er komt olie uit de uitlaat

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Freek

er komt olie uit de uitlaat

Bericht door Freek »

ik heb een probleem. ik heb een mb407d met 616 motor. en het volgende is er aan de hand.ik heb met stationair lopen ondekt dat er nu een plasje olie onder mijn uitlaat ligt.. het komt uit een klein gaatje voor mijn demper. en ik heb 2 jaar geleden mijn kop laten vlakken en persen. en mijn olie verbruik ligt hoog maar ik weet dat ik mijn zuiger veren moet vervangen:( dus wat kan het zijn. toen ik net hier naar het internet cafe reed rookte hij erg in het begin, en dat was anders ook nooit het geval......
wie zou mij kunnen helpen
en het kan even duuren voor ik ka reageeren ik ben nu in tarifa en ik ga voorlopig niet rijden dus ben aangewezen op mensen die mij mee kunnen nemen naar een internet cafe
alvast bedankt
freek
abel

Bericht door abel »

Wij hier Offshore zouden zeggen :"fijn zo'n motor die olie maakt, dan hoeven we het niet uit de grond te halen".
Nee, even alle gekheid op een stokkie!

Toen m'n kameraad vroeger een Mercedes 220D (om616) had ging deze ook plotseling hevig roken.

Oorzaak: Het membraam van de vacuumpomp was lek en de olie werd toen door het inlaatspruitstuk opgezogen!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Oldenkamp

plasje olie

Bericht door Oldenkamp »

Freek,
het is zo van een afstand erg moeilijk een diagnose te stellen. Het is wel zo dat dit verschijnsel niet voor mag komen. er is iets mis. Maar wat?

Als er iets van olie in de uitlaat terecht komt, dan komt het uit de verbrandingskamers van de motor. Normaal moet daar alle olie verbranden. Ik zeg met nadruk alle olie, want ook smeerolie die door een slechte schraapveer in de verbrandingskamer komt.

Ik heb het vermoeden dat niet alle cilinders even goed mee lopen. Als een cilinder te weinig compressie heeft, dan ontsteekt deze cilinder niet en gaat er onverbrande olie de uitlaat in. Als je maar lang genoeg wacht dan komt het in de knaldemper en lekt uit het gaatje dat er in zit.

Freek, tot zover mijn speculatie.

Als deze verklaring klopt, dan zou de motor stationair niet goed moeten lopen. De motor loopt dan bonkig. Dit bonkige/ onregelmatige lopen zou moeten verdwijnen als je een beetje gas bij geeft: immers als de motor wat sneller loopt, dan lekt er iets minder compressie weg en dan ontsteekt de cilinder wel.

Er is een nadere manier om te controleren of de cilinders mee lopen. dan moet je een voor een een de brandstofleiding aan de inspuitpomp los moeten schroeven. Bij de cilinder waar dit niets uitmaakt, is er iets fout met de compressie.

Wat kun je daar aan doen?

Waarschijnlijk niet veel. Misschien de kleppen laten stellen. Dat is relatief eenvoudig. Misschien sluit een klep niet helemaal goed. Dat kan dan opgelost worden met klepstellen. Dan heb je geluk. Als de kleppen goed staan, dan zit het dieper in de motor. Wat zou je dan kunnen doen?

Even er van uitgaand dat je ter plaatse geen revisie uit kunt (laten) voeren, zou ik gewoon door rijden. Maar wel steeds het olieniveau controleren! je moet dan het niveau op de juiste hoogte houden, halverwege de merktekens. Als het olieniveau hoger wordt, dan komt er brandstof in het carter en dat is gevaarlijk, omdat de smerende werking onvoldoende wordt. de remedie is olie verversen.

Freek, geen echte oplossing van jouw probleem, maar misschien kun je er voorlopig iets mee.

Werkgroep Techniek (Ingo Oldenkamp)
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Als het olieniveau hoger wordt, dan komt er brandstof in het carter en dat is gevaarlijk, omdat de smerende werking onvoldoende wordt. de remedie is olie verversen.
Die diesel gaat dan langs de zuiger van de cilinder met slechte compressie?
Dan komt er toch altijd diesel in de motor ongeacht het olie nivo of maak ik nu een denkfout.

Dennis
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Een andere optie zou kunnen zijn: roet van het olie verbruik met condens water.
Hoeveel olie verbruikt iie op het moment?

Sterkte!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Rookt hij zwart wit of blauw?

Dennis
Freek

Bericht door Freek »

bedankt allemaal. het volgende is mijn plan op dit moment. ik heb mijn spruitstuk los gehaald van het blok en in de eerste uitgang zit olie, en de rest is na genoeg schoon. dus was mijn plan nu om de kop er af te halen en dan te kijken of er een probleem met de pakking of kop is. en ik ga eerst die brandstof test doen natuurlijk:).
maar ik schrijf zsm wat ik te weten ben gekomen.
en wat als kop kapot is? ik denk zelf nieuwe zware moter kopen in maracco want ik zie marocco liggen van af mijn bus op dit moment:) en denk dat het goedkoper is om een nieuwe moter te kopen dan een nieuwe kop.
Oldenkamp

kop loshalen

Bericht door Oldenkamp »

Freek,
je gaat nogal drastisch te werk! het loshalen van de kop is niet eenvoudig. dat wil zeggen het loshalen van de kop is dit wel, maar de motage is veel lastiger. Vaak moet de kop gereviseerd worden en gevlakt. De montage moet met een nieuwe koppakking gebeuren, de kopbouten met het juiste moment aangehaald worden en de kleppen opnieuw gesteld.

Bezindt eer ge begint, dus.

Je hebt het over de eerste cilinder. Wat is de eerste? In het spraakgebruik duidt men daar de cilinder aan die het dichts bij de waterpomp/ distributie zit. Bedoel jij dit ook zo? Problemen treden eerder op bij de achterste cilinder, omdat de warmebelasting daar het grootst is.

Wat bedoel je met een zwaardere motor? Niet elke motor past probleemloos. Bij het monteren van een OM314, moet je de versnellingsbak en achteras ook vervangen.

Werkgroep Techniek (Ingo Oldenkamp)
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Freek,

op je inlaatspruitstuk zit ergens achterop een slangetje vast.
Indien dat slangetje nou precies op die vette inlaatpoort zit, heb je slechts een gescheurd membraam van de vacuumpomp..
Die membraam is te vinden door het slangetje te volgen en is vrij eenvoudig en goedkoop te vervangen.
~~~~

Tweede en derde mogelijkheid:

Indien het voorste inlaat is, dus die het dichtste bij je luchtfilter zit:
a) Heb je misschien recent je luchtfilter schoongemaakt en daar per ongeluk te veel olie ingedaan?
b)Zo niet: Kijk dan eens in de rest van je inlaatspruitstuk waar die olie precies begint te verschijnen.
Indien dat nou op de plek is waar je gasgeef-stangetje aan vast zit, dan zie je daar ook een slangetje aan vast zitten. (Dan zitten er dus 2 slangetjes aan je spruitstuk vast he? :wink:)
Kijk dan eens in dat slangetje of daar soms olie in zit.
Indien die idd zo vet als bagger is dan zou je motor stationair ook onregelmatig moeten lopen vanwege een gescheurd regulateur-membraam. (is dus een ander membraam als waar ik het over had aan het begin van dit stukje)

B) is wat ver gezocht, maar de mogelijkheid bestaat wel degelijk dat je motor dan olie opzuigt uit je brandstofpomp daar deze meestal gesmeerd wordt door de gewone motorolie.
Helaas heeft een 616 nogal enkele verschillende brandstofpomp-uitvoeringen en kan ik op deze afstand niet zien welke jij precies hebt.
Ben nou eenmaal niet zo telepatisch aangelegd..:P

Owww, en "ff" een zwaardere motor plaatsen is een tikkie waanzin, het lijkt een beetje op een achteras vervangen omdat je `misschien` een lekke band hebt.
Zoek nou eerst maar eens uit wat er aan de hand is, zonder meteen koppen te gaan slopen ed, want dat is voorlopig nergens voor nodig.
Denk en doe nét als die diesel: Eenvoudig en logisch.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
abel

Bericht door abel »

Leo,ik gaf dit ook al aan bij de reaktie op dit onderwerp , maar ik denk dat er overheen gelezen is.
Al die letters van mij moeten eerst 80 km over de Noordzee.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Abel,

ik had het wel gelezen hoor, en ik was het ook met je eens.
Daarom had ik ook niet gereageerd op dit topic.
Maar een (voor ons) normaal technisch antwoord komt bij veel mensen niet zo duidelijk over.
Ze gaan daarom soms zelfs dreigen met koppen slopen en andere motoren plaatsen.. :shock:

Dus heb ik ff "membraampjes voor Dummies" van jouw antwoord gemaakt..:P

Maar ik had ff kunnen melden dat jij het antwoord al gegeven had, solly..:oops:

Mvg vanaf de rand van de Noordzee,
Leo.:D
abel

Bericht door abel »

Ok Leo No Problem
Freek

Bericht door Freek »

ik heb nu het spruitstuk los gehad en alleen olie in het uit gaande gedeelte. vacumpomp is ook in orde:( en motor loopt ook goed..... ik dacht mischien dat de op de laatste zuiger(zuiger aan de versnellingsbak kant, daar is ook het olie lek)dat de zuigerveren vervangen moeten worden?????ik weet dat de kop reviseeren veel werk is ik heb 3 keer geholpen bij dit werk. maar mischien is het de kop pakking(hoop ik), en hoef ik niet de kop te vlakken en persen.binnen kort weer meer nieuws

bedankt.
freek
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Sorry Freek, maar je bericht is geheel abacadabra voor me.
Zo valt er weinig te helpen. :cry:

Mvg,Leo.:D
janbenz1

Bericht door janbenz1 »

Hallo Freek,

Hoe is de motortemperatuur?
Klimt deze ook erg op?
Wanneer je koppakking lek is, kun je wel een nieuwe kopoakking plaatsen, maar dan lijkt het me toch verstandiger om wel de kop te laten vlakken.
Het lek ontstaat niet zomaar, en er zal dan toch een oneffenheid in de kop zitten waardoor hij is gaan lekken.
De druk in de cilinders is wel zo hoog, dat bij het minste of geringste heb je het zelfde probleem weer. :(

Mijn leus is, kop af pakken is altijd vlakken. :lol:

Veel Succes, Groet jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

Hoi
effe een bemerking van mijn kant

als de koppakking motor olie lekt naar de cylinders en deze dan via de cylinders na de ontbranding nog steeds als olie uit de uitlaat lekt dan zou je carter zo leeg zijn kans is groot dat hij blijft na dieselen als je hem wil stilleggen
wanneer heb je dat plekje ondekt na een lange rit of na dat hij gewoon stationair op de kampplaats heeft gestaan
mijn enige logische verklaring die ik kan bedenken is
de oliedichtingen van de kleppen zo kan er bij stilstand olie in de cylinders lopen die bij het starten onverbrand in de uitlaat terecht komt het deel van die olie die wel verbrand zorgt dan voor een korte rook ontwikkeling

Hoewel ik marrocco een prachtig land vind en er goede ervaringen heb
is enige voorzichtigheid geboden met het laten uitvoeren van werken
de meeste mecaniekers hebben het vak geleerd met de zelfde schroevendraaier en hamer van hun leermeester je kan er best bij blijven en zeker latenmerken dat je er meer van kent dan hij (is niet zo moeilijk) goede afspraken op voorhand maken betalen na afwerking van de klus vooral de prijs duidelijk afspreken een goede kennis van frans of spaans is verijst enkele woordjes arabis kan ook helpen

sleutel ze bedenk maar dat ginder sleutelen aangenamer is dan hier
groetjes Johan
Freek

Bericht door Freek »

mijn enige logische verklaring die ik kan bedenken is
de oliedichtingen van de kleppen zo kan er bij stilstand olie in de cylinders lopen die bij het starten onverbrand in de uitlaat terecht komt het deel van die olie die wel verbrand zorgt dan voor een korte rook ontwikkeling
thanks voor deze tip ik ga het meteen checken.want ik heb last van korte grote rook ontwikkeling bij het starten.
freek
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb vanmiddag een koppakking van een Susuki Alto vervangen.
Deze rookte ook altijd even bij een koude start en drukte het water er uit.
kop hoefde niet gevlakt te worden, er waren geen brandsporen en hij was nog vlak.

Hij is nu weer rookvrij!

Als je auto alleen bij de koude start wat rookt en verder geen enge dingen: Water er uit drukt, water in de olie, olie in het koelsysteem geen abnormaal olie verbruik, geen vreemde geluiden normale oliedruk niets aan doen.
Er kunnen vele oorzaken zijn, gewoon in de gaten houden.

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
Freek

Bericht door Freek »

ik denk dat ik het probleem heb gevonden de eerste klepgeleider zit los in de kop. dus het valt hopelijk allemaal mee. nog een vraag is 17 euro voor 1 klepsteelafdichting normaal lijkt mij een beetje veel????? ik heb er 2 nodig.
freek
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,
Freek schreef:ik denk dat ik het probleem heb gevonden de eerste klepgeleider zit los in de kop. dus het valt hopelijk allemaal mee. nog een vraag is 17 euro voor 1 klepsteelafdichting normaal lijkt mij een beetje veel????? ik heb er 2 nodig.
freek
Als ik het goed begrijp dan heb je een losse klepgeider in de kop?
Die dingen worden er in geperst en gaan niet gauw los of stuk.
Vaak zitten er dan haarscheurtjes in kijk er goed na!
Of bedoel je de klepsaels, dan zou je er 8 moeten vervangen?

Succes!

Groet Anton

Afbeelding
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

hoi
goed dat je het gevonden hebt succes met de de montage
groetjes johan
Plaats reactie