Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog
Dit voorjaar wil ik zelf een dakrek gaan maken. Sta nu op het punt om een fatsoenlijk lasapparaat te kopen, dus zo'n rek leek me een mooie startklus.
Met vierkante buizen kom ik een heel eind denk ik, alleen hoe kom ik aan eenvoudige klemmen voor op de dakgoot?
Heeft iemand hier ideeen over? Een zetbank heb ik niet, dus het moet wel met huis-, tuin- en keukengereedschap kunnen.
Heb al gedacht aan het 2de hands kopen van universele thule dragers en hier de klemmen van gebruiken, maar op deze klemmen kan ik niet echt netjes een verticale buis lassen denk ik (is zelfs aluminium?)
Ik schat dat ik straks 8 klemmen nodig heb voor een rek van 4 meter lang. (hoewel, hoe meer hoe beter om mijn toch al slechte dakgoot wat minder te belasten)
Ik ga het rek gebruiken voor voornamelijk mijn surfplanken en een flinke kist voor de zeilen etc.
Iemand die zijn ervaring met dakrekken hier kan delen?
Met vierkante buizen kom ik een heel eind denk ik, alleen hoe kom ik aan eenvoudige klemmen voor op de dakgoot?
Heeft iemand hier ideeen over? Een zetbank heb ik niet, dus het moet wel met huis-, tuin- en keukengereedschap kunnen.
Heb al gedacht aan het 2de hands kopen van universele thule dragers en hier de klemmen van gebruiken, maar op deze klemmen kan ik niet echt netjes een verticale buis lassen denk ik (is zelfs aluminium?)
Ik schat dat ik straks 8 klemmen nodig heb voor een rek van 4 meter lang. (hoewel, hoe meer hoe beter om mijn toch al slechte dakgoot wat minder te belasten)
Ik ga het rek gebruiken voor voornamelijk mijn surfplanken en een flinke kist voor de zeilen etc.
Iemand die zijn ervaring met dakrekken hier kan delen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Zelf een dakrek maken, nu de dakgoot klemmen nog
Weliswaar niet voor mijn 508 maar voor een ander vehikel:
in het verleden heb ik gebruik gemaakt van een set standaard dakbeugels die precies pasten in de goten.
De bagagedrager had ik zo gemaakt dat deze recht bovenop die dakbeugels stond en die twee verschillende dingen had ik met mooie u-vormige draadeinden aan elkaar vast zitten. Simpel standaardmateriaal.
Makkelijk losmaken, makkelijk vastzetten, zo stevig als je het zelf koopt en/of maakt. Het ging jaren mee en is door half Europa gebruikt zonder problemen.
Nu heb ik een camper en kan de bagage makkelijk mee
Groet,
Arnold
in het verleden heb ik gebruik gemaakt van een set standaard dakbeugels die precies pasten in de goten.
De bagagedrager had ik zo gemaakt dat deze recht bovenop die dakbeugels stond en die twee verschillende dingen had ik met mooie u-vormige draadeinden aan elkaar vast zitten. Simpel standaardmateriaal.
Makkelijk losmaken, makkelijk vastzetten, zo stevig als je het zelf koopt en/of maakt. Het ging jaren mee en is door half Europa gebruikt zonder problemen.
Nu heb ik een camper en kan de bagage makkelijk mee

Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:57
- Locatie: Doornspijk
Carrosserie.
Hallo Winand.
Een dakrek zelf maken zal wel lukken, is best zelf te doen.
Wat veelal niet bekend is, dat voor je het rek gaat spuiten of schilderen eerst de walshuid verwijderd moet worden.
Anders met ongeveer een jaar roestvorming, wat zeer vuile strepen op het lakwerk achterlaat.
Kokerprofiel heeft dezelfde kwaal, niet op maar in de koker, als er vocht in kan komen is ook hier het roesten niet te stoppen.
Om deze reden heb ik mijn dakrek weggedaan.
Gr, Gerrit J.
Een dakrek zelf maken zal wel lukken, is best zelf te doen.
Wat veelal niet bekend is, dat voor je het rek gaat spuiten of schilderen eerst de walshuid verwijderd moet worden.
Anders met ongeveer een jaar roestvorming, wat zeer vuile strepen op het lakwerk achterlaat.
Kokerprofiel heeft dezelfde kwaal, niet op maar in de koker, als er vocht in kan komen is ook hier het roesten niet te stoppen.
Om deze reden heb ik mijn dakrek weggedaan.
Gr, Gerrit J.
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Klopt Frank, maar ik heb ze destijds gebeld en de steunen waar jij het over hebt, waren niet meer leverbaar, dit was een restpartij.
Ze krijgen 'zo nu en dan' wel eens wat binnen, vertelde ze mij.
Binnenkort toch maar weer eens bellen, misschien heb ik dan geluk..
Tot die tijd verdiep ik me alvast in het zelf maken van daksteunen 8)
Ze krijgen 'zo nu en dan' wel eens wat binnen, vertelde ze mij.
Binnenkort toch maar weer eens bellen, misschien heb ik dan geluk..
Tot die tijd verdiep ik me alvast in het zelf maken van daksteunen 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ah, da's mooi. Ik vergeet alleen wel te melden dat het allemaal wel erg lowbudget moet, anders kan ik ook wel een compleet dakrek op maat laten maken 8)
En een retourtje Eindhoven-Vlaardingen voor wat klemmetjes is dan niet direkt de eerste optie.
En een retourtje Eindhoven-Vlaardingen voor wat klemmetjes is dan niet direkt de eerste optie.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
vertel vertel :shock: Hoe ga jij die steuntjes maken dan? Daar gaat dit topic immers over.Ben schreef:ps: ik ga mijn daksteuntjes heel anders maken, ik hoop dat ik er een begin mee gemaakt heb op ons treffen eind maart
Hoe meer ideeen hier gepost worden, hoe meer de hersens zich erover gaan kraken
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 mei 2005, 15:56
- Locatie: Bergen op Zoom
Imperiaal
Hallo,
Ben op dit moment ook bezig met het maken van een impriaal bestaande uit 8 steunen met 4 dragers tbv kano's en ander speelgoed.
Drager wordt gemaakt van 5 mm dik aluminium plaat, gebogen naar de vorm van het dak.
Als klem (dakgoot) wil ik een half koker profiel gebruiken, theoretisch moet hij zich dan vastklemmen onder de goot.
Heb het nog niet gemaakt, dus nog geen praktijkervaring mee.
Heb er al wel een schets van voor de geinteresseerden.
Voordeel: Aluminium is mooi en licht.
Nadeel: moeilijker te lassen zonder speciale lasapparatuur en kennis.
Eerder al wel imperiaals gemaakt van staal, waarvan de voet bestond uit 20mm ronde pijp.
Op deze pijp was vertikaal een stafprofiel 50 x 20 gelast van 400 mm lang, als drager een koker 30 x 30 x 3 gebruikt die op de vertikale staf was gelast.
Tussen drager en staf was een kleine schoor gelast.
Deze pijp stond op rubber (2 mm) in de goot, met 2 M8 boutjes erdoor, werkte prima, daken geladen met vele kilo's gewicht, super stevig.
Nadeel: er moeten gaatjes in de goot geboord worden om de boutjes te monteren, (niet geschikt voor bij de deur).
Voordeel: eenvoudig te lassen.
Ander systeem wat vaak op bestelwagens met goot werkt is een gebogen plaat als klem voor onder de goot, deze wordt dan middels een bout (vertikaal) naar boven vastgezet en met een 2e bout (horizontaal) door de drager geboord waardoor de klem vastgetrokken wordt op de goot.
Voordeel is dat dit uit staal gemaakt kan worden en dus eenvoudig te lassen is.
Kan ook deze systemen wel op tekening zetten, kan dan misschien op de website gezet worden als er meer interesse is.
Paul
Ben op dit moment ook bezig met het maken van een impriaal bestaande uit 8 steunen met 4 dragers tbv kano's en ander speelgoed.
Drager wordt gemaakt van 5 mm dik aluminium plaat, gebogen naar de vorm van het dak.
Als klem (dakgoot) wil ik een half koker profiel gebruiken, theoretisch moet hij zich dan vastklemmen onder de goot.
Heb het nog niet gemaakt, dus nog geen praktijkervaring mee.
Heb er al wel een schets van voor de geinteresseerden.
Voordeel: Aluminium is mooi en licht.
Nadeel: moeilijker te lassen zonder speciale lasapparatuur en kennis.
Eerder al wel imperiaals gemaakt van staal, waarvan de voet bestond uit 20mm ronde pijp.
Op deze pijp was vertikaal een stafprofiel 50 x 20 gelast van 400 mm lang, als drager een koker 30 x 30 x 3 gebruikt die op de vertikale staf was gelast.
Tussen drager en staf was een kleine schoor gelast.
Deze pijp stond op rubber (2 mm) in de goot, met 2 M8 boutjes erdoor, werkte prima, daken geladen met vele kilo's gewicht, super stevig.
Nadeel: er moeten gaatjes in de goot geboord worden om de boutjes te monteren, (niet geschikt voor bij de deur).
Voordeel: eenvoudig te lassen.
Ander systeem wat vaak op bestelwagens met goot werkt is een gebogen plaat als klem voor onder de goot, deze wordt dan middels een bout (vertikaal) naar boven vastgezet en met een 2e bout (horizontaal) door de drager geboord waardoor de klem vastgetrokken wordt op de goot.
Voordeel is dat dit uit staal gemaakt kan worden en dus eenvoudig te lassen is.
Kan ook deze systemen wel op tekening zetten, kan dan misschien op de website gezet worden als er meer interesse is.
Paul
Paul
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Winand,
Ik heb een Mercedes O319 busje gekocht ,waar een imperial op zit (misschien iets smaller , maar is er wat van te maken?)
Hij gaat er bij mij af en is voor een zacht prijsje wel over te nemen.
Interesse? dan even per email contact opnemen.
Ik ga de bus morgen halen.
Ik heb een Mercedes O319 busje gekocht ,waar een imperial op zit (misschien iets smaller , maar is er wat van te maken?)
Hij gaat er bij mij af en is voor een zacht prijsje wel over te nemen.
Interesse? dan even per email contact opnemen.
Ik ga de bus morgen halen.
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ah, ik zie hier steeds meer goede info verschijnen, vooral een fotootje zegt meer dan woorden.
Tom; Voor jouw methode moet je wel erg strakke (geen roestige) gootjes hebben. Gaat niet op voor mij denk ik, ziet er wel erg mooi uit.
Yaco; mooie constructie, maar vraag me toch af of het nog eenvoudiger kan.. (maar hoe :? )
Tom; Voor jouw methode moet je wel erg strakke (geen roestige) gootjes hebben. Gaat niet op voor mij denk ik, ziet er wel erg mooi uit.
Yaco; mooie constructie, maar vraag me toch af of het nog eenvoudiger kan.. (maar hoe :? )
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb vandaag een KingPing dakrek overgekocht via marktplaats voor een mooi prijsje. Het rek meet 320 cm bij 140cm en heeft 10 dakgootklemmen :D
Binnenkort ga ik met mijn nieuwe speelgoed (lasapparaat) het rek nog een beetje verlengen en verbreden en i.v.m. het hoge dak moeten de steuntjes wat langer.
Het viel me wel vies tegen hoe zwaar zo'n rek eigenlijk is. Met twee man was het echt flink sjouwen. Ben benieuwd hoe ik dat ding ooit op mijn dak krijg :? (en dan is ie alleen nog maar zwaarder geworden..)
@abel: Toch bedankt voor je aanbod
Binnenkort ga ik met mijn nieuwe speelgoed (lasapparaat) het rek nog een beetje verlengen en verbreden en i.v.m. het hoge dak moeten de steuntjes wat langer.
Het viel me wel vies tegen hoe zwaar zo'n rek eigenlijk is. Met twee man was het echt flink sjouwen. Ben benieuwd hoe ik dat ding ooit op mijn dak krijg :? (en dan is ie alleen nog maar zwaarder geworden..)
@abel: Toch bedankt voor je aanbod
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
- Locatie: Hunzevallei
- Contacteer:
rek op het dak
hallo winand
uit eigen ervaring:
een paar goede sjorbanden en een heftruck ( liefst met lange lepels ) en alles komt prima op z'n plek
succes
johan
ps. laat binnenkort een foto zien van de montage van mijn dakrek, nl. niet in de goten, maar op de spanten; hoef je het ook niet te verbreden
uit eigen ervaring:
een paar goede sjorbanden en een heftruck ( liefst met lange lepels ) en alles komt prima op z'n plek
succes
johan
ps. laat binnenkort een foto zien van de montage van mijn dakrek, nl. niet in de goten, maar op de spanten; hoef je het ook niet te verbreden
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
- Locatie: Drunen
- Contacteer:
Het viel me wel vies tegen hoe zwaar zo'n rek eigenlijk is. Met twee man was het echt flink sjouwen. Ben benieuwd hoe ik dat ding ooit op mijn dak krijg :? (en dan is ie alleen nog maar zwaarder geworden..)
@abel: Toch bedankt voor je aanbod
Abel,
Heel makkelijk, leg het rek op een garagedak, bus er voor dicht tegenaan
en je loopt hem er zo op.
Groeten Ron
@abel: Toch bedankt voor je aanbod
Abel,
Heel makkelijk, leg het rek op een garagedak, bus er voor dicht tegenaan
en je loopt hem er zo op.
Groeten Ron
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik ga dus mijn imperial aan het dak vast klinken met blind kling nagels
ik wil namelijk aan de imperial de luifel van 5 meter hangen en die wil ik ook niet helemaal aan de buiten kant van de bus zoals je ziet zijn de drie ophang punten dieper als de rand van de imperial ( en die is gelijk aan de dakgoot ).
Achter heb ik wel twee poten die in de goot staan.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... cf3174.jpg
no nog spuiten en monteren.
Bart
ik wil namelijk aan de imperial de luifel van 5 meter hangen en die wil ik ook niet helemaal aan de buiten kant van de bus zoals je ziet zijn de drie ophang punten dieper als de rand van de imperial ( en die is gelijk aan de dakgoot ).
Achter heb ik wel twee poten die in de goot staan.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... cf3174.jpg
no nog spuiten en monteren.
Bart
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Knap staaltje ijzerwerk :)
Laat je ons ook nog een fotootje zien als ie gemonteerd is?
Laat je ons ook nog een fotootje zien als ie gemonteerd is?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten