Olie vraagstuk

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!

Welke olie gebruikt u?

15W40
28
70%
10W40
9
23%
5W40
0
Geen stemmen
Andere olie
3
8%

Totaal aantal stemmen: 40

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik weet dat het verschijnsel zich bij de TDI's ook voordoet. Uiteraard is er op dat forum ook discussie over geweest. Sommige verbruiken de extra olie op tot hij ongeveer half peil staat.

Ik ga het in elk geval in de gaten houden komende tijd.

Dennis
Berthil

Bericht door Berthil »

Ernst schreef: kan ìk niet zien of de olie langs de schraapveren, via de klepsteelgeleiders of gewoon door een rubberen slang in de verbranding terecht komt
Mij is wel het volgende opgevallen.
Als ik veel snelweg heb gereden is het olie verbruikt hoger dan als ik bijv in de bergen heb gereden.
Op de snelweg draait de motor vol toeren (ong 90 km met de vrachtwagens mee). In de bergen moet de motor hard werken, maar draait geen vol toeren.
En als ik dan een stuk door de bergen heb gereden, dan kan ik geen oliepeil daling waarnemen.
Waarschijnlijk komt bij mij de olie langs de schraapveren, die de snelheid van volgas niet helemaal kunnen bij houden.

Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Berthil

Bericht door Berthil »

Leo schreef:Het is dat Berthil schrijft dat het hem 300km/liter scheelt, anders was het bij mij allang het Fabeltjeskrant-archief ingegaan.
Leo,
Ik weet niet of het allemaal toe te schrijven is aan de halve peilstok.
Zo als je weet, heb ik ook liggen sleutelen aan mijn motortje.
Toen de verstuivers zijn vervangen, meteen het kleppendeksel goed schoongemaakt, want daar zaten nog oude dubbele pakkingresten tussen.
Dus die lekt nu ook niet meer.
Voor de rest heb ik in die tijd ook wat bouten na getrokken op het blok om de lekkages te verkleinen.

Dat is altijd het moeilijke als je meerdere dingen tegelijk veranderd, waar ligt het dan aan?
Maar ik kan me niet voorstellen dat lekkage van het blok op een ritje van 300km een halve liter kan schelen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

KWF-704

Bericht door KWF-704 »

hey
Van deze olie verbruiker dan ook maar een olie verhaal
onze eerste kamper (die trouwens nog steeds te koop is)
werd door mij keurig op peil gehouden ik vertrok nooit zonder te peilen en bij te vullen ik vond dat hij toch wat olie verzette.

inderdaad moest ik vast stellen dat mijn verbruik even veel was als ik een korte rit deed of een lange.
na een aantal korte ritjes had ik het idee als ik zo 1000 km moet rijden dan is hij halverwege leeg.
toen ik dan aan de langere ritjes begon leek het olieverbruik in verhouding tot het aantal KM minder.
op het eerste DB weekeinde hoorde ik het verhaal van de peilstok
en nu houd ik het peil tussen het min en max en dat werkt prima
Net als berthil is het verbruik hoger op lange ritten op de snelweg zal met mijn zware voet te maken hebben maatje 48
in de bergen leek me het verbruik wat hoger als ik veel afdalingen deed.
zoals jullie weten ben ik geen zuinigge nederlander dus kan ik geen cijfers of statistieken voorleggen wat de kamper verbruikt aan olie of diesel word er gewoon ingegoten.

Groetjes Johan
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Kijk, nou gaan we ergens komen waarde techneutliefhebbers. 8)

Om te beginnen lees ik alleen over 314's, vermits ik het ff bij bussies houd.. :lol:

B) Tweede wat een beetje opvalt is dat het bij hoge toerentallen (snelweg, en Johan met hoge toeren bergafwaarts?) een hoger verbruik geeft.

C) Aan de verkeerde peilstok van Ernst had ik ook al zitten denken, maar dat houdt geen stand omdat de peilstok altijd op dezelfde hoogte blijft ten opzichte van de krukas?
En of je dan een dieper of ondieper carter hebt maakt niks uit, er gaan dan alleen meer of minder liters in dat carter?

Tijd om er een theorietje op los te laten die vanzelfsprekend onderuitgehaald mag worden :P :

Bij hoge toerentallen spat er binnen in de motor nogal wat olie in de rondte.
Zodra die olie warm genoeg is ontloopt het de dikte van water niet eens zoveel.
Door de hoge toerentallen wordt veel olie met kracht uit de drijfstanglagers geslingerd, tégen de wanden van het blok én in de olievoorraad die zich in het carter bevind.
Ook de distributie-tandwielen kunnen er wat van...
Ik kan me voorstellen dat de botsing van die olie nogal wat miniscule oliespettertjes voortbrengt, eigenlijk een soort damp.
Daar de meeste van onze ouwe barreltjes toch wel een redelijke carterdruk hebben, wordt die oliedamp meegevoerd naar de carterontluchting en verdwijnt zodoende uit het systeem.
Voor zó ver het hoge-toeren gedeelte waar ik niet ontevreden mee ben.:mrgreen:

Nu het moeilijke gedeelte, nm het halve peil.. :shock:
Jammer dat ik zelf geen 314 heb anders zou ik het kunnen opmeten, maar bestaat er de mogelijkheid dat de wangen van de krukas óf/en de onderkant van de drijfstangen door de olievoorraad heen slaan danwel er errug dicht bij in de buurt komen? ( bij hoog peil dus)
Dát zou dan een enorme extra spetterbende vanbinnen kunnen geven met als resultaat extra oliedamp die dan weer afgevoerd wordt etc..?

Shoot.. :P

Mvg vanaf Dr.Lely's bedenksel,
Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 21 okt 2007, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart

Bericht door bart »

Leo

Je laaste hypothese kan weleens waar zijn, maar toch nog even terug naar
de olie druk. Ik heb geleerd dat je een motorblok nooit voller met olie moet
gooien dan het max streepje omdat anders de olie druk te hoog wordt, en de olie keringen dan gaan lekken ( kapot gaan ). Ik heb daar nooit een uitleg voor gevonden of kunnen bedenken.

Maar ik hoor jou eigenlijk zeggen dat er best meer olie in mag. :-)
( even uitdagen )
of is er een andere reden waarom we hem niet voller mogen doen.
Ik heb het niet over vol gooien tot de nok toe.

Bart
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Twee antwoorden:
Ik ga mee in de theorie van Leo, die is redelijk voor de verklaring van meedere verschijnselen.
Naast de verhoogde carterdruk vind ik ook een verklaring in datgene wat geschreven werd over de klepdekselpakking:
bij de 314 loopt de luchttoevoer door de klepdeksel heen naar de inlaat kanalen van de cilinders. Als daar lekkage optreed tussen de met olie besproeide kleptuimelaarruimte(voorzien van overdruk /carterdruk) en de onderdruk van het inlaatspruitstuk krijg je een oliedampverbruik ,
Dat olieverbruik levert misschien zelfs een brandstofbesparing op :D :D

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

bij de 314 loopt de luchttoevoer door de klepdeksel heen naar de inlaat kanalen van de cilinders.

Dat is helemaal nieuw voor me. Bij onze versie (85 pk 1986) was er alleen een slangetje van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk. Vanaf een bepaalde datum is dat in sommige landen verplicht vanwege het milieu.

Die overdruk zal dan ook wel meevallen...

Dat olieverbruik levert misschien zelfs een brandstofbesparing op

In theorie kan dat wel kloppen. Maar helaas is zelfs de goedkoopste smeerolie nog steeds duurder dan dieselolie of Pöl :cry:
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

Hoi
Olie druk is en blijft druk of je nu te veel of iets te weinig hebt.
oliedruk word geregeld door het overdrukventiel
dat verhaal over de spatsmering van Leo is helemaal waar.
ik liet het lange verhaal aan leo hij is hier beter in.
de theorie waarom te veel olie slecht is, past in het verhaal van Leo.
je maakt de ruimte tussen cylinder en de olie kleiner waardoor bij het omhoog gaan van de zuiger de olie als het ware mee opgezogen wordt en bij neergaande zuiger de lucht slecht weg kan en daarmee een vettigere carterdamp veroorzaakt.
bij echt te vol gaan de zuigers als pomp werken en dit wil je niet meemaken

bij het kleppendeksel pakking had ik nog niet stil gestaan, dat zou best wel een olieverbruik kunnen veroorzaken.
alleen denk ik dat als deze lekt je dit wel aan de uitlaat ziet.
zoals Ernst zegt staat me dit niet duidelijk voor de geest, zal morgen er eens en blik op werpen.
weet wel dat er motoren zijn waarbij de lucht door het kleppendeksel gaat bij mijn 314 is me het nog niet opgevallen
dit wil zeggen dat ik er weinig problemen mee heb.
de kap gaat enkel open om de vloeistoffen na te kijken of olie te wisselen

nu zijn we weg, rijden nu nog naar de kamping en gaan in de kamper slapen ( zal wel een ziekte zijn zeker)
groetjes Johan
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

De lucht gaat idd door het klepdeksel heen.

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Zo'n plaatje zegt meer dan duiaendwoorden....... :D :shock:

En verder nog even voor de duidelijkheid: er zijn 2 soorten druk als het de olie betreft:
de eerste is de druk die de oliepomp op de olie zet: zit in de leidingen en de plaatsen waar de leidingen het heen brengen (lagers, nokken en tuimelaars) ik kan me geen afdichting naar buiten toe voorstyellen die onder de oliedruk staat.
de tweede druk waarover we spreken is de carterdruk (ten onrechte wel eens de onderdruk genoemd, men bedoellt dan dat er (over)druk heerst onderin de motor) deze overdruk in het carter en alle ruimten die daar mee in verbinding staan wordt veroorzaakt door o.a. slijtage/lekkage van de compressiedruk in de cilinder boven de zuiger.

Frank
Berthil

Bericht door Berthil »

Even nog een aanvulling over mijn olieverbruik.
De getallen die ik hier voor gaf, gaf ik gevoelsmatig.
Gisteren even langs de camperstalling reden om het boekje uit de camper te halen waar ik mijn olie verbruik bijhoud.
Dus hier de feitelijke getallen.

toen ik altijd tot max vulde:
5200 km gereden en 15 liter olie verbruikt. -> 346 km/liter
sinds ik half vul:
7000 km gereden en 14 liter olie verbruikt. -> 500 km/liter.

Dus het is niet zo sterk als ik hiervoor stelde, maar de verbetering is wel significant.

Meten is weten.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Hallo,

Ik sta er eigenlijk versteld van hoeveel mensen er halfsynthtische of vol synthetische olie in de oude motortjes doen.
Ik gebruik ook in mijn W123 Minerale olie, 15w50.
Ook in mijn 407D gebruik ik Minerale olie 15w50.

Doordat er jaren lang minerale olie in de motor heeft gezeten, is er aan de binnen kant van de motor een filmlaag ontstaan.
Door er nu half of volsynthetische olie in te doen, reinig je de motor en haal je de filmlaag weg.
Hierdoor komt er meer ruimte op alle onderdelen waardoor er olie wordt afgevoerd boven de zuigers.
Dit gaat door de uitlaat de wijde wereld in.
Dat geeft dus ook extra olie verbruik, en carterdruk.
Vroeger had men wat ruimere passingen dan tegenwoordig, en was de filmlaag een welkome afsluiting op bepaalde onderdelen.
Vroeger nam de motor in de beginfase ook meer motorolie dan later, omdat er dan een filmlaag was gevormd op en tussen de bewegende delen..
De nieuwere motoren hebben zo'n fijne passing dat hierlangs weinig weg kan lekken, en dus een synthetische olie in kan worden toegepast.

Bijkomend verschijnsel is dat de opgeloste filmlaag in de motorolie komt, en kans heeft om in de oliekanaaltjes te komen.
Dit kan verstopping geven waardoor de smering op bepaalde plaatsen wegvalt, met alle nadelige gevolgen van dien. :cry:

Daarom adviseer ik bij motoren voor 1983 altijd minerale olie, na die tijd is men meer begonnen met halfsynthetische olieen, en zijn de motoren daar ook voor gebouwd.

Dus ik bouw altijd een marge in, weet ik niet zeker wat voor olie er in zit, doe ik minerale olie er in, en ververs dan om de 5000km.
Is een kleine moeite, maar zekerheid gaat voor alles.

Groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Plaats reactie