Controle lampje voorgloeien doet het niet.
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Controle lampje voorgloeien doet het niet.
Wanneer ik voorgloei, hoort het gele lampje op het dashboard te gaan branden als hij op temp is.
Dat doet ie dus niet, ik gloei ongeveer 15 seconden, en dan start ik.
Het gaat om een 240D, het lampje en de zekering zijn heel.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat het kan zijn?
Groet Jan.
Dat doet ie dus niet, ik gloei ongeveer 15 seconden, en dan start ik.
Het gaat om een 240D, het lampje en de zekering zijn heel.
Heeft iemand hier ervaring mee, wat het kan zijn?
Groet Jan.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als het systeem hetzelfde is als bij een TN (207D) dan zijn er een paar opties:
Uitgaande van het gloeisysteem met serieschakeling:
Werking gele lampje: in het gloeicircuit zit een gloeiweerstand met ingebouwde bimetaalschakelaar, als die ca 1minuut gloeit is ie roodheet en verbuigt daardoor het bimetaaltje dat daardoor kontakt maakt zodat gele lampje brandt.
Dit simpele systeem houdt zelfs een beetje rekening met buitentem. want als het heel koud is duurt het ook langer voordat het bimetaal krom trekt.
Nu de oorzaken:
1. lampje stuk
2. draadje naar lampaje stuk, of massadraaadje van lamje los.
3. oxidatie van contactje bij het bimetaal
4. bimetaaltje kapot
Frank
Uitgaande van het gloeisysteem met serieschakeling:
Werking gele lampje: in het gloeicircuit zit een gloeiweerstand met ingebouwde bimetaalschakelaar, als die ca 1minuut gloeit is ie roodheet en verbuigt daardoor het bimetaaltje dat daardoor kontakt maakt zodat gele lampje brandt.
Dit simpele systeem houdt zelfs een beetje rekening met buitentem. want als het heel koud is duurt het ook langer voordat het bimetaal krom trekt.
Nu de oorzaken:
1. lampje stuk
2. draadje naar lampaje stuk, of massadraaadje van lamje los.
3. oxidatie van contactje bij het bimetaal
4. bimetaaltje kapot
Frank
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Oke Frank,
Bedankt voor de info.
Moet je zolang gloeien?
Ik gloei hooguit 20 seconden, en dan start ik.
Hij loopt dan ook direct.
Zou ik dan toch nog te vroeg starten?
Moet ik pas starten als het lampje gaat branden, geloof het toch wel, maar dan zal ik 1minuut moeten gloeien.
Dan moet ik dat morgen maar eens proberen.
groet Jan.
Bedankt voor de info.
Moet je zolang gloeien?
Ik gloei hooguit 20 seconden, en dan start ik.
Hij loopt dan ook direct.
Zou ik dan toch nog te vroeg starten?
Moet ik pas starten als het lampje gaat branden, geloof het toch wel, maar dan zal ik 1minuut moeten gloeien.
Dan moet ik dat morgen maar eens proberen.
groet Jan.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het lampje kan ook gewoon stuk zijn....
Ik heb even een praktijktest gedaan met mijn 207D... en ook mijn lampje ging niet aan, dus we moeten dus gewoon op gevoel verder met de wijsheid dat als ie nog niet aanslaat we te kort hebben gegloeid en als we te lang gloeien dat de accu leeg is en ie ook niet zal starten......
:o :)
Frank


Ik heb even een praktijktest gedaan met mijn 207D... en ook mijn lampje ging niet aan, dus we moeten dus gewoon op gevoel verder met de wijsheid dat als ie nog niet aanslaat we te kort hebben gegloeid en als we te lang gloeien dat de accu leeg is en ie ook niet zal starten......

Frank
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Heb op de 307D met trekstart, wel zo'n gloeispiraal met bimetaal onder de motorkap zitten.
Maar het lampje is niet op het bimetaal aangelsoten...
of de spiraal werkt weet ik niet eens, (nog) niet in verdiept.
Hij start altijd prima!
In de somer gloeien we 5sec voor bij koude motor
In de winter 10sec
Als de motor nog warm is dan gloeien we meestal enkele seconden of in het geheel niet voor.
Is het slecht voor een motor om zo weinig voor te gloeien als hij wel vrijwel altijd meteen aanslaat?
Nog iets de OM616.912 10 092624 motor is er later in gebouwd.
Kan iemand vinden van welk jaar deze motor is en uit welk type auto's?
Hij heeft enkele kleine weizigingen op bv de motor's van het CD'tje van de dubbellucht. Zoals een vacuum buisje van de luchtinlaat naar de dieselpomp. Waar is die voor? En hoe stel je de pomp af?
Maar het lampje is niet op het bimetaal aangelsoten...
of de spiraal werkt weet ik niet eens, (nog) niet in verdiept.
Hij start altijd prima!
In de somer gloeien we 5sec voor bij koude motor
In de winter 10sec
Als de motor nog warm is dan gloeien we meestal enkele seconden of in het geheel niet voor.
Is het slecht voor een motor om zo weinig voor te gloeien als hij wel vrijwel altijd meteen aanslaat?
Nog iets de OM616.912 10 092624 motor is er later in gebouwd.
Kan iemand vinden van welk jaar deze motor is en uit welk type auto's?
Hij heeft enkele kleine weizigingen op bv de motor's van het CD'tje van de dubbellucht. Zoals een vacuum buisje van de luchtinlaat naar de dieselpomp. Waar is die voor? En hoe stel je de pomp af?
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten