Saluut!

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
DiLona

Saluut!

Bericht door DiLona »

Even voorstellen…..het is eigenlijk een schande sinds de zomer al lid en nu pas voorstellen.

Het begon allemaal begin vorig jaar, 40 jaar geworden, mid life crisis perikelen en als je bier drinkt met je maten gaat het altijd over vroeger en dan vooral die Mercedes bus en dan vooral die keer dat we het dak aan het schuren waren en het meisje dat op kamers woonde bij de overbuurvrouw zich iedere avond……
Enfin jullie begrijpen het al er is voor mij maar één echte bus en dat is een Mercedes bus!

Ik ben getrouwd, heb twee dochters, 9 en 7 jaar en een zoon van 5 jaar en sinds van de zomer een Mercedes bus van 23 jaar oud.

Nadat ergens in maart vorig jaar er weer een vorstelijk bedrag was betaald voor een vakantiehuisje in Frankrijk ben ik onder het motto van Mannen maken plannen maar eens gaan opperen dat ik zelf wel een camper zou willen bouwen. Nadat mijn vrouw haar eisen pakket op tafel had gelegd en heb haar kunnen overtuigen dat wat zij wilde alleen maar mogelijk was met ....... een Mercedes bus want het moest wel een hele grote worden, een verlengde, verhoogde, verbrede, enz.

Na vele avondjes advertenties bekijken op het internet stond er zomaar op mobile.de een advertentie van een Mercedes bus die aan wensen zou kunnen voldoen, een 613 en verlengd, verhoogd en verbreed voor € 7950, - in Hamburg. Het was wel wat duur, maar op de foto zag de 613 eruit als een Duitse ex politie bus: groen, Polizei Grün, erg groen dus. De contacten werden gelegd maar contact liep erg stroef en ik vertrouwde het allemaal niet meer zo en ben verder gaan zoeken. Drie maanden later stond dezelfde 613 er weer voor € 6500, -. Nog maar weer eens contact gezocht en maar een afspraak gemaakt en gewoon gaan kijken. Al daar gekomen werd alles duidelijk het was een autohandel waar het een grote bende was. De eigenaar was van oorsprong een Libanees die zeer matig Duits sprak. Na wat rondelopen om de 613, zeuren over de schadeplekken aan linkerzijde, zijn wij al waterpijp rokend tot overeenstemming gekomen: € 5500, - met een factuur van € 2450, -.

De 613 is een ex Polizei bus en is gezien de inrichting als een soort communicatievoertuig in gebruikt geweest. De bus heeft geen Duits kenteken gehad en de km-standen in het onderhoudsboekjes sluiten aan op de kilometerstand van 85.000. Verdere fijnen zaken aan de 613: geen roest, de motor, luchtremmen, stuurbekrachtiging, snelloop-as, Webasto dieselkachel, volledig geïsoleerd en het is een vrachtwagen (ivm. BPM bij de import). Bouwjaar is 1984.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plannen zijn om er twee jaar aan te bouwen. Dit jaar voor de zomervakantie een ruwe inrichting en ermee op vakantie om ervaring op te doen. Vervolgens verkopen of in het najaar en winter de inrichting en installaties definitief erin maken en een jaartje of tig afwerken.

Dit jaar proberen we op het voorjaarsweekend erbij te zijn om eens te kijken hoe het eraan toe gaat bij de Dubbelluchters en inspiratie op te doen voor de zelfbouw. Gordijntjes openlaten dus zodat we naar binnen kunnen gluren!

Wat antwoorden op vragen

De bus
De bus is tussen de 25-30 cm breder dan een gewone bus. Inwendig is breedte:
- 215cm op 1 meter
- 205cm op 1,6 meter (hoogte van het gootje).

Een wide body is handig omdat je dan wat extra binnenruimte hebt in de breedte, je kunt er nu bijv. bedden dwars in maken van 200cm.

Waar ik altijd weer aan moet wennen is die overhang bij de wielen dat ziet er een beetje raar uit. De normale body heeft betere verhoudingen. Verder zal het in het verkeer ook wel even wennen worden. Waar je met de normale bus vaak net doorheen komt loop je nu vast, maar ook dat los je wel weer op.

Er zitten geen gepantserde banden onder maar Semperit Hi-Grip van drie jaar oud, kunnen nog wel even meedenk ik zo. De banden zijn 17,5 * 8,5.

De kans dat de bus na de eerste reis wordt verkocht, is wel heel erg klein

Inrichting
We zijn al druk aan het plannen. Ons belangrijkste uitgangspunten zijn:
- vijf goede bedden, zithoek wordt een bed van 140*200, een bed 80*200 en een bed van 160*200. deze laatste is inschuifbaar voor eventuele extra bergruimte tijdens het verplaatsen.
- de dubbele deur achter nuttig gebruiken, opslag onder bed.
- geen douche wel een aansluiting voor buiten.
- de gebruikelijke technische voorzieningen, op LPG en Elektra.

Het is met niet gelukt wat "jpg" te maken van het ontwerp, deze zijn erg slecht van kwaliteit.

Kleur
Toevallig heb ik een spuitbus gevonden bij het slopen van het interieur. Op de spuitbus staat vermeld "821 saftgrün". Of dit een standaard Mercedes kleur is of "Polizei Grün" weet ik niet maar ik denk dat de kleur helderder-lichter is.
Laatst gewijzigd door DiLona op 03 mar 2007, 20:19, 12 keer totaal gewijzigd.
Saskia

Bericht door Saskia »

Wat een prachtexemplaar! Succes met het inbouwen. Als je de foto's iets kleiner maakt, dan wordt het artikel niet zo breed. (En alle reacties eronder ook niet) Nu leest het heel lastig. Althans bij mij.

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi DiLona,

Welkom op het forum. Fraaie bus! Ziet er goed uit. Succes met het uitvogelen van de inrichting. Zeker als er vijf slaapplaatsen in moeten komen.

Beginnen die midlifecrisis-perikelen al rond je 40-ste? Dan moet ik maar eens snel beginnen met sparen :lol:

Roger
Carpe Noctem.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Welkom rn het ziet er zeer goed uit, hoeveel breder is deze dan normaal???

Ook de technische zaken als stuurbekrachtiging, 352 motor -dus genoeg vermogen, en de snelle as zijn perfecte campereigenschappen.

Ik wed dat er velen die je verhaal lezen hopen dat je hem na de proefreis hem weer weg doet, maar ik kan me dat nauwelijks voorstellen

Succes met bouwen!!!!
FRank
Sylvia
Contacteer:

Re: Saluut!

Bericht door Sylvia »

DiLona schreef:De plannen zijn om er twee jaar aan te bouwen.
Dit jaar proberen we op het voorjaarsweekend erbij te zijn om eens te kijken hoe het eraan toe gaat bij de Dubbelluchters en inspiratie op te doen voor de zelfbouw. Gordijntjes openlaten dus zodat we naar binnen kunnen gluren!
Wat een prachtige bus! Enne ... de ervaring leert dat je op een weekend bij veel mensen niet door de gordijntjes hoeft te kijken maar dat je helemaal binnen mag komen om de inbouw te bekijken en de inbouwverhalen aan te horen. 5 slaapplaatsen gaat inderdaad een leuke puzzel worden. Ben je al aan het plannen op de computer? Dat heeft ons erg geholpen en is nog leuk om te doen ook. Elders op dit forum staat een verwijzing naar een programma van Google waar je 3D-inrichtingen mee kunt ontwerpen. Voor specifieke zelfbouwtips kun je ook terecht bij de werkgroep zelfbouw (zie links in het menu van de website onder werkgroepen).

Succes en tot ziens op het voorjaarsweekend!

Sylvia
voorzitter werkgroep zelfbouw
groetjes, Sylvia
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Prachtig, zo'n wide body!

Alleen bij die kleur hoor ik meteen in mijn oor blaffen "Anhalten verboten! Ausweis bitte!" :x
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Welkom op het forum, mooie bus!
Nu nog even de inrichting en karren maar!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
henryb

Bericht door henryb »

mooie bus .. maar die duitse politiewagens zijn toch wat donkerder van tint .. dit is meer mintgroen!

zitten er ook gepanserde banden onder, net als bij ME busjes?
evelyn25
Contacteer:

Bericht door evelyn25 »

Die kleur klopt wel volgens mij,
hij komt ook terug in die personenbusjes van de polizei, met schuifdeuren voor en een enkele deur achter in t midden.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Mooi project. Succes met de inbouw!
Plaats reactie