Ik gebruik rauwe lijnolie, dit is gewoon te koop bij verfzaken en de Welkoop.
Dit vermeng ik dan met blanke wax, dit zijn bussen die je met een spuitpistool met je compressor kunt inspuiten in de kokerbalken, deuren en overal waar je maar wilt.
Dit meng ik 1 op 1 dan verwarm ik dit in een pannetje, en meng het goed door elkaar.
Dan spuit ik het overal in waar ik het maar kan krijgen.
Het grote voordeel is dat wanneer het zomer is of de zon schijnt lekker op je bus of auto, dan wordt dit mengsel weer vloeibaar, en begint weer in alle hoeken en naden te lopen, waardoor roest geen kans krijgt.
Daarbij komt, dat wanneer er al tectyl op zit, tectyl begint te scheuren, en te breken.
Hierin deze scheurtjes gaat vocht zitten, en begint te roesten.
Spuit je er nu wax met rauwe lijnolie overheen, dit de tectyl ook weer soepel maakt, en alle vocht verdrijft.
Een betere bescherming kun je niet wensen voor je auto.
Inderdaad werd de rauwe lijnolie vroeger ook op zeeschepen gebruikt.
Het is waterafstotend, en vooral met al dat zout werkte dit prima als bescherming tegen roest.
Ik heb mijn w123 ook helemaal behandeld met dit middel, en men staat nog altijd versteld dat ie geen roestvorming op geen enkele plaats heeft.
Het is even een geknoei, je kunt beter onder je auto een groot kleed leggen, en laat het een dagje goed uitlekken.
Anders wordt je oprit of garage zo vuil.
Veel succes met dit voorjaarsklusje.