welke motor het beste?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Het koelvloeistof was helder geel/groen dus eigenlijk ook niets om je zorgen om te maken denk ik dan. (Hoogstens dus dat er eens over nagedacht moet worden om de slangen dus te vervangen maar aan de andere kant als het niet kapot is......)

Dee slangen worden na verloop van tijd (vulcaniseren) hard dat geeft breuk zowel in de slangen als op de aansluitingen op de radiator.

De bak mag niet kraken met het schakelen er is wel ietsje meer kracht nodig maar das weinig , het verdient wel aandacht.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Hans Delwel
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

winand schreef:Ik (als niet-motoren-expert) wil wel een aftrap geven met info die ik inmiddels heb geleerd. 8)

Wil je een betrouwbare motor, is het zowieso slim om voor een diesel te kiezen. Een diesel heeft meer trekkracht bij minder toeren en zijn ook minder vatbaar voor storingen met vocht. Je rijdt natuurlijk ook wat prijsgunstiger (LPG niet meegerekend)

voor de 406, 407, 408 en 508 Zijn diverse motoren gebruikt.
Het laatste cijfer geeft globaal het aantal pk's aan, Een 406 heeft dus ongeveer 60 pk.
De 406 en 407 types zijn voorzien van een personenauto blok zoals ook in de W123 serie van Mercedes (blok types OM615 en OM616).
Meer info hier.
Deze zijn niet echt voor het zware werk ontworpen. In Nederland best okee, maar bergje op missen ze echt kracht.
De 408 en 508 zijn voorzien van een OM314 motor. Dit blok is het meest gewild vanwege zijn robuustheid en kracht. De bus zal niet sneller lopen, maar hij zal wel beter hellingen kunnen trekken en vracht kunnen vervoeren. Dit blok is ontworpen voor 'het zwaardere werk' en staat ook bekend als het industrie-blok voor onze bussen. Het is te herkennen aan de groene kleur waarin het blok geverfd is.
Specs hier
Ook heeft de OM314 geen distrutieketting zoals de andere modellen, maar distributietandwielen.

Kortom, waarschijnlijk ga je ook het liefst op zoek naar een OM314 :wink:
Heb zelf een 406 met een OM615, vorig jaar met 4 personen, volgeladen door mijn vrouw, en aanhanger met 2 motoren de franse alpen in geweest.
Lekker spannend ging niet snel :lol: maar toch.
Overal boven gekomen.
Dus een 615 niet in de bergen vind ik wel erg kort door de (haarspeld)bocht.
Carpe Diem
naar mijn bus
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Tjah,

de liefde heeft al toegeslagen bij Mfellman: 2 kilometer blauwe damp, vochtige motor en een krakende versnellingsbak worden achteloos weggewuifd. :roll:

Niks bijzonders hoor, menig goed voorbereid persoon is met een wrak thuisgekomen, want de intimmering was zo moooooi.. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
A_A

Bericht door A_A »

tja, Leo het kan ook andersom. Ik kwam thuis met m'n campertje. Ik vond hem technisch erg ok zeker voor de 2000 euro dat hij koste en het enige wat de vrouw kon zeggen was: tjee hee dat ziet er niet uit van binnen :-)
en ehh dat is de nette versie van haar mening ;-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ok Arjan,

Alle waar naar zijn geld.
Maar ik wist niet dat de jouwe technisch zo goed was? 8)

A_A

Bericht door A_A »

Nou ja zo goed wil ik ook niet zeggen :-)
als ie zo goed was was ik nu niet al 3 maanden bezig om hem door de apk te krijgen :-)
maar alle waar voor zijn geld en tja hij starte meteen, remde goed, rookte nouwelijks en stuurde aardig.
Nu 12000 km in een jaar later doet hij het nog best aardig,moet alleen nog de remleidingen en de koplamp fixen.

en de binnenboel ach ik voel mij erg thuis tussen het afvalhouten bed met 2e hands kussen en gerecycelde cabine bed wat eerst een tuinhek was :-)
maar dit gaat wel erg off topic
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
A_A

Bericht door A_A »

Trouwens ik hoorde laatst ergens dat een om314 eerst 80 pk had en later 85pk of 88pk ?
is dat waar en kun je ergens zien welke motor je hebt?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Troost je, aan de meeste moet wel een paar uur gesleuteld worden Toch....

Groet Anton

Afbeelding
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

OK,

Ik dacht dat ik het toch redelijk goed ingeschat had maar ik blijk dan toch al heel lang geen oude diesels gereden te hebben. De blauwige rook (niet overdreven veel leek mij) heb ik geweten aan de koude start (het eerst warm worden) van een oudere motor. Ik heb toch verder veel aandacht proberen te geven aan de andere indicatoren voor olie verbruik. (zie mijn vorige post over de tests).

Het kraken van de versnellingsbak is misschien wat uit de proprties gerukt. Zoals gezegd had ik zelf het idee dat ik misschien in de bediening fout zat want ik had het geloof ik alleen in de eerste paar kilometer en het schakeld denk ik toch standaard iets zwaarder dan een nieuwe auto. Wat kost overigens een ruil-bak?

En een vochtige motor...l Ja het is die zwarte smeer die ik ken van plekken waar het wat vochtig is geworden en waar stof en andere zooi zich afzet. En is het nu vochtig geworden door regulier onderhoud of toch een koppakking die zweet? gezien de leeftijd en het feit dat de eigenaar zelf nog nooit echt onder de kap had gekeken... (en de leeftijd van het bussie van bijna 35 jaar).

Ik zat er al over te denken om het advies te volgen om bij een garage langs te gaan. En dan vooral aandachtig en vragen stellend mee te kijken. Als het deze niet wordt kan ik dan ook beter gewapend naar de volgende kijken.

Overigens is nou juiste de inrichting het punt waarop ik zeker niet viel. Daar moet zeker nog wat aan gebeuren en is verre van ideaal voor ons doel.

Helaas lijkt het erop (ik heb het overigens nog niet vriendelijk gevraagd, want zonder bussie ben ik nog aspirant lid op het forum) dat ik niet echt in staat ben om op vraag en aanbod een gevraagd advertentie te plaatsen.

Elke vorm van kritiek om ervoor te zorgen dat ik met beide benen op de grond blijf is welkom :D . Ik wil mijzelf behoeden voor de uitspraak: "eigenlijk had ik het moeten weten/eigenlijk had ik het kunnen weten".

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dat offtopic valt wel mee eigenlijk, want het gaat over de aankoop van een bussie.
Wij voegen daar aan toe: Wat er allemaal fout mee kan gaan..:P

Maar ook deze jongen heeft menig uurtje onder dat bussie doorgebracht voordat ie technisch naar de zin was hoor.
En voor menig uurtje mag je dan ook wel lezen: een paar maanden. :lol:

Kan ook niet anders, want bijna al die antieke orgels zijn wrakkig.
Hij die risicoloos door het leven wenst te gaan kope geen bussie, maar gaat naar de dealer voor een splinternieuwe.
De rest van deze risicolozen doet hoogstwaarschijnlijk een miskoop verblind door allerle zaken die achteraf waardeloos blijken te zijn, danwel goed weggeplamuurd. :twisted:

Aldus een ervaringsdeskundige,
Leo.:wink:
Laatst gewijzigd door Leo op 18 mar 2007, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
A_A

Bericht door A_A »

Die splinter nieuwe, ja ach ik heb nu een camper!
en een duurdere komt er niet!
kan niet dus ben hier al mega blij mee.
En vind het knutselen ook erg leuk!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Das dus weer ervaring, voor ik mijn twede campertje had heb ik ook een maand of 7 rond gekeken.
Ook toen kwam ik nog wel het een en ander tegen, wel te overzien qa kosten en werk.

De Biebbus die ik nu heb is dan ook van voor na achter door mij bekeken.
Maar nu bij de APK: een slechte stuurkogel een rubbertje om de andere stuurkogel wat vevangen moet worden en een gaatje in de uitlaat.
Alles is alweer gerepareerd en vervangen, maar toen toch ook niet goed gezien.
Je kunt niet alles zien dan moet je een techno keuring doen.
Maar verliefd worden op zo'n bak: weg wezen dat gaat veel geld kosten.

Succes!

groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Grinnn, zie hier het nadeel van snelle antwoorden Arjan..
Nu wordt mijn werkwijze van schrijven wel errug duidelijk.. :oops:
Normaal gesproken zit ik nog wel uren aan een stukkie te schaven.
Had ik het vorige stukje s'nachts geschreven dan had er ongetwijfeld bijgestaan:

De te betreuren risicoloze die geen geld voor een nieuwe heeft zien we vervolgens verschijnen bij DbbL.
Vervuld met vragen & twijfels, en rijkelijk voorzien van zwarte en ontvelde handen stelt dit kommervol personage zijn vragen op het forum terwijl wroeging hem innerlijk verscheurd.

Of zoiets..:P

@Anton: Hij die zonder zonde is werpe inderdaad de eerste steen.
Die twee maanden dat ik onder het groene monstertje gelegen heb, waren dus ingeschat op twee weken..grinn.

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik bedoel maar ......GRN..

Groet Anton

Afbeelding
A_A

Bericht door A_A »

Ja leo maar dat is toch juist deze club, wees nu eerlijk een gemiddeld 30 jaar oude werkbus kopen en er dan mee op vakantie willen is toch vragen om zwarte handen ;-)
en snel antwoorden, tja als ik lang nadenk over een antwoord kom ik uit op ja/nee/mischien.

ik moet niet lang nadenken dat werkt niet voor mij.
Zo is iedereen anders toch ?
'k wil vaak te graag een aardig antwoord geven inplaats van een eerlijk antwoord.

en ehh mijn sleutel werk geeft mij wel een betere band met mijn auto!
Voelt erg goed!
maar das mischien weer te zweverig voor sommige.
Maar het gevoel met zwarte handen na een uurtje of wat naast je bus te staan en te weten dat ie weer beter geworden is doet mij veel goeds!
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Met die oude veenlijken van ons kun je werk verwachten, zeker als ze belasting vrij zijn.
Wat daar mee bedoelt word is mij ook nog niet helemaal duidelijk want ik vond het nogal een belasting!
En ja twee maand er onder liggen das ook wat, maar ja je hebt een hobby!

Groet Anton :lol:

Afbeelding
A_A

Bericht door A_A »

Anton, goede opmerking inderdaad belasting vrij is heel relatief!
zeker als je op een frans tankstation met 20 boze franzoose achter je je bus niet gestart krijgt :-)
das een beste belasting indeed ;-)
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Die twintig man hadden je ook wel ff aan kunnen drukken!
Hoe zo een verenigd Europa?

En: je moet het allemaal wel een beetje relatief zien, koop je een Tupperware dan is het voor een heleboel dubbelluchters niet meer te doen!
Das een, maar een beetje die oude techniek in stand houden, ja dat vind ik wel leuk, zo vind ik stoom ook een machtig iets!
En je hebt de keus: je kunt ook thuis blijven of ff de schouders er onder.
Vaak vinden de echtgenote's het ook wel leuk om hun steentje bij te dragen!
En dan de voldoening die je hebt..toch!?

Groet Anton

Afbeelding
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Nah, met 20 Boze Fransooze heb je alvast genoeg mensen om hem weg te duwen. 8)

Maar goe, we dwalen idd weer ietwat af, zoals gewoonlijk.. :oops:

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dat was secondenwerk Anton.. :D
Anton

Bericht door Anton »

Hoi

Leo was ik je ff voor grn..

Groet Anton

Afbeelding
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat dan wel weer!

Groet Anton

Afbeelding
A_A

Bericht door A_A »

Nou 2 franse mannen kwamen helpen, dacht ik. Net vergenoeg geduwd dat hun auto er langs kon. Toen liepen ze weg en konden m'n 2 stiefzoons ( 16 en 12) en ik de auto net stil op zijn plek houden bult op. Nou ja kwam goed het draadje die als zekering op het start relais zit was door gebrand. vervangen en weer starten.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
mfellman
Contacteer:

blauwe rook bij koude motor

Bericht door mfellman »

Hallo allemaal,

Vooral ook als naslag maar ook voor mezelf voor het nemen van de beslissing ben ik eens op zoek gegaan naar dat gedoe met de blauwe rook na de start en gedurende de eerste 1 á 2 kilometer.

Volgense de diverse mensen zijn er meerdere verklaringen hiervoor te vinden.
* Bij koudstarters compenseerd de injectiepomp mogelijk wat teveel waardoor de diesel (want daar zijn alle verklaringen het over eens) niet volledig verbrand wordt. (Zou ik niet erg vinden en de OM314 is een koudstarter)
* Het inspuitmoment kan verkeerd staan (sh*t ben vergeten of het nu te vroeg of te laat staat dan). Hierdoor opnieuw bij koudere motoren een onvolledige verbranding.
* De injectiepomp kan versleten zijn(!) wat resulteerd in een afwijkend (van nieuw) inspuitmoment. Dit is natuurlijk iets waar ik niet blij mee zou zijn. Ik heb ook geen flauw idee of dit een kostbaar iets zou zijn (reviseren natuurlijk wel maar hoeveel zou een ruilpomp kosten?).

Buiten de mensen die de laatste optie noemden op het net vond niemand het eigenlijk verontrustend. De laatste optie werd overigens alleen vermeld bij een specifieke inspuitpomp van amerikaanse Fords (en door een revisie bedrijf). Als het inspuitmoment niet helemaal meer goed staat dan resulteerde dat vooral in slechtere prestaties en slechtere verbruikscijfers. (Ook geen dingen om vrolijker van te worden maar om nou te zeggen verdrietig).

Vooral omdat de blauwe rook verdween toen de motor warm werd (duidelijk merkbaar in de cabine, dan bedoel ik de warmte natuurlijk) sluit ik eigenlijk motor olie uit als oorzaak. Hoewel ik me niet meer herriner of de verkoper blauwe ogen had geloof ik hem toch wel dat de motor geen (extreme hoeveelheden) olie verbruikt. Ik heb ook verder geen aanwijzingen gevonden in die richting.

Marc
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Overigens,

Toen ik in de cabine op de oliedruk meter keek (bij een lopende motor) stond deze constant op 5 bar (het maximum). Dat lijkt mij zeker geen slecht teken. Als de olie namelijk geblokt wordt direct na de sensor (is mijn theorie) dan zou dit intussen wel merkbaar moeten zijn aan de motor. Dit is ook bijzonder onwaarschijnlijk volgens mij.

Ook heb ik nog eens na zitten denken over die zwarte aanslag op het blok. Ik ben gewoon bang dat dat de leeftijd is en mogelijk dat de huidige eigenaar nog niet echt ermee naar de garage is geweest (had door wat tegenslagen die niets met de bus te maken hadden ook nog niet echt veel ermee kunnnen rijden).

Ik persoonlijk zal vermoedelijk (als de koop doorgaat) wel als één van de eerste stappen een onderhoudsbeurtje met kleppenstellen (en inspuitmoment controlere/stellen) laten uitvoeren. De oliewissel zie ik nog wel zitten maar om nu gelijk de kleppen zelf te gaan doen.....

Marc
Plaats reactie