koppakking (koelcircuit reinigen)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 12:54
- Locatie: Den Haag
koppakking (koelcircuit reinigen)
.
Beste Forumleden.
De garage informeerde me bij een onderhoudsbeurt dat de koppakking toe is aan vervanging.
Mijn vragen zijn:
(1) Is het te bepalen wanneer je deze moet vervangen voordat hij doorslaat.
(2) Wat kost de vervanging van een koppakking.
Groetjes, Johan
Beste Forumleden.
De garage informeerde me bij een onderhoudsbeurt dat de koppakking toe is aan vervanging.
Mijn vragen zijn:
(1) Is het te bepalen wanneer je deze moet vervangen voordat hij doorslaat.
(2) Wat kost de vervanging van een koppakking.
Groetjes, Johan
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: koppakking
Hoi Johan,0551 schreef:Mijn vragen zijn:
(1) Is het te bepalen wanneer je deze moet vervangen voordat hij doorslaat.
helaas is het erg moeilijk te zien via internet wat jouw garage gezien heeft:
Zweten naar buiten (leksporen)?
Olie in je water?
Water in je olie?
Lichte drukverhoging in je koelwatercircuit?
Bovenstaande dingen zouden idd een indicatie kunnen zijn dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe pakking.
Heb geen idee wat een garage rekent voor zo'n grapje, doe het altijd zelf.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Koppakking
Hi Johan,
Laat je even goed voorlichten wat het allemaal betekent voordat je beslist.
Om je koppakking te vervangen moet er namelijk vrij veel losgehaald worden. Als je een verder goede motor hebt kun je het er bij laten. Op advies van een garagehouder die destijds ook clublid was heb ik het een keer zo gedaan en daar heb ik eigenlijk wel spijt van gekregen. Dit is achteraf praten en ik was er zelf bij, dus ik noem zeker geen namen. Ik had mijn camper toen net een paar weken en was nog niet goed bekend met het olieverbruik.
Als je verder klachten hebt, zoals bijvoorbeeld olieverbruik, dan is dit vermoedelijk het juiste moment om ook die klachten op te (laten) lossen. Wanneer je het later zou doen moet je namelijk weer die kop er af halen en dus een nieuwe koppakking betalen inclusief alle arbeid die weer een keer moet worden uitgevoerd. Da's dan 2 keer voor de prijs van 2 en dat zou sneu zijn.
Zowel in de Uitlaatklep als op het forum is al het nodige geschreven over dit soort operatief ingrijpen.
Daarnaast kan er altijd wel iemand, zie de reactie van Leo, op specifieke vragen ingaan. Laat even weten hoeveel kennis van zaken je hebt, dat is makkelijk met het geven van antwoorden.
Groet,
Arnold
Laat je even goed voorlichten wat het allemaal betekent voordat je beslist.
Om je koppakking te vervangen moet er namelijk vrij veel losgehaald worden. Als je een verder goede motor hebt kun je het er bij laten. Op advies van een garagehouder die destijds ook clublid was heb ik het een keer zo gedaan en daar heb ik eigenlijk wel spijt van gekregen. Dit is achteraf praten en ik was er zelf bij, dus ik noem zeker geen namen. Ik had mijn camper toen net een paar weken en was nog niet goed bekend met het olieverbruik.
Als je verder klachten hebt, zoals bijvoorbeeld olieverbruik, dan is dit vermoedelijk het juiste moment om ook die klachten op te (laten) lossen. Wanneer je het later zou doen moet je namelijk weer die kop er af halen en dus een nieuwe koppakking betalen inclusief alle arbeid die weer een keer moet worden uitgevoerd. Da's dan 2 keer voor de prijs van 2 en dat zou sneu zijn.
Zowel in de Uitlaatklep als op het forum is al het nodige geschreven over dit soort operatief ingrijpen.
Daarnaast kan er altijd wel iemand, zie de reactie van Leo, op specifieke vragen ingaan. Laat even weten hoeveel kennis van zaken je hebt, dat is makkelijk met het geven van antwoorden.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hallo,
Ik heb toen ik de 508 kocht deze met een lekke koppakking gekocht naar bleek tijdens de vakantie. Heb toen na terugkomst kop eraf gehaald, laten vlakken en controleren en hem er weer opgezet met nieuwe pakking en.... nieuwe kopbouten, nodig ivm lengteoverschrijding rekbouten. Dat was nog het duurste van de grap. Heeft toen ('95) een paar honderd gulden gekost. Alles volgens MB voorschrift.
Was goed te doen wel met 2 man de kop eraf tillen .
Het olieverbruik is er niets beter van geworden, bleef gewoon 1: 300 . Maar met Lidl olie valt daar goed mee te leven.
Groeten
Frank
Ik heb toen ik de 508 kocht deze met een lekke koppakking gekocht naar bleek tijdens de vakantie. Heb toen na terugkomst kop eraf gehaald, laten vlakken en controleren en hem er weer opgezet met nieuwe pakking en.... nieuwe kopbouten, nodig ivm lengteoverschrijding rekbouten. Dat was nog het duurste van de grap. Heeft toen ('95) een paar honderd gulden gekost. Alles volgens MB voorschrift.
Was goed te doen wel met 2 man de kop eraf tillen .
Het olieverbruik is er niets beter van geworden, bleef gewoon 1: 300 . Maar met Lidl olie valt daar goed mee te leven.
Groeten
Frank
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
oorzaak
Waardoor gaat een koppakking doorgaans eigenlijk stuk? Heeft dit te maken met het rijgedrag, onderhoud, slijtage?
Carpe Noctem.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Haaa daar kan ik wel en voorbeeld voor geven de mijne ging stuk doordat ik 4500 km ervoor een (bijna) vastloper had tgv van het verliezen van alle koelvloeistof.
Bovendien heb ik al ergens geschreven dat mijn M.B. dealer monteur vertelde dat een 314 motor 1.000.000 km mee kan, maar wel elke 200.000 kmeen nieuwe koppakking nodig heeft.
Frank
Bovendien heb ik al ergens geschreven dat mijn M.B. dealer monteur vertelde dat een 314 motor 1.000.000 km mee kan, maar wel elke 200.000 kmeen nieuwe koppakking nodig heeft.
Frank
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Hallo,
ik heb al vele jaren met oude voertuigen en andere antieke vervoersmiddelen rondgereden
volgens mij (ik ben maar een zuunige belg) hoort het vervangen van een koppakking niet in het lijstje van regelmatig onderhoud thuis
deze vervang je als het nodig is denk ik
wel zou ik als het bij mijn motor zover is ernstig nadenken om inderdaad het olieverbruik mee aan te pakken
groeten
johan
ik heb al vele jaren met oude voertuigen en andere antieke vervoersmiddelen rondgereden
volgens mij (ik ben maar een zuunige belg) hoort het vervangen van een koppakking niet in het lijstje van regelmatig onderhoud thuis
deze vervang je als het nodig is denk ik
wel zou ik als het bij mijn motor zover is ernstig nadenken om inderdaad het olieverbruik mee aan te pakken
groeten
johan
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi koppige lezers,
Denken jullie nou echt dat ik bedoelde dat je dat ding elke 200.000 km moetvervangen alsof het de olie is??????
Het was slechts een indicatie van de praktijk toen die dingen nog regelmatig bij de mercedes dealer kwamen als normale transportmiddelen.
Waar een koppakking volgens mijn ervaring van sneuvelt is voornamelijk oververhitting, of mishandeling van de motor als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Of zoals bij mij gebeurde:
alle koelvloeistof verliezen en een lichte vastloper(net snel genoeg koppeling intrappen) in mei hebben, water erin doen uit drinkwatertank en dan heel Schotland nog door, daarna 4 weken Italie, en dan 2 maanden op stal zetten om bij het ophalen voor de herfstvakantie (en winterklaar maken) er achter te komen dat de koppakking door is!!
Vermoedelijke oorzaak: door het water ipv koelvlst. met betere anticorrosie eigenschappen, is er roestvorming opgetreden op een door de heetloper veroorzaakte zwakke plek.
Frank
Denken jullie nou echt dat ik bedoelde dat je dat ding elke 200.000 km moetvervangen alsof het de olie is??????
Het was slechts een indicatie van de praktijk toen die dingen nog regelmatig bij de mercedes dealer kwamen als normale transportmiddelen.
Waar een koppakking volgens mijn ervaring van sneuvelt is voornamelijk oververhitting, of mishandeling van de motor als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Of zoals bij mij gebeurde:
alle koelvloeistof verliezen en een lichte vastloper(net snel genoeg koppeling intrappen) in mei hebben, water erin doen uit drinkwatertank en dan heel Schotland nog door, daarna 4 weken Italie, en dan 2 maanden op stal zetten om bij het ophalen voor de herfstvakantie (en winterklaar maken) er achter te komen dat de koppakking door is!!
Vermoedelijke oorzaak: door het water ipv koelvlst. met betere anticorrosie eigenschappen, is er roestvorming opgetreden op een door de heetloper veroorzaakte zwakke plek.
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
De meeste koppakkingen sneuvelen idd omdat er van te voren iets gebeurt is waardoor de kop minder vast op het blok komt te zitten.
Dat kan zijn:
Geen koelvloeistof zodat door uitzetting de kopbouten opgerekt worden.
Idem geldt voor een motor met vervuild koelcircuit. (misschien komt hier die 200.000km vandaan?)
Daar staat het temperatuurmetertje wel heel mooi aan te wijzen, maar omdat er een laag prut of kalk op de wanden van de koelruimten zit is het warmte-overdracht veel te klein.
Als resultaat krijg je dan een bloedheet torretje terwijl het koelwater gewoon 80 graden is.
Meestal kom je daar in de bergen pas achter omdat hij daar écht moet werken.
In NL hebben motoren en zacht leventje.
Testen met LPG-toevoeging zodat de kop ff "licht". :oops:
Teveel benzine toevoegen tijdens de winterdagen. (is een verouderd probleem omdat tegenwoordig de winterdiesel heel goed is)
Als dan het ding niet meteen wilde starten dan lag er een mooi plasje diesel/benzine op de zuigers.
Op het moment dat ie dan eindelijk een ontsteking kreeg wilde die benzine wel een rotklap geven.
Te veel Startpilot gebruiken.
Mvg, Leo.:D
Dat kan zijn:
Geen koelvloeistof zodat door uitzetting de kopbouten opgerekt worden.
Idem geldt voor een motor met vervuild koelcircuit. (misschien komt hier die 200.000km vandaan?)
Daar staat het temperatuurmetertje wel heel mooi aan te wijzen, maar omdat er een laag prut of kalk op de wanden van de koelruimten zit is het warmte-overdracht veel te klein.
Als resultaat krijg je dan een bloedheet torretje terwijl het koelwater gewoon 80 graden is.
Meestal kom je daar in de bergen pas achter omdat hij daar écht moet werken.
In NL hebben motoren en zacht leventje.
Testen met LPG-toevoeging zodat de kop ff "licht". :oops:
Teveel benzine toevoegen tijdens de winterdagen. (is een verouderd probleem omdat tegenwoordig de winterdiesel heel goed is)
Als dan het ding niet meteen wilde starten dan lag er een mooi plasje diesel/benzine op de zuigers.
Op het moment dat ie dan eindelijk een ontsteking kreeg wilde die benzine wel een rotklap geven.
Te veel Startpilot gebruiken.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ben,
Ik dacht kort en bondig op het forum is ook iets, moet ik nu t/nog uitgebreider typen..
Leo/algemeen:
Jouw uitbreiding met vervuiling heeft zeker publiciteitswaarde,ter ondersteuning het volgende verhaaltje:
na mijn TN (207D OM616) na 10 jaar weer uit de schuur haalde, probleemloos door de APK sleurde en er een langere "proef"rit mee maakte (naar........je raadt het nooit..Den Oever (Marina) ) kreeg ik boven de 95 km/h last van temperatuurstijgingen. Na lang nadenken kwam ik tot de oplossing: blok en radiateur spoelen met Caustic soda en daarna neutraliseren met schoonmaakazijn en die er ter ontkalking een poos in laten staan.
Resultaat: probleem helemaal weg en 6000km Spanje( 6man met bagage ) en Italie : heet en bergen door, zonder enkel probleem.
Frank
Ik dacht kort en bondig op het forum is ook iets, moet ik nu t/nog uitgebreider typen..

Leo/algemeen:
Jouw uitbreiding met vervuiling heeft zeker publiciteitswaarde,ter ondersteuning het volgende verhaaltje:
na mijn TN (207D OM616) na 10 jaar weer uit de schuur haalde, probleemloos door de APK sleurde en er een langere "proef"rit mee maakte (naar........je raadt het nooit..Den Oever (Marina) ) kreeg ik boven de 95 km/h last van temperatuurstijgingen. Na lang nadenken kwam ik tot de oplossing: blok en radiateur spoelen met Caustic soda en daarna neutraliseren met schoonmaakazijn en die er ter ontkalking een poos in laten staan.
Resultaat: probleem helemaal weg en 6000km Spanje( 6man met bagage ) en Italie : heet en bergen door, zonder enkel probleem.
Frank
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
Ah, kijk, daar wordt een onschuldige lezer
wijzer van. Tijdens een jaarlijkse grote beurt is het dus niet overbodig om het koelsysteem eerst goed te spoelen alvorens er nieuwe koelvloeistof in te doen. Vervolgens een kwestie van het koelvloeistofniveau zo nu en dan controleren als je toch weer eens met de snuffert onder de motorkap hangt om de olie bij te vullen. En ja, niet meteen het volle vermogen er uit halen als de motor nog koud is spreekt wel voor zich.
Startpilot heb ik dit jaar gelukkig nog niet nodig gehad (lang leve de globale opwarming
). Vorige winter heb ik hier wel gebruik van moeten maken (ik moet mijn startaccu's toch eens vervangen door accu's met een hoger ampére-gehalte).
Maar hiermee kom je dus wel een eind bij het voorkomen dat je koppakking vervangen moet worden. Weer een iets wijzere hobbymonteur in spé
Roger

Startpilot heb ik dit jaar gelukkig nog niet nodig gehad (lang leve de globale opwarming

Maar hiermee kom je dus wel een eind bij het voorkomen dat je koppakking vervangen moet worden. Weer een iets wijzere hobbymonteur in spé

Roger
Carpe Noctem.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Dat van die reinigiging is een zeer goed idee alleen waar doe je dat mee? Coustic soda is een raar goedje en om heel eerlijk te zijn zie ik dat niet in mn torretje gaan (wat doet dat met mijn slangen?). Kun je daar niet gewoon azijn in doen en dan met een klein pompje eens een aantal uren lekker doorpompen? (Pompje van de ruitensproeier zit er al in de buurt)
Kan het daarbij gebeuren dat er toch een stuk kalk voor een klein waterkanaaltje gaat zitten en dan de weg verspert voor het koelmedium? Dan kunnen de problemen pas echt goed loskomen lijkt mij.
Misschien is de oplossing de richting van het pompen zo nu en dan te verdanderen?
Of wat van die antikal van moeder de vrouw erin?
Groet,
Otto.
Kan het daarbij gebeuren dat er toch een stuk kalk voor een klein waterkanaaltje gaat zitten en dan de weg verspert voor het koelmedium? Dan kunnen de problemen pas echt goed loskomen lijkt mij.
Misschien is de oplossing de richting van het pompen zo nu en dan te verdanderen?
Of wat van die antikal van moeder de vrouw erin?
Groet,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
In vroeger dagen spoelden we de scheepsmotoren met verdunde zoutzuur.
Goed spulletje natuurlijk, maar we hadden er daar dan ook geen ouwe rubber slangen opzitten.
De afdichtingspezen rond de cilindervoeringen en sommige pakkingen waren natuurlijk wel van rubber, maar dat scheen allemaal goed te gaan.
Schoonmaakazijn is wel een idee, ware het niet dat azijn voornamelijk alleen kalk oplost.
En oude motoren hebben nog wel meer troep in hun bast zitten.
Als je schoonmaakazijn warm maakt gaat het wel veel beter werken.
Caustic is idd vreemd spulletje maar lost wel allerlei troep op.
Met mate en een korte tijd gebruik is het blijkbaar mogelijk.
Dat heeft Frank bewezen.
Hij zou alleen nog ff moeten schrijven hoeveel en hoelang hij het er in gehad heeft.
Dat schoonmaakazijn caustic neutraliseert wist ik nog niet. Weer wat geleerd. :)
Dan is er nog een mogelijkheid en dat is verdund fosforzuur. (hier in de handel als Roxykal)
Dat brand alle roest en kalk weg.
Ik gebruik het ook wel om motoren en radiateuren van binnen schoon te krijgen.
Vraag me niet naar de hoeveelheid, want ik donder er maar wat in naar gelang de vervuiling. :oops:
Van rubberaantasting heb ik nog nooit wat gemerkt, maar het zit er dan ook nooit zo erg lang in.
Wel héél erg goed spoelen na gebruik, anders blijven de restanten gewoon doorwerken.
Misschien dat er hier iemand is die de neutralisatie-stof van fosforzuur weet?
Antical of Viacal:
Heb niet het flauwste idee wat de werkzame stof daarin is..
Wbt die mogelijke verstopping van koelkanaaltjes:
Dat zal best wel eens voor korte tijd kunnen gebeuren, maar als je oplosmiddel sterk genoeg is, dan is dat stukje ook zó weer verdwenen toch?
De stromingsrichting omkeren:
Dan ga je opeens plekken met vuil laten wervelen die anders altijd in de luwte liggen.
Das wel heel mooi natuurlijk, maar het risico van verstopping wordt er niet bepaald kleiner op.
Als je zeker weet dat je alle troep oplost is er natuurlijk niks aan de hand.
Dan zou ik er zelf een échte pomp opzetten die het zooitje flink door elkaar husselt.
My 2 cents voor wat het waard is.:)
Mvg, Leo.:D
ps; dit ff teruglezend lijkt me "ieder foordeel hep s'n nadeel" wel van toepassing.. :P
Goed spulletje natuurlijk, maar we hadden er daar dan ook geen ouwe rubber slangen opzitten.
De afdichtingspezen rond de cilindervoeringen en sommige pakkingen waren natuurlijk wel van rubber, maar dat scheen allemaal goed te gaan.
Schoonmaakazijn is wel een idee, ware het niet dat azijn voornamelijk alleen kalk oplost.
En oude motoren hebben nog wel meer troep in hun bast zitten.
Als je schoonmaakazijn warm maakt gaat het wel veel beter werken.
Caustic is idd vreemd spulletje maar lost wel allerlei troep op.
Met mate en een korte tijd gebruik is het blijkbaar mogelijk.
Dat heeft Frank bewezen.
Hij zou alleen nog ff moeten schrijven hoeveel en hoelang hij het er in gehad heeft.
Dat schoonmaakazijn caustic neutraliseert wist ik nog niet. Weer wat geleerd. :)
Dan is er nog een mogelijkheid en dat is verdund fosforzuur. (hier in de handel als Roxykal)
Dat brand alle roest en kalk weg.
Ik gebruik het ook wel om motoren en radiateuren van binnen schoon te krijgen.
Vraag me niet naar de hoeveelheid, want ik donder er maar wat in naar gelang de vervuiling. :oops:
Van rubberaantasting heb ik nog nooit wat gemerkt, maar het zit er dan ook nooit zo erg lang in.
Wel héél erg goed spoelen na gebruik, anders blijven de restanten gewoon doorwerken.
Misschien dat er hier iemand is die de neutralisatie-stof van fosforzuur weet?
Antical of Viacal:
Heb niet het flauwste idee wat de werkzame stof daarin is..
Wbt die mogelijke verstopping van koelkanaaltjes:
Dat zal best wel eens voor korte tijd kunnen gebeuren, maar als je oplosmiddel sterk genoeg is, dan is dat stukje ook zó weer verdwenen toch?
De stromingsrichting omkeren:
Dan ga je opeens plekken met vuil laten wervelen die anders altijd in de luwte liggen.
Das wel heel mooi natuurlijk, maar het risico van verstopping wordt er niet bepaald kleiner op.
Als je zeker weet dat je alle troep oplost is er natuurlijk niks aan de hand.
Dan zou ik er zelf een échte pomp opzetten die het zooitje flink door elkaar husselt.
My 2 cents voor wat het waard is.:)
Mvg, Leo.:D
ps; dit ff teruglezend lijkt me "ieder foordeel hep s'n nadeel" wel van toepassing.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Even wat scheikunde om te beginnen:
Causic soda = gootsteenontstopper = Natium hydroxide of natronloog.
Doordat als je NaOH laat reageren met een zuur bv het genoemde zoutzuur ( HCl) dan krijg je als reaktieprodukten water en NaCl (=keukenzout) samen dus een soort zeewater Leo.
Maar waar het om gaat is dat het NaOH een sterk loog is en HCl sterk zuur, samen wordt het neutraal.
Om nu dat goed te laten gaan is veel geluk en wijsheid nodig.
Je kan echter ook het loog met een veel zwakker zuur neutraliseren , bv azijn zuur, en het restprodukt is dan ook niet het toch wel corroieve zoutwater maar het vriendelijker Natrium acetaat.
Genoeg theorie zo, mijn oplossing was op veel praktiser wijze ontstaan, ik had nl een hele berg kristallen en klonten in het koelsysteem doordat in die 10 jaar ca 5liter van de koelvloeistof was ingedampt/weggelekt via een slanfansluiting bij de thermostaat.(was ook can buitenaf volledig doorgerot daardoor) .
Nadat ik wat van die troep had verzamelt heb ik ze in diverse middeltjes proberen op te lossen en dat bleek met Caustic soda het best te gaan.
Dus toen radiator gedemonteerd was de motor en radiator apart kortstondig met het NaOH behandeld, veel doorgespoeld en vervolgens wat langer (en de radiator veel langer ) in de azijn gezet met eerst als doel de agressieve loog te neutraliseren en daarna de kalkaanslag op te lossen.
Vraag me niet naar de juiste recepten want dat weet ik niet, net als een kok klooi ik ook maar wat aan op gevoel en ervaring???
Frank
PS voor Leo :
Neutraliseren van fosforzuur kan met een loog (base) maar omdat de fosfaten die daar bij vrij komen nog wel eens zouden kunnen uitvlokken afhankelijk van het soort basische vloeistof , en mijn parate kennis na 25 jaar iets is weggezakt, zou ik niet durven zeggen welke goed gaat. Mij lijkt dat verdunde NaOH (de cautic soda , altijd een beetje korrels geleidelijk in water oplossen, nooit water op de korrels gooien) of gewone soda (NaCO3)het ook wel doet denk ik.
Causic soda = gootsteenontstopper = Natium hydroxide of natronloog.
Doordat als je NaOH laat reageren met een zuur bv het genoemde zoutzuur ( HCl) dan krijg je als reaktieprodukten water en NaCl (=keukenzout) samen dus een soort zeewater Leo.
Maar waar het om gaat is dat het NaOH een sterk loog is en HCl sterk zuur, samen wordt het neutraal.
Om nu dat goed te laten gaan is veel geluk en wijsheid nodig.
Je kan echter ook het loog met een veel zwakker zuur neutraliseren , bv azijn zuur, en het restprodukt is dan ook niet het toch wel corroieve zoutwater maar het vriendelijker Natrium acetaat.
Genoeg theorie zo, mijn oplossing was op veel praktiser wijze ontstaan, ik had nl een hele berg kristallen en klonten in het koelsysteem doordat in die 10 jaar ca 5liter van de koelvloeistof was ingedampt/weggelekt via een slanfansluiting bij de thermostaat.(was ook can buitenaf volledig doorgerot daardoor) .
Nadat ik wat van die troep had verzamelt heb ik ze in diverse middeltjes proberen op te lossen en dat bleek met Caustic soda het best te gaan.
Dus toen radiator gedemonteerd was de motor en radiator apart kortstondig met het NaOH behandeld, veel doorgespoeld en vervolgens wat langer (en de radiator veel langer ) in de azijn gezet met eerst als doel de agressieve loog te neutraliseren en daarna de kalkaanslag op te lossen.
Vraag me niet naar de juiste recepten want dat weet ik niet, net als een kok klooi ik ook maar wat aan op gevoel en ervaring???
Frank
PS voor Leo :
Neutraliseren van fosforzuur kan met een loog (base) maar omdat de fosfaten die daar bij vrij komen nog wel eens zouden kunnen uitvlokken afhankelijk van het soort basische vloeistof , en mijn parate kennis na 25 jaar iets is weggezakt, zou ik niet durven zeggen welke goed gaat. Mij lijkt dat verdunde NaOH (de cautic soda , altijd een beetje korrels geleidelijk in water oplossen, nooit water op de korrels gooien) of gewone soda (NaCO3)het ook wel doet denk ik.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Wat er precies in Antikal zit is niet te achterhalen maar het overgrote deel is fosforzuur. Als ik nu weer ergens in mijn grijzemassa ga kijken dan staat er tegenover een zuur een base, nu is de meest voor de hand liggende base water. Met andere woorden, alle zuren kun je zeer goed verdunnen met water.
Een andere stof die, hoe gek dit ook klinkt, is gootsteenonstopper. (caustic soda) Dit is namelijk een zeer basische stof. Dus, wil je het zuurgehalte doen laten verminderen kun je water nemen maar wat nog veel sneller werkt is dus caustic soda. Het zuurgehalte is dan wel sneller neutraal, dit is namelijk ook een hoge basische stof. Maar dan zit je weer met die rotzooi in de torretje en heb je dus alsnog water nodig want ook caustic soda en azijn is en blijft een bijtende stof. (snappen we het allemaal nog?) :shock: :shock:
Nu inderdaad nog een beetje info over de hoeveelheid en de tijd en dan maar aan de schoonmaak dacht ik zo.
Nu nog even een pompje versieren
Groet,
Otto.
Een andere stof die, hoe gek dit ook klinkt, is gootsteenonstopper. (caustic soda) Dit is namelijk een zeer basische stof. Dus, wil je het zuurgehalte doen laten verminderen kun je water nemen maar wat nog veel sneller werkt is dus caustic soda. Het zuurgehalte is dan wel sneller neutraal, dit is namelijk ook een hoge basische stof. Maar dan zit je weer met die rotzooi in de torretje en heb je dus alsnog water nodig want ook caustic soda en azijn is en blijft een bijtende stof. (snappen we het allemaal nog?) :shock: :shock:
Nu inderdaad nog een beetje info over de hoeveelheid en de tijd en dan maar aan de schoonmaak dacht ik zo.
Nu nog even een pompje versieren


Groet,
Otto.
Laatst gewijzigd door it camperke op 16 jan 2007, 02:40, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
@Frank:
Ik zal van de week ff gewone soda op fosforzuur proberen.
Sodawater doet het namelijk ook schrikkelijk goed bij zwavelzuur (accuzuur).
Zoals ik elders al eens schreef had ik geen scheikunde in mijn pakket, doch slechts een paar sneetjes brood..:P
Zo leer ik hier nog eens wat. 'T is alleen wél ff wennen..grinnn.. 8)
@Otto:
Ik heb het wel een paar keer moeten lezen hoor.. :shock:
Dat verdunnen met water snap ik ook wel natuurlijk, maar mij is bij het gebruik van fosforzuur gewoon opgevallen dat het verschrikkelijk "plakt" op staal en soms nog weken blijft doorwerken ondanks dat ik de waterslang er een tijdje op gezet had.
Nou jah, we zullen hier eens flink gaan mixen en rommelen.
U hoort wel van de klap.. 8)
Mvg, Leo.:D
Ik zal van de week ff gewone soda op fosforzuur proberen.
Sodawater doet het namelijk ook schrikkelijk goed bij zwavelzuur (accuzuur).
Zoals ik elders al eens schreef had ik geen scheikunde in mijn pakket, doch slechts een paar sneetjes brood..:P
Zo leer ik hier nog eens wat. 'T is alleen wél ff wennen..grinnn.. 8)
@Otto:
Ik heb het wel een paar keer moeten lezen hoor.. :shock:
Dat verdunnen met water snap ik ook wel natuurlijk, maar mij is bij het gebruik van fosforzuur gewoon opgevallen dat het verschrikkelijk "plakt" op staal en soms nog weken blijft doorwerken ondanks dat ik de waterslang er een tijdje op gezet had.
Nou jah, we zullen hier eens flink gaan mixen en rommelen.
U hoort wel van de klap.. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Ik wil me niet mengen in de al lang lopende thread, maar "azijn goed verdund, dit is namelijk ook een hoge basische stof" wil ik toch tegenhouden. Azijn is beslist geen base, maar een zuur, al is het niet zo sterk als b.v. zwavelzuur of zoutzuur. Maar dat heeft alleen te maken met de hoeveelheid H+ ionen die vrijkomen in een oplossing. (Ik weet dat het voor een èchte chemicus eigenlijk H3O+ ionen zijn...)
Azijn is prima om je handen mee na te spoelen als je in de cement hebt gezeten.
Azijn is prima om je handen mee na te spoelen als je in de cement hebt gezeten.
Laatst gewijzigd door Admin op 16 jan 2007, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Yep,
Stond er inderdaad een beetje verkeerd, :? heb het al gewijzigd.
Groet,
Otto.
Stond er inderdaad een beetje verkeerd, :? heb het al gewijzigd.
Groet,
Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten