zwakste punten (roest)

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
mfellman
Contacteer:

zwakste punten (roest)

Bericht door mfellman »

Hallo,

We willen binnenkort echt de boer op om te kijken naar een bussie maar zijn vooral benieuwd naar de zwakke punten waar we op moeten letten als we een dubbelluchter willen aanschaffen. (zit overigens vooral te denken aan een 40X of een 50X).

Bij voorbaat dank.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
africandreamers
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Marc,

ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, en dat is nog niet zoveel. Ik weet wel dat er heel veel info in het forum staat (maar dat weet je vast zelf ook ;-)) en daarin spitten zeer leerzaam is.
Ik neem ook aan dat je de algemene tips wel weet, maar toch:
- oude bussen, dus er zal roest zijn; chassis moet heel zijn, kijk naar roest op de remleidingen, onder aan de deuren en deurstijlen, staat uitlaat;
- olie bekijken (geen bruine aanslag = water), voor en na proefrit, lekken olie na proefrit bij carter
- koelvloeistof bekijken, mag geen olie film in zitten
- staat veren, bij voorkeur niet horizontaal maar hol
- tijdens proefrit goed hard remmen, mag niet teveel scheeftrekken na twee keer remmen; ook maximale snelheid rijden, ligt rond de 90; let daarbij op de oliedruk, deze moet tegen het maximum aanzitten
- een 8tje draaien en kijken of je geen rare geluiden hoort
- zie ook de kaartenbak en de algemene aankoop tips her en der op internet

Er is nog veel meer, maar luister ook naar je gevoel je zal toch aan de bus moeten sleutelen ;-).

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
winand

Bericht door winand »

Bekijk ook de dakgoten en het gebied rondom de voorruit en 'hoek'ruitjes!Als het reeds bewerkt is met plamuur, of gedeeltelijk overgeschilderd is, heb je best kans dat er echte gaten onder zitten. Als de roest daarbij niet geheel is weggehaald (dat kan bijna nooit zonder dat er laswerk nodig is), komt het na een half jaartje net zo makkelijk weer terug, wat zich uit in blaasjes en scheurtjes in de lak.
Wat velen hier kunnen beamen is dat een lekkende dakgoot niet fijn is!
Wil je dit perfect herstellen, en dus lassen, moet het hele interieur (aan de bovenkant) eruit!
Hier op het forum is ook ergens te lezen hoe je dit kan repareren met Epoxy. Dit wordt wel gezien als een tijdlijke oplossing.
Succes
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Arnold Smeets

zwakste punten (roest)

Bericht door Arnold Smeets »

Roest: onderste stuk van alle deuren en kijk daarbij onder het rubber, alle rondingen boven de wielen. Kijk ook of de ruitrubbers strak en recht zijn, de opstaande randen zijn meestal wel hard maar de plaat er om heen wil nog wel eens wat zwakker zijn.

Doorbuigen: voorste dwarsbalk(en) achter de cabine, deze krijgen relatief veel krachten te verwerken van de lading die immers per definitie voorin de laadruimte staat.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

africandreamers schreef:chassis moet heel zijn,
Dit is nog in 2 delen te splitsen... Het hoofdchassis zelf is praktisch onverwoestbaar, maar let toch op, als dat door roest aangetast is moet de reparatie aan heel nauwkeurige eisen voldoen, anders is het onherroepelijk APK afkeur. (dus even een plaatje eroverheen bakken helpt niet)

Het subframe, waar de vloerplaat op ligt, is een omgekeerd u-profiel en is berucht om doorroesten, vooral rond de wielbakken waar pekel, vuil en zout zich ophoopt. Zijn de meeste plekken op de carrosserie vaak nog wel binnen APK eis (zoals voorschermen, dakgoten, deuren enzo), als hier te veel verdwenen is, is het wederom afkeur. Repareren is bij een lege bus is goed te doen, maar als het al een (mooi) ingebouwde camper is....!

Wat ook handig is, is om je aan te melden om eens te helpen slopen bij de WG onderdelen, kun je precies zien wat er allemaal roest en waar dat het ergst is!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

OK, ik ben wezen kijken. Hoewel het plaatwerk er goed uitziet zijn er toch wel wat puntjes.

De huidige eigenaar had de bus gekocht en heeft er sindsdien redelijk wat werk aan gehad. Veel delen zijn nieuwe stukken in gelast. Vooral bij de rondingen wilde het magneetje soms niet echt blijven hangen maar ik heb begrepen dat dat vooral komt door het gebruik van 2 mm staalplaat voor de reparaties. (Dit is natuurlijk wat moeilijker te ronden en daardoor was wel wat plamuur nodig). Daarnaast is het zo dat de algemene indruk van het plaatwerk toch wel goed is ondanks ingelaste stukken. Je ziet soms wel waar iets gealst is en het plaatwerk is niet meer zo mooi strak als destijd uit de fabriek. Achterdeuren heeft de bus niet meer maar daardoor wel een groot achterraam wat open kan. Aan de deurstijlen is wel het één en ander gelast. Het ziet er niet uit alsof het als nieuw moest worden maar ik denk ook niet dat het al te tijdelijk is. Op dit moment in ieder geval geen zichtbare roest. Onder de voorruit langs is het niet allemaal even recht en strak maar ook niet bruin (terwijl het duidelijk is dat de bus niet gewassen is voor mijn bezoek).

Rond de ramen zag het er verder redelijk uit (vooral ook de achterramen).

De deurrubbers zijn in vrij vergaande staat van ontbinding lijkt (maar het is dan ook geen nieuwe bus) en ik vermoed dat dit eventueel met universele of originele rubbers voor een rdelijk prijs te herstellen is.

Dakgootjes......
Hier zag ik dat er profieltjes ingezet waren. Hoe precies is niet duidelijk te zien. Er zit ook een verhoogd dak op dus misschien dat het hier deels mee te maken heeft.

Het verhoogde dak heeft aan de voorkant helaas wat schade gehad en dat is profisorisch uitgedeukt en een beetje geplamuurd. Op dit moment begint het roestduiveltje wel een beetje door te schijnen maar de boel zou in ieder geval dicht zijn.

De geur in de bus zelf doet niet vermoeden dat er lekkages zijn. Ik geloof dat je wel heel veel moet verwarmen en dergelijke om vochtigheids luchtjes te verdrijven dus ik vermoed (hoop) dat dat wel redelijk goed zit.

Al met al niet een direct negatieve indruk. Ik wil de volgende keer bij het kijken de nadruk leggen op de onderzijde. De vloer was recentelijk compleet vervangen (ergens in de laatse 5 jaar) dus als dat goed is gebeurd mag ook het subframe niet echte een probleem zijn. (Ook al omdat er pas 3 maanden geleden een succesvolle APK keuring geweest is).

Wat betreft de inrichting en de motor start ik maar even aparte threads.

MArc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Deurrubbers kosten ergens rond de €58 per stuk bij de dealer.

Bij onze bus zijn we VEEL plamuur tegen gekomen waar erg slechte stukken onder vandaan kwamen.

Dennis
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Vaar niet blind op de APK-keuring!
Dat is maar een minimale keuring, hoofdzakelik of er geen ernstige gebreken zijn.
Dan, 2 mm plaat is wel 10 keer moeilijker te verwerken dan 1 mm plaat als dat al in de "rondingen "is gebruikt : kijk uit!
Wat het chassis en subframe betreft: overall mee en een hamertje.
Sla niet te zacht het moet "helder"klkinken!
Wat het fris ruiken betreft, ik heb al mijn ramen op een fikse kier staan en nergens last van.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Arnold Smeets

Bericht door Arnold Smeets »

Mark,

Je woont in Lelystad. Ik weet niet waar de auto staat maar probeer hem mee te krijgen voor een proefrit met inspectie en hop even de dijk over naar Jan Stolp in Hem (0228-593873) Wil je de andere kant op dan kun je naar Nijkerk, Harry van de Kraats, 033-2458990. Beiden hebben veel kijk op deze auto's en kunnen vrij snel bepalen of er echt slechte stukken aan zitten. Het kost wat maar kan een miskoop besparen.

Zoals Anton al schreef is een APK keuring alleen een veiligheidskeuring en dan nog maar alleen op de punten die de overheid gecontroleerd wil zien. Een aankoopkeuring is heel wat anders en gaat veel dieper.

Groet.

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
motohead

Bericht door motohead »

De punten waar de cabine vast zit op het chassis zijn ook het bekijken waard.
Plaats reactie