Grote Hoogte?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy

Grote Hoogte?

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo,

Welke hoogte is het max voor onze bussies of maakt dat niet uit?

Tijdens onze reis in Mei willen we de Grossglockner hochalpenstrasse gaan rijden met de 406. Ik geloof dat die 2500 meter hoog is.

Er zitten stickers in de bus van andere alpenpassen van 2200 meter hoog.

Ik kan me voorstellen dat de motor nog meer zal roken dan normaal maar kom ik boven?

Groeten Dennis
Ben

Re: Grote Hoogte?

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Boven de 1500 meter gewoon niet meer in je spiegels kijken Dennis.
Op een gegeven moment een tandje terug schakelen, en voor je het weet sta je boven.

Geniet dan even van de absolute rust, want het zal ws ff duren voor de volgende auto boven komt..:mrgreen:
Je motor kan er wel tegen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok bedankt mannen,.. We gaan het proberen!

Dennis
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Waar je rekening mee moet houden is dat op ik dacht 3000 of 4000 meter hoogte nog maar 50% van het vermogen uit je motortje komt, en lezende dat je een 406 hebt, zal dat betekenen dat je nog maar 30 pk hebt,.
Als je eerste versnelling mooi laag in de overbrengingsverhouding zit, dan is er zelfs dan geen vuiltje aan de lucht.... :D , maar het duurt even voor je boven bent.
Uit sociale overwegingen kun je besluiten om op een rustige dag om 05:00 naar boven te rijden :lol: :lol:

frank
melhof

Bericht door melhof »

Is dat om dat er daar een navenand lager zuurstofgehalte in de lucht zit?
Maarja het is ook wel heel hoog 4000m.

Of het praktisch is weet ik niet, maar je zou natuurlijk je maximale brandstof inspuiting kunnen verlagen om zo het diesel lucht mengsel beter te maken. Maar je vermogen wordt er niet beter op, je rookt natuurlijk wel minder.

Maar dat is waarschijnlijk zowizo geen optie... tenzij je in die bergen woont natuurlijk...

Melchior
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:37, 1 keer totaal gewijzigd.
berriaaf

Motorvermogen in de bergen

Bericht door berriaaf »

Motorvermogen in de bergen

Lucht op zeeniveau bevat bij een bepaalde temperatuur een zekere hoeveelheid zuurstof. Daar wordt een bepaalde hoeveelheid brandstof aan toegevoegd. Het verbranden ervan produceert warmte, die wordt omgezet in druk. Via het drijfwerk ontstaat er een koppel of draaimoment aan de krukas.
Als er veranderingen ontstaan in de luchtdruk of de luchttemperatuur ontstaan er veranderingen in het motorkoppel. Klimmen we, dan zal het koppel (en dus ook het vermogen) per 100 meter stijging met 1% afnemen. Op 1000 meter zijn we dus al 10% vermogen kwijt!
Alfred Büchli dacht aan zuigervliegtuigmotoren, toen hij 100 jaar geleden de uitlaatgasdrukvulgroep uitvond. Per slot van rekening is een ongeblazen motor niet in staat op 10 km hoogte enig vermogen te leveren. Een motor met een turbocompressor levert ook op grote hoogte het vermogen dat op zeeniveau wordt ontwikkeld.
Luchtdruk- en temperatuursensoren zorgen voor de nodige informatie die via de elektronische regeling de inlaatcondities zo aanpast dat er voldoende zuurstof in de cilinders komt. Daarom wordt er een luchtmassastroommeter toegepast. Ook de ingespoten brandstofhoeveelheid wordt aan de nieuwe condities van temperatuur en druk aangepast.
Maar wat gebeurt er als we niet starten met volledig werkende turbo, maar onder atmosferische condities? Dan moet eerst de volledige turbodruk worden opgebouwd en dat duurt even. Hoe hoger we klimmen des te moeilijker is het om weer ‘op druk’ te komen als we even zijn gestopt of te laat waren met terugschakelen. Het lijkt dan alsof de motor zijn vermogen kwijt is en dat is ook inderdaad het geval. Als de ingespoten brandstof gelijk blijft, gaat de motor roken. Wordt de hoeveelheid verkleind, dan neemt het geleverde vermogen nog verder af. Onder die condities is direct vast te stellen of de luchtdruksensor werkt of niet. Als er geen rook is, werkt de sensor.
Met tweetraps drukvulling of een mechanisch aangedreven compressor doet dit probleem zich niet voor. In de bergen helpt een koppelomvormer mee om het tekort aan wegrijkoppel te compenseren.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
melhof

Bericht door melhof »

Tof stukje!

Lijkt me goed voor in de kaartenbak :D

Geef maar door aan de admin.
(voor het geval dat hij het niet leest :wink: )

Melchior
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gelukkig leest de vz wgT ook :roll:

V.w.b. hoogte: ik ben in de Himalaya's tot op 5100 m geweest en daar had ik niets meer aan m'n achteruitkijkspiegels, het was volkomen zwart achter de bus...
Dat was wel met een 25-persoons busje op basis van een Ford Thames Trader; mogelijk zijn de Benzen beter ontworpen voor gebruik in de bergen, in Beieren hebben ze meer heuvels dan aan de Thames.

Klim ze,
Ernst
Plaats reactie