Roetfilter
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 dec 2004, 16:03
- Locatie: Utrecht
Roetfilter
Is er al iets bekend over een "mogelijk" roetfilter op de 508 en anderen?
Is het mogelijk,is het duur,wordt het verplicht?
Zijn oudere motoren uitgezonderd?
Julius.
Is het mogelijk,is het duur,wordt het verplicht?
Zijn oudere motoren uitgezonderd?
Julius.
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Roetfilters
Nu ik hoop alleen dat dan ook het laatste is wat ze weer uitvinden om ons weer een paar hondert Euro lichter te maken
En natuurlijk alleen voor auto,s die jonger zijn dan 25 jaar
Bertus
Nu ik hoop alleen dat dan ook het laatste is wat ze weer uitvinden om ons weer een paar hondert Euro lichter te maken
En natuurlijk alleen voor auto,s die jonger zijn dan 25 jaar
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
roetfilter
Ik heb, namens de club, navraag gedaan bij de Fehac, helaas nog geen reactie.
Wordt vervolgd.
Groet,
Arnold
Wordt vervolgd.
Groet,
Arnold
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
Ze praten er ja ook alleen nog maar over , het zelfde willen ze in Duitsland ook met de Diesel auto's doen, en daar is verder ook nog niks bekend.
Bertus
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Roetfilter
Ter informatie. Ik heb zo juist eens gebeld met een firma die roetfilters levert. Ik heb geen commerciele belangen, het is me ingegeven door idealistische interesse...
Er zijn roetfilters voor oudere dieselmotoren. Euro ca 1000 a 1100. Dus zo lang er nog geen financiele prikkel van de overheid is, moet je behoorlijk idealistisch zijn .... Maar het werkt ook als je motor op PPO loopt. Dan wordt je bus pas echt 'groen'.
Onderstaande informatie dus volgens die firma:
Een filter kan komen in de plaats van de achterste knalpot. Dit hoeft niet, het kan ook in de pijp opgenomen worden. Vervangt het wel de achterste knalpot dan dempt het meer geluid dan de gewone knalpot (demper). Er is geen vermogensverlies want er is zo goed als geen tegendruk.
Circa 1x per jaar moet het filter worden gereinigd. Dit gaat doormiddel van inweken met een 'bioreiniger'. Deze wordt via een ventiel bovenop ingespoten en na circa een halfuur aan de onderzijde weer afgetapt. Dit bevat dan roet. In te leveren bij het chemisch afval.
Mocht het filter onverhoopt dichtslaan dan treedt een bypass in werking. Dat hoor je. De motor loopt hierdoor geen schade op. Wordt het filter heet (350/340 graden) dan reinigt het zichzelf door het roet te verbranden. Naar verwachting gebeurt dit op langere ritten. Ik begreep dat je toch nog 1x per jaar moet reinigen.
Het wordt toegepast bij vrachtwagens, grondverzet en scheepvaart. Levenduur schijnt hoog te zijn in vergelijking met een normale stalen knalpot. Het filterelement zelf is van RVS, de rest van staal.
Er zijn roetfilters voor oudere dieselmotoren. Euro ca 1000 a 1100. Dus zo lang er nog geen financiele prikkel van de overheid is, moet je behoorlijk idealistisch zijn .... Maar het werkt ook als je motor op PPO loopt. Dan wordt je bus pas echt 'groen'.
Onderstaande informatie dus volgens die firma:
Een filter kan komen in de plaats van de achterste knalpot. Dit hoeft niet, het kan ook in de pijp opgenomen worden. Vervangt het wel de achterste knalpot dan dempt het meer geluid dan de gewone knalpot (demper). Er is geen vermogensverlies want er is zo goed als geen tegendruk.
Circa 1x per jaar moet het filter worden gereinigd. Dit gaat doormiddel van inweken met een 'bioreiniger'. Deze wordt via een ventiel bovenop ingespoten en na circa een halfuur aan de onderzijde weer afgetapt. Dit bevat dan roet. In te leveren bij het chemisch afval.
Mocht het filter onverhoopt dichtslaan dan treedt een bypass in werking. Dat hoor je. De motor loopt hierdoor geen schade op. Wordt het filter heet (350/340 graden) dan reinigt het zichzelf door het roet te verbranden. Naar verwachting gebeurt dit op langere ritten. Ik begreep dat je toch nog 1x per jaar moet reinigen.
Het wordt toegepast bij vrachtwagens, grondverzet en scheepvaart. Levenduur schijnt hoog te zijn in vergelijking met een normale stalen knalpot. Het filterelement zelf is van RVS, de rest van staal.
Laatst gewijzigd door Kasper op 24 jul 2005, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten