daar een stevige diode aan solderen.

Ik heb er zelf een relais er tussen gemaakt en dat werkt goed.
Bij mijn vorige campers nooit geen problemen.
Zal wel lekker waaien daar bij julie?

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dat compenseren wist ik Anton, ik doe niet anders om m'n tractie-accu's hier aan boord vol te krijgen.. :)
Ipv verbuigen schuif ik altijd een stuk isolatiemantel over 1 van de lipjes.

Maar ik heb een schakelaar in m'n bussie omdat ik aanhanger ben van de gedachte: "Alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot" :P

De lippen waaien je hier inderdaad voor de ogen.. :roll:
En zo nu en dan een lekkere bui inclusief windstoten..
Ik lig hier dan ook lekker zachies te schommelen, want de wind blaast me vrij van de kaai. :)
Moet alleen in de gaten houden of het water niet te hoog komt, anders krijgt het bussie zwemles.. 8)

Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

kandie 303 dan nog steeds niet zwemmen ????????????
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Die 303 staat hoog en droog achter de dijk Frank..:D

Ik rij nog steeds met het kleintje in de rondte, en dié weet wel wat natte voeten zijn.
Zo'n zwemles kost natuurlijk wel een stelletje wiellagers, maar dan heb je ook wat..:P

Frank.fjph

Licchtjaar, dan hier een antwoord op je vraag of de dynamo een min levert als hij niet draait:

Als je een lampje aansluit vanaf de plus (accu, via contact of zo,) op de
D+ klem van de dynamo (ook wel 61 ) dan heb je een massaverbinding via de dynamo zolang die nietloopt, loopt de motor, dan geeft die klem gewoon plus. En gaat het lampje uit................. dat is de wijze waarop het laadcontrolelampje werkt (accusymbool op dashbord)

Of de gewone plus ( B+ of 30 ) dat ook doet weet ik niet

Frank
bus lichtjaar

Prefect jongens, dat was precies wat ik nodig had..
winand

Bericht door winand »

Niet elke dynamo heeft een D+ aansluiting meen ik me te herinneren :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Niet elke dynamo heeft een D+ aansluiting meen ik me te herinneren
Elke Dynamo heeft een d+ aansluiting, anders kan er niet geladen worden...

Misschien ben je in de war met een W+?

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
winand

Bericht door winand »

Eh... :oops: ... waarschijnlijk wel he?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

W + is een aansluiting voor een toerenteller.

D + is de aansluiting van het laadcontrolelampje.

+ Ze!

Groet Anton

Afbeelding
bus lichtjaar

Alles is gelukt, alles laadt op, prachtig.
Nu heb ik alle accu's weggewerkt onder de bestuurdersstoel, en ik zag dat ik nog een plekje had voor een extra huishoud accu. Kan ik die evt parallel schakelen aan mijn andere huishoud accu, of is dat teveel van het goede? dan zou het er dus zo uit zien:

dynamo & startmotor
|
|
schakelaar_______startaccu
|
hh1 & hh2

en dan alles met de plussen aan elkaar de minnen aan de massa.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Als de accu's van hetzelfde type zijn en even oud (en dus ongeveer een gelijke laad/ontlaad geschiedenis) dan zal het parallel plaatsen van accu's geen groot probleem zijn. In alle andere gevallen (eigenlijk altijd dus als je achteraf parallel plaatst) is het gevolg dat de éne accu heel snel kapot gaat en de andere ook een knauw krijgt. Welke het eerst overlijd weet ik zo niet meer maar ik geloof de "slechtste".

Marc

PS: Tijdens het laden zou het niet zo'n groot probleem mogen zijn om ze parallel te zetten als je genoeg laadstroom hebt. Overigens is dit uit eigen ervaring.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Anton

Bericht door Anton »

Hoi
mfellman schreef:Als de accu's van hetzelfde type zijn en even oud (en dus ongeveer een gelijke laad/ontlaad geschiedenis) dan zal het parallel plaatsen van accu's geen groot probleem zijn. In alle andere gevallen (eigenlijk altijd dus als je achteraf parallel plaatst) is het gevolg dat de éne accu heel snel kapot gaat en de andere ook een knauw krijgt. Welke het eerst overlijd weet ik zo niet meer maar ik geloof de "slechtste".

Marc

PS: Tijdens het laden zou het niet zo'n groot probleem mogen zijn om ze parallel te zetten als je genoeg laadstroom hebt. Overigens is dit uit eigen ervaring.
De accu's mogen best een beetje veschillen als de verschillem maar niet al te groot zijn.
Wat het laden betreft:Stel dat de dynamo 30 amere levert een uur lang, dan komt er in een accu 30 ampereuur bij, verliesen even niet meegerekend.
Of dit nu in eentje van 200 of een van 100 ah gaat maakt niet uit.

Laad ze!

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Anton schreef:Hoi
mfellman schreef:Als de accu's van hetzelfde type zijn en even oud (en dus ongeveer een gelijke laad/ontlaad geschiedenis) dan zal het parallel plaatsen van accu's geen groot probleem zijn. In alle andere gevallen (eigenlijk altijd dus als je achteraf parallel plaatst) is het gevolg dat de éne accu heel snel kapot gaat en de andere ook een knauw krijgt. Welke het eerst overlijd weet ik zo niet meer maar ik geloof de "slechtste".

Marc

De accu's mogen best een beetje veschillen als de verschillem maar niet al te groot zijn.
Wat het laden betreft:Stel dat de dynamo 30 amere levert een uur lang, dan komt er in een accu 30 ampereuur bij, verliesen even niet meegerekend.
Of dit nu in eentje van 200 of een van 100 ah gaat maakt niet uit.

Laad ze!

Groet Anton
Hall Anton,

Het ging mij bij deopmerking over het laden om het laden bij parallel geplaatste accu's (Daar gaat de interne weerstand ook weer een rol spelen) en moet je er dus in feite voor zorgen dat er in beide accu's wat van de laadstroom komt. Overigens hoemeer Ah accu je hebt hoe groter de ampere's zou moeten zijn wat de dynamo levert. Een redelijk goede check is controleren of de spanning bij draaiende motor in ieder geval bde 13V zit (liefst boven de 13,8V). 12V Betekend eigenlijk dat de dynamo onvoldoende capaciteit levert (of aan het overlijden is).

Als je een nieuwe accu parallel zet aan een gebruikte van gelijke capaciteit (en gelijk merk/type) dan duurt het misschien langer maar één van de twee (ik geloof met de laagste interne weerstand) gaat toch als eerste achteruit/overlijden. Bij verschillende capaciteit/type/merk gaat het alleen sneller (ik had eens een ontkoppel relais fout staan en dat zorgde voor het overlijden van een kleinere gelaccu).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Alletwee de HH accu's met een laadapparaat geheel doorladen, dagje of drie ongebruikt laten staan en dan kijken of het verschil in voltage erg groot is.
Vervolgens die dingen paralel schakelen en kijken of er een erg grote stroom (Amps) tussen de beide accu's loopt.
Zoniet, dan is er niks an het handje.

Is zo maar een gedachte.. :roll:

Paralel schakelen van accu's is zowieso een rotoplossing die de levensduur niet ten goede komt.
Zelfs splinternieuwe accu's hebben een ongelijke interne weerstand waardoor de éne accu altijd meer geladen wordt dan de andere.
Maar als je het spul toch hebt staan is het natuurlijk zonde om ze weg te gooien.

Wbt voltage van de dynamo: Gelukkig zijn de huidige regelaars eindelijk boven de 14 volt verkrijgbaar.
Als je dus een nieuwe regelaar nodig hebt, kijk dan goed dat ze je niet zo'n 13.6 regelaar in de handen frommelen.
Je mag zonder enig probleem tot 14,25 volt laden.

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb er zelf 5 parallel staan, ongeveer 300 ah samen word geladen door een 35 ampère dynamootje.
Nog nooit geen problemen mee gehad, ook niet in mijn ander camperss.

Maar wat Leo schreef kan natuurlijk ook geen kwaad: zo selecteer je wel de slechtste er uit!

Laad ze!

Groet Anton

Afbeelding
bus lichtjaar

aiaiaiaiaiai,

Na alles geinstalleerd te hebben en lekker een tijdje gereden te hebben en bijna in een staat van volmaakte tevredenheid en geluk terecht te zijn gekomen, raakte mijn startaccu leeg onder het rijden. dit merkte ik doordat het licht heel zwak begon te branden en de voltmeter gaf dit ook aan.

Mijn enige conclusie is dat de dynamo naar de knoppen is. Toen ik mijn huishoud accu bijschakelde had hij nl. wel even meer stroom, maar dat ging ook langzamerhand op. Vlak bij huis werd de mnotor ook warmer, waarschijnlijk doordat de waterpomp niet meer genoeg elektra had.

Morgen dus bellen met werkgroep onderdelen of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

PS Als ik mijn accu goed oplaadt kan ik er dan toch nog wel een goed stuk mee rijden (lees: van amsterdam naar hoorn) met een kapotte dynamo?

groet,

niels
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Heb je alles wel goed aangesloten, er is natuurlijk het een en ander los geweest?
Bij de weg, de waterpomp word via de v-snaar aangedreven, is die nog aan wezig en staat ie strak genoeg?
Als de dynamo stuk zou zijn gaat meestal het lampje branden.
Kijk daar eens even na!
Wat het rijden betreft, zet je hem mechanisch uit dan kun je er mee rijden.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Frank.fjph

Enkele opmerkingen bij je verhaal:
, Als je van Amsterdam naar Hoorn rijdt doe je daar met de bus een driekwartier over; met alleen verlichting aan zonder dynamostroom verbruik je 12 Ah Bij een goede volle accu van 60 Ah zou dat geen probleem moeten zijn, maar als er meer verbruikers aan staan (al dan niet zonder dat je het weet) dan is je accu wel uitgeput.

Verder is het niet mogelijk bij deze bussen dat je motortemperatuur oploopt als er geen elektra is, alles werkt zonder de elektra.

Heb je ook gekeken of je V snaar er wel goed op zit, want dat is de enige verklaring voor de temperatuurstijging, omdat de waterpomp en ventilator mechanisch worden aangedreven.

Frank
Plaats reactie