Kan iemand mij uitleggen hoe ik de brandstof-leidingen van de Webasto kan vervangen? Ergens lekt er wat, ik vermoed binnen in de ruimte waar de kachel zich bevindt. Op het forum las ik dat dit probleem al eens eerder was aangekaart maar de antwoorden zijn op een van de club-weekenden gegeven.
Groeten Mark
lekkage Webasto
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hi Mark,
Ik heb m'n Webasto (DBW2010) aangesloten met transparante slang met witte ingevlochten wapening (in Vlaanderen noemen ze slang "darm") van de juiste maat. Gewoon van de rol bij de Brico. Wel met de vermelding "geschikt voor motorbrandstoffen", er zijn ook kwaliteiten voor enkel lucht of voor lucht en water (b.v. voor je aquarium).
O ja, ik kwam erachter dat bij verschillende typen van Webasto, die er vrijwel identiek uitzien, de aanvoer- en retourleiding soms anders zitten. Zorgvuldigheid is dus geboden. Bij een nieuwe kachel zitten er rubber ringen met pijltjes om de beide buisjes, maar dà t rubber is nou net weer niet erg bestand tegen warmte en olie...
Wel meteen alle slangklemmen vernieuwd door passende (d.w.z. kleine) exemplaren. Er zit bij de slangklemmen veel kaf onder het koren: de heel goedkope draai je zonder enige moeite kapot!
Een en ander heeft tot dusverre niet gelekt in ongeveer een jaar. Vooral de laatste week van het afgelopen jaar heeft de kachel dagelijks moeten werken.
Ik heb m'n Webasto (DBW2010) aangesloten met transparante slang met witte ingevlochten wapening (in Vlaanderen noemen ze slang "darm") van de juiste maat. Gewoon van de rol bij de Brico. Wel met de vermelding "geschikt voor motorbrandstoffen", er zijn ook kwaliteiten voor enkel lucht of voor lucht en water (b.v. voor je aquarium).
O ja, ik kwam erachter dat bij verschillende typen van Webasto, die er vrijwel identiek uitzien, de aanvoer- en retourleiding soms anders zitten. Zorgvuldigheid is dus geboden. Bij een nieuwe kachel zitten er rubber ringen met pijltjes om de beide buisjes, maar dà t rubber is nou net weer niet erg bestand tegen warmte en olie...
Wel meteen alle slangklemmen vernieuwd door passende (d.w.z. kleine) exemplaren. Er zit bij de slangklemmen veel kaf onder het koren: de heel goedkope draai je zonder enige moeite kapot!
Een en ander heeft tot dusverre niet gelekt in ongeveer een jaar. Vooral de laatste week van het afgelopen jaar heeft de kachel dagelijks moeten werken.
- Onze Bus
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
- Locatie: Lingewaard
Webasto
Mark,
Ik ga ervan uit dat het gaat over een Webasto van een 508 ex ambulance.
Deze zit ingebouwd in een stalen bak welke weer onder de vloer tussen de instap en de chassislangsligger met bouten is vastgezet.
Binnen in de instap zit een sevice luik om bij de verwarmer te komen. Dit luik is niet echt handig als je grondig alles wilt nakijken.
Enigste remedie is de stalenbak compleet met verwarmer onder de bus weg te halen waarna je alles makkelijk kunt nakijken. Let wel dat alle aansluitingen naar buiten eerst moeten worden losgemaakt wat ook inhoud dat het koelsysteem moet worden afgetapt.
Succes,
"Onze Bus"
Ik ga ervan uit dat het gaat over een Webasto van een 508 ex ambulance.
Deze zit ingebouwd in een stalen bak welke weer onder de vloer tussen de instap en de chassislangsligger met bouten is vastgezet.
Binnen in de instap zit een sevice luik om bij de verwarmer te komen. Dit luik is niet echt handig als je grondig alles wilt nakijken.
Enigste remedie is de stalenbak compleet met verwarmer onder de bus weg te halen waarna je alles makkelijk kunt nakijken. Let wel dat alle aansluitingen naar buiten eerst moeten worden losgemaakt wat ook inhoud dat het koelsysteem moet worden afgetapt.
Succes,
"Onze Bus"
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ja
Mark,
ik heb dit werkje ook al eens gedaan, is goed te doen maar je bent wel even bezig. Inderdaad moet de hele bak eronder uit; is geen lichtgewicht
dus ik had 'm op twee krikken langzaam laten zakken. Als je hem er dan toch onderuit hebt kun je 'm gelijk schoon maken van binnen (ik bedoel de kachel; de bak mag ook
) .
Wel een pokkewerk maar als die het dan weer doet :D :D
Oh ja en vervang gelijk beide brandstofslangen (zowel aanvoer als
retour), anders ben je over een paar maanden weer bezig.
Succes,
Gerard
ik heb dit werkje ook al eens gedaan, is goed te doen maar je bent wel even bezig. Inderdaad moet de hele bak eronder uit; is geen lichtgewicht
dus ik had 'm op twee krikken langzaam laten zakken. Als je hem er dan toch onderuit hebt kun je 'm gelijk schoon maken van binnen (ik bedoel de kachel; de bak mag ook

Wel een pokkewerk maar als die het dan weer doet :D :D
Oh ja en vervang gelijk beide brandstofslangen (zowel aanvoer als
retour), anders ben je over een paar maanden weer bezig.
Succes,
Gerard
- David 1046
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
- Locatie: Zaandam
ha mark,
begin eerst eens met de brandstofslangen zoals gerard aangaf. deze waren bij mij ook vergaan. dit is een klein klusje en binnen een uurtje gedaan. je trekt de slang los bij de T splitsing buiten de behuizing en dan bij de webasto.
zowel bij de splitsing en de webasto is een ringetje te vinden waar een S (suply) of R (retour) op staat. zo voorkom je verkeerd om monteren.
dit kun je allemaal doen alleen door het achterste kapje van de webastoombouw te verwijderen.
als ie daarna nog lekt, kun je alsnog de grote klus gaan doen zoals hiervoor omschreven.
begin eerst eens met de brandstofslangen zoals gerard aangaf. deze waren bij mij ook vergaan. dit is een klein klusje en binnen een uurtje gedaan. je trekt de slang los bij de T splitsing buiten de behuizing en dan bij de webasto.
zowel bij de splitsing en de webasto is een ringetje te vinden waar een S (suply) of R (retour) op staat. zo voorkom je verkeerd om monteren.
dit kun je allemaal doen alleen door het achterste kapje van de webastoombouw te verwijderen.
als ie daarna nog lekt, kun je alsnog de grote klus gaan doen zoals hiervoor omschreven.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Zo kan het ook
Ja zoals David schrijft kan het wellicht ook, het wordt dan wel een
soort kijkoperatie; en het klepje dat bedoelt wordt is datgene dat het
dichtst bij het achterwiel zit. Ofwel de korte achterste kant van de bak; zit met een paar schroeven vast.
Succes,
Gerard
soort kijkoperatie; en het klepje dat bedoelt wordt is datgene dat het
dichtst bij het achterwiel zit. Ofwel de korte achterste kant van de bak; zit met een paar schroeven vast.
Succes,
Gerard
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten