OM615.938 ?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

OM615.938 ?

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Weer een vraag van mij. Ik heb een OM615 motor.

Nu stonden er een paar verstuivers op ebay en de motorcodes voor de OM615 waren de OM615.940 en de OM615.941.

Nu heb ik uiteraard even het blok bekeken en aan de linkerzijde staat een nummer: OM615.938

Nu weet ik dat het er in 1982 een gereviseerd blok in de bus is gekomen.
Is de 938 hetzelfde dan de 940/941 serie? Het internet bied me geen oplossing! :roll:

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Dennis,

ik heb er een 616.938 inliggen en die is ook nergens in die tabellen te vinden. :?
Dat blok van mij komt oorspronkelijk uit een personenwagen, misschien dat het daar iets mee te maken heeft.
Maar al met al, alle onderdelen van een normale 616.918 passen er in, want zo verschrikkelijk inventief is Mercedes nu ook weer niet met modificaties.
Probeer dus eens te zoeken bij personenwagens, maar maak je niet te ongerust over onderdelen want er zit bitter weinig verschil in de verschillende types.

Wbt verstuivers: die zou ik niet van Ebay of Marktplaats halen.
Ze kosten nieuw bij de vakman ook al weinig, en die stelt ze ook nog eens netjes voor je af.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

He Leo.

Bedankt voor de reactie! Ik had al zo'n idee dat het niet zo nauw zou komen. De Mercedes magazijn bediende bij de dealer hier in het zuiden vond het ook allemaal niet zo spannend.

Ik zal nog eens goed kijken of ik wel een OM615.938 heb of dat het toch wellicht toch een OM616.938 is.

Ik ging ervan uit dat het een OM615 was (standaard 406) maar er is in 1982 een andere motor in gekomen na een defect.

Het motornummer was wat moeilijk leesbaar.

Dennis
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Dennis,

je weet waar het nr staat, dus ik ben benieuwd.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bestuurderszijde op het blok onder de afdekkop. :lol:

Dennis
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

motor type aanduiding

Bericht door Arnold Smeets »

Met dank aan een echte Mercedes expert:

quote
Het verschil zit hierin, de motor als basis is hetzelfde, dat klopt.

Maar het verschil zit b.v. in het vermogen, ophanging in het chassis, waterpompaansluiting.

Dus de 938 geeft aan dat die in een bepaald type is gemonteerd, dat kun je in ons WIS systeem wel terugvinden.

Kortom je kunt ze niet zomaar uitwisselen, je zult de details moeten bekijken en die kunnen afwijkend zijn.

In de praktijk kan dat betekenen b.v. omzetten van deze delen en dit kan ingrijpend zijn.

Bijvoorbeeld er kan een andere cil. kop gemonteerd zijn i.v.m. een aansluiting voor extern.

dus goed kijken is belangrijk, ik heb daar geen lijsten van o.i.d.
unquote

Doe er je voordeel mee!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bedankt Arnold!

De motor is in de 406 gebouwd na een motorschade. De vorige eigenaar kocht de auto in 1982 met de defecte motor en heeftoen meteen een andere erin LATEN leggen. Waarschijnlijk bij een dealer omdat hij alles bij de dealer deed.

Zal er een achteraan gaan. kijken pf ze iets terug kunnen vinden.

Groeten dennis.
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Uit een Mercedesboekje (1972)personenauto's gehaald:

200D/8 OM615.913 (1988 cc) boring 87 mm / slag 83,6 mm
220D/8 OM615.912 (2197 cc) boring 87 mm / slag 92,4 mm (met oliekoeler)

injectors: DNO SD 1510 (voor beide motoren gelijk)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als het bij de dealer is gebeurt dan zou ik daarzeker even informeren, soms hebben ze motorwijzigingen opgenomen in de digitale "voertuiggegevens"(fahrzeugdatenkarte)

Heb ik bij mijn motorwissel en achteraswissel laten doen, zodat ik als ik ergens in Europasta met stukken elke MB dealer mij de juiste onderdelen kan leveren.
Het kost wat moeite en het duurt" even " maar dan heb je ook wat...
Goede connecties bij de magazijnman van de dealer zijn wel handig :lol:

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik was vandaag bij de dealer voor wat rubbers en de goede man had tijd genoeg.

De OM615.938 staat bij als mogelijke motor bij de 406D en was zelfs zichtbaar op hun scherm (als lik of tabblad) zonder te zoeken.

Probleem is dus opgelost. Wel vreemd dat ze er de eerste keer niets van af wisten.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

cowboydennis schreef:Wel vreemd dat ze er de eerste keer niets van af wisten.
Je zegt het zelf al: dit keer trof je een goede man die tijd genoeg had :D .

Het mag toch ook wel eens mee zitten ?

Groet,

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten