BAndenspanning 406D

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Dennis en Nancy

BAndenspanning 406D

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Welke bandenspanning moet er in een 406D

De banden zijn 650.R16C

Volgens het boekje wat bij de MB zit moet er voor bij een maximale asbelasting van 1550kg 3,75 bar in en bij een maximale asbelasting van 1800kg 4,5 bar. De maximale asbelasting is bij mijn 406D dus 1700kg.

Achter is de maximale asbelasting 2700kg en daar schrijven ze een druk voor van 3,25 bar.

Nu is er gisteren tijdens het ophalen een ventiel uit de band geknald. Ik meen me te herinneren dat de eigenaar me heeft verteld dat er 5.5 bar in ging achter. Dat lijkt me dus niet zo'n goed idee. Ik heb het nu op 3,7 gezet en het apparaat heeft flink moeten afblazen en niet toevoegen.

Op de achterband zelf staat een maximale druk van 85PSI dat is dus 5,86 bar. Voor 75PSI

Is het ventiel eruit gevlogen omdat de druk te hoog was?

Wat moet ik er nu in doen. 3,25 bar achter en 4 (middenweg) bar voor?

Ik heb nu 3,75 erin gedaan omdat ik het niet wist.

De zoekfunctie bood me geen oplossing.

Groeten Dennis
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Volgens de tabel in de Kaartenbak
http://www.dubbellucht.nl/ledenpagina/w ... nning.html
zouden je drukken voor 4.75 en achter 3.25 bar moeten zijn.

1.9 t is de minimaal opgegeven asdruk. Daar zou ik niet onder gaan zitten met m'n druk. En 1.7 en 1.9 is nou ook weer niet zo'n groot verschil.

Het lijkt me zinvol gewoon de aanwijzingen van Mercedes aan te houden. Zij hebben verstand van busjes...

Ik heb nog nooit gehoord van een ventiel dat er spontaan uitvloog. Bestaat de kans dat het niet helemaal vastgedraaid heeft gezeten? Anders zou je moeten kunnen zien dat de draad van het ventiel en/of de binnendraad van het rubberen buisje beschadigd is/zijn. Maar 5 bar is beslist niet zo'n gekke druk, daar moet een ventiel tegen kunnen.

Pomp ze,
Ernst
Dennis en Nancy

Ok,...

Ik vertrouwde de tabel in de kaartenbak niet helemaal omdat aan de bovenkant
L508D/L608D/L613D/O309D
staat. Ik heb een L406DG vandaar mijn Post.

Ik ga er maandag even mee langs de dealer bij mij in het dorp. Dat is wel zo makkelijk. Kunnen ze me meteen in het administartiesysteem c.q. klantenbestand zetten met de bus.

Ik heb even de velg bekeken en die heeft geen schroefdraad erin. :?:

Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wow, dat is niet "het ventieltje", maar de hele rubber stop waar het ventiel ingeschroefd zit. Die wordt normaliter door de bandenboer vernieuwd als je een nieuwe band laat monteren, met een stevige kwast speciaal bandenvet.

De buitenband moet er af en dan een nieuwe stop erin, van binnen naar buiten. Laat de bandenboer meteen even kijken of de omgeving van het gat in de velg niet te zwaar is aangetast door corrosie (roest).

Wat betreft die tabel, de voertuigtypen mogen dan 4, 5 of 6 ton zwaar zijn, de bandenspanning hangt alleen af van de band en van de aslast.
Dennis en Nancy

Ach ja.

Van ncorrosie heb ik nog niets gezien. Het reservewiel heeft wel al 30 jaar onder de bus gehangen geloof ik.

De ANWB'er vonde de band en de velg er niet heel verkeerd uit zien. Veel beter dan het reservewiel.

Ik heb op de autobaan een knal gehoord maar ik meende dat dat steenslag was. Dat is wellicht het ventiel geweest.

Morgen even tanken en de gasflessen vullen en dan maandag naar bandenboer.

Waar trekken ze me de grootste poot uit bij de mercedes dealer zelf of bij de bandenboer. (protyre)?
Groeten Dennis
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Waar trekken ze me de grootste poot uit bij de mercedes dealer zelf of bij de bandenboer. (protyre)?

Is dat een retorische vraag...?

De serviceorganisatie van MB is groot en goed. En dat moet betaald worden. Voldoende antwoord?
Dennis en Nancy

Ga ik er maandag even langs. Is mijn voertuig meteen bekend daar. Was er vandaag om 14.00 al even maar ze waren om 12.00 dicht.

Misschien de andere velgen ook even laten nakijken.

Dennis
Dennis en Nancy

De velg is bij Mercedes Smeets!

Uiteraard hadden ze geen tijd en zodoende word het pas morgen of overmorgen.

Dennis
Dennis en Nancy

Band is gemaakt. Mooi nieuw ventiel erin. was voor 28 euro klaar!

Groeten Dennis
Berthil

Bericht door Berthil »

Admin schreef:Ik heb nog nooit gehoord van een ventiel dat er spontaan uitvloog.
Ik heb het twee jaar geleden in spanje gehad.
Een lekke band. Band er af. Even nog de recerveband oppompen want die stond op 3 bar en bij 4.5 bar een knal. Ventiel er uit.
Gelukkig had ik twee recervebanden bij me.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie