tl verlichting

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
jan
Contacteer:

tl verlichting

Bericht door jan »

Ik wil indirecte verlichting in een deel van de camper hebben door middel van 12volt tl verlichting.

Nu heb ik een maximale breedte van 4cm om de verlichting tussen te plaatsen.
Maar aangezien de meeste armaturen ongeveer 6cm zijn, is dit geen optie.

Ik kan zelf ook wel wat in elkaar knutselen,want het zit toch niet in het zicht.

Maar dan kom ik op de volgende vraag:
kan je de +en- zo op de buis zelf aansluiten, of zit er nog electronica tussen, zoals bij 220v tlverlichting? :idea:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

kan je de +en- zo op de buis zelf aansluiten, of zit er nog electronica tussen, zoals bij 220v tlverlichting?

Reken maar dat er electronica tussen zit! In het armatuur zit een minuscuul omvormertje dat van de accuspanning een paar honderd volt wisselspanning maakt. Doordat de gelijkspanning met een transistorcircuitje in een hoogfrekwent wisselspanning wordt omgezet, kan een heel klein transformatortje worden toegepast (het rendement van een trafo neemt toe met een hogere frekwentie). Hierdoor past alles in het armatuur.

Wat je zoudt kunnen doen, is de buis in een simpel voetje achter je plankje monteren en het printje met spoel en transistor (op koelplaat!), b.v. in een koelkastdoosje "om de hoek". Als je dat wilt doen, helpt het als je minstens een beetje thuis bent in electra en electronica. Uit jouw vraagstelling maak ik dat niet meteen op, dus het is misschien beter dit project aan te pakken samen met iemand die er kijk op heeft.

Succes!
jan
Contacteer:

helder

Bericht door jan »

Bedankt voor de heldere uitleg.

Admin schreef: kan je de +en- zo op de buis zelf aansluiten, of zit er nog electronica tussen, zoals bij 220v tlverlichting?

Reken maar dat er electronica tussen zit! In het armatuur zit een minuscuul omvormertje dat van de accuspanning een paar honderd volt wisselspanning maakt. Doordat de gelijkspanning met een transistorcircuitje in een hoogfrekwent wisselspanning wordt omgezet, kan een heel klein transformatortje worden toegepast (het rendement van een trafo neemt toe met een hogere frekwentie). Hierdoor past alles in het armatuur.

Wat je zoudt kunnen doen, is de buis in een simpel voetje achter je plankje monteren en het printje met spoel en transistor (op koelplaat!), b.v. in een koelkastdoosje "om de hoek". Als je dat wilt doen, helpt het als je minstens een beetje thuis bent in electra en electronica. Uit jouw vraagstelling maak ik dat niet meteen op, dus het is misschien beter dit project aan te pakken samen met iemand die er kijk op heeft.

Succes!
A_A

Bericht door A_A »

Hmm ik heb bij de halfords een draabaar tl armatuurtje gekocht voor 12 euro. Dit ding kun je ook op batterijen gebruiken. MAar als ik het zo zie kun je hem gewoon uit elkaar schroeven en in stukken monteren.

http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=520520

Volgens mij een van de goedkopere in dit soort.
Maar een beetje kennis inderdaad is wel handig.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Arjan,

Zorg dat een en ander bij vaste montage niet te heet kan worden (vanwege gewicht- en ruimtebesparing) is het koelplaatje van de transistor altijd te klein.

Ik heb nog een prachtige schroeiplek op mijn wand van een 24V TL-buisje van een Euro of 12 (Joost, Breda). En dat was er dus een voor vaste montage. Gelukkig rook ik de schroeilucht...
Nadat ik ermee teruggegaan was, zijn dit soort buisjes uit de winkel verdwenen!
A_A

Bericht door A_A »

Goede tip. denk dat de meeste van dit soort lampen vooral bedoeld is om maar even aan te staan. Maar ik zelf ga nu langzaam over op led verlichting. Aanschaf duurder maar verbruik en warmte is erg weinig/laag. Wel aangevuld met een enkel halogeen / normaal gloei lampje voor als er veel licht nodig is.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wel aangevuld met een enkel halogeen / normaal gloei lampje voor als er veel licht nodig is.

GRIN! Ik heb standaard halogeenpitjes en juist als ik veel licht nodig heb doe ik de TL-bak aan. Wèl -na mijn eerdere ervaring- een degelijk exemplaar, 36 W, afkomstig uit een militaire ambu.
Normale LED's vinden we tot dusverre te koud, maar er schijnen warmere kleuren in aantocht te zijn.
Onze Bus

Indirect verlichten

Bericht door Onze Bus »

Indirect verlichten en weinig ruimte.
Conrad electronics levert flexibele LED plakstroken (10 mm breed) met gemonteerde LED's voor 12 en 24 volt spanning in diverse kleuren.
Zit zelf ook in die richting te denken maar heb er nog geen ervaring mee.

"Onze Bus"
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Conrad electronics levert flexibele LED plakstroken (10 mm breed) met gemonteerde LED's voor 12 en 24 volt spanning in diverse kleuren.

Kijk ook eens bij Ikea, sneller in huis en goedkoper, maar alleen in 12 V. Je kunt voor 24 V twee strips in serie zetten, wel op de polariteit letten, anders werkt 't niet. Die stekertrafo met gelijkrichter hou je gewoon over...
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Die kun je mooi gebruiken als je nieuwe tuinverlicting koopt met LED of halogeenlampjes......

Frank
Saskia

Bericht door Saskia »

Normale LED's vinden we tot dusverre te koud, maar er schijnen warmere kleuren in aantocht te zijn
Wij hebben inmiddels 5 hele gezellige ledlampjes. Ze geven een warm gelig licht, genoeg om bij te lezen. 'Voor in de keuken' hebben we de leds van Ikea. Werklicht.
En dan hebben we nog 1 originele ambulance TL overgehouden.

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
Plaats reactie