Tijdschakelaar op 24V standkachel

Plaats reactie
enricio

Tijdschakelaar op 24V standkachel

Bericht door enricio »

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn 508 met OM314 een Webasto warmwaterstandkachel gebouwd. Hij heeft nogal overcapaciteit en ik zoek daarom een tijdschakelaar waarmee ik de motor langzaam kan voorverwarmen. Dus bv 10 minuten aan, dan weer 5 minuten uit, en zo een uur lang. Weet iemand of deze dingen gemakkelijk te vinden zijn? Of moet ik hiervoor in de Conradgids wat onderdelen bij elkaar scharrelen. Graag reactie

Gr. enricio
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Waarom zou je dat doen?

Wat is overcapaciteit?

Te warm kan de koelvloeistof niet worden! Ergens rond de 75-80 graden zou hij moeten minderen of zelfs stationair moeten gaan lopen.

Dat doet de Eberspaecher Hydronic in mijn VW Golf ook. na zo'n 15 minujten heeft die de boel warm en gaat hij op halve kracht of nog minder draaien.

Dennis
enricio

Bericht door enricio »

cowboydennis schreef:Waarom zou je dat doen?

Wat is overcapaciteit?

Te warm kan de koelvloeistof niet worden! Ergens rond de 75-80 graden zou hij moeten minderen of zelfs stationair moeten gaan lopen.

Dat doet de Eberspaecher Hydronic in mijn VW Golf ook. na zo'n 15 minujten heeft die de boel warm en gaat hij op halve kracht of nog minder draaien.

Dennis
Ik snap het, Dennis, ik ben niet helemaal duidelijk. Het werkt nu zo dat ik hem 10, of soms 20 minuten laat draaien. De temperatuurmeter op mijn dashboard geeft dan al werktemp. aan. Het blijkt echter dat de metalen delen dan nog lang niet warm zijn. Ik zoek dus een manier waarop de gehele motor "doorgewarmd" raakt, en niet alleen het koelwater. In overleg met mijn clubmaatje Martin Vijzelaar, dachten we daarom aan een thermostaat die vaak aan en uit kan. Deze standkachel heeft een vermogen van 11kW/u. Als hij een derde van deze capaciteit had zou ik hem wellicht een uur voor vertrek starten, waardoor hij langzaam het gehele koelsysteem voorverwarmt. Kek dat jouw VW Golf een standkachel heeft. Heb je hem in Duitsland gekocht?
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

De kachel komt van ebay.de

De inbouw heb ik zelf verzorgd. :lol: . Veel lol aan beleefd.
Was goed te doen zelf.

Ik snap nu je probleem beter. Een oplossing heb ik ook niet. Zoals je al zegt een soort van tijdklok. Ze zijn er wel maar als die telkens opnieuw de kachel kunnen starten weet ik niet. Meestal is het aan en uit. en that's it!

Dennis
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Je moet de webasto 11 kw. niet iedere keer aan en uit laten gaan, hij versmeerd dan van binnen!
Op de webasto zit een regel en een maximaalthermostaat, ze werden in het leger speciaal gebruikt om motoren warm te houden!
Dus gewoon aanzetten, en de thermostaten het werk laten doen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Plaats reactie