welke motor het beste?
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
welke motor het beste?
Wij gaan binnenkort serieuzer op zoek (we weten nu ongeveer wat we te besteden hebben en hebben nu ook een redelijk vermoeden wanneer het vrijkomt) naar een bussie.
Maar nu vroeg ik me eigenlijk af of er bijvoorbeeld bepaalde series zijn van motoren waarvoor onderhoud vaker en/of prijziger is dan voor andere modellen (ervan uitgaande dat ik me redelijk weet te redden qua inzet van uren)? Welke motor series (en hoe kom je daar het beste achter) zijn slechter/beter dan andere?
Voor Volvo weet ik dat een B230F op het moment dat hij geen over/onderdruk heeft voorlopig nog wel mee zal gaan (en gelukkig heb ik ook een garagehouder waar het onderhoud niet een vermogen kost).
Zijn er vaste zwakke punten die makkelijk te checken zijn? En natuurlijk hopen op een onderhoudsboekje.
Over het olieverbruik is er al eens een hele discussie geweest en vooral het kosten baten verhaal (maar als ik kan kiezen kies ik toch liever voor 1 op 10000 km dan 1 op 500 km :D ). Het verbruik is helaas ook vooral een "blauwe ogen" verhaal.. (tegen redelijk volgas aanrijden in z'n 3 en dan gas los en er weer op zal wel een redelijk indicatie geven).
OK, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
MArc
Maar nu vroeg ik me eigenlijk af of er bijvoorbeeld bepaalde series zijn van motoren waarvoor onderhoud vaker en/of prijziger is dan voor andere modellen (ervan uitgaande dat ik me redelijk weet te redden qua inzet van uren)? Welke motor series (en hoe kom je daar het beste achter) zijn slechter/beter dan andere?
Voor Volvo weet ik dat een B230F op het moment dat hij geen over/onderdruk heeft voorlopig nog wel mee zal gaan (en gelukkig heb ik ook een garagehouder waar het onderhoud niet een vermogen kost).
Zijn er vaste zwakke punten die makkelijk te checken zijn? En natuurlijk hopen op een onderhoudsboekje.
Over het olieverbruik is er al eens een hele discussie geweest en vooral het kosten baten verhaal (maar als ik kan kiezen kies ik toch liever voor 1 op 10000 km dan 1 op 500 km :D ). Het verbruik is helaas ook vooral een "blauwe ogen" verhaal.. (tegen redelijk volgas aanrijden in z'n 3 en dan gas los en er weer op zal wel een redelijk indicatie geven).
OK, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
MArc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik (als niet-motoren-expert) wil wel een aftrap geven met info die ik inmiddels heb geleerd. 8)
Wil je een betrouwbare motor, is het zowieso slim om voor een diesel te kiezen. Een diesel heeft meer trekkracht bij minder toeren en zijn ook minder vatbaar voor storingen met vocht. Je rijdt natuurlijk ook wat prijsgunstiger (LPG niet meegerekend)
voor de 406, 407, 408 en 508 Zijn diverse motoren gebruikt.
Het laatste cijfer geeft globaal het aantal pk's aan, Een 406 heeft dus ongeveer 60 pk.
De 406 en 407 types zijn voorzien van een personenauto blok zoals ook in de W123 serie van Mercedes (blok types OM615 en OM616).
Meer info hier.
Deze zijn niet echt voor het zware werk ontworpen. In Nederland best okee, maar bergje op missen ze echt kracht.
De 408 en 508 zijn voorzien van een OM314 motor. Dit blok is het meest gewild vanwege zijn robuustheid en kracht. De bus zal niet sneller lopen, maar hij zal wel beter hellingen kunnen trekken en vracht kunnen vervoeren. Dit blok is ontworpen voor 'het zwaardere werk' en staat ook bekend als het industrie-blok voor onze bussen. Het is te herkennen aan de groene kleur waarin het blok geverfd is.
Specs hier
Ook heeft de OM314 geen distrutieketting zoals de andere modellen, maar distributietandwielen.
Kortom, waarschijnlijk ga je ook het liefst op zoek naar een OM314
Wil je een betrouwbare motor, is het zowieso slim om voor een diesel te kiezen. Een diesel heeft meer trekkracht bij minder toeren en zijn ook minder vatbaar voor storingen met vocht. Je rijdt natuurlijk ook wat prijsgunstiger (LPG niet meegerekend)
voor de 406, 407, 408 en 508 Zijn diverse motoren gebruikt.
Het laatste cijfer geeft globaal het aantal pk's aan, Een 406 heeft dus ongeveer 60 pk.
De 406 en 407 types zijn voorzien van een personenauto blok zoals ook in de W123 serie van Mercedes (blok types OM615 en OM616).
Meer info hier.
Deze zijn niet echt voor het zware werk ontworpen. In Nederland best okee, maar bergje op missen ze echt kracht.
De 408 en 508 zijn voorzien van een OM314 motor. Dit blok is het meest gewild vanwege zijn robuustheid en kracht. De bus zal niet sneller lopen, maar hij zal wel beter hellingen kunnen trekken en vracht kunnen vervoeren. Dit blok is ontworpen voor 'het zwaardere werk' en staat ook bekend als het industrie-blok voor onze bussen. Het is te herkennen aan de groene kleur waarin het blok geverfd is.
Specs hier
Ook heeft de OM314 geen distrutieketting zoals de andere modellen, maar distributietandwielen.
Kortom, waarschijnlijk ga je ook het liefst op zoek naar een OM314

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Oeps :shock: dat zou best eens kunnen, dat er geen 408D bestaat..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Voor mij is er maar een antwoord: de z.g. industriemotor: OM 314 (of nog mooier de OM 352, datis een 314 met 2 extra cilinders dus 50% meer vermogen~!!!!)
De opmerking over delange levensduur heb ik van een deskundige ook gehoord en die zei: reviseren bij 1.000.000 km pas nodig, aleen af en toe (200.00 km) koppakkinkje vervangen..
Frank
De opmerking over delange levensduur heb ik van een deskundige ook gehoord en die zei: reviseren bij 1.000.000 km pas nodig, aleen af en toe (200.00 km) koppakkinkje vervangen..

Frank
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Heb wel laatst een kenteken opgezocht. Daar stond L 408DG/35.
Lijkt in ieder geval 408D maar wat de L en de G (en ook de /35) betekend weet ik (nog) niet. Google was tot nu toe nog geen vriendje in deze.
Om kort te gaan dus bij voorkeur een *08D.... En tegelijk lijkt dat ook de slechtste keus te zijn als het om diefstal gevoeligheid gaat? Wordt dus eigenlijk eerst een slot kopen en dan pas bussie :D .
Ik vermoed dat de zes cylinder niet in voor B rijbewijs geschikte versies zit
.
Marc
Lijkt in ieder geval 408D maar wat de L en de G (en ook de /35) betekend weet ik (nog) niet. Google was tot nu toe nog geen vriendje in deze.
Om kort te gaan dus bij voorkeur een *08D.... En tegelijk lijkt dat ook de slechtste keus te zijn als het om diefstal gevoeligheid gaat? Wordt dus eigenlijk eerst een slot kopen en dan pas bussie :D .
Ik vermoed dat de zes cylinder niet in voor B rijbewijs geschikte versies zit

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Veel 508 campers zijn erg zwaar en hebben hun eigen gewicht tegen.
De meeste 508's waar ik naar gekeken heb hadden een belachelijk klein laadvermogen(100-200kg). Binnen NL zit je nog redelijk safe omdat je mag overladen maar daarbuiten kan het penibel worden bij een eventuele weging.
MAAR de OM314 is gewoon een beer!
Met onze 406 die een 60PK OM615 heeft word het nog spannend in de bergen. We komen wel boven. Alleen durf ik niet te zeggen hoelang de file word achter me.
Dennis
De meeste 508's waar ik naar gekeken heb hadden een belachelijk klein laadvermogen(100-200kg). Binnen NL zit je nog redelijk safe omdat je mag overladen maar daarbuiten kan het penibel worden bij een eventuele weging.
MAAR de OM314 is gewoon een beer!
Met onze 406 die een 60PK OM615 heeft word het nog spannend in de bergen. We komen wel boven. Alleen durf ik niet te zeggen hoelang de file word achter me.

Dennis
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
"Welke motor is het beste?"
Als ik zoiets lees dan denk ik altijd meteen: "Een goeie motor".
Tijdens vorige meetings heb ik een aardige lading motoren horen draaien.
Van een powerfulle 615 tot veel uitgebluste 314's met noodseinen uit de uitlaat. 8)
De staat van onderhoud en slijtage is in mijn ogen belangrijker dan wat zo'n blok op papier aan pk's heeft.
Hard rijden doen ze geen van allen, optrekken blijft een lachertje en zuipen doen ze allemaal.
Dus prefereer ik een probleemloos 65pk naaimachientje boven een rochelbak van 80 zieke ezeltjes.
Als je daarentegen het enorme geluk hebt dat je een gezonde 314 treft: Altijd doen.
Het zal alleen wel ff zoeken worden.
Mvg, Leo.:D
Als ik zoiets lees dan denk ik altijd meteen: "Een goeie motor".
Tijdens vorige meetings heb ik een aardige lading motoren horen draaien.
Van een powerfulle 615 tot veel uitgebluste 314's met noodseinen uit de uitlaat. 8)
De staat van onderhoud en slijtage is in mijn ogen belangrijker dan wat zo'n blok op papier aan pk's heeft.
Hard rijden doen ze geen van allen, optrekken blijft een lachertje en zuipen doen ze allemaal.

Dus prefereer ik een probleemloos 65pk naaimachientje boven een rochelbak van 80 zieke ezeltjes.
Als je daarentegen het enorme geluk hebt dat je een gezonde 314 treft: Altijd doen.
Het zal alleen wel ff zoeken worden.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Een 408D is inderdaad officieel geleverd, maar slechts gedurende een jaar of 5 (ik geloof uit mijn hoofd tot '72 of '73). Was veel duurder als een 406D en weinig goedkoper als een 508D dus de meeste klanten kozen voor het hogere laadvermogen van een 508D.
De 406D is ook nog leverbaar geweest met de prehistorische OM621, de 408 benzine met de 2,2 liter M115, als 409 met 2,3 liter M115 en in '67 en '68 met de eveneens 'altbewährte' M121. Ik geloof dat de brandweerbus van Leen (L1) zo'n motor heeft.
Vergeet de voordelen van zo'n benzineding ook niet, afhankelijk van waar je heen gaat natuurlijk. Op LPG is de brandstof een stuk goedkoper en het is een stuk stiller als zo'n rammelende OM314.
Heb eens met een Hanomag F46 benzine gereden en wist niet wat ik meemaakte qua geluid, maar ook qua verbruik (1:6)
Dit was een iets nieuwer model met een Mercedes M115 motor.
Groetjes
Jeroen
De 406D is ook nog leverbaar geweest met de prehistorische OM621, de 408 benzine met de 2,2 liter M115, als 409 met 2,3 liter M115 en in '67 en '68 met de eveneens 'altbewährte' M121. Ik geloof dat de brandweerbus van Leen (L1) zo'n motor heeft.
Vergeet de voordelen van zo'n benzineding ook niet, afhankelijk van waar je heen gaat natuurlijk. Op LPG is de brandstof een stuk goedkoper en het is een stuk stiller als zo'n rammelende OM314.
Heb eens met een Hanomag F46 benzine gereden en wist niet wat ik meemaakte qua geluid, maar ook qua verbruik (1:6)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Ok,
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe. Meer reacties zijn altijd welkom (al is het om anderen in de toekomst op weg te helpen).
Mijn checklist voor de motorische kant van het verhaal (en ik denk ook een beetje voor de aandrijflijn in het algemeen want het is vaak toch moelijk om die los van elkaar te zien als je een motor hebt die in perfecte conditie lijkt maar een bak die niet wil schakelen).
Allereerst een check of de motor niet warm is bij aankomst door het liefst te vragen of ik even in koude toestand onder de motorkap wil kijken.
dus in een lijstje:
* motor koud? (vooral om eventuele startproblemen zelf te ervaren)
* oliedop zonder mayonaise aan de binnenkant
* oliepijlstok met voldoende olie (eigenlijk het "liefst" zwart want dat betekend dat er niet net wat is bijgevuld)
* een hoogstens wat zweetende koppakking
* check op motortype (waar staat dat type nummer eigenlijk?)
* voor de diesel (in principe) droge brandstofpomp en injectoren
* controle onder de auto op (mogelijk verse) olievlekken
* controle op overmatige hoeveelheden olie aan beide zijden van de krukas
* radiator het liefst zonder extreme groene aanslag
* koelvloeistof het liefst in de extreme kleuren (blauw, groen of geel of ...). Dit overigens gezegd hebbende doe ik bij oudere auto's soms ook preventief zo'n BAR's LEAGS(?) radiator pil in en dan kleurt het niet meer zo mooi :?
* geen olie film op de koelvloeistof. (volgens mij als je ooit zelf de kop of de koppakking hebt vervangen kan er nog wel eens een druppel olie in het koelsysteem komen dus helemaal zonder hoeft denk ik dan ook niet)
* Motor starten met open radiator dop. (het mag niet gaan borrellen)
* Dop van de koelvloeistof er weer op.
* Olie dop voorzichtig losdraaien en controleren of deze niet gelijk gelanceerd wordt! Moet iets klapperen/zweven boven de opening ook bij iets gas geven. (Deze check eigenlijk herhalen als de motor warm is)
* Klaar voor een proefrit
Tijdens de proefrit is het dus belangrijk om de volgende dingen te controleren:
* Oliedruk in het veilige bereik (hebben deze bussen dan nog standaard zo'n meter of was het destijds een optie?)
* Omdat het (nog) niet je bussie is even rustig warm laten lopen :D
* In z'n drie doortrekken dan gas los voor een 2-3 seconden en dan gas er weer op. (mag geen blauwe pluim ontstaan)
* Rijden met 85 km/u en controleren of de oliedruk tegen maximaal aan blijft.
* Een paar keer rustig omhoog en omlaag schakelen.
Bij terugkomst het volgende controleren:
* Koelslang niet te hard (koppakkings problemen)
* De eerder genoemde oliebijvuldop test (deze test zou vooral wat kunnen zeggen over eventuele slijtage in het duurst te repareren onderdeel: het onderblok, zuigers, zuigerveren en of cylinders)
* Controle onder de bus op oliedruppels (eventueel ook vlak voor vertrek nog even checken)
Ik vermoed dat er nog wel wat dingen zijn die toegevoegd kunnen worden (die hoor ik dan graag) en waar ik zelf nog wel eens rekening mee moet houden is dat ik geen stappen moet overslaan in mijn enthoisiasme :) .
Ik moet er ook vooral voor waken dat ik niet gelijk de beslissing neem maar eventueel een paar dagen later terug kom of bel met de beslissing.
(En vooral veel detail foto's maken denk ik voor het geval je dingen over het hoofd hebt gezien)
Goed dat was het dus even motorisch.
Marc (Die voornemens is dit of volgend weekend bij een bus te gaan kijken)
PS: Nog vrijwilligers in de regio 't Gooi die eventueel mee willen kijken als onafhankelijk persoon? (Met eventueel een onkosten vergoeding) Graag even via PB.
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe. Meer reacties zijn altijd welkom (al is het om anderen in de toekomst op weg te helpen).
Mijn checklist voor de motorische kant van het verhaal (en ik denk ook een beetje voor de aandrijflijn in het algemeen want het is vaak toch moelijk om die los van elkaar te zien als je een motor hebt die in perfecte conditie lijkt maar een bak die niet wil schakelen).
Allereerst een check of de motor niet warm is bij aankomst door het liefst te vragen of ik even in koude toestand onder de motorkap wil kijken.
dus in een lijstje:
* motor koud? (vooral om eventuele startproblemen zelf te ervaren)
* oliedop zonder mayonaise aan de binnenkant
* oliepijlstok met voldoende olie (eigenlijk het "liefst" zwart want dat betekend dat er niet net wat is bijgevuld)
* een hoogstens wat zweetende koppakking
* check op motortype (waar staat dat type nummer eigenlijk?)
* voor de diesel (in principe) droge brandstofpomp en injectoren
* controle onder de auto op (mogelijk verse) olievlekken
* controle op overmatige hoeveelheden olie aan beide zijden van de krukas
* radiator het liefst zonder extreme groene aanslag
* koelvloeistof het liefst in de extreme kleuren (blauw, groen of geel of ...). Dit overigens gezegd hebbende doe ik bij oudere auto's soms ook preventief zo'n BAR's LEAGS(?) radiator pil in en dan kleurt het niet meer zo mooi :?
* geen olie film op de koelvloeistof. (volgens mij als je ooit zelf de kop of de koppakking hebt vervangen kan er nog wel eens een druppel olie in het koelsysteem komen dus helemaal zonder hoeft denk ik dan ook niet)
* Motor starten met open radiator dop. (het mag niet gaan borrellen)
* Dop van de koelvloeistof er weer op.
* Olie dop voorzichtig losdraaien en controleren of deze niet gelijk gelanceerd wordt! Moet iets klapperen/zweven boven de opening ook bij iets gas geven. (Deze check eigenlijk herhalen als de motor warm is)
* Klaar voor een proefrit
Tijdens de proefrit is het dus belangrijk om de volgende dingen te controleren:
* Oliedruk in het veilige bereik (hebben deze bussen dan nog standaard zo'n meter of was het destijds een optie?)
* Omdat het (nog) niet je bussie is even rustig warm laten lopen :D
* In z'n drie doortrekken dan gas los voor een 2-3 seconden en dan gas er weer op. (mag geen blauwe pluim ontstaan)
* Rijden met 85 km/u en controleren of de oliedruk tegen maximaal aan blijft.
* Een paar keer rustig omhoog en omlaag schakelen.
Bij terugkomst het volgende controleren:
* Koelslang niet te hard (koppakkings problemen)
* De eerder genoemde oliebijvuldop test (deze test zou vooral wat kunnen zeggen over eventuele slijtage in het duurst te repareren onderdeel: het onderblok, zuigers, zuigerveren en of cylinders)
* Controle onder de bus op oliedruppels (eventueel ook vlak voor vertrek nog even checken)
Ik vermoed dat er nog wel wat dingen zijn die toegevoegd kunnen worden (die hoor ik dan graag) en waar ik zelf nog wel eens rekening mee moet houden is dat ik geen stappen moet overslaan in mijn enthoisiasme :) .
Ik moet er ook vooral voor waken dat ik niet gelijk de beslissing neem maar eventueel een paar dagen later terug kom of bel met de beslissing.
(En vooral veel detail foto's maken denk ik voor het geval je dingen over het hoofd hebt gezien)
Goed dat was het dus even motorisch.
Marc (Die voornemens is dit of volgend weekend bij een bus te gaan kijken)
PS: Nog vrijwilligers in de regio 't Gooi die eventueel mee willen kijken als onafhankelijk persoon? (Met eventueel een onkosten vergoeding) Graag even via PB.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
marc,
ik zou me niet teveel doodstaren op olie aan de motor, misschien vooral na het rijden checken op "nieuwe" olie. Ik heb al aardig wat mercedes motoren gezien en echt schoon waren ze allemaal niet bepaald.
Vergeet de banden trouwens niet he, ze kunnen er goed uitzien qua profiel, maar als er rondom de bvelgen scheurtjes in het rubber zitten ben je de sjaak.
maar vooral roest is de pest, als er aan de gootjes werk is verricht wees dan op dat punt extra alert.
Als ik een auto of busje ga kijken neem ik altijd een priem & en zwak magneetje mee. priem is voor roest kijken en magneetje is om te checken op (overmatig) plamuurwerk.
ik zou me niet teveel doodstaren op olie aan de motor, misschien vooral na het rijden checken op "nieuwe" olie. Ik heb al aardig wat mercedes motoren gezien en echt schoon waren ze allemaal niet bepaald.
Vergeet de banden trouwens niet he, ze kunnen er goed uitzien qua profiel, maar als er rondom de bvelgen scheurtjes in het rubber zitten ben je de sjaak.
maar vooral roest is de pest, als er aan de gootjes werk is verricht wees dan op dat punt extra alert.
Als ik een auto of busje ga kijken neem ik altijd een priem & en zwak magneetje mee. priem is voor roest kijken en magneetje is om te checken op (overmatig) plamuurwerk.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Mijn checklist voor de motorische kant van het verhaal (en ik denk ook een beetje voor de aandrijflijn in het algemeen want het is vaak toch moelijk om die los van elkaar te zien als je een motor hebt die in perfecte conditie lijkt maar een bak die niet wil schakelen).
Allereerst een check of de motor niet warm is bij aankomst door het liefst te vragen of ik even in koude toestand onder de motorkap wil kijken.
dus in een lijstje:
* motor koud? (vooral om eventuele startproblemen zelf te ervaren)
Wat is koud, bij min 5 moet zo'n ding (eventueel met voorgloeien) vlot aanpakken!
Een herrie van het nagelen (Dieselklop neemt af als ie warmer word) duid al op een redelijke compressie en geeft ook een indicatie dat de verstuivers nog redelijk zijn.
* oliedop zonder mayonaise aan de binnenkant
* oliepijlstok met voldoende olie (eigenlijk het "liefst" zwart want dat betekend dat er niet net wat is bijgevuld)
Als de olie onder nivo is kan dat beteken dat de eigenaar het allemaal wel goed vind, je komt dan vaak meer dingen tegen die niet of helemaal niet gerepareed zijn: kijk goed om je heen!
Zit er te weinog olie in wees dan ook beducht
* een hoogstens wat zweetende koppakking
Een koppakking moet dicht zijn, geen discussie hier over laat je niet omver kletsen.
Als je daar toch kijkt let dan ook op de klepdekselpakking die kan door de tijd hard zijn geworden en iets gaan lekken : vies motorblok wanneer laatste onderhoud geweest?
* check op motortype (waar staat dat type nummer eigenlijk?)
* voor de diesel (in principe) droge brandstofpomp en injectoren
* controle onder de auto op (mogelijk verse) olievlekken
* controle op overmatige hoeveelheden olie aan beide zijden van de krukas
Vaak is dan de voorste en achterste oliekeering verrot, dit kan komen door leeftijd en door het zakken van de krukas in de lagers.
Reparatie voor is veelgoedkoper dan bij het vlieg wiel, maar in zo'n stadium: wegwezen!
* radiator het liefst zonder extreme groene aanslag
Groene aanslag duid op lekkerij, controleer of de slangen nog soepel zijn en ook de aansluitigen op de radiator.
Zijn de slangen te hard geworden dan zijn ook vaak de in en uit van de radiator los gescheurd dat is wel weer te solderen.
* koelvloeistof het liefst in de extreme kleuren (blauw, groen of geel of ...). Dit overigens gezegd hebbende doe ik bij oudere auto's soms ook preventief zo'n BAR's LEAGS(?) radiator pil in en dan kleurt het niet meer zo mooi :?
Goed punt, als er zon pil in zit wat je dus aan de verkleuring kunt zien duid er op dat er ergens (maar waar) lekage is, kan veel geld kosten bv als de kop een weinig lekt is moeilijk te zien!
* geen olie film op de koelvloeistof. (volgens mij als je ooit zelf de kop of de koppakking hebt vervangen kan er nog wel eens een druppel olie in het koelsysteem komen dus helemaal zonder hoeft denk ik dan ook niet)
* Motor starten met open radiator dop. (het mag niet gaan borrellen)
* Dop van de koelvloeistof er weer op.
* Olie dop voorzichtig losdraaien en controleren of deze niet gelijk gelanceerd wordt! Moet iets klapperen/zweven boven de opening ook bij iets gas geven. (Deze check eigenlijk herhalen als de motor warm is)
* Klaar voor een proefrit
Als de olievuldop al klapperd met koude motor wees dan ook beducht bij een warme motor.
Dan het dopje er afhalen kan resulteren in een zwart gezicht, in dat geval : gezicht schoonmaken en weg wezen!
Tijdens de proefrit is het dus belangrijk om de volgende dingen te controleren:
* Oliedruk in het veilige bereik (hebben deze bussen dan nog standaard zo'n meter of was het destijds een optie?)
* Omdat het (nog) niet je bussie is even rustig warm laten lopen :D
* In z'n drie doortrekken dan gas los voor een 2-3 seconden en dan gas er weer op. (mag geen blauwe pluim ontstaan)
* Rijden met 85 km/u en controleren of de oliedruk tegen maximaal aan blijft.
Als er een tachograaf inzit kijk dan of het loodje nog intakt is vaak (Met sleuteltje open doen) word er een andere in gezet waardoor de kilometer stand niet klopt rij minstens een 25 a 30 kilometer tijdens een proefrit alles word dan warm ook de olie in de wisselbak zo dat je onder het schakelen geen geluiden mag horen (versleten syncrmeshringen) zit er te weinig brandstof in doe er dan zelf een paar liter in, das gauw genoeg terug verdient!
* Een paar keer rustig omhoog en omlaag schakelen.
Bij terugkomst het volgende controleren:
* Koelslang niet te hard (koppakkings problemen)
* De eerder genoemde oliebijvuldop test (deze test zou vooral wat kunnen zeggen over eventuele slijtage in het duurst te repareren onderdeel: het onderblok, zuigers, zuigerveren en of cylinders)
* Controle onder de bus op oliedruppels (eventueel ook vlak voor vertrek nog even checken)
Ik vermoed dat er nog wel wat dingen zijn die toegevoegd kunnen worden (die hoor ik dan graag) en waar ik zelf nog wel eens rekening mee moet houden is dat ik geen stappen moet overslaan in mijn enthoisiasme :) .
Ik moet er ook vooral voor waken dat ik niet gelijk de beslissing neem maar eventueel een paar dagen later terug kom of bel met de beslissing.
(En vooral veel detail foto's maken denk ik voor het geval je dingen over het hoofd hebt gezien)
Goed dat was het dus even motorisch.
Marc (Die voornemens is dit of volgend weekend bij een bus te gaan kijken)
PS: Nog vrijwilligers in de regio 't Gooi die eventueel mee willen kijken als onafhankelijk persoon? (Met eventueel een onkosten vergoeding) Graag even via PB.[/quote]
Allereerst een check of de motor niet warm is bij aankomst door het liefst te vragen of ik even in koude toestand onder de motorkap wil kijken.
dus in een lijstje:
* motor koud? (vooral om eventuele startproblemen zelf te ervaren)
Wat is koud, bij min 5 moet zo'n ding (eventueel met voorgloeien) vlot aanpakken!
Een herrie van het nagelen (Dieselklop neemt af als ie warmer word) duid al op een redelijke compressie en geeft ook een indicatie dat de verstuivers nog redelijk zijn.
* oliedop zonder mayonaise aan de binnenkant
* oliepijlstok met voldoende olie (eigenlijk het "liefst" zwart want dat betekend dat er niet net wat is bijgevuld)
Als de olie onder nivo is kan dat beteken dat de eigenaar het allemaal wel goed vind, je komt dan vaak meer dingen tegen die niet of helemaal niet gerepareed zijn: kijk goed om je heen!
Zit er te weinog olie in wees dan ook beducht
* een hoogstens wat zweetende koppakking
Een koppakking moet dicht zijn, geen discussie hier over laat je niet omver kletsen.
Als je daar toch kijkt let dan ook op de klepdekselpakking die kan door de tijd hard zijn geworden en iets gaan lekken : vies motorblok wanneer laatste onderhoud geweest?
* check op motortype (waar staat dat type nummer eigenlijk?)
* voor de diesel (in principe) droge brandstofpomp en injectoren
* controle onder de auto op (mogelijk verse) olievlekken
* controle op overmatige hoeveelheden olie aan beide zijden van de krukas
Vaak is dan de voorste en achterste oliekeering verrot, dit kan komen door leeftijd en door het zakken van de krukas in de lagers.
Reparatie voor is veelgoedkoper dan bij het vlieg wiel, maar in zo'n stadium: wegwezen!
* radiator het liefst zonder extreme groene aanslag
Groene aanslag duid op lekkerij, controleer of de slangen nog soepel zijn en ook de aansluitigen op de radiator.
Zijn de slangen te hard geworden dan zijn ook vaak de in en uit van de radiator los gescheurd dat is wel weer te solderen.
* koelvloeistof het liefst in de extreme kleuren (blauw, groen of geel of ...). Dit overigens gezegd hebbende doe ik bij oudere auto's soms ook preventief zo'n BAR's LEAGS(?) radiator pil in en dan kleurt het niet meer zo mooi :?
Goed punt, als er zon pil in zit wat je dus aan de verkleuring kunt zien duid er op dat er ergens (maar waar) lekage is, kan veel geld kosten bv als de kop een weinig lekt is moeilijk te zien!
* geen olie film op de koelvloeistof. (volgens mij als je ooit zelf de kop of de koppakking hebt vervangen kan er nog wel eens een druppel olie in het koelsysteem komen dus helemaal zonder hoeft denk ik dan ook niet)
* Motor starten met open radiator dop. (het mag niet gaan borrellen)
* Dop van de koelvloeistof er weer op.
* Olie dop voorzichtig losdraaien en controleren of deze niet gelijk gelanceerd wordt! Moet iets klapperen/zweven boven de opening ook bij iets gas geven. (Deze check eigenlijk herhalen als de motor warm is)
* Klaar voor een proefrit
Als de olievuldop al klapperd met koude motor wees dan ook beducht bij een warme motor.
Dan het dopje er afhalen kan resulteren in een zwart gezicht, in dat geval : gezicht schoonmaken en weg wezen!
Tijdens de proefrit is het dus belangrijk om de volgende dingen te controleren:
* Oliedruk in het veilige bereik (hebben deze bussen dan nog standaard zo'n meter of was het destijds een optie?)
* Omdat het (nog) niet je bussie is even rustig warm laten lopen :D
* In z'n drie doortrekken dan gas los voor een 2-3 seconden en dan gas er weer op. (mag geen blauwe pluim ontstaan)
* Rijden met 85 km/u en controleren of de oliedruk tegen maximaal aan blijft.
Als er een tachograaf inzit kijk dan of het loodje nog intakt is vaak (Met sleuteltje open doen) word er een andere in gezet waardoor de kilometer stand niet klopt rij minstens een 25 a 30 kilometer tijdens een proefrit alles word dan warm ook de olie in de wisselbak zo dat je onder het schakelen geen geluiden mag horen (versleten syncrmeshringen) zit er te weinig brandstof in doe er dan zelf een paar liter in, das gauw genoeg terug verdient!
* Een paar keer rustig omhoog en omlaag schakelen.
Bij terugkomst het volgende controleren:
* Koelslang niet te hard (koppakkings problemen)
* De eerder genoemde oliebijvuldop test (deze test zou vooral wat kunnen zeggen over eventuele slijtage in het duurst te repareren onderdeel: het onderblok, zuigers, zuigerveren en of cylinders)
* Controle onder de bus op oliedruppels (eventueel ook vlak voor vertrek nog even checken)
Ik vermoed dat er nog wel wat dingen zijn die toegevoegd kunnen worden (die hoor ik dan graag) en waar ik zelf nog wel eens rekening mee moet houden is dat ik geen stappen moet overslaan in mijn enthoisiasme :) .
Ik moet er ook vooral voor waken dat ik niet gelijk de beslissing neem maar eventueel een paar dagen later terug kom of bel met de beslissing.
(En vooral veel detail foto's maken denk ik voor het geval je dingen over het hoofd hebt gezien)
Goed dat was het dus even motorisch.
Marc (Die voornemens is dit of volgend weekend bij een bus te gaan kijken)
PS: Nog vrijwilligers in de regio 't Gooi die eventueel mee willen kijken als onafhankelijk persoon? (Met eventueel een onkosten vergoeding) Graag even via PB.[/quote]
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Je zult overigens nooit (correct me if i'm wrong) een droge onderkant van het blok aantreffen.
Die dingen zweten altijd hier en daar. Wellicht kun je beter op de grond kijken of er geen grote olievlekken liggen. (als ie op z'n 'vaste plek' geparkeerd staat)
Van een beetj olie in het zicht hoef je niet te schrikken..
Overigens niet te lang nadenken na de bezichtiging, ik ben al eens een mooi busje misgelopen hierdoor! (en ik belde de volgende dag)
De mooie exemplaren gaan erg snel :(
Overigens ben ik het helemaal met Leo eens.
Liever een gezonde 60pk motor dan een hikkende 80pk.
Als ik naar een tweedehands auto op zoek ga vermijd ik ook steevast alle 'snelle' versies zoals GT, GTi, Turbo etc... Daar is vaak niet rustig mee omgegaan..
Die dingen zweten altijd hier en daar. Wellicht kun je beter op de grond kijken of er geen grote olievlekken liggen. (als ie op z'n 'vaste plek' geparkeerd staat)
Van een beetj olie in het zicht hoef je niet te schrikken..
Overigens niet te lang nadenken na de bezichtiging, ik ben al eens een mooi busje misgelopen hierdoor! (en ik belde de volgende dag)
De mooie exemplaren gaan erg snel :(
Overigens ben ik het helemaal met Leo eens.
Liever een gezonde 60pk motor dan een hikkende 80pk.
Als ik naar een tweedehands auto op zoek ga vermijd ik ook steevast alle 'snelle' versies zoals GT, GTi, Turbo etc... Daar is vaak niet rustig mee omgegaan..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Berend G.
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:23
- Locatie: Rossum
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Ik wil je niet aanvallen maar mijn dagelijkse auto is motorisch zwaar getuned en hij krijgt regelmatig eens goed op zijn sodemieter. Zolang hij netjes warm gereden word en in schone olie ligt te roeren vind ik dat geen probleem. Er zijn veel meer gewone auto's die geen of bijzonder mager onderhoud krijgen. Een GTI TDI GT Turbo etc is meestal een liefhebber en die gaan er vaak goed mee om.winand schreef: Als ik naar een tweedehands auto op zoek ga vermijd ik ook steevast alle 'snelle' versies zoals GT, GTi, Turbo etc... Daar is vaak niet rustig mee omgegaan..
En de goede bussen zijn inderdaad snel weg!
Dennis
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Reclame
Morgen zet ik De Rooie Reus op Marktplaats, de wagen is in zeer goede staat.
Na verkoop gaan we op ons gemak (2008) zoeken naar een iets grotere uitvoering, al die beesten die meemoeten!
Groeten van
Martin
Na verkoop gaan we op ons gemak (2008) zoeken naar een iets grotere uitvoering, al die beesten die meemoeten!
Groeten van
Martin
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Nou ik heb het blok in ieder geval kunnen bekijken. (Op één van de onderdelen stond al OM314 vermeld dus dat laat vrij weinig over aan onduidelijkheid denk ik dan)
Misschien niet alle punten van mijn lijstje kunnen afwerken maar dat is ook wel lastig als er nog radiator slangen op lijken te zitten van 1971... Het blak was redelijk vettig maar zag zo nergens serieuze lekplekken. Ik vermoed dan ook dat er niet al te vaak schoongemaakt wordt onder de kap bij de gemiddelde dubbelluchter. Van over/onderdruk was eigenlijk geen sprake en op een klein beetje blauwe dampjes na direct in de eerste 2 kilometer niets noemenswaardig. Gas los bij 80 en er na een paar seconden weer op gaf geen rookgordijn (eigenlijk was er niets te zien!). Ook kwam er eigenlijk voor zover ik kon beoordelen geen duidelijke roet gordijnen uit de uitlaat.
Het koelvloeistof was helder geel/groen dus eigenlijk ook niets om je zorgen om te maken denk ik dan. (Hoogstens dus dat er eens over nagedacht moet worden om de slangen dus te vervangen maar aan de andere kant als het niet kapot is......)
Van een foto die ik onder de bumper door heb genomen zie ik wel wat vochtige delen maar onder de wagen zelf stond geen teiltje en waren ook geen duidelijk vlekken waarneembaar. Bij een volgende keer kijken (dan is de beslissende betere helft ook mee :D ) maar eens verder onder de wagen inspecteren.
Dat ik tijdens het rijden incidenteel de tandjes hoorde van de bak lijkt mij meer te maken te hebben met de minder ver gevorderde synchronisatie techniek (en mijn ongeoefende bediening).
Overigens heb ik ook even kort wat geremd maar buiten het feit dat iets meer kracht nodig is dan bij mijn Volvo was het niet zo dat er vreemde bewegingen waarneembaar waren en ook niet dat hij plotseling hapt (zoals elders door mensen soms ervarne wordt).
Al met al een goede indruk moet ik zeggen. Twee banden waren volgend jaar aan de beurt overigens (stond ook in APK papieren).
Carroserie en inbouw start ik even in aparte threads.
Marc
Misschien niet alle punten van mijn lijstje kunnen afwerken maar dat is ook wel lastig als er nog radiator slangen op lijken te zitten van 1971... Het blak was redelijk vettig maar zag zo nergens serieuze lekplekken. Ik vermoed dan ook dat er niet al te vaak schoongemaakt wordt onder de kap bij de gemiddelde dubbelluchter. Van over/onderdruk was eigenlijk geen sprake en op een klein beetje blauwe dampjes na direct in de eerste 2 kilometer niets noemenswaardig. Gas los bij 80 en er na een paar seconden weer op gaf geen rookgordijn (eigenlijk was er niets te zien!). Ook kwam er eigenlijk voor zover ik kon beoordelen geen duidelijke roet gordijnen uit de uitlaat.
Het koelvloeistof was helder geel/groen dus eigenlijk ook niets om je zorgen om te maken denk ik dan. (Hoogstens dus dat er eens over nagedacht moet worden om de slangen dus te vervangen maar aan de andere kant als het niet kapot is......)
Van een foto die ik onder de bumper door heb genomen zie ik wel wat vochtige delen maar onder de wagen zelf stond geen teiltje en waren ook geen duidelijk vlekken waarneembaar. Bij een volgende keer kijken (dan is de beslissende betere helft ook mee :D ) maar eens verder onder de wagen inspecteren.
Dat ik tijdens het rijden incidenteel de tandjes hoorde van de bak lijkt mij meer te maken te hebben met de minder ver gevorderde synchronisatie techniek (en mijn ongeoefende bediening).
Overigens heb ik ook even kort wat geremd maar buiten het feit dat iets meer kracht nodig is dan bij mijn Volvo was het niet zo dat er vreemde bewegingen waarneembaar waren en ook niet dat hij plotseling hapt (zoals elders door mensen soms ervarne wordt).
Al met al een goede indruk moet ik zeggen. Twee banden waren volgend jaar aan de beurt overigens (stond ook in APK papieren).
Carroserie en inbouw start ik even in aparte threads.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten