Olie vraagstuk
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Olie vraagstuk
Hallo,...
Volgens mij ben ik het hele forum aan het stalken hier of niet?
Nu heb ik een olie vraag.
Er zit nu een 15W40 olie van verschillende merken in de OM615 motor (406D)
Nu ben ik altijd bijzonder geïnteresseerd geweest in olie voor mijn VW golf TDI. Die loopt uitstekend op een vollsynthetiesche 5W40 Mobil Delvac-1 Vrachtwagenolie met een E7 specificatie (nee dat is niet wat volkswagen voorschrijft! :twisted: ). Ik was voornemens deze ook in de 406D te gaan gebruiken.
Nu lees ik op een duits forum dat een vol synthetische olie niet goed ik voor een oude motor i.v.m. de sterk reinigende werking. Hij kon nog wel eens spontaan gaan kunnen gaan lekken overal. Nu kan ik me hier wel wat bij voorstellen en begin ik te twijfelen over de oliekeuze.
Wat is de beste olie voor een bus? 15W lijkt me erg dik wat vooral met een koude start.
Is een 10W40 of 5W40 niet geschikter of gaat dat problemen geven en moet ik een motor die al 30 jaar 15W erin heeft niet gaan omzetten op een andere?
Heeft een andere olie viscosieteit invloed op oliedruk of verbruik?
Heb er even een polletje van gemaakt. Kijken hoe dat werkt.
Dennis
Volgens mij ben ik het hele forum aan het stalken hier of niet?
Nu heb ik een olie vraag.
Er zit nu een 15W40 olie van verschillende merken in de OM615 motor (406D)
Nu ben ik altijd bijzonder geïnteresseerd geweest in olie voor mijn VW golf TDI. Die loopt uitstekend op een vollsynthetiesche 5W40 Mobil Delvac-1 Vrachtwagenolie met een E7 specificatie (nee dat is niet wat volkswagen voorschrijft! :twisted: ). Ik was voornemens deze ook in de 406D te gaan gebruiken.
Nu lees ik op een duits forum dat een vol synthetische olie niet goed ik voor een oude motor i.v.m. de sterk reinigende werking. Hij kon nog wel eens spontaan gaan kunnen gaan lekken overal. Nu kan ik me hier wel wat bij voorstellen en begin ik te twijfelen over de oliekeuze.
Wat is de beste olie voor een bus? 15W lijkt me erg dik wat vooral met een koude start.
Is een 10W40 of 5W40 niet geschikter of gaat dat problemen geven en moet ik een motor die al 30 jaar 15W erin heeft niet gaan omzetten op een andere?
Heeft een andere olie viscosieteit invloed op oliedruk of verbruik?
Heb er even een polletje van gemaakt. Kijken hoe dat werkt.
Dennis
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
- Locatie: Andelst
moderne olie in oude motor
Dennis,
de moderne olie werkt natuurlijk goed in een oude motor. Het probleem zit hem in de zware dope die in moderne olie zit. Hierdoor kunnen stukken vastgekoekte resten losraken die vervolgens een oliekanaal kunnen blokkeren. Dat is de reden dat je beter een wat simpeler olie kunt gebruiken. bedenk daarbij dat de lagerbelasting toch al niet overdreven zwaar is. Het scheel ook nog wat in het geld.
de moderne olie werkt natuurlijk goed in een oude motor. Het probleem zit hem in de zware dope die in moderne olie zit. Hierdoor kunnen stukken vastgekoekte resten losraken die vervolgens een oliekanaal kunnen blokkeren. Dat is de reden dat je beter een wat simpeler olie kunt gebruiken. bedenk daarbij dat de lagerbelasting toch al niet overdreven zwaar is. Het scheel ook nog wat in het geld.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi oliemagnaten,
Ik ontdekte nog een prijsbewuste olieboer op dit forum.
Anton heeft denk ik de zelfde leverancier als ik heb gekozen:
Olie voldoet aan de MB norm, en kost nog geen 10% van de superolie die als vol/half synthetisch wordt verkocht.
Ik ben daarop overgegaan omdat mijn 314 motor een redelijk verbruik had ( 1: 300) , en ik altijd minimaal 10 liter meenam oop vakanties.
En bij dat verbruik krijgt de olie ook geen kans om te verouderen vervuilen .
Mijn conclusie was dan ook: voor 1,20 / liter t.o.v. meer dan 10,= / liter is de keus snel gemaakt.
Frank
Ik ontdekte nog een prijsbewuste olieboer op dit forum.
Anton heeft denk ik de zelfde leverancier als ik heb gekozen:
Olie voldoet aan de MB norm, en kost nog geen 10% van de superolie die als vol/half synthetisch wordt verkocht.
Ik ben daarop overgegaan omdat mijn 314 motor een redelijk verbruik had ( 1: 300) , en ik altijd minimaal 10 liter meenam oop vakanties.
En bij dat verbruik krijgt de olie ook geen kans om te verouderen vervuilen .
Mijn conclusie was dan ook: voor 1,20 / liter t.o.v. meer dan 10,= / liter is de keus snel gemaakt.
Frank
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Ik gebruik de wat dikkere olie 20W50.
Omdat dit geadviseerd werd op de technische weekenden.
Daar werd gezegd: de oudere motoren hebben meer speling en daarom is daar dikkere olie beter op zijn plaats.
mijn verbruik ongeveer 1L op 600km.
Omdat dit geadviseerd werd op de technische weekenden.
Daar werd gezegd: de oudere motoren hebben meer speling en daarom is daar dikkere olie beter op zijn plaats.
mijn verbruik ongeveer 1L op 600km.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Geen van beide tot max vullen.cowboydennis schreef:Alleen die 20W50 niettot de max vullen of de 15W40 ook niet?
Voordat ik deze wijsheid wist, vulde ik braaf elke tochtje de olie tot max.
en elke keer weer een liter erbij.
toen stond was het gebruik ongeveer 1 op 300km en nu 1 op 600km sinds ik 'm tot half vul.
bij brezan krijg je ook nog 30% korting op olie op vertoon van je dubbellucht kaart.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Inderdaad, niet verder vullen dan een halve peilstok.
Alles wat meer is gooit ie er te snel weer uit (ook van horen zeggen hoor
)
Ik heb ook gehoord dat je synthetische olie het best kunt vermijden met onze oude bussen. Ik gebruik daarom alleen minerale olie, de goedkoopste 15W40 van de bouwmarkt.
En als je synthetische olie toch wilt gebruiken, moet je volgens mij er wel voor zorgen dat er geen minerale olie meer in het systeem zit, mengen van deze twee soorten is slecht!
Alles wat meer is gooit ie er te snel weer uit (ook van horen zeggen hoor

Ik heb ook gehoord dat je synthetische olie het best kunt vermijden met onze oude bussen. Ik gebruik daarom alleen minerale olie, de goedkoopste 15W40 van de bouwmarkt.
En als je synthetische olie toch wilt gebruiken, moet je volgens mij er wel voor zorgen dat er geen minerale olie meer in het systeem zit, mengen van deze twee soorten is slecht!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Uiteraard heb ik haar net tot net onder het maximum volgedaan.
Hij stond ook mooi net boven de helft.
Kan geen kwaad neem ik aan?
Ik hou me gewoon bij de 15W40 die ze de laatste tijd bij de vorige eigenaar ook heeft gehad. Staan 2 flessen 5liter castrol achterin. Zoveel zel dus wel niet gebruiken. :twisted:
Dennis
Hij stond ook mooi net boven de helft.
Kan geen kwaad neem ik aan?
Ik hou me gewoon bij de 15W40 die ze de laatste tijd bij de vorige eigenaar ook heeft gehad. Staan 2 flessen 5liter castrol achterin. Zoveel zel dus wel niet gebruiken. :twisted:
Dennis
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dennis,
Het biijvullen met dezelfde olie is een goedezaak.
Maar als er 10 liter achterin staat is dat een veeg teken over het olieverbruik. Ik denk dat dat dan de hoeveelheid is voor een vakantie om bij te vullen :D :shock:
Dat was bij mij vorig jaar de hoeveelheid die ik nodig had voor op en neer naar italie (3500 km) .Is nu iets beter na het wisselen van de motor.
@anderen
Voor zoverre het niet duidelijk was:
Voor de 508D ben ik overgegaan op LIDL olie, 5,95 per VIJF liter. Voor mijn andere auto's heb ik een 60liter vaatje Shell staan.
Frank
Het biijvullen met dezelfde olie is een goedezaak.
Maar als er 10 liter achterin staat is dat een veeg teken over het olieverbruik. Ik denk dat dat dan de hoeveelheid is voor een vakantie om bij te vullen :D :shock:

Dat was bij mij vorig jaar de hoeveelheid die ik nodig had voor op en neer naar italie (3500 km) .Is nu iets beter na het wisselen van de motor.
@anderen
Voor zoverre het niet duidelijk was:
Voor de 508D ben ik overgegaan op LIDL olie, 5,95 per VIJF liter. Voor mijn andere auto's heb ik een 60liter vaatje Shell staan.
Frank
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Ach ja,.. de goede man had het gehele Mercedes gereedschap bij voor kleppenstellen, iets voor de verstuivers, achteremmen, een gereviseerde dynamo, filters, knipperlichtkappen, koplamp glaasjes, spiegels, tweede krik, as-steunen noem maar op en hij had het bij. Die Olie zal ook wel voor de zekerheid zijn geweest. Het zal de komende vakantie wel allemaal duidelijk worden. Of tijdens het weekendje Otterlo. 

- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Tsja en dat houdt me nou al de hele dag bezig, want hoe gaat dat precies ? Het verschil tussen max en halfvol is inderdaad al gauw een liter en hoe verliest de motor dat dan ?Ben schreef: De eerste liter gooit zo'n bus er in een paar honderd kilometer er gewoon weer uit.
En daar krijg je nare vlekken van.
Ik kan me voorstellen als je errug te veel olie vult het via de krukaskeerring naar buiten komt, maar hoe anders ?
Kan iemand deze stelling voor mij onderbouwen, anders gaat 'ie bij mij in de categorie "Klazien uit Zalk zegt" :D .
Groet,
Gerard
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
De zwakste schakel
Inderdaad Ben, de zwakste schakel, daar gaat het om !
Want in theorie zou de oliedruk binnen de perken moeten blijven door
het overdrukventiel dat terug in het carter spuit.
Wat je hier dus eigenlijk ziet is dat keerringen etc niet meer de werkdruk
aankunnen en gaan doorslaan.
Naast die vervelende zwartje druppels op straat heb je daarmee ook nog een ander probleem, want lagere druk betekent ook weer slechtere smering en dat is het begin van het einde...
.
Groet,
Gerard
Want in theorie zou de oliedruk binnen de perken moeten blijven door
het overdrukventiel dat terug in het carter spuit.
Wat je hier dus eigenlijk ziet is dat keerringen etc niet meer de werkdruk
aankunnen en gaan doorslaan.
Naast die vervelende zwartje druppels op straat heb je daarmee ook nog een ander probleem, want lagere druk betekent ook weer slechtere smering en dat is het begin van het einde...

Groet,
Gerard
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Paar overpeinzingen van een demissionaire dieselgek
Nou ben ik best wel goedgelovig, maar hier geloof ik dus niks van.. 8) :)Ben schreef:De oliedruk is het verlossende antwoord.
Op max. is de oliedruk hoger dan op min.
Waar hebben we het over; iets van een centimeter ofzo?
Dat geeft dan een drukverhoging op de oliepomp-aanzuig van max. 0,9 : 1000 = 0,0009 kg/cm2.
De carterdruk van de meeste karretjes is wel een tikkie hoger dan die waarde.

Komt nog bij dat het overdrukventiel niet alleen in theorie werkt, maar ook in het echt.

Wie dat niet gelooft moet dat ventiel maar eens blokkeren en dan starten in de vrieskou.
Tip bij deze test: Blijf uit de buurt van het oliefilter en leg er een zeil onder.

Herstel; zet er een teil onder en bestel een nieuw filterhuis nadat je uitgehuild bent..:P 8)
Hoe het dan wél komt?
Geen idee, want ik hoorde er voor het eerst over toen ik bij DbbL kwam.
Daar mijn karretje er geen last van heeft heb ik me er ook nooit in verdiept.
Maar volgens Berthil werkt het echt zo, dus dan is de eerste vraag: Gooide hij die olie naar buiten of verbruikte hij het?
Als hij het naar buiten gooide dan moet je motor, zéér zacht uitgedrukt, toendertijd nogal vettig geweest zijn aan de buitenkant.. :twisted:
Keerringen: Op geen enkele keerring komt meer druk te staan dan de max oliedruk die begrenst wordt door het overdrukventiel.
Ik heb het olieschema nog niet bekeken van een 314, maar het zou me niks verbazen als er op geen enkele keerring de volle druk komt.
Zou tenminste wel knap stom zijn van de constructeurs..

Wbt de max druk die keerringen kunnen hebben: denk ff aan hydroliek met drukken van meer dan 200kg/cm2.
Ook dat zijn maar gewone stukkies kunststof waarvan de consructie écht niet zo veel verschilt met een lagedruk-keerring.
Nou is de achterste krukaskeerring van een 314 (uit mn hoofd gezegd) gedeeld, maar dan nog: Een keerring is verrot, óf hij is het niet. Is ie eenmaal kapot geblazen dan is het gebeurt met 'm.
Vérder denken mannen, én een beetje logisch graag.. 8)
Ik heb me hier op DbbL toch niet voor JanL*L verrot zitten typen???

Succes!!
Mvg, Klazien uut Wieringen.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Leo haalt het juiste punt naar voren, nl de achterste keerring, deze is gedeeld, en zeker als hij ooit vervangen is want eenvervangingskeerring bestaat zeker uit 2 delen.
Een tweede punt van die lekkage vloeit voort uit deaard van die achterste keerring: het schijnt een viltring of geleijksoortig materiaal te zijn en geen rubber seal (simmerring). Er zit dan ook een soort labirinthafdichting. Uitlleg: op de as zittenkleine groefjes die schroefvormig zijn aangebracht als het nieuw en goed is zorgen die ervoor dat de langs de as lekkende olie bij draaiende motor als een schroeftransporteur terug het carter in vloeien. Deze constructie gaat altijd iets lekken op den duur.
Laten repareren ??? Nou dat zou ik niet doen, want al laat je het door de dealer doen (en die heeft toevallig nog een monteur in dienst die oud genoeg is om het te kunnen!!) dan is de kans aanwezig dat hij nog steeds lekt. Doe je het zelf dan is de kans groot dat na aflop de lekkage groter is dan ervoor!!!!!
Bovendien heb ik eens uitgerekend dat ik bij een olieverlies/bruik van 1 liter op de 300 km het me dan 2 cent/km kost (LIDL olie !!!) dus na 10.000 km heb ik 200 Euro kosten, als het verbruik nu 50% minder wordt dan heb je na reparatie een voordel van 100 euro per 10.000 km.
Een dergelijke reparatie kost (MB dealer schatting) Eu 2200,= dus al na 220.000 km heb je de reparatie terugverdiend!
Verdere olieverlies oorzaken:
1. hij verbruikt gewoon olie (rook uit de uitlaat)
2. De klepdekselpakkingis hard en dan zuigt de aanzuiglucht (onderdruk) olie aan uit de kleppenruimte (overdruk- carterdruk)
3. carterdruk, de overdruk verooraakt de lekkage langs de keerringen van krukas.
4. koppakking zou iets kunnen lekken naar inlaat of uitlaat
Maar de eindconclusie is : bijna nooit iets aan proberen te doen ,is zonde van de energie.
Frank
Een tweede punt van die lekkage vloeit voort uit deaard van die achterste keerring: het schijnt een viltring of geleijksoortig materiaal te zijn en geen rubber seal (simmerring). Er zit dan ook een soort labirinthafdichting. Uitlleg: op de as zittenkleine groefjes die schroefvormig zijn aangebracht als het nieuw en goed is zorgen die ervoor dat de langs de as lekkende olie bij draaiende motor als een schroeftransporteur terug het carter in vloeien. Deze constructie gaat altijd iets lekken op den duur.
Laten repareren ??? Nou dat zou ik niet doen, want al laat je het door de dealer doen (en die heeft toevallig nog een monteur in dienst die oud genoeg is om het te kunnen!!) dan is de kans aanwezig dat hij nog steeds lekt. Doe je het zelf dan is de kans groot dat na aflop de lekkage groter is dan ervoor!!!!!
Bovendien heb ik eens uitgerekend dat ik bij een olieverlies/bruik van 1 liter op de 300 km het me dan 2 cent/km kost (LIDL olie !!!) dus na 10.000 km heb ik 200 Euro kosten, als het verbruik nu 50% minder wordt dan heb je na reparatie een voordel van 100 euro per 10.000 km.
Een dergelijke reparatie kost (MB dealer schatting) Eu 2200,= dus al na 220.000 km heb je de reparatie terugverdiend!


Verdere olieverlies oorzaken:
1. hij verbruikt gewoon olie (rook uit de uitlaat)
2. De klepdekselpakkingis hard en dan zuigt de aanzuiglucht (onderdruk) olie aan uit de kleppenruimte (overdruk- carterdruk)
3. carterdruk, de overdruk verooraakt de lekkage langs de keerringen van krukas.
4. koppakking zou iets kunnen lekken naar inlaat of uitlaat
Maar de eindconclusie is : bijna nooit iets aan proberen te doen ,is zonde van de energie.
Frank
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Ik weet niet hoe het bij deze motoren zit maar ik heb ook een lekkende krukaskeerring gehad (precies.... die tussen blok en bak).
Deze zorgde er op de redelijk korte termijn echter voor dat de koppeling ging slippen. Als dat eigenlijk onmogelijk is bij de Mercedes motoren dan hoor ik dat graag en het is nu ook niet om mensen bang te maken. (alleen om te waarschuwen dat een lekkage op de verkeerde plek uiteindelijk toch meer schade kan opleveren).
De auto is uiteindelijk op de sloop beland omdat reparatie duurder was dan de aanschafprijs.
Marc
Deze zorgde er op de redelijk korte termijn echter voor dat de koppeling ging slippen. Als dat eigenlijk onmogelijk is bij de Mercedes motoren dan hoor ik dat graag en het is nu ook niet om mensen bang te maken. (alleen om te waarschuwen dat een lekkage op de verkeerde plek uiteindelijk toch meer schade kan opleveren).
De auto is uiteindelijk op de sloop beland omdat reparatie duurder was dan de aanschafprijs.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Antwoord op vraag over risico van koppeling vet slaan:
Ik heb het over de 508/608 seri,dus met 314 motor gehad, en toevallig vanmiddag nog met een deskundige over dat risico gehad:
Alleen als er extreem veel olie lekt die niet afgevoerd wordt (lees er uit lekt) en er geen oliedampen door temp. of gebrek aan ventilate in het vliegwielhuis, kan de lekolie geen probleem met koppeling geven, omdat de keerring achter het vliegwiel zit.
groeten
Frank
Ik heb het over de 508/608 seri,dus met 314 motor gehad, en toevallig vanmiddag nog met een deskundige over dat risico gehad:
Alleen als er extreem veel olie lekt die niet afgevoerd wordt (lees er uit lekt) en er geen oliedampen door temp. of gebrek aan ventilate in het vliegwielhuis, kan de lekolie geen probleem met koppeling geven, omdat de keerring achter het vliegwiel zit.
groeten
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Yo Dennis,cowboydennis schreef:Misschien wel even het teveel aan olie eruit halen?Die staat nu een halve cm onder het maximum.
ik begin het vermoeden te krijgen dat het "halve oliepeil-probleem" alleen bij een 314 speelt.
Het is dat Berthil schrijft dat het hem 300km/liter scheelt, anders was het bij mij allang het Fabeltjeskrant-archief ingegaan.
Jij hebt een 615, en die is qua blok-constructie bijna niks anders dan een 616.
Mijn 616 heeft geen last van dat peilstokprobleem, dus vermoed ik zomaar dat een 615 er ook geen last van heeft.
~~~~~~
Persoonlijk vind ik het ook een beetje gevaarlijk advies om nooit meer dan half-peil bij te vullen.
Een motor die een beetje olie gebruikt óf erg lekt staat dan erg snel onder peil met alle fijne gevolgen vandien. :?
Tweede punt is dat er niet voor JanJoker een bepaalde hoeveelheid olie in zo'n carter ligt.
Dat heeft zijn oorzaak in de koelingscapaciteit en het reinigend vermogen van de olie.
Ik heb hierboven nog geen aanvaardbare analyse gezien waar die "meer dan halfpeil"-olie nou precies blijft én waarom.
Ben dus nog steeds benieuwd of Berthil toendertijd een vet zooitje onder z'n bussie had hangen óf dattie een enorme rookpluim achter z'n r**t had..:P
Sorry mannen, ik ben nu eenmaal een mieren**ker als het om dit soort vreemdsoortige adviesen gaat.
Zonder een aanvaardbare uitleg is ieder advies van deze strekking imho verdacht.. 8)
Vandaar dat ik dit draadje ff levend hou.
Groetjes vanuit het Enge Bos, Willem Bever. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Ernst
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26 nov 2004, 12:05
- Locatie: Beerse (B)
- Contacteer:
Ik wil nog een duit in het zakje doen, hoewel ik geen OM314 meer heb.
Onze vorige mobilhome, op basis van een 608, verbruikte ongeveer 1:300 toen we 'm kochten. Dat gaf me te denken, maar een rekensommetje op basis van de literprijs bij een voordelige winkelketen deed me besluiten "er maar mee door te rijden".
Het advies van m'n APK-keurmeester in 's-Gravenzande, die al tientallen jaren in de oliewalm had gestaan, niet meer dan half te vullen, snapte ik in eerste instantie niet. Maar de daarop volgende 10.000 km bleek het verbruik 1:2000!
Was ik even blij dat ik niet aan het reviseren ben geslagen!
Aangezien er geen sprake was van lekkage buitenlangs, verwacht ik dat de overtollige olie via de carterontluchting het pand heeft verlaten. Aan dat pluimpje kan ìk niet zien of de olie langs de schraapveren, via de klepsteelgeleiders of gewoon door een rubberen slang in de verbranding terecht komt, dus gok ik maar op het minst ongunstige.
Een verklaring heb ik niet, maar de uitvoering van de OM314 is wel gedurende z'n life cycle gewijzigd. Jeroen weet daar alles van. Mogelijk hebben ze gewoon de dipstick niet meeveranderd...?
Onze vorige mobilhome, op basis van een 608, verbruikte ongeveer 1:300 toen we 'm kochten. Dat gaf me te denken, maar een rekensommetje op basis van de literprijs bij een voordelige winkelketen deed me besluiten "er maar mee door te rijden".
Het advies van m'n APK-keurmeester in 's-Gravenzande, die al tientallen jaren in de oliewalm had gestaan, niet meer dan half te vullen, snapte ik in eerste instantie niet. Maar de daarop volgende 10.000 km bleek het verbruik 1:2000!
Was ik even blij dat ik niet aan het reviseren ben geslagen!
Aangezien er geen sprake was van lekkage buitenlangs, verwacht ik dat de overtollige olie via de carterontluchting het pand heeft verlaten. Aan dat pluimpje kan ìk niet zien of de olie langs de schraapveren, via de klepsteelgeleiders of gewoon door een rubberen slang in de verbranding terecht komt, dus gok ik maar op het minst ongunstige.
Een verklaring heb ik niet, maar de uitvoering van de OM314 is wel gedurende z'n life cycle gewijzigd. Jeroen weet daar alles van. Mogelijk hebben ze gewoon de dipstick niet meeveranderd...?
Met vriendelijke groeten,
Ernst Sittig
Ernst Sittig
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten