Gaten in watertank dichten / afvoer van vuil water

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
winand

Gaten in watertank dichten / afvoer van vuil water

Bericht door winand »

Ik heb op dit moment 2 schoonwatertanks van 75 liter elk.
.. en geen vuilwatertank.
Ik wil nu 1 van die tanks als vuilwatertank aansluiten.
omdat de verbinding tussen de tanks met een slang van 40mm gemaakt was, zitten ik nu met 2 van die gaten..
Hoe kan ik deze gaten het beste dichten?
Volgens mij zijn er geen blinde doppen in de handel zodat ik ze gewoon dicht kan 'schroeven', alleen met een kraan eraan oid maar dat is wel weer onnodig duur.
Zou ik er ook iets tegenaan kunnen kitten? zou dat houden?
Laatst gewijzigd door winand op 07 apr 2007, 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als de maat van die gaten het normale loodgietersassortiment te boven gaat, kijk dan eens bij Van Cranenbroek (Budel, Schijndel). Ik heb in hun filiaal in Eersel een gigantische hoeveelheid doppen, pluggen en kranen aangetroffen, in koper, PVC en/of tyleen. De grote maten worden gebruikt in landbouw-beregeningsinstallaties (alweer 3 x woordwaarde!).

Succes!
Ernst
L1
Contacteer:

Re: Gaten van 40mm in watertank dichten

Bericht door L1 »

winand schreef:...., alleen met een kraan eraan oid maar dat is wel weer onnodig duur.
...
In plaats van een kraan op dop een zelfde stukje pijp gebruiken dat is dicht gelast of een PVC pijp rond 40 in de pijpsteken die afblinden met een PVC gelijmde dop Iedere loodgieter heeft ze op de plank liggen.

Leen
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als je watertanks van "tyleen" zijn Officieel: poly-ethyleen (PE) dan wordt het met lijm en kit een probleem, op dat spul hecht niets.
PE is meestal zwart en voelt vettig aan.
Als je een mangat of inspectieluikje in je tank hebt dan kun je een een rvs plaatje nemen en daar een boutje oplassen en aan de buitenkant daar eenzelfde plaatje met boutgat en een moertje nemen, aan beide kanten pakking ertussen en aandraaien.

Ook Handig is watertanks latenzitten en een 20liter jerrycan pakken en onder je bus hangen, zodanig dat je hem erook makkelijk onderuit kan halen: je hoeft dan niet opzoek naar stortplaats waar je boven kan staan,maar je dumpt het dan in ellke campingtoilet/stortpunt. Of gewoon in de put in de goot.

FRank
winand

Bericht door winand »

Admin schreef:..Ik heb in hun filiaal in Eersel een gigantische hoeveelheid doppen, pluggen en kranen aangetroffen, in koper, PVC en/of tyleen.
Ah, je haalt me de woorden uit de mond :)
Was vandaag bij de kampeermarkt hier in Eindhoven geweest, en zoals te verwachten hebben ze daar geen kant en klare oplossing voor. vervolgens heb ik een kijkje genomen bij Egas aan het kanaal, winkel voor gas/sanitair etc. En inderdaad, een pasklare oplossing hadden ze;
Voorverschillende diameters een koppeling waar je dan weer desgewenst een dop op kan schroeven. De koppeling alleen kwam op 10 euro. Al neuzend in de rekken daar kwam ik op een ander en goedkoper idee. Aan de te dichten gaten zit nu een slang van 40mm diameter. Ik vond ook PVC doppen die er precies in zouden moeten passen a 97 eurocent. Vervolgens een slangklem erop, klaar 8)
Weet binnen enkele dagen of het werkt.
winand

Bericht door winand »

Inmiddels is het gelukt hoor! Ik heb een vuilwatertank :D
De pvc doppen paste perfect in de slangen. Slang even in heet water hangen, en met een hamer klop je die dop er muurvast in.

Echter, ik heb nu een ander probleempje.
Het water loopt vanuit het goorsteentje heeeeel langzaam weg :(
Ik dacht eerst, er gebeurd helemaal niets,maar uiteindelijk is het gootsteentje toch leeg als je veel geduld hebt.
Dit alles heeft te maken met de weg die de afvoerslang aflegt naar de vuilwatertank, de slang is nergens geknikt of verstopt.

Afbeelding

De slang gaat eerst recht naar beneden tot onder de vloer (sifon heb ik er maar even tussenuit gehaald). Daarna slalomt ie tussen die chassisbalken op weg naar de watertank die ook vlak onder de vloer ligt, maar wel aan de andere kant van de bus.

Wat zou ik hier aan kunnen doen? (behalve een watertank installeren recht onder de gootsteen..)
Ik zat te denken aan een klein pompje met een drukknop net naast de kraan die je gebruikt als je veel water weg te spoelen hebt. Ik denk alleen dat er door de inactieve pomp ook geen water stroomt en je dus altijd die pomp moet gebruiken.. geen optie dus.

Oh, en de vuilwatertank heeft een klein luchtpijpje aan de bovenkant..
Herman508
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Dit probleem heb ik ook gehad, lastig op te lossen.
Ik heb uiteindelijk de tanks verwisseld om de vuilwatertank zo dichtbij mogelijk te krijgen.
De afvoerslang mag over de hele lengte alleen maar naar beneden lopen.
Een stukie horizontaal kan al een 'sifon' effect opleveren.

misschien een luchtpomp in je afval tenk om een onderdruk te creeren?
(extra kosten, extra verbruiker, lawaai, kan stuk... hmmm.)

Beste is je afvoer zo kort mogelijk, met zo min mogelijk bochten, zo recht mogelijk naar beneden in je tank laten uitkomen.
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
21-GB-69

Bericht door 21-GB-69 »

heeft de vuilwatertank wel een ontluchting of is deze verstopt?

m.vr.gr.

Kees
winand

Bericht door winand »

winand schreef:Oh, en de vuilwatertank heeft een klein luchtpijpje aan de bovenkant..
Jep, en die heb ik er ook net ingezet en is open..
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Klein luchtpijpje?

Bedenk wel dat het water net zo snel (of langzaam) in de tank loopt als de lucht -uit- de tank kan lopen. (zo snal als er water uit het ontluchtingsgaatje zou kunnen lopen)

Met vr gr Leen
winand

Bericht door winand »

Hmm, daar zit misschien wel iets in..
Ik dacht, als de lucht er maar uit kan is het goed..
Immers, er is geen extra kracht nodig om lucht naar boven te blazen (m.a.w. zwaartekracht heeft er geen invloed op)
Ik kan het pijpje er wel eens afschroeven als ik er zo bij kan, het gat dat dan in de tank zit is een mm of 12 denk ik.
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Als de tank nog bijna leeg is zal de afvoer nog wel leeglopen. Lucht is samendrukbaar. Veel lucht in de tank wordt door een klein beetje afvalwater wordt tijdelijk wel samen gedrukt en de lucht loopt er later dan langzaam uit. Is de tank bijna vol met water en er komt afvalwater in de tank dan is er bijna geen (lucht)buffer dus moet er eerst lucht uit voor er water in kan lopen.

Leen
A_A

Bericht door A_A »

Hmm dat idee van lucht afzuiging zou niet verkeerd zijn. Zonder die afzuiging werkt het wel, maar kan juist een extra boost geven.
Moet je wel oppassen dat je geen water in het lucht pompje krijgt.
Gaat ie stuk nou ja dan blijft de zwaarte kracht wel werken
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Frank.fjph

Ik hebmijn tank vlak bij de spoelbak, en toch loopt ie zo af en toe niet goed door,....wat blikt dan: de ontluchting, tevens overloop zit dan weer dichtgekoekt met vet/schimmel of andere shit.

Als alternaief zit er een t stuk in de afvoerslang, dat t-=stuk zit prcies onder de vloer, aanvoer van boven dus en rechtdoor een kors stukje slang met dopje erop wat in een oudejerrycan gehangen wordt. De dwarse uitlaat van T-stuk zit aan 0,5 m slang die in de vuilwatertank uitmond.
Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Frank,

is een ontluchting (en afvoer) met grotere diameter geen gemakkelijker alternatief? :shock:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ervaringsgfeit:

Mijn douche liep slecht weg, had een half uur nodig om een liter of 10 te laten weglopen, ondanks 220 l samendrukbare lucht...

Na het aanbrengen van een slangpilaartje en een slangetje van 8 mm op het hoogste punt van de grijswatertank blijft er helemaal geen water meer in de douchebak staan.

Zo simpel is het!
melhof

Bericht door melhof »

Toen ik 18 jaar geleden in de VS was heb ik (als kind) met open mond zitten kijken als mijn oma het "keukenvarken" gebruikte. :shock:

Geen dierenmishandeling hoor ;-)

Het was ween groot gat in de gootsteen waaronder een soort gehakt molen/blender zat. Een ronddraaiend messenwerk wat alle prut en groentenafval fijnhakselde en door de centrifugale werking in een keer een hele gootsteen leeg zoog!

Er zat natuurlijk een motor onder die je gewoon enkele seconden aan zette.
Nooit meer gezien die dingen. Al heeft het me sinds dien altijd gefacineerd.

Durf te wedden dat je door elk klein leidingkje binnen enkele seconden een hele gootsteen leeg pompt. En je hoeft je ook niet meer zorgen te maken om verstoppingen of rommel in het putje.

Misschien een aanrader :roll:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Die afvalvermalers (voor groenteresten e.d.) waren een jaar of 30 geleden populair, maar erg duur en daardoor exclusief... Inmiddels is gebleken dat ze leidden tot rioleringsproblemen en zijn ze in West-Europa -zover ik weet- overal uit de handel genomen.

Voor het toilet bestaat een in beginsel gelijk systeem: de Sanibroyeur :wink:

Maar wat je ook onder je gootsteen zet: als het achter/onderliggende systeem niet genoeg ruimte heeft of tegendruk biedt, loopt je bak niet goed leeg.
Frank.fjph

Ik heb nog zo'n shitvermaler liggen ergens, mijn Pa was bezig het ding in de WC van zijn boot te maken maar is nooit af gemaakt. Het ding werkt dus op 12V maar trekt nogal veel stroom.

@ Leo 's opmerking: OPlossing had ik ook op kunnen komen, maar had geen zin in het geklooi met een groter gat maken omdat de aansluitingen standaard voorbreid zijn met 1/2 " gasdraad. En de oplossing met jerrycan bevalt goed omdat je na een paar dagen op dezelfde plek staan toch even het afvalwater te lozen is zonder testarten... :lol:

Frank
winand

Bericht door winand »

Inmiddels ben ik klaar met mijn watervoorzieningsavontuur...
Nadat ik in Otterlo niet eens in staat was een glas water weg te spoelen, heb ik besloten om, net als herman, de tanks te verwisselen.
Echter, De tanks fysiek verwisselen gaat niet, dus de schoonwatertank wordt nu vuilwatertank en vise versa. Viel me wel tegen hoe erg zo'n vuilwatertank met alleen een beetje water en tandpasta na twee dagen al kan stinken. Goed schoonmaken dus :roll:

Onderstaande tekening toont de 3 stappen hoe mijn watervoorziening was en nu is;
1) Enkel schoonwatertanks, vuilwateruitloop met slangetje naar buiten.
2) Het (mislukte) plan, de vuilwater afvoerslang is te lang en moet te veel omhoog en omlaag tussen de chassisbalken door zodat het water nauwelijks wegloopt.
3) Uiteindelijke situatie. De waterafvoerslang hoeft nu niet meer tussen de dikke chassisbalken door en tevens is de afstand naar de vuilwatertank een stuk korter. De orginele (bleek later een opvoerpompje te zijn, zonder terugloopventiel) pomp die water lekte is nu vervangen door een drukpomp (fiamma aqua 8 ). Ook de vulopening voor de schoonwatertank is verplaatst naar de rechter zijde van de bus.

Afbeelding

Tevens heb ik de RVS contactjes voor de nivometers in de tanks geplaatst. Nu dus nog het reeds gemaakte schakelingetje hiervoor (zie elders op dit forum) plaatsen en aansluiten.
Plaats reactie