Roestpartikeltjes op glas

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Kasper

Roestpartikeltjes op glas

Bericht door Kasper »

Hoi,

Als gevolg het werken met een haakse slijper heb ik partikeltjes metaal op een glazen raam van mijn bus zitten. Ze zitter echt op vast en zijn er niet af te krabben met de vingernagels. Het roest ook nog. Voordat ik zelf begin met experimenteren hoe ik dit kan verwijderen zonder het raam (verder) te beschadigen stel ik de vraag hier. Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?

Volgende keer zal ik uiteraard beter opletten dat dit me niet weer gebeurt...

Groet,

Kasper
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb geen ervaring met glas, maar bij mijn tegeltjes in de badkamer is hetzelfde gebeurt, vlgs de tegelzetter is er maar een oplossing................ juist ja nieuwe tegels!!!

Ik vemoed dat er niets aan te doen is omdat de hete deeltjes vermoedelijk in het glas gesmolten zitten.

sterkteermee..

Frank
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Helaas, niks aan te doen.. De metalen deeltjes zitten erin gesmolten, die krijg je er niet meer uit. :cry: :cry:

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
berriaaf

Bericht door berriaaf »

Inderdaad zoals de anderen ook al geschreven hebben, je zult andere ruiten moeten plaatsen
We hebben dit zelf namelijk met een luxe wagen gehad, met een haakse slijptol gewerkt en er niet op gelet waar de auto stond en de stukjes ijzer zaten in de ruit

Jammer maar helaas

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
L1
Contacteer:

Re: Roestpartikeltjes op glas

Bericht door L1 »

Kasper schreef:Hoi,
..........Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad?

Volgende keer zal ik uiteraard beter opletten dat dit me niet weer gebeurt...

Groet,

Kasper
Ik heb tien jaar geleden ook niet goed opgelet en rij al 7 jaar rond met spikkels.
Er is maar een "oplossing"
Niet buiten komen als het regent dan roest het niet en slijten je ruiterwisserbladen niet zo snel :D :D :D
't Is toch een vakantie auto?? :P
yaco

Bericht door yaco »

Met een scherp stanley mesje kun je de meeste deeltjes er wel af krabben.De putjes blijven wel maar van roest heb je beduidend minder last.
Ons gebeurde het ook zo'n 16 jaar geleden bij het ombouwen van een fantastische Chausson bus uit de 50' er jaren in zuid franrijk.De ruiten waren aan de binnenkant toen voor eeuwig verpest.

Groetjes Yaco.
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
bart

Bericht door bart »

vriend van mij repareert ramen en die polijst krassen en resten van een reparatie weg, het moet dus mogelijk zijn om die plekken te polijsten, maar mee weet ik zo niet, ik xzal eens na vragen

Bart
Kasper

Bericht door Kasper »

Dank voor alle reacties!

Ik ben benieuwd waarmee gepolijst is.

Ik zal voorzichtig proberen de partikeltjes weg te krabben met een stanleymesje.

Ook heb ik nog een flesje 'HG roestoplosser' staan. Ik wil gaan testen wat voor invloed dat op de partikeltjes heeft. Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,
Kasper
Kasper

Bericht door Kasper »

Wegkrabbel van de partikeltjes met een stanleymesje gaat prima. Ik was bang dat dit zou krassen maar daar heb ik niets van gemerkt. Op de plaats waar een partikeltje heeft gezeten blijft een klein grijs vlekje achter. Daar is mee te leven. Toch wil ik proberen of dat is weg te polijsten. Ik hoorde vandaag dat bij de drogist een glaspolijst middeltje te koop is. Maar eens gaan proberen.

Kasper
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Kasper,

Je kunt ook een polijstmiddel gebruiken die ze op jachtjes en andere glimmende bootjes gebruiken. dit gaat ook prima. Tis wel een geduldig werkje, m.a.w. denk niet dat je na 5 minuten een partikeltje kwijt bent.....

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gerrit J

Brandpitten op glas

Bericht door Gerrit J »

Hallo Kasper wat jij op het glas hebt noemen we laspitten,zijn onherselbaar.
Wat kun je doen, voorzichtig steken met een soort scheermesje in houder(verkrijgbaar in schildersspeciaalzaak) het glas vrij maken van stof en korreltjes, daarna polijsten met dodekop(een rood goedje) let op spul is giftig. Als je machinaal wil werken, doe dat met zo weinig mofelijk toeren.
Meer is er niet aan te herstellen.
Gr Gerrit J.
Kasper

Bericht door Kasper »

Hallo Gerrit,

Een polijstmachine had ik nog niet aan gedacht (gek eigenlijk). Deze kan ik wel ergens lenen. Ik zag nogal op tegen het handmatig polijsten, de reden dat ik polijsten nog niet geprobeerd heb. Overigens is door alleen krabben met een mesje en het goed reinigen al een redelijk resultaat verkregen. Dus mocht polijsten niet het gewenste effect hebben dan ben ik in ieder geval al geholpen.

Kasper
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dodekop op Wieringen = een mengsel van lijnolie, sikkatief en verlopen smeerolie.
Maar dat bedoel je vást nie Gerrit?? :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gerrit J

Roestpikkeltjes op glas

Bericht door Gerrit J »

Ha Leo
Dodekop beste Leo is een polijstmiddel, ga even terug in de geschiedenis.
Glas werd vroeger geproduceerd volgens een trekmethode als de treksnelheid maar een fractie afweek, gaf dat vertekenig in het glas z,g, trekstrepen, zeer hinderlijk als je door het glas naar buiten kijkt. Voornamelijk de grote ruiten werden tweezijdig gepolijst met dodekop, net zo lang tot het glas kraakhelder was. Tegenwoordig giet men glas op een bed van tin. Polijsten is niet meer nodig.

Tot op de dag van vandaag, krassen strepen beschadigingen vlekken uitstekend te bewerken met dodekop.
Gr. Gerrit J.
Roger 1100
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Dodekop is tevens een paars pigment. De rode variant is het zogenaamde Spaans rood (wellicht een link met de rode kleur van het polijstmiddel). Oftewel, dezelfde naam voor verschillende producten. Maar dat terzijde,

De dodekop die Gerrit bedoeld blijkt inderdaad het meest geschikte polijstmiddel te zijn. Nu blijken ze bij sommige garages overigens ook over zogenaamde polijstrobots te beschikken. Het is me niet bekend wat daarvan de kosten zijn, maar het is allicht interessant om hier eens naar te informeren.

Roger
Carpe Noctem.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Gerrit,

Dat was een mooie uitleg.:)
Waar kan ik dat spul kopen?

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gerrit J

Roestpikkeltjes op glas

Bericht door Gerrit J »

Hallo Leo
Wegens de giftige aard van het goedje, denk niet meer in de handel.
Ga eens naar oudere kleine schildersbedrijven, en vraag dodekop om een kras weg te poetsen, gewoon vragen in de werplaats.
Succes.
Gr. Gerrit J.
Plaats reactie