Rookgas afvoer Rinnai geiser
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Rookgas afvoer Rinnai geiser
Ik heb een Rinnai geiser in de bus hangen en wil hier een rookgas afvoer op monteren. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet doen? Met name de dakdoorvoer en pijp, dus wat en hoe?
Ik kan nergens (nog op dit forum of via google) iets hierover vinden.
Ik kan nergens (nog op dit forum of via google) iets hierover vinden.
Mercedes 406 uit 1969
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Is dat niet gewoon net zo te doen als de rook-/verbrandingsgasafvoer voor een truma kachel?
-Simpel schoorsteentje met rubberen manchet
-Flexibele rvs binnenpijp
-Flexibele aluminium (buitenkant papier) buitenpijp
Hier is genoeg over te vinden..
Complete set voor een truma boiler:
-Ga naar http://www.reimo.de
-klik op 'shop' -> 'Kühlen & Heizen' -> 'Heizen' -> 'Boilerheizung'
Hier staat een 'Dachkamin für Truma C3402/6002'
Dit heb je nodig denk ik
-Simpel schoorsteentje met rubberen manchet
-Flexibele rvs binnenpijp
-Flexibele aluminium (buitenkant papier) buitenpijp
Hier is genoeg over te vinden..
Complete set voor een truma boiler:
-Ga naar http://www.reimo.de
-klik op 'shop' -> 'Kühlen & Heizen' -> 'Heizen' -> 'Boilerheizung'
Hier staat een 'Dachkamin für Truma C3402/6002'
Dit heb je nodig denk ik
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hallo,
Ik weet niet wat voor geiser je hebt, maar als die niet geschikt is voor gebruik volledig onafhankelijk van de binnenlucht van de camper, moet je er niet aan beginnen.
Alleen een geiser met een aparte aansluiting voor toevoer en afvoer van de verbrandingslucht zou je moeten gebruiken, anders loop je een risico van koolmonoxide vergiftiging
Ik weet niet wat voor geiser je hebt, maar als die niet geschikt is voor gebruik volledig onafhankelijk van de binnenlucht van de camper, moet je er niet aan beginnen.
Alleen een geiser met een aparte aansluiting voor toevoer en afvoer van de verbrandingslucht zou je moeten gebruiken, anders loop je een risico van koolmonoxide vergiftiging
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je een grotere diameter afvoer hebt , lijkt het erop dat je een "gewone "geyser hebt en niet een voor dit doel geschikte,
dan zeker niet doen als hij in de badruimte hangt, dat kan dodelijk worden, zeker in een kleine ruimte.
Als je op een of andere manier de vlamruimte kan inkijken of benaderen, dan zeker niet doen
Frank
dan zeker niet doen als hij in de badruimte hangt, dat kan dodelijk worden, zeker in een kleine ruimte.
Als je op een of andere manier de vlamruimte kan inkijken of benaderen, dan zeker niet doen
Frank
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Kijk uit met wat je aan het doen bent!
Niet alles aan elkaar klooien met spullen die niet passen of daar niet voor gemaakt zijn, daar komen dus de ongelukken van!!
Onderstaande link moet je wat duidelijkheid kunnen verschaffen!
http://www.gimeg.nl/?search_string=geis ... ch_cat_id=
Gas ze!
Groet Anton
Kijk uit met wat je aan het doen bent!
Niet alles aan elkaar klooien met spullen die niet passen of daar niet voor gemaakt zijn, daar komen dus de ongelukken van!!
Onderstaande link moet je wat duidelijkheid kunnen verschaffen!
http://www.gimeg.nl/?search_string=geis ... ch_cat_id=
Gas ze!
Groet Anton
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Zoals in m'n eerste bericht al stond is het een Rinnai geiser, volgens mij speciaal voor de caravan/camper geschikt zeer klein hoog rendement geisertje. Waarom een geiser? Altijd warm water zo veel en vooral wanneer je wilt!
In de link hierboven staat inderdaad mijn geiser, maar wat heb ik nou nodig om vanaf de geiser door en op het dak te komen? Dat is me nog steeds niet duidelijk. Op http://www.gimeg.nl/?search_string=geis ... ch_cat_id= staan wel een stel accesoires maar wat het is is onduidelijk.
Prutsen is overigens niet de bedoeling hoor, maar een geiser in een bus moet echt wel kunnen.
In de link hierboven staat inderdaad mijn geiser, maar wat heb ik nou nodig om vanaf de geiser door en op het dak te komen? Dat is me nog steeds niet duidelijk. Op http://www.gimeg.nl/?search_string=geis ... ch_cat_id= staan wel een stel accesoires maar wat het is is onduidelijk.
Prutsen is overigens niet de bedoeling hoor, maar een geiser in een bus moet echt wel kunnen.
Mercedes 406 uit 1969
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Ik had een geiser in mijn schip, een Valiant op propaan met standaard aansluiting naar buiten, en dat beviel goed.
Dus met trekonderbreker en dubbewandig, nooit geen problemen mee gehad!
In eerste intantie was dit niet aanwezig: je stikte de moord als dat ding aan stond!
Misschien kun je morgen even met die firma bellen dan weet je meer!
Groet Anton
Ik had een geiser in mijn schip, een Valiant op propaan met standaard aansluiting naar buiten, en dat beviel goed.
Dus met trekonderbreker en dubbewandig, nooit geen problemen mee gehad!
In eerste intantie was dit niet aanwezig: je stikte de moord als dat ding aan stond!
Misschien kun je morgen even met die firma bellen dan weet je meer!
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als ik die site zie met de info over die rinnai geiser, dan denk ik daty dit geen gesloten toestel is en dus dat je het nooit moet doen, een afvoerset is wel iets maar niet voldoende in een kleine ruuimte, daar ontstaat door de redelijke geslotenheid van de kleine ruimte,al heelsnel zuurstofgebrek en dan ook koolmonoxide met een snellle vergiftiging tot gevolg.
Als je duf wordt en hoohdpijn krijgt heb je een lichte vergiftiging, als je niets merkt dan is het een zware vergiftiging,dood treed ongemerkt in na snelle bewusteloosheid.
Succes met het sleutelen

Als je duf wordt en hoohdpijn krijgt heb je een lichte vergiftiging, als je niets merkt dan is het een zware vergiftiging,dood treed ongemerkt in na snelle bewusteloosheid.
Succes met het sleutelen



- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Verkijk je er niet op, ik had in den beginne ook geen afvoer.
En mijn ruimte op mijn schip was denk ik heel wat groter dan een gemiddelde bus.
Maar in no time waren de ramen beslagen en kreeg de vlam een andere kleur.
Met de afvoer er op was er niets meer aan de hand, er schijnt genoeg lucht binnen te komen.
Badder ze!
Groet Anton
Verkijk je er niet op, ik had in den beginne ook geen afvoer.
En mijn ruimte op mijn schip was denk ik heel wat groter dan een gemiddelde bus.
Maar in no time waren de ramen beslagen en kreeg de vlam een andere kleur.
Met de afvoer er op was er niets meer aan de hand, er schijnt genoeg lucht binnen te komen.
Badder ze!
Groet Anton
- janvds
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
- Locatie: Amerongen
we hebben ook een geiser, en hebben een afvoer die ook op een platdak kan rond 10 denk ik.....hangt van geiser af moet een gesloten kap opzitten met een uitgang, wat Frank ook al zei zorg voor goede beluchting
en een geiser bevalt ons prima, had hem er bijna eruit gesloopt maar gelukkig niet gedaan.
en als je hem niet gebruikt gewoon uitdoen of een met elec. ontsteking is nog beter
en een geiser bevalt ons prima, had hem er bijna eruit gesloopt maar gelukkig niet gedaan.
en als je hem niet gebruikt gewoon uitdoen of een met elec. ontsteking is nog beter
jan vds
Hobby 600 1986
Hobby 600 1986
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Kijk, nou komen we ergens! Een geiser werkt wat mij betreft ook veel beter als zo'n erg duur minuscuul boilertje....
Jan: Is die platte dak doorvoer er gewoon eentje van de bouwmarkt, van aluminium?
Overigens heeft de geiser elektronische ontsteking en termokoppel enz. Goed beveiligd dus! Die angst voor gas apparaten is ongegrond, mits alles maar goed wordt aangelegd!!! Verder hebben we ook nog een (buta)gas alarm in de bus dus dat zit ook wel snor (voor gas lekken natuurlijk).
Nu nog een gat in het dak zagen en dan lekker warm water!
Jan: Is die platte dak doorvoer er gewoon eentje van de bouwmarkt, van aluminium?
Overigens heeft de geiser elektronische ontsteking en termokoppel enz. Goed beveiligd dus! Die angst voor gas apparaten is ongegrond, mits alles maar goed wordt aangelegd!!! Verder hebben we ook nog een (buta)gas alarm in de bus dus dat zit ook wel snor (voor gas lekken natuurlijk).
Nu nog een gat in het dak zagen en dan lekker warm water!
Mercedes 406 uit 1969
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het kan ook wel bedst goed gaan,als je maar weet waar je mee bezig bent!!
Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we ook een geiser in de badkamer hangen zonder afvoer zelfs (pa had nog geen tijd die aan te leggen) Maar het was wel verrekte koud, het raam stond nl altijd half open tijdens het douchen en dat is een paar jaar goed gegaan.
Ik zou ipv het gas-alarm eerder deCO melder kopen, gas hoort niet te kunnen lekken als je alles zorgvuldig hebt gedaan, en CO ontstaat vanzelf als je geyser vervuild, terugslag heeft (bv verkeerde windrichting)
Frank
Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we ook een geiser in de badkamer hangen zonder afvoer zelfs (pa had nog geen tijd die aan te leggen) Maar het was wel verrekte koud, het raam stond nl altijd half open tijdens het douchen en dat is een paar jaar goed gegaan.
Ik zou ipv het gas-alarm eerder deCO melder kopen, gas hoort niet te kunnen lekken als je alles zorgvuldig hebt gedaan, en CO ontstaat vanzelf als je geyser vervuild, terugslag heeft (bv verkeerde windrichting)
Frank
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Maar ja, wat gebruik je dat ding nou helemaal? Afwassen en jezelf even wassen, verder staat ie gewoon uit, met een elektrische ontsteking is ie zo weer aan. Denk dat het allemaal wel gaat lukken, inmiddels heb ik een trek onderbreker via Erica in Zeist bij Gimeg besteld, die willen nl niet aan particulieren leveren....Nog even een dak doorvoertje halen en alles erop zetten. Hoop volgende week klaar te zijn. Zo'n Co melder staat ook op de boodschappenlijst!
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast