veer rubbers
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
veer rubbers
Goededag, nog een vraagje tbv de apk. De veerrubbers RA zijn op. dat zijn de rubber busjes waar de bladveren mee vast zitten op hun eind " pennen" mee zitten. Heeft iemand een idee hoe ik de veren het makkelijkste er even af kan halen ?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ja hoor, ik heb er net 12 vervangen op de vooras.
Maar omdat ik de hele vooras er onderuitgehaald had is de werkwijze niet achter precies te herhalen.
In mijn geval heb ik beide ophangpunten van de veerpen aan het chassis losgehaald, 4 bouten per stuk, en na losnemen van de as de veerpakketten er onderuitgehaald.
Als je je achteras er gewoon onder laat zounhet ook moeten kunnen door de veerstrop te verwijderen (evt eerst de stabilisatorstang en dan ook die rubbers maar doen) en daarna (eerst chassis op bokken zetten) de veerpennen losnemen van het chassis (ook 4 bouten p/st)
Dit doe ik uit m'n hoofd zonder auto bij de hand, dus alles onder voorbehoud.
Groeten Frank
Maar omdat ik de hele vooras er onderuitgehaald had is de werkwijze niet achter precies te herhalen.
In mijn geval heb ik beide ophangpunten van de veerpen aan het chassis losgehaald, 4 bouten per stuk, en na losnemen van de as de veerpakketten er onderuitgehaald.
Als je je achteras er gewoon onder laat zounhet ook moeten kunnen door de veerstrop te verwijderen (evt eerst de stabilisatorstang en dan ook die rubbers maar doen) en daarna (eerst chassis op bokken zetten) de veerpennen losnemen van het chassis (ook 4 bouten p/st)
Dit doe ik uit m'n hoofd zonder auto bij de hand, dus alles onder voorbehoud.
Groeten Frank
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Voormij waren het alle rubbers van de vooras, maar dat zijn er net zo veel als achter hoor!!
Er zitten per veer(pakket) nl 6 rubbers in:
namelijk: 2 per pen, en aan de ene kant zit een vaste pen, en aan de andere kant van de veer zit de schommel, en daar zitten weer twee pennen in. Dus 3 pennen met elk 2 rubbers is dan zes per kant en 12 totaal.
Als er een kant afgekeurd wordt zal de andere wel snel volgen en dan kan je beter doorgaan als je net de slag te pakken hebt ipv over een paar jaar weer zitten te denken hoe je het ook al weer gedaan had.
De prijs van de operatie valt wel mee, 2,50 per rubber heb ik dacht ik betaald (original-teile Mercedes Benz!!!)
Succes er mee , heb je wel nodig wanthet is nog een aardig gepruts om de oude er uit te krijgen, vooral als ze vastgeroest zitten
Frank
Er zitten per veer(pakket) nl 6 rubbers in:
namelijk: 2 per pen, en aan de ene kant zit een vaste pen, en aan de andere kant van de veer zit de schommel, en daar zitten weer twee pennen in. Dus 3 pennen met elk 2 rubbers is dan zes per kant en 12 totaal.
Als er een kant afgekeurd wordt zal de andere wel snel volgen en dan kan je beter doorgaan als je net de slag te pakken hebt ipv over een paar jaar weer zitten te denken hoe je het ook al weer gedaan had.
De prijs van de operatie valt wel mee, 2,50 per rubber heb ik dacht ik betaald (original-teile Mercedes Benz!!!)
Succes er mee , heb je wel nodig wanthet is nog een aardig gepruts om de oude er uit te krijgen, vooral als ze vastgeroest zitten
Frank
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
Das inderdaad wel duidelijk zo scheelt al weer wat zoek werk. Ga vanmiddag even kijken hoe het precies zit bij mijn 406. De Schoonvader heeft al een zaterdag hulp aan geboden inclusief zware en grote krik.
In ieder geval maar even inventariseren wat ik precies moet vervangen. Ik merk trouwens dat het kopen van de onderdelen lastig is, dwz je haalt iets los en moet dan kijken wat je nodig hebt. Dat bestel je en dan kun je weer verder tot het volgende missende onderdeel. Een voordeel is wel dat de loods waar is knutsel wireless internet toegang heeft :-) nu alleen nog een vet vrij toetsenbordje bij m'n laptop.
In ieder geval maar even inventariseren wat ik precies moet vervangen. Ik merk trouwens dat het kopen van de onderdelen lastig is, dwz je haalt iets los en moet dan kijken wat je nodig hebt. Dat bestel je en dan kun je weer verder tot het volgende missende onderdeel. Een voordeel is wel dat de loods waar is knutsel wireless internet toegang heeft :-) nu alleen nog een vet vrij toetsenbordje bij m'n laptop.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat met die onderdelen is dus geen enkel probleem als je tenminste naar de MB dealer gaat: daar bestel je op chassisnummer gewoon het juiste onderdeel, is bij mij nog nooit mis gegaan.
Dat ligt wel anders als je de originele onderdelen er niet meer onder hebt zitten, maar zelfs dat heb ik ondervangen door b.v. een nieuw motornummer en achterasnummmer in de Mercedes Benz computer te laten invoeren, waardoor ik overal in Europa altijd het juiste onderdeel moet kunnen krijgen.
Succes
PS. Wat Ben schrijft klopt , de veer zit opgesloten met een grote moer met ring , en in een grote zware bankschroef wil ook als mogelijkheid wel eensukken.
Frank
Dat ligt wel anders als je de originele onderdelen er niet meer onder hebt zitten, maar zelfs dat heb ik ondervangen door b.v. een nieuw motornummer en achterasnummmer in de Mercedes Benz computer te laten invoeren, waardoor ik overal in Europa altijd het juiste onderdeel moet kunnen krijgen.
Succes
PS. Wat Ben schrijft klopt , de veer zit opgesloten met een grote moer met ring , en in een grote zware bankschroef wil ook als mogelijkheid wel eensukken.
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: bladveertjes
Grinnn..Ben schreef:ps: leg er een zeiltje onder of zo, anders druppelt er kruipolie op de grond en dat willen we niet hè
Breek me de bek niet open.. :twisted:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
open haard mee aanmaken?Frank.fjph schreef:@ Ben : dat heb je goed gezien :D![]()
@ Leo: komt me bekend voor, ik heb na de 314 motorwissel en het weer rijdbaar maken van de TN 207D een hele stapel nieuwe klinkers klaar liggen die nu de met olie verzadigde exemplaren moeten vervangen!!!!
..nog liefhebbers??????
FRank

- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
veerhandrubbers achter?
Hallo,
Uit het voorgaande verhaal begrijp ik dat er bij de bladveren van de achteras ook veerhandrubbers worden toegepast.
Kan het zijn dat er ook versies 508 en 608 bestaan waar de bladveren van de achteras geen veerhandrubbers hebben? Ik kan ze bij mijn bus niet ontdekken. Wel zit er op de as waar de veerhand omheen grijpt een vetnippel. Vet en rubber lijkt mij niet samen te gaan, dus dat is logisch..... of moet ik mij juist zorgen gaan maken omdat de rubbers verdwenen zijn?
Groet,
Kasper
Uit het voorgaande verhaal begrijp ik dat er bij de bladveren van de achteras ook veerhandrubbers worden toegepast.
Kan het zijn dat er ook versies 508 en 608 bestaan waar de bladveren van de achteras geen veerhandrubbers hebben? Ik kan ze bij mijn bus niet ontdekken. Wel zit er op de as waar de veerhand omheen grijpt een vetnippel. Vet en rubber lijkt mij niet samen te gaan, dus dat is logisch..... of moet ik mij juist zorgen gaan maken omdat de rubbers verdwenen zijn?
Groet,
Kasper
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Grinnn, vakmanschap is meesterschap.. 8)A_A schreef: Morgen even de apk boer opbellen hoe hij afgekeurd kan zijn op de veerrubbers als die er geen eens opzitten.
Die constructie met messing bussen maakt het geheel wel een tikkie bonkiger lijkt mij?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten