welke motor het beste?
- Anton
Hoi,
We onderscheiden de volgende standaardkleuren:
Blauw:
Word veroorzaakt door motorolie en is vaak een teken van slijtage aan klepgeleiders zuigerveren en cylinder.
Word nu bij niet te ver gevorderde slijtage de motor warm zet zich alles een beetje uit en worde het minder! (na bv. 2a3 km)
Zwart:
Dit duid op een onvolledige verbranding dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een smerig luchtfilter te weinig compressie verkeerd inspuit moment kleppen niet goed gesteld.
Wit:
Dit kan in de winter voorkomen, bij elke verbranding ontaat waterdamp en dat zie je dan, maar het kan ook duiden op een heel slechte compressie dus onvolledige verbranding de brandstof komt er gasvormig uit.
Ook slechte verstuivers kunnen dit veroorzaken maar dan is er al heel lang geen onderhoud gepleegt: weg wezen!
Ook hier diverse verkeerde afstellingen maar ook een lekke cylinderkop (pakking) is meest de oorzaak!
Dus hier moet je extra alert zijn of beter zie er vanaf!
Olie druk:
Das mooi maar een echte indicatie krijg je pas als je er een uur flink mee hebt gereden, dus als allees goed doorgewarmt is en niet alleen het koelwater op temparatuur is!
Tegen woordig zie je in veel auto's een oliedruklampje scheelt heel veel zorgen, ik bedoel hiermee dat zolang er olie word aan gevoerd de zaak niet vast loopt.
De drukken in de lagers zijn vele malen groter!
Let op! dit schrijfsel is niet volledig maar geeft slechts een indicatie!
Een en ander kan ook samen optreden!
Succes!
Groet Anton
We onderscheiden de volgende standaardkleuren:
Blauw:
Word veroorzaakt door motorolie en is vaak een teken van slijtage aan klepgeleiders zuigerveren en cylinder.
Word nu bij niet te ver gevorderde slijtage de motor warm zet zich alles een beetje uit en worde het minder! (na bv. 2a3 km)
Zwart:
Dit duid op een onvolledige verbranding dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een smerig luchtfilter te weinig compressie verkeerd inspuit moment kleppen niet goed gesteld.
Wit:
Dit kan in de winter voorkomen, bij elke verbranding ontaat waterdamp en dat zie je dan, maar het kan ook duiden op een heel slechte compressie dus onvolledige verbranding de brandstof komt er gasvormig uit.
Ook slechte verstuivers kunnen dit veroorzaken maar dan is er al heel lang geen onderhoud gepleegt: weg wezen!
Ook hier diverse verkeerde afstellingen maar ook een lekke cylinderkop (pakking) is meest de oorzaak!
Dus hier moet je extra alert zijn of beter zie er vanaf!
Olie druk:
Das mooi maar een echte indicatie krijg je pas als je er een uur flink mee hebt gereden, dus als allees goed doorgewarmt is en niet alleen het koelwater op temparatuur is!
Tegen woordig zie je in veel auto's een oliedruklampje scheelt heel veel zorgen, ik bedoel hiermee dat zolang er olie word aan gevoerd de zaak niet vast loopt.
De drukken in de lagers zijn vele malen groter!
Let op! dit schrijfsel is niet volledig maar geeft slechts een indicatie!
Een en ander kan ook samen optreden!
Succes!
Groet Anton
- Anton
Hoi,
Volgense de diverse mensen zijn er meerdere verklaringen hiervoor te vinden.
* Bij koudstarters compenseerd de injectiepomp mogelijk wat teveel waardoor de diesel (want daar zijn alle verklaringen het over eens) niet volledig verbrand wordt. (Zou ik niet erg vinden en de OM314 is een koudstarter)
We onderscheiden direct en indirect (voorkamer) ingespoten motoren.
Die worden dus allemaal koud gestart!
Voor het starten geld volgas geven: springt ie aan dan gas terug!
De brandstofpomp die er op zit begrenst alleen het maximale toerental en de maximale inspuiting.
Bij MB waren ze nog niet zo ver dat ook het stationeer toeren geregeld werd vandaar dat draaiknopje.
* Het inspuitmoment kan verkeerd staan (sh*t ben vergeten of het nu te vroeg of te laat staat dan). Hierdoor opnieuw bij koudere motoren een onvolledige verbranding.
Ook als ie warm is blijft de verbranding onvolledig!
Er word wel eens opzettelijk de brandstofpomp iets vroeger gezet zodat ie een mooi dieselgeluid geeft!
Ook een paar liter benzine door de brandstof doet voor de verkoop wonderen!
* De injectiepomp kan versleten zijn(!) wat resulteerd in een afwijkend (van nieuw) inspuitmoment. Dit is natuurlijk iets waar ik niet blij mee zou zijn. Ik heb ook geen flauw idee of dit een kostbaar iets zou zijn (reviseren natuurlijk wel maar hoeveel zou een ruilpomp kosten?). [/i][/color]
Als de brandstofpomp versleten is is de motor waar ie aan zit dat meest ook.
Reviesie aan deze delen kost veel geld!
Succes!
Groet Anton
Volgense de diverse mensen zijn er meerdere verklaringen hiervoor te vinden.
* Bij koudstarters compenseerd de injectiepomp mogelijk wat teveel waardoor de diesel (want daar zijn alle verklaringen het over eens) niet volledig verbrand wordt. (Zou ik niet erg vinden en de OM314 is een koudstarter)
We onderscheiden direct en indirect (voorkamer) ingespoten motoren.
Die worden dus allemaal koud gestart!
Voor het starten geld volgas geven: springt ie aan dan gas terug!
De brandstofpomp die er op zit begrenst alleen het maximale toerental en de maximale inspuiting.
Bij MB waren ze nog niet zo ver dat ook het stationeer toeren geregeld werd vandaar dat draaiknopje.
* Het inspuitmoment kan verkeerd staan (sh*t ben vergeten of het nu te vroeg of te laat staat dan). Hierdoor opnieuw bij koudere motoren een onvolledige verbranding.
Ook als ie warm is blijft de verbranding onvolledig!
Er word wel eens opzettelijk de brandstofpomp iets vroeger gezet zodat ie een mooi dieselgeluid geeft!
Ook een paar liter benzine door de brandstof doet voor de verkoop wonderen!
* De injectiepomp kan versleten zijn(!) wat resulteerd in een afwijkend (van nieuw) inspuitmoment. Dit is natuurlijk iets waar ik niet blij mee zou zijn. Ik heb ook geen flauw idee of dit een kostbaar iets zou zijn (reviseren natuurlijk wel maar hoeveel zou een ruilpomp kosten?). [/i][/color]
Als de brandstofpomp versleten is is de motor waar ie aan zit dat meest ook.
Reviesie aan deze delen kost veel geld!
Succes!
Groet Anton
-
- Contacteer:
Aha,
Nu denk ik dat ik weliswaar meer weet maar niet veel verder ben...
Is het voor een garage snel te beoordelen wat het precies kan zijn? Op zich minimale slijtage is afhankelijk van het budget bijna niet te voorkomen. Ik wil natuurlijk ook niet bij voorbaat een miskoop kopen en hoewel wij een camper prettig vinden ook niet ten koste van alles.
Hoeveel Dubbelluchters rijden er eigenlijk rond terwijl ze weten dat de motor z'n beste tijd al een tijdje geleden achter zich heeft gelaten? Ik denk dat dat er ook nog genoeg zijn 8) . Ik heb per slot van rekening al een paar keer gelezen over olie verbruik.
Ik geloof dat Leo het ook al eerder had over de diverse OM314-ers die in een mindere conditie waren.
Voor de duidelijkheid: Niet dat ik met een versleten motor wil rondrijden (of zit te wachten op een revisie project(je))! Maar het is ook niet te verwachten dat ons budget voldoende is voor een volledig ingerichte camper (met ook nog alle aanpassingen voor kinderzitjes) met alles er nagenoeg nieuw op en aan. En zo'n Tupperware doos is niet iets wat binnen hetzelfde budget past (en dan hebben we het er nog maar niet over dat ik dat ook niets vindt). En als je in het hoogseizoen een drie weken moet huren (als je al een bedrijf vindt dat een newfoundlander toestaat in de camper) heb je misschien al bijna net zoveel budget nodig.
Ik ga in ieder geval eens extra opletten bij de volgende keer kijken (verder in detail) want ik wil zowiezo niet over één nacht ijs. Ook de "onpartijdige" kennis zal ik vragen daar extra op te letten.
EN: Ik heb al min of meer voor mezelf vastgelegd dat ik een garage een keuring wil laten uitvoeren. (Misschien zijn er zelfs mensen binnen de club die hieraan mee willen werken?)
Marc
Nu denk ik dat ik weliswaar meer weet maar niet veel verder ben...
Is het voor een garage snel te beoordelen wat het precies kan zijn? Op zich minimale slijtage is afhankelijk van het budget bijna niet te voorkomen. Ik wil natuurlijk ook niet bij voorbaat een miskoop kopen en hoewel wij een camper prettig vinden ook niet ten koste van alles.
Hoeveel Dubbelluchters rijden er eigenlijk rond terwijl ze weten dat de motor z'n beste tijd al een tijdje geleden achter zich heeft gelaten? Ik denk dat dat er ook nog genoeg zijn 8) . Ik heb per slot van rekening al een paar keer gelezen over olie verbruik.
Ik geloof dat Leo het ook al eerder had over de diverse OM314-ers die in een mindere conditie waren.
Voor de duidelijkheid: Niet dat ik met een versleten motor wil rondrijden (of zit te wachten op een revisie project(je))! Maar het is ook niet te verwachten dat ons budget voldoende is voor een volledig ingerichte camper (met ook nog alle aanpassingen voor kinderzitjes) met alles er nagenoeg nieuw op en aan. En zo'n Tupperware doos is niet iets wat binnen hetzelfde budget past (en dan hebben we het er nog maar niet over dat ik dat ook niets vindt). En als je in het hoogseizoen een drie weken moet huren (als je al een bedrijf vindt dat een newfoundlander toestaat in de camper) heb je misschien al bijna net zoveel budget nodig.
Ik ga in ieder geval eens extra opletten bij de volgende keer kijken (verder in detail) want ik wil zowiezo niet over één nacht ijs. Ook de "onpartijdige" kennis zal ik vragen daar extra op te letten.
EN: Ik heb al min of meer voor mezelf vastgelegd dat ik een garage een keuring wil laten uitvoeren. (Misschien zijn er zelfs mensen binnen de club die hieraan mee willen werken?)
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Leo
- Site Admin
Hoi Marc,
als ik ff zo globaal lees. dan beginnen je eisen meer realistisch te worden.
En dat is heel mooi, want een perfecte oude motor is een zodanige zeldzaamheid dat de kenners er hier een beetje lacherig van worden.
Da's misschien niet zo netjes, maar na honderden vragen beantwoorden misschien wel begrijpelijk. :oops:
Je hebt nu gevonden: een motor met weinig carterdruk die de eerste 2 km een beetje rookt.
Of het echt blauwe rook is moet je nog maar een beetje afwachten, want rookkleuren onderscheiden is een kwestie van ervaring EN je neus gebruiken.
Als je het verschil weet te ruiken tussen verbrande smeerolie en slecht verbrande diesel dan kom je een eind verder.
Als het geen smeerolie betreft, dan is er altijd wat aan te doen zonder dat je bankrekening leeg loopt.
Dat heb je op dit forum wel kunnen lezen.
Meestal is het dan een kwestie van kleppen, inspuittiming, verstuiverdrukken en een tank of wat BP-Premium/aceton om die rook weg te krijgen.
Wbt die krakende versnellingsbak: Hij behoort niet te kraken. Punt uit.
Het kraken kan het resultaat zijn van versleten synchromesh-ringen maar ook een veel simpelere reden hebben.
Als het toplagertje namelijk aan z'n eind is, dan wil ie ook wel rot schakelen.
Dat toplagertje vervangen kan zonder veel kosten zelf gedaan worden, maar is op straat wel een kloteklus.
De volgende keer dat je met 'm rijd eens rustiger schakelen.
Dus niet direct van de ene versnelling hem meteen doorjassen naar de volgende, maar heel even de neutrale stand gebruiken.
Zelf doe ik t meestal alsvolgt:
Tegelijkertijd met het gas lossen zet ik 'm in zijn vrij, zachtjes tegen de volgende versnelling aandrukken, seconde wachten, en dan floept ie vanzelf in de volgende versnelling.
Zijn je ringen goed dan hoor en voel je niks, zijn ze versleten dan voel je de tanden in je versnellingspook tikken en krijg je een boze blik van de eigenaar.
Op die manier rijd ik zonder de koppeling aan te raken.
Dus snuffel en rammel ze,
mvg, Leo.:D
als ik ff zo globaal lees. dan beginnen je eisen meer realistisch te worden.
En dat is heel mooi, want een perfecte oude motor is een zodanige zeldzaamheid dat de kenners er hier een beetje lacherig van worden.

Da's misschien niet zo netjes, maar na honderden vragen beantwoorden misschien wel begrijpelijk. :oops:
Je hebt nu gevonden: een motor met weinig carterdruk die de eerste 2 km een beetje rookt.
Of het echt blauwe rook is moet je nog maar een beetje afwachten, want rookkleuren onderscheiden is een kwestie van ervaring EN je neus gebruiken.
Als je het verschil weet te ruiken tussen verbrande smeerolie en slecht verbrande diesel dan kom je een eind verder.
Als het geen smeerolie betreft, dan is er altijd wat aan te doen zonder dat je bankrekening leeg loopt.
Dat heb je op dit forum wel kunnen lezen.
Meestal is het dan een kwestie van kleppen, inspuittiming, verstuiverdrukken en een tank of wat BP-Premium/aceton om die rook weg te krijgen.
Wbt die krakende versnellingsbak: Hij behoort niet te kraken. Punt uit.
Het kraken kan het resultaat zijn van versleten synchromesh-ringen maar ook een veel simpelere reden hebben.
Als het toplagertje namelijk aan z'n eind is, dan wil ie ook wel rot schakelen.
Dat toplagertje vervangen kan zonder veel kosten zelf gedaan worden, maar is op straat wel een kloteklus.
De volgende keer dat je met 'm rijd eens rustiger schakelen.
Dus niet direct van de ene versnelling hem meteen doorjassen naar de volgende, maar heel even de neutrale stand gebruiken.
Zelf doe ik t meestal alsvolgt:
Tegelijkertijd met het gas lossen zet ik 'm in zijn vrij, zachtjes tegen de volgende versnelling aandrukken, seconde wachten, en dan floept ie vanzelf in de volgende versnelling.
Zijn je ringen goed dan hoor en voel je niks, zijn ze versleten dan voel je de tanden in je versnellingspook tikken en krijg je een boze blik van de eigenaar.
Op die manier rijd ik zonder de koppeling aan te raken.

Dus snuffel en rammel ze,
mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 19 mar 2007, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
Wat moet ik daar nou op zeggen?mfellman schreef:Hoeveel Dubbelluchters rijden er eigenlijk rond terwijl ze weten dat de motor z'n beste tijd al een tijdje geleden achter zich heeft gelaten? Ik denk dat dat er ook nog genoeg zijn 8) . Ik heb per slot van rekening al een paar keer gelezen over olie verbruik.
Loop een dagje mee op het SV zou ik zeggen, of kom bij de kenners staan wanneer de hele stoet langsrijdt op weg naar huis.
Dan kun je het fenomeen zien van mensen die denken een goed lopende motor te hebben, terwijl wij 'm kwalificeren als een rammelende hoerenbak.
Meestal is dat een kwestie van afstelling.
En je moet altijd de leeftijd van die pruttelbakken in ogenschouw nemen natuurlijk.
Andersom gebeurt ook: Mensen die denken dat het hele zooitje aan poeier loopt, terwijl alleen de motorrubbers verrot of slap zijn.

Maar hoeveel mensen nou precies weten dat hun motor slecht is?
Niet veel.
Slechts degene die precies de prijs van smeerolie weten op te noemen kun je daar op redelijke wijze van verdenken.. 8)
Mvg, Leo.:D
-
- Contacteer:
Ik zou met alle plezier naar Otterlo komen alleen denk ik dat zolang de kinder/kraam kamer niet klaar is er een derde/vierde wereld oorlog uitbreekt thuis (nou ja niet zo heftig maar met wederzijds goedvinden zal het dan dus niet zijn
). Het komende weekend gaan we ook al voor de tweede keer kijken naar de bus (en mag de wederhelft haar gevoel laten spreken).
Ik zal mijn neus (of die van de secondant :) ) is proberen te gebruiken bij de volgende keer voor de blauwe rook.
Dat van die versnellingsbak is inderdaad wel een redelijke test (hoewel ik dat ook al deed met ongesynchroniseerde bakken van (landbouw)trekkers :) en daar is het ook wel mee te doen). Onhandig is dan eigenlijk alleen dat ik nog moet proberen de bus beter aan te voelen (koppeling enzovoort).
En ja mijn wensen waren volgens mij altijd wel behoorlijk realistisch. (vond ik zelf maar dat is via mailtjes en zo'n forum altijd moeilijk over te dragen
)
Hoeveel zijn (grotendeels) vernieuwde remmen wel niet waard (buiten het veilige gevoel dat ze geven)? Je kunt nog zo'n goede motor tegenkomen maar als het bij de rest dan slecht gesteld is haak ik ook af.
Marc

Ik zal mijn neus (of die van de secondant :) ) is proberen te gebruiken bij de volgende keer voor de blauwe rook.
Dat van die versnellingsbak is inderdaad wel een redelijke test (hoewel ik dat ook al deed met ongesynchroniseerde bakken van (landbouw)trekkers :) en daar is het ook wel mee te doen). Onhandig is dan eigenlijk alleen dat ik nog moet proberen de bus beter aan te voelen (koppeling enzovoort).
En ja mijn wensen waren volgens mij altijd wel behoorlijk realistisch. (vond ik zelf maar dat is via mailtjes en zo'n forum altijd moeilijk over te dragen

Hoeveel zijn (grotendeels) vernieuwde remmen wel niet waard (buiten het veilige gevoel dat ze geven)? Je kunt nog zo'n goede motor tegenkomen maar als het bij de rest dan slecht gesteld is haak ik ook af.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Wouter
Aloha
Min motor is een OM352 Km.stand 380.000 Gewicht van de bus is 9ton
hij rookt en zuipt als een ketter oliedruk is bij full speed (85km ) 3,5 bar
Ik wil van dat smeerolieverbruik af (op de snelweg 1 ltr.300 km).
Nu denk ik aan een motor en achteras van een Ecoliner van 170 PK.
Heeft iemand daar enige ervaring mee en weet iemand of dat past.
Groeten Wouter
Ik wil van dat smeerolieverbruik af (op de snelweg 1 ltr.300 km).
Nu denk ik aan een motor en achteras van een Ecoliner van 170 PK.
Groeten Wouter
Mercedes LP1313
-
Lijkt me leuke optie, of het gaat weet ik niet, maar de ecoliner is net een maatje groter, de ecovan is de opvolger van de Dusseldorfers.
Voor dat olieverbruikmoet je toch eens gaan zoeken op het forum, is al heel veel over geschreven (ook door mij).
Mijn conclusie is dat de beste oplossing voor oze busjes is: olie bij de LIDL gaan kopen en voldoende meenemen op vakantie. Alle andere oplossingen zijn veeeeeeel duurder.
PS Lidl olie heeft Mercedes Benz codes erop staan.
Frank
Voor dat olieverbruikmoet je toch eens gaan zoeken op het forum, is al heel veel over geschreven (ook door mij).
Mijn conclusie is dat de beste oplossing voor oze busjes is: olie bij de LIDL gaan kopen en voldoende meenemen op vakantie. Alle andere oplossingen zijn veeeeeeel duurder.
PS Lidl olie heeft Mercedes Benz codes erop staan.
Frank
- Anton
Hoi,
Een andere achteras zal dan ook echt niet helpen!
Daarentegen een reviesie wel maar dat kost veel geld!
Groet Anton
Het olieverbruik en de oliedruk duiden op erge slijtage!Wouter schreef:Aloha
Ik wil van dat smeerolieverbruik af (op de snelweg 1 ltr.300 km).Nu denk ik aan een motor en achteras van een Ecoliner van 170 PK.
Groeten Wouter
Een andere achteras zal dan ook echt niet helpen!
Daarentegen een reviesie wel maar dat kost veel geld!
Groet Anton
-
- Wouter
Over de grootte van de ecolinermotor maak ik me niet zo druk
wat het is een LP1313 met grote cabine .Ik probeer nog steeds een foto
toe te voegen voor een indruk.Ik heb van Bertus al advies gekregen voor het plaatsen maar wil nog niet lukken.
De achteras wil ik niet verveangen vanwege olieverbruik maar meer voor de snelheid ,want als we het over een slak hebben dan hebben we het over mijn bus 9 ton gewicht is iets te veel voor 130 PK.
groeten Wouter[/img]
wat het is een LP1313 met grote cabine .Ik probeer nog steeds een foto
toe te voegen voor een indruk.Ik heb van Bertus al advies gekregen voor het plaatsen maar wil nog niet lukken.
De achteras wil ik niet verveangen vanwege olieverbruik maar meer voor de snelheid ,want als we het over een slak hebben dan hebben we het over mijn bus 9 ton gewicht is iets te veel voor 130 PK.
groeten Wouter[/img]
Mercedes LP1313
-
- Contacteer:
- Leo
- Site Admin
Z'n voorste krukaskeerring is al een heel tijdje verrot zo te zien?
De stabilisatorstang is in het midden amper zichtbaar van de vette troep.
Die vliegroest onder het carter en oliefilter is ook een beetje verdacht.
Dat krijg je meestal als je recent een goeie ontvetter gebruikt hebt.
Het carter zelf heeft ook een flinke opdonder gehad.
De stabilisatorstang is in het midden amper zichtbaar van de vette troep.
Die vliegroest onder het carter en oliefilter is ook een beetje verdacht.
Dat krijg je meestal als je recent een goeie ontvetter gebruikt hebt.
Het carter zelf heeft ook een flinke opdonder gehad.