spanningsregelaar en acculaders
spanningsregelaar en acculaders
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Hi Ben,
Die 28.8 V is de zogenaamde "gasspanning". Ã’nder die spanning treedt er geen overmatige gasvorming op, zodat je je cellen niet droogkookt.
Met jouw dynamo komt de accu dus nèt niet helemaal vol. Althans niet bij 1500 RPM. Maar meet nog eens wat de uitgangsspanning wordt bij 3000 RPM of bij het toerental waar het rood van de toerenteller begint. Goede kans dat je op 28.8 V uitkomt
Voor andere laders: wat dacht je van eBay, Marktplaats of Kapaza?
Laad ze,
Ernst
Die 28.8 V is de zogenaamde "gasspanning". Ã’nder die spanning treedt er geen overmatige gasvorming op, zodat je je cellen niet droogkookt.
Met jouw dynamo komt de accu dus nèt niet helemaal vol. Althans niet bij 1500 RPM. Maar meet nog eens wat de uitgangsspanning wordt bij 3000 RPM of bij het toerental waar het rood van de toerenteller begint. Goede kans dat je op 28.8 V uitkomt

Voor andere laders: wat dacht je van eBay, Marktplaats of Kapaza?
Laad ze,
Ernst
- GerardM
- Contacteer:
Re: spanningsregelaar en acculaders
Neem bij je keuze ook mee dat je gaat laden terwijl je ook de accu belast. De CTEK die je noemt is een hele 'sophisticated' lader met een mooie karakteristiek, maar die werkt optimaal als de accu niet belast is.Ben schreef:Ik wil hem natuurlijk wel vast aansluiten.
en:
zijn er ook nog andere ladertjes die hetzelfde doen? ik vind bovengenoemde een beetje duur
Ik heb ervaren met dezelfde CTEK (maar dan die voor 12V), dat die
netjes de stappen maakt van bulk naar absorptie naar druppel, tot het moment dat m'n koelkast aanslaat en dus stroom uit de accu gaat trekken, dan raakt het ding in de stress en begint de hele cyclus opnieuw.
Daarnaast vond ik de laadstroom voor de CTEK erg laag; maar ik
weet natuurlijk niet welke accu capaciteit je er mee wilt gaan laden.
Alternatief is ook dat je naar andere (nog duurdere) all-in-one oplossingen van bijv Victron.
Groet,
Gerard
Re: spanningsregelaar en acculaders
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.
- GerardM
- Contacteer:
Jazeker
Jazeker bedoel ik de blauwe kasten met namen als Multiplus of Multicompact. Zo eentje die we vorige week nog zagen in die superlange camper waarbij helaas de jacuzzi ontbrak :D .
Groet,
Gerard
die overigens nu aan het denken is over een windmolentje om de accu's te laden, maar dat in een ander draadje.
Groet,
Gerard
die overigens nu aan het denken is over een windmolentje om de accu's te laden, maar dat in een ander draadje.

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Leo
- Site Admin
Kleine correctie op de gasspanning:
Voor zover ik weet is dat resp 14,25 en 28.5 volt.
Die 28,8V meet ik ook altijd bij die dure apparaten als ze in de Boost-modus staan te laden.
Daarna gaan ze naar "float" =28V, en na enkele uren op trickle of maintenance.
Say Whááát????? :shock:
Dummietaal: Zo'n electronische lader ramt er eerst een zooi ampéres in totdat 28,8Volt bereikt is.
Daar blijft ie ff een tijdje op hangen.
Dat doe ie omdat a) het anders een eeuw duurt voordat die accu een beetje vol is, en b) is het best wel lekker voor een accu om ff te borrelen.
Op die manier mengt de zwavelzuur zich weer door de hele cel.
Zie het maar als een trimmer die ff al het luie zweet uit z'n bast loopt.
Daarna gaat ie naar de Float-modus: Dat is dus 28V, een spanning die de accu minimaal nodig heeft om helemaal vol te geraken.
Alles wat je eigenlijk onder 28,5 Volt laadt geeft een capaciteitsverlies van de accu, hij komt gewoon nooit écht vol met een lagere spanning.
Als hij een bepaalde tijd op die 28V gestaan heeft neemt de fabrikant aan dat de accu bijna geheel vol is, en dan gaat ie over op:
Trickle of Maintenance, oftewel een spanning van rond de 27Volt.
Daarin houdt hij de accu optimaal geladen, zonder het risico van droogkoken oid.
Indien er nou weer accu-stroom afgenomen wordt, dan zal het laadapparaat weer terugfloepen naar Float of zelfs Boost indien het gevraagde ampérage erg hoog is..
Nb: voor 12Volt accu's dele men alle bovengenoemde Voltages natuurljk gewoon door 2.
Nb2: Verschillende fabrikanten hebben verschillende benamingen voor de laadfases; Boost kan ook Bulk zijn enz.
Nb3: Boven beschrijf ik het drietraps principe. Oudere apparaten Boostten op 28,5Volt en gingen dan over op een Float van 27,nogwat. Dat was dus tweetraps.
Moraal van dit verhaal:
Ben, je hebt best kans dat die Kleine Victron een volautomaat is.
Gewoon ff uitproberen.
Die 27,nogwat van jouw dynamo betekent niks anders dan dat er een oud type regelaar in zit.
De regelaars die je tegenwoordig koopt staan gelukkig allemaal afgesteld op 14,2 resp. 28,4Volt.
Meer smaken heb ik niet,
mvg, Leo.:D
Voor zover ik weet is dat resp 14,25 en 28.5 volt.
Die 28,8V meet ik ook altijd bij die dure apparaten als ze in de Boost-modus staan te laden.
Daarna gaan ze naar "float" =28V, en na enkele uren op trickle of maintenance.
Say Whááát????? :shock:
Dummietaal: Zo'n electronische lader ramt er eerst een zooi ampéres in totdat 28,8Volt bereikt is.
Daar blijft ie ff een tijdje op hangen.
Dat doe ie omdat a) het anders een eeuw duurt voordat die accu een beetje vol is, en b) is het best wel lekker voor een accu om ff te borrelen.
Op die manier mengt de zwavelzuur zich weer door de hele cel.
Zie het maar als een trimmer die ff al het luie zweet uit z'n bast loopt.
Daarna gaat ie naar de Float-modus: Dat is dus 28V, een spanning die de accu minimaal nodig heeft om helemaal vol te geraken.
Alles wat je eigenlijk onder 28,5 Volt laadt geeft een capaciteitsverlies van de accu, hij komt gewoon nooit écht vol met een lagere spanning.
Als hij een bepaalde tijd op die 28V gestaan heeft neemt de fabrikant aan dat de accu bijna geheel vol is, en dan gaat ie over op:
Trickle of Maintenance, oftewel een spanning van rond de 27Volt.
Daarin houdt hij de accu optimaal geladen, zonder het risico van droogkoken oid.
Indien er nou weer accu-stroom afgenomen wordt, dan zal het laadapparaat weer terugfloepen naar Float of zelfs Boost indien het gevraagde ampérage erg hoog is..
Nb: voor 12Volt accu's dele men alle bovengenoemde Voltages natuurljk gewoon door 2.
Nb2: Verschillende fabrikanten hebben verschillende benamingen voor de laadfases; Boost kan ook Bulk zijn enz.
Nb3: Boven beschrijf ik het drietraps principe. Oudere apparaten Boostten op 28,5Volt en gingen dan over op een Float van 27,nogwat. Dat was dus tweetraps.
Moraal van dit verhaal:
Ben, je hebt best kans dat die Kleine Victron een volautomaat is.
Gewoon ff uitproberen.
Die 27,nogwat van jouw dynamo betekent niks anders dan dat er een oud type regelaar in zit.
De regelaars die je tegenwoordig koopt staan gelukkig allemaal afgesteld op 14,2 resp. 28,4Volt.
Meer smaken heb ik niet,
mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 16 jan 2007, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
Yo Ben.
Grinnn, met zo'n prijs weet ik bijna zeker dat het een drietraps lader is. :)
Meestal kun je op de website van een fabrikant wel een grafiek v/d laadkarakteristiek vinden van desbetreffend apparaat.

Natuurlijk zijn die regelaars los te koop Ben.
Laatst kocht ik er nog een voor een 24V dynamo.
Kostte iets van 3 tientjes geloof ik. (Bosch, een insteker met koolborsteltjes)
Sterker nog, Mastervolt heeft regelaars die het trucje doen met die drietraps-lading. Alleen is dat ding natuurlijk weer errug duur.. :?
Wel ff opletten dat ze je geen ouwetje (28.0V) in je handen frommelen, want die moeten ze natuurlijk ook kwijt he?
Nb: om verwarring te voorkomen heb ik de voltages in m'n vorige stukje aangepast op deze grafiek. Want ook die verschillen bij verschillende fabrikanten.
Mvg, Leo.:D
Grinnn, met zo'n prijs weet ik bijna zeker dat het een drietraps lader is. :)
Meestal kun je op de website van een fabrikant wel een grafiek v/d laadkarakteristiek vinden van desbetreffend apparaat.

Natuurlijk zijn die regelaars los te koop Ben.
Laatst kocht ik er nog een voor een 24V dynamo.
Kostte iets van 3 tientjes geloof ik. (Bosch, een insteker met koolborsteltjes)
Sterker nog, Mastervolt heeft regelaars die het trucje doen met die drietraps-lading. Alleen is dat ding natuurlijk weer errug duur.. :?
Wel ff opletten dat ze je geen ouwetje (28.0V) in je handen frommelen, want die moeten ze natuurlijk ook kwijt he?

Nb: om verwarring te voorkomen heb ik de voltages in m'n vorige stukje aangepast op deze grafiek. Want ook die verschillen bij verschillende fabrikanten.
- Anton
Hoi,
Uit het hele verhaal begrijp ik dat het om autoaccu's gaat.
Edoch deze worden nooit meer geladen dan 80% een en ander i.v.b. de gasspanning.
Ook wat de laadtoestand betreft: altijd meten met een zuurweger die of voor auto dan wel voor traxtieaccu's geschikt zijn.
Meet je met de traxie dan blijkt de autoaccu prakties leeg te zijn!
Een en ander uit ervaring op mijn scheepje.
Laad ze!
Groet Anton
Uit het hele verhaal begrijp ik dat het om autoaccu's gaat.
Edoch deze worden nooit meer geladen dan 80% een en ander i.v.b. de gasspanning.
Ook wat de laadtoestand betreft: altijd meten met een zuurweger die of voor auto dan wel voor traxtieaccu's geschikt zijn.
Meet je met de traxie dan blijkt de autoaccu prakties leeg te zijn!
Een en ander uit ervaring op mijn scheepje.
Laad ze!
Groet Anton
- GerardM
- Contacteer:
Wat wil je eigenlijk
Hoi Ben,
even een stapje terug: om je goed te kunnen adviseren is het wellicht
handig met ons te delen wat je eigenlijk wilt bereiken, antwoord op
vragen als:
- wat wil je eigenlijk laden: startaccu's, hh accu's (heb je die eigenlijk wel), alles tegelijk of apart ?
- wat is dan de capaciteit (in Ah) die je wilt laden ?
- ga je de accu belasten tijdens het laden ?
- wat wil je eraan uitgeven ?
- hoe lang mag het opladen duren ?
Groet,
Gerard
even een stapje terug: om je goed te kunnen adviseren is het wellicht
handig met ons te delen wat je eigenlijk wilt bereiken, antwoord op
vragen als:
- wat wil je eigenlijk laden: startaccu's, hh accu's (heb je die eigenlijk wel), alles tegelijk of apart ?
- wat is dan de capaciteit (in Ah) die je wilt laden ?
- ga je de accu belasten tijdens het laden ?
- wat wil je eraan uitgeven ?
- hoe lang mag het opladen duren ?
Groet,
Gerard
- Leo
- Site Admin
Hoi Anton,
die 80%, komt dat niet uit dezelfde achterhaalde pot als het max 10% laden?
De gasspanning wordt bereikt bij 14,25 resp 28,5 Volt.
Een accu in normale staat gaat dán pas borrelen, niet eerder.
Een oud lijk gaat al veel eerder aan de kook, die zou ik dan ook niet veel hoger laden dan 28Volt, anders geeft het zo'n rotknal als ik m'n sigaartje opsteek.. 8)
Wbt die zuurweger: Indien het allebei lood/zwavelzuur accu's zijn, dan is 1,28 gewoon 1,28.
Had jij geen ??/ nikkel accu's, want dáár zit loog in met een totaal andere soortelijke massa?
Ik heb hier een 850Amp tractie-set staan van v Andel, en die is gewoon 1,28 als ie tot z'n nek vol is. Staat ook in de documentatie die ik er bij gekregen heb.
die 80%, komt dat niet uit dezelfde achterhaalde pot als het max 10% laden?
De gasspanning wordt bereikt bij 14,25 resp 28,5 Volt.
Een accu in normale staat gaat dán pas borrelen, niet eerder.
Een oud lijk gaat al veel eerder aan de kook, die zou ik dan ook niet veel hoger laden dan 28Volt, anders geeft het zo'n rotknal als ik m'n sigaartje opsteek.. 8)
Wbt die zuurweger: Indien het allebei lood/zwavelzuur accu's zijn, dan is 1,28 gewoon 1,28.
Had jij geen ??/ nikkel accu's, want dáár zit loog in met een totaal andere soortelijke massa?
Ik heb hier een 850Amp tractie-set staan van v Andel, en die is gewoon 1,28 als ie tot z'n nek vol is. Staat ook in de documentatie die ik er bij gekregen heb.
- Anton
Hoi Leo,
Het gaat er om dat ze de accu's niet willen laten borrelen / koken in een auto dus geen lucht van rotte eieren.
Ik had twee zuurwegers een van een automaterialen zaak en een van TBI uit Elst Utrecht.
Ik gebruikte die ene (Ik had niet anders) voor controle laadtoesstand.
Die gaf aan : half leeg of vol.
Leuk voor in de auto maar niet aan boord van een schip.
Tot dat ik de echte er in deed en die gaf aan LEEG.
Dat een en ander een dag heeft staan te draaien om bij te komen hoef ik je niet uit te leggen.
Zodoende beschikte ik over voldoende stroom en kon rustig een dag of 5 a 6 weggaan.
Ik kon wat varieren met de laadstroom, tussen de 45 en 145 ampere bij 24 volt WA karakter, maar meestal ging de volle mep er op, traxie kan wat hebben.
Groet Anton
Het gaat er om dat ze de accu's niet willen laten borrelen / koken in een auto dus geen lucht van rotte eieren.
Ik had twee zuurwegers een van een automaterialen zaak en een van TBI uit Elst Utrecht.
Ik gebruikte die ene (Ik had niet anders) voor controle laadtoesstand.
Die gaf aan : half leeg of vol.
Leuk voor in de auto maar niet aan boord van een schip.
Tot dat ik de echte er in deed en die gaf aan LEEG.
Dat een en ander een dag heeft staan te draaien om bij te komen hoef ik je niet uit te leggen.
Zodoende beschikte ik over voldoende stroom en kon rustig een dag of 5 a 6 weggaan.
Ik kon wat varieren met de laadstroom, tussen de 45 en 145 ampere bij 24 volt WA karakter, maar meestal ging de volle mep er op, traxie kan wat hebben.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
Re: Wat wil je eigenlijk
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 19 aug 2007, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Hoi Ben e.a.
Als je iets goeds wil kom je toch vaak uit bij de merken met de "ankertjes"' , Mastervolt en Victron, maar dan betaal je ook de hoofdprijs (een soort watersporttoslag)
Ik heb er een lader van Votronic in zitten, die weer vaak in Campers wordt toegepast, en die hebben ook bedacht dat die doelgroep het ook wel kan betalen,........dus
De verhalen verder komen me bekend voor, opmerking over de windgenerator: leuk ding maar je moet wel lekker vast slapen , en als je niet "alleen en in the middle of nowhere staat" dan maak je geen vrienden in de buurt: kortom ze maken herrie..
Zonnepanelen doen overdag leuke dingen, maar met een kleintje begin je niet veel.
Frank
Als je iets goeds wil kom je toch vaak uit bij de merken met de "ankertjes"' , Mastervolt en Victron, maar dan betaal je ook de hoofdprijs (een soort watersporttoslag)
Ik heb er een lader van Votronic in zitten, die weer vaak in Campers wordt toegepast, en die hebben ook bedacht dat die doelgroep het ook wel kan betalen,........dus

De verhalen verder komen me bekend voor, opmerking over de windgenerator: leuk ding maar je moet wel lekker vast slapen , en als je niet "alleen en in the middle of nowhere staat" dan maak je geen vrienden in de buurt: kortom ze maken herrie..
Zonnepanelen doen overdag leuke dingen, maar met een kleintje begin je niet veel.
Frank
- GerardM
- Contacteer:
Ben,
als je beide sets tegelijk wilt laden én alles vast wilt aansluiten én geen probleem dat paralelle sets elkaar gaan ontladen adviseer ik je een 2-kanaals lader te bekijken. Eén kanaal naar de startset en de andere naar de hh set.
Er is een regel die zegt dat je mag laden met ca 10% van de capaciteit; maar minder mag natuurlijk ook alleen duurt het wat langer; 10A lijkt
me echter toch het minste wat je bij deze capaciteit moet doen.
Naast bovengenoemde merken heb ik ook leuke apparaten bij Proosten Electronics gezien; op hun site hebben ze ook wat aansluitvoorbeelden en suggesties staan. Qua prijs zitten ze in de buurt van die andere merken.
Groet,
Gerard
als je beide sets tegelijk wilt laden én alles vast wilt aansluiten én geen probleem dat paralelle sets elkaar gaan ontladen adviseer ik je een 2-kanaals lader te bekijken. Eén kanaal naar de startset en de andere naar de hh set.
Er is een regel die zegt dat je mag laden met ca 10% van de capaciteit; maar minder mag natuurlijk ook alleen duurt het wat langer; 10A lijkt
me echter toch het minste wat je bij deze capaciteit moet doen.
Naast bovengenoemde merken heb ik ook leuke apparaten bij Proosten Electronics gezien; op hun site hebben ze ook wat aansluitvoorbeelden en suggesties staan. Qua prijs zitten ze in de buurt van die andere merken.
Groet,
Gerard
-