goed remmen na stilstand

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Bert_s

goed remmen na stilstand

Bericht door Bert_s »

Een 508D staat niet bekend als iets wat uitstekend remt. Maar als mijn bus een poos stil gestaan heeft en ik beroer het rempedaal enigszins staat hij vrijwel meteen stil. Soms vergeet ik dat wel eens en dan kan ik mijn echtgenote bij de eerste stop zo ongeveer van de voorruit schrapen. Ik neem aan dat het iets met roestvorming op remtrommels te maken heeft.
Mijn vraag is: heeft iemand anders ook dit probleem. En zo ja valt er iets aan te doen?
Het is niet echt een probleem want zo lang er maar aan denk dan beroer ik na lange stilstand tijdens het rijden even het rempedaal en dan is er verder geen probleem meer.
bert_s
Ben

Re: goed remmen na stilstand

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik kan bovenstaande volledig bevestigen, ook dat hij maar de helft heeft van ons probleem.... :D :wink:

De mijne doet dat al jaren, en de beste oplossing voor je vrouw is: niet mee gaan als je hem van stal haalt, want bij mij is dat ritje voldoende om van het euvel af te komen.

NB het is wel verstandig voor je de openbare weg op gaatt het remmen een paar keer te oefenen omdat (in tegenstelling tot de vorige spreker) het risico bij trommelremmmen voor groot is dat ie ongeloofelijk scheef kan trekken en dat is link op een tweebaans weg!!!!!

Rem ze dit voorjaar

Frank
Berthil

Re: goed remmen na stilstand

Bericht door Berthil »

Bert_s schreef:Maar als mijn bus een poos stil gestaan heeft en ik beroer het rempedaal enigszins staat hij vrijwel meteen stil.
Het is alsof je mijn bus beschrijft.
Ik heb normaal de bus 30m van mijn huis geparkeerd aan de andere kant van de sloot, om bij mijn huis te komen moet ik een paar honderd meter om rijden om bij mijn huis te komen om in te pakken.
Dit is ver genoeg om de remmen schoon geremd te hebben. :)

Bij mij zijn touwens bijna alle rubberen (vierkante) dopjes aan de binnenkant eruit.
Misschien zou het helpen als ik daar eens nieuwe dopjes in ga zetten :?: .
Wie weet of dat helpt?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Niet dat ik iets weet van die vierkante dopjes. Bij mij zitten er stalen draaibareplaatjes voor.
Ik rij altijd weg waarbij ik dan de rem iets intrap, laat slepen dus.
Voor ik 100m het terrein af ben gereden en op de openbare weg kom is zijn de remmen weer voldoendeschoon en remt de bus weer prima.

Maar inderdaad als je het vergeet hangt moeders in de teugels :D :D
Zij is het dus die me er tegenwoordig aan herinner :lol:
Leen
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
A_A

Bericht door A_A »

Over remmen gesproken, mijn 406 remt beter dan mijn volvo 66 uit 1977 die ik eerst reed.
Terwijl de 406 toch 11 jaar ouder is. Maar Ik ben het wel met Ben eens de remmen zijn bedacht voor een zwaardere belading dan wat ze nu wegen. Ik kan geen dingen vinden die de remkracht koppelen aan de belading zo als mijn citroen bx ooit had, waarbij de veerbollen naarmate ze zwaarder belast werden ook meer druk aan de remmen gaven. En geloof mij na 3 dagen remleidingen vervangen meen ik toch het circuit aardig te kennen ;-)
En ja 3 dagen, he ik ben een goed bedoelende beginner he :-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph

AA
als je daarbij op of nabij de achteras geen blokje bent tegengekomen waaraan een hefboompje zit wat wordt bediend door het doorveren van de achteras, dan heb je geen ALR (ofwel Automatisch Lastafhankelijk Remventiel)
Dat er voor zorgt dat de achteras niet te hard remt als je licht geladen bent. Dit zit op een 508 en 608 zeker wel.
Het zou kunnen zijn dat debedienstang verdwenen is (scharniertje uitgesleten en weg is ie)

Frank
Berthil

Bericht door Berthil »

Frank.fjph schreef: Dit zit op een 508 en 608 zeker wel.
Ik kan me herinneren dat er bij het technisch weekend dat daar maar enkele bussies waren met een ALR.
De meesten hadden dit niet. Mijn 508 heeft het ook niet.
Ben z'n 609 had het wel.
Volgens Krijn was dit afhankelijk voor het doel waarvoor ie destijds is aangeschaft.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

A_A

Bericht door A_A »

Nope zit er niet op zoiets. Maar mischien komt dat dan dus dat het een 406 is en dat die dat dan niet hebben?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

Hallo
Voorlopig zijn wij in het bezit van 2 kampers
1 is de familie kamper en staat nu op een kamping.
De andere gebruik ik nu tot hij verkocht is voor het woon werk verkeer
deze laatste heeft ook het rem fenomeen. De eerste keer dat hij het deed schrok ik me te pletter ik reed rustig in zijn een de kamping af dan volgt er een stukje weg waar je sneller kan dus aan het einde van de weg zachtjes geremd nou ik kan je zeggen alles dat niet vast stond plakte tegen de vooruit.
Het is wel en goede test of alles schokvast in de kasten zit.
Daarna reed ik telkens als we vertrokken de eerste meters zachtjes remmend weg.
De andere heeft dit niet deze is wel zwaarder op de vooras (alkoof)
toch rem ik in de eerste keer voorzichtiger

Groetjes Johan
Frank.fjph

In princpe is de oorzaak gewoon roest in de trommels, het hangt dus af van de omstandigheden waaronder hij is weggezet en gestald heeft gestaan.
Wat ook goed is te weten : zet hem nooit binnen als je hem net hebt gewassen (doen sommigen die hem heel netjes willen wegzetten) want dan is het roesten helemaal erg!!! Ook als je hem in de gietende regen naar je stalling brengt!!!
Het helpt iets als je hem flink heet remt het laatste stuk, dan dampt het vocht er wel uit als je em stil zet.

Bij onze TN heeft het ooit een set nieuwe schijven gekost toen er mm diepe putjes in de schijven geroest waren!!

Frank
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph

Hoi Ben,
ik denk dat ook bij de 207D destijds de APK keurmeester de boosdoener was, want ik denk dat mijn pa destijds dat niet deed omdat ie zich zorgen maakte :(
Frank
Berthil

Bericht door Berthil »

Ik heb enige weken nieuwe remschoenen voor gemonteerd en alles weer afgesteld en harde remmen bij de eerste keer is nu voorbij.
Misschien omdat de remmen weer afgesteld zijn en er eigenlijk geen ruimte is tussen de trommel en schoen om roest te vormen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

Berthil

Bericht door Berthil »

Ben,
Ze worden niet laaiend heet, maar ze lopen net vrij, met de moer helemaal in gedraait, dus ik kan ze nauwelijks losser stellen.
Maar het zo bekende gevoel van de eerste keer remmen is verdwenen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

Plaats reactie