Voorfilter brandstof

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Voorfilter brandstof

Bericht door Admin »

Henk Jansen uit Drijber stuurde onderstaande tip:


Ik las het stukje van Henk Hofland in de rubriek techniek.

Ik zag mijzelf jaren geleden weer in de regen onder de auto liggen, wat zit dat ding op een rotplek.

Maar de oplossing is :
a koop een nieuw filtertje en glaasje en eventueel bevestegingsbeugeltje.
b haal een universeel benzinefiltertje (Suzuki Alto, deze zijn groter) en een stukje rubberen brandstofleiding.
c Rij de auto met het rechter voorwiel op een verhoging (maakt het wisselen van het filter een stuk eenvoudiger)
d Plaats het filtertje direct bij de tank tussen de aanvoerleiding, dat is later in 5 minuten vervangen.
Het orgineel blijft jaren schoon.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Een kleine toevoeging:

Koop dan meteen 2 of 3 van die filtertjes, anders sta je onderweg nog steeds dom te kijken. 8)
Ik ken tenminste niet veel mensen die een passend stukje pijp bij zich hebben om tussen de brandstofslang te zetten ipv het filtertje.

Een ander punt is dat het benzinefilterje beter filtert dan het zeefje.
Da's heel mooi zul je zeggen.
Helaas betekent dat ook dat hij sneller dicht zit als je een ernstig vervuilde tank -óf last van bacillen- hebt.

Voor een schone tank een mooie oplossing omdat je dan alleen maar hoeft te filteren wat er recent bij het tanken ingekomen is.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

En als je hem dan monteert: juist niet vlakbij de tank, maar dichtbij de brandstofpomp, dat heeft 2 voordelen:
1. De troep die van de (oude) brandstofleiding loslaat vang je ook af
2. Als je het moet vervangen kan je dat lekker droog binnen doen , via de kotorkap die je weg haalt.

Frank

PS: Mercedes Benz "original teile" kan ook, het voorfilter van de TN (207D-310D) kost ook maar een paar Euro, en dan heb je nog een dieselfiter ook .

F
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik kreeg van een specialist die diesel verbruikmetersystemen bij boten inbouwd en onderhoud de volgende tip:

Neem een ouderwets 30um filter.
Zo een met een groot 4kant blok met daarboven op een platte dop die je er gewoon af schroeft.
Aan een beugeltje het filter er uit tilt, nieuw er in en zonder te ontluchten gewoon weer verder rijd.
Lekker groot, gaat dus lang mee en praktisch met vervangen.

Zet dit filter vlak na de dieseltank of een andere praktische plek verder in de leiding.

Het kleine 'kijkglas' filtertje vlak voor de opvoerpomp haal je er uit. Dit zij hij is vrij zinloos dan en is een bron van lucht aanzuigen als het een keer gaat lekken.

Hij noemde een paar merknamen, maar die gingen natuurlijk er net zo hard bij mijn andere oor weer uit. Kan er nog navragen.
Ze werden veel bij boten gebruikt maar komen van auto's of vrachtwagens.

Is dit zinvol of energie verspillen aan een filter wat toch nooit problemen geeft?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Nouehh,
eigenlijk is dat glasfiltertje in de meeste gevallen onzin.. 8)

Aan boord van schepen kom ik ze ook nooit tegen (mag niet van scheepvaartinspectie), en toch gaan die opvoerpompen nooit kapot.
Bij het groene monstertje gaat het kreng er dan ook tussenuit. :roll:
Alleen mensen die last hebben van ernstige roestvorming in hun tank zouden hem er tussen kunnen houden.

Maar bekijk eens wat er nou eigenlijk door jouw glasfiltertje tegengehouden wordt.
Is dat alleen zachte smurrie dan kun je 'm er wel tussenuit laten.
Een scheutje antibacterie is dan veel nuttiger.


Mvg, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten