power
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Ik denk dat het van belang is om zo weinig mogelijk tegendruk te hebben.
Hoe meer druk hoe slechter de cylinder word gespoeld (uitlaatslag),en daar hebben we toch graag zoveel mogelijk frisse lucht in.
Helaas heb ik hier zo geen kleptymingdiagram bij de hand maar ik vermoed dat ze elkaar overlappen?
Groet Anton
Ik denk dat het van belang is om zo weinig mogelijk tegendruk te hebben.
Hoe meer druk hoe slechter de cylinder word gespoeld (uitlaatslag),en daar hebben we toch graag zoveel mogelijk frisse lucht in.
Helaas heb ik hier zo geen kleptymingdiagram bij de hand maar ik vermoed dat ze elkaar overlappen?
Groet Anton
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 20:20
- Locatie: Gennep
- Contacteer:
Tegen druk
Het is bij een diesel motor niet zoveel van belang,(voor een 2 tact motor wel).
De pijp mag niet te klein zijn in diameter dat er bijna niets meer door kan.
De vulling van een 4 takt motor , dus met kleppen,berust qua vulling van cilinder op een ander principe.
Als de zuiger naar beneden gaat en de inlaat klep is open,is de uitlaat klep dicht,na de arbeidsslag gaat de zuiger omhoog en is de uitlaat klep open en de inlaatklep dicht,hierdoor worden de gassen naar buiten geperst en is het voor de vulling niet van belang of er weinig of veel tegen druk is.
De pijp mag niet te klein zijn in diameter dat er bijna niets meer door kan.
De vulling van een 4 takt motor , dus met kleppen,berust qua vulling van cilinder op een ander principe.
Als de zuiger naar beneden gaat en de inlaat klep is open,is de uitlaat klep dicht,na de arbeidsslag gaat de zuiger omhoog en is de uitlaat klep open en de inlaatklep dicht,hierdoor worden de gassen naar buiten geperst en is het voor de vulling niet van belang of er weinig of veel tegen druk is.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Tegen druk
Hoi,
2 e slag zuigeromhoog in en uitlaatklep dicht Compressieslag
3 e slag Arbeidslag Zuiger omlaag (onsteking of inspuiting gebeurt aan het het einde van de 2e slag)
4 e slag Zuiger omhoog verbrande gassen worden uit gedreven, het begint weer op nieuw.
Wat hier boven beschreven word is het principe van een 4 slagmotor.
Echter er gebeurt meer, als de uitlaatslag gaande is word de inlaatklep al geopend, dit noemt men het overlappen van de kleppen
Door de hoge snelheid van die hete gassen word er al weer frisse lucht aangezogen.
Op deze manier word op simpele wijze een betere cylindervulling verkregen!
Nu nog even de tweede slag. bijna aan het eind word er ingespoten.
Dit word gedaan daar elke brandstof een vaste verbrandingstijd heeft.
De bedoeling is dat de grootste kracht op tijd op de zuiger komt.
Als het toerental toeneemt word in de brandstofpomp de voorinspuiting vervroegd!
Conclusie: het maakt terdege uit of er een te dunne pijp achter zit!
Groet Anton
1 e slag:zuiger na beneden uitlaat dicht inlaat open Frisse lucht komt in de cylinderTonVerwaaijen schreef:Het is bij een diesel motor niet zoveel van belang,(voor een 2 tact motor wel).
De pijp mag niet te klein zijn in diameter dat er bijna niets meer door kan.
De vulling van een 4 takt motor , dus met kleppen,berust qua vulling van cilinder op een ander principe.
Als de zuiger naar beneden gaat en de inlaat klep is open,is de uitlaat klep dicht,na de arbeidsslag gaat de zuiger omhoog en is de uitlaat klep open en de inlaatklep dicht,hierdoor worden de gassen naar buiten geperst en is het voor de vulling niet van belang of er weinig of veel tegen druk is.
2 e slag zuigeromhoog in en uitlaatklep dicht Compressieslag
3 e slag Arbeidslag Zuiger omlaag (onsteking of inspuiting gebeurt aan het het einde van de 2e slag)
4 e slag Zuiger omhoog verbrande gassen worden uit gedreven, het begint weer op nieuw.
Wat hier boven beschreven word is het principe van een 4 slagmotor.
Echter er gebeurt meer, als de uitlaatslag gaande is word de inlaatklep al geopend, dit noemt men het overlappen van de kleppen
Door de hoge snelheid van die hete gassen word er al weer frisse lucht aangezogen.
Op deze manier word op simpele wijze een betere cylindervulling verkregen!
Nu nog even de tweede slag. bijna aan het eind word er ingespoten.
Dit word gedaan daar elke brandstof een vaste verbrandingstijd heeft.
De bedoeling is dat de grootste kracht op tijd op de zuiger komt.
Als het toerental toeneemt word in de brandstofpomp de voorinspuiting vervroegd!
Conclusie: het maakt terdege uit of er een te dunne pijp achter zit!
Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 06 mar 2007, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Tegen druk
Oei oei Ton, das een gevaarlijke stelling.:)TonVerwaaijen schreef:Het is bij een diesel motor niet zoveel van belang,(voor een 2 tact motor wel).
De pijp mag niet te klein zijn in diameter dat er bijna niets meer door kan.
De uitlaatklep gaat al open voordat de zuiger op zijn onderste dode punt is.
De nog aanwezige (explosie)overdruk kan dan ontsnappen zodat de motor minder kracht hoeft te leveren om de cilinder schoon te "persen".
Ook de zuigende werking van die wegstromende gassen speelt hier een rol.
Hoe hoger de aanwezige tegendruk in een uitlaat, hoe meer energie er nodig is om de uitlaatgassen te verdrijven.
Een te kleine dia uitlaatpijp zorgt voor een overdruk die je bij een vierslagmotor extra energie gaat kosten.
Wat het overlappen van de kleppen betreft is Anton me net ff voorgeweest. Grinnn..:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten