Industriemotor
- Berend G.
Industriemotor
Winand schreef:
[/quote]
De 408 en 508 zijn voorzien van een OM314 motor. Dit blok is het meest gewild vanwege zijn robuustheid en kracht. De bus zal niet sneller lopen, maar hij zal wel beter hellingen kunnen trekken en vracht kunnen vervoeren. Dit blok is ontworpen voor 'het zwaardere werk' en staat ook bekend als het industrie-blok voor onze bussen. Het is te herkennen aan de groene kleur waarin het blok geverfd is.
In mijn 407D ligt een OM 616 die is ook na de kop ook helemaal groen. Hoe zit dat dan precies met een industriemotor? (het is een 4 cilinder)
Groet, :)
[/quote]
De 408 en 508 zijn voorzien van een OM314 motor. Dit blok is het meest gewild vanwege zijn robuustheid en kracht. De bus zal niet sneller lopen, maar hij zal wel beter hellingen kunnen trekken en vracht kunnen vervoeren. Dit blok is ontworpen voor 'het zwaardere werk' en staat ook bekend als het industrie-blok voor onze bussen. Het is te herkennen aan de groene kleur waarin het blok geverfd is.
In mijn 407D ligt een OM 616 die is ook na de kop ook helemaal groen. Hoe zit dat dan precies met een industriemotor? (het is een 4 cilinder)
Groet, :)
Het gaat er niet om wat je doet....Maar hoe je het doet!
MB L407DG
MB L407DG
- Jeroen_Hanomaf
- Contacteer:
Voor zover ik weet, zijn alle Mercedes bedrijfswagen-/industrieblokken vanf een bepaald bouwjaar groen. Als een 406/407 een niet-groene motor heeft, is het waarschijnlijk een ruilmotor of een omgebouwd autoblok. (dat kan verklaren, waarom jouw kop niet groen is)
Vrachtwagenmotoren als losse industriemotoren voor bijvoorbeeld waterpompen, combines en hakselaars, zijn ook allemaal groen.
Groetjes
Jeroen
PS een gele kan ook, dit is een scholingsexemplaar.
Vrachtwagenmotoren als losse industriemotoren voor bijvoorbeeld waterpompen, combines en hakselaars, zijn ook allemaal groen.
Groetjes
Jeroen
PS een gele kan ook, dit is een scholingsexemplaar.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Berend G.
Hallo Jeroen,
Ik heb nog eens even ''goed" gekeken...De kop is ook groen! Dat viel alleen niet echt op door het vuil wat er op zit, een Soort vettige koeklaag. De Motor kijk ik zelden naar. Allleen oliepeil. Bus was van een bedrijf.Heeft pas 101563 gelopen en is altijd dealer onderhouden geweest wat ik hoorde en in de historie op papier deels kan terug vinden. De motor lekt niet en is eigenlijk geheel droog, ook aan de onderkant.Was de carrosserie maar zo gaaf...De bus komt uit 1979.Misschien dat de blokken vanaf die periode bij bedrijfswagens allemaal groen werden. Je schijnt ook een 65pk type en een 70pk type te hebben. Is dat nog ergens aan te herkennen?
Groeten, Berend :)
Ik heb nog eens even ''goed" gekeken...De kop is ook groen! Dat viel alleen niet echt op door het vuil wat er op zit, een Soort vettige koeklaag. De Motor kijk ik zelden naar. Allleen oliepeil. Bus was van een bedrijf.Heeft pas 101563 gelopen en is altijd dealer onderhouden geweest wat ik hoorde en in de historie op papier deels kan terug vinden. De motor lekt niet en is eigenlijk geheel droog, ook aan de onderkant.Was de carrosserie maar zo gaaf...De bus komt uit 1979.Misschien dat de blokken vanaf die periode bij bedrijfswagens allemaal groen werden. Je schijnt ook een 65pk type en een 70pk type te hebben. Is dat nog ergens aan te herkennen?
Groeten, Berend :)
MB L407DG
MB L407DG
- Bert Steenhuis
- Contacteer:
Industrie motor
Hallo allemaal,
Even wat hekenningspunten:
Een zg."industiemotor" is een (85 Pk) OM 314. normaal in MB508/608
is een voor de industie/(scheeps ?) en genoemde MB modellen motor
Een OM615 (60 Pk) en OM616 (65Pk) zijn in basis personenwagen motoren (MB 240 D) die voor MB 406/407 zijn aangepast, maar zelf omgebouwde motoren komen ook voor en dat kan ook prima.
Verschil HERKENNING: (van buiten in de motorkap kijkend)
Bij een OM 314 zit de olievuldop Links VOOR de motor.
Bij een OM 314 zit de branstofpomp links van de motor
Bij een OM 314 zit het luchtfilter onder het spatbord.
Bij een OM 314 zitten de verstuivers zich onder het kleppen deksel
Bij een OM616/616 zit de olievuldop op het kleppendesel
Bij een OM616/616 zit de branstofpomp rechts van de motor
Bij een OM616/616 zit het luchtfilter links voor de motor
Bij een OM616/616 zit de zitten de verstuivers buiten het kleppen deksel
En zo zijn er nog wel 10 verschillen te bedenken
Groeten Bert Steenhuis
Even wat hekenningspunten:
Een zg."industiemotor" is een (85 Pk) OM 314. normaal in MB508/608
is een voor de industie/(scheeps ?) en genoemde MB modellen motor
Een OM615 (60 Pk) en OM616 (65Pk) zijn in basis personenwagen motoren (MB 240 D) die voor MB 406/407 zijn aangepast, maar zelf omgebouwde motoren komen ook voor en dat kan ook prima.
Verschil HERKENNING: (van buiten in de motorkap kijkend)
Bij een OM 314 zit de olievuldop Links VOOR de motor.
Bij een OM 314 zit de branstofpomp links van de motor
Bij een OM 314 zit het luchtfilter onder het spatbord.
Bij een OM 314 zitten de verstuivers zich onder het kleppen deksel
Bij een OM616/616 zit de olievuldop op het kleppendesel
Bij een OM616/616 zit de branstofpomp rechts van de motor
Bij een OM616/616 zit het luchtfilter links voor de motor
Bij een OM616/616 zit de zitten de verstuivers buiten het kleppen deksel
En zo zijn er nog wel 10 verschillen te bedenken
Groeten Bert Steenhuis
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Leo
- Site Admin
Knip/plak:
Verder verschil binnen de OM616:
Starten met de bekende trekknop: 65PK.
Starten met een contactsleutel: 70PK.
Het motornummer staat bij OM615/616:
Helemaal achter op het blok, net onder de kop, aan de zijde van de brandstofpomp.
Het motornr begint met het typenummer, dus 615 of 616.
Het meest herkenbare punt voor een leek tussen een 615/616 en een 314:
De 314 hoef je niet voor te gloeien.
Mvg, Leo.:D
Verder verschil binnen de OM616:
Starten met de bekende trekknop: 65PK.
Starten met een contactsleutel: 70PK.
Het motornummer staat bij OM615/616:
Helemaal achter op het blok, net onder de kop, aan de zijde van de brandstofpomp.
Het motornr begint met het typenummer, dus 615 of 616.
Het meest herkenbare punt voor een leek tussen een 615/616 en een 314:
De 314 hoef je niet voor te gloeien.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Berend G.
Leo,
Da's duidelijke taal!
Dan heb ik het 65 PK type :( Starten met een trekknop die je eerst half uittrekt om voor te gloeien. Ik start mijn Verlichting met de contactsleutel :D Zodra je de sleutel er in prikt gaat je contact al aan, slaat ook op Dirk! Maar goed.....
Bedankt
Groet, Berend
Da's duidelijke taal!
Dan heb ik het 65 PK type :( Starten met een trekknop die je eerst half uittrekt om voor te gloeien. Ik start mijn Verlichting met de contactsleutel :D Zodra je de sleutel er in prikt gaat je contact al aan, slaat ook op Dirk! Maar goed.....
Bedankt

Groet, Berend
MB L407DG
MB L407DG
-
- Contacteer:
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Ja dat vind ik een beetje te ver gaan :D .
Maar het is altijd wel goed om te weten of er inderdaad geen knopje zit voor als het echt koud is. Niet dus....
Nieuwere landbouw trekkers hebben (voor zover ik het me kan herrineren want dat is toch oook al weer 20 jaar terug) geloof ik ook geen echte voorgloei meer. (En ook de TDI's zou je volgens mij redelijk goed kunnen starten zonder voorgloeien).
Ik vermoed dat als het zo bedacht is het ook in de winter eigenlijk redelijk goed zou moeten gaan. Of werkt het toch wat minder onder bepaalde temperaturen?
Marc
Maar het is altijd wel goed om te weten of er inderdaad geen knopje zit voor als het echt koud is. Niet dus....
Nieuwere landbouw trekkers hebben (voor zover ik het me kan herrineren want dat is toch oook al weer 20 jaar terug) geloof ik ook geen echte voorgloei meer. (En ook de TDI's zou je volgens mij redelijk goed kunnen starten zonder voorgloeien).
Ik vermoed dat als het zo bedacht is het ook in de winter eigenlijk redelijk goed zou moeten gaan. Of werkt het toch wat minder onder bepaalde temperaturen?
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Het ligt een beetje anders: er bestaan twee hoofdstromen in dieselland: de direct ingespoten motoren en de motoren met een voor- of wervelkamer. De eerste categorie heeft een kleinere compressieruimte, dus een hogere compressie, waardoor een hogere temperatuur bereikt wordt. Ergo: geen voorgloeien nodig (behoudens specials voor extreme koude). Het maakt niet uit of je het hebt over een camper, een tractor of een stationaire generator of pomp.
De tweede categorie heeft een "kamertje" (uitgespaard in de cilinderkop en/of een holte in de bovenkant van de zuiger) waarin voor het starten de lucht wordt verwarmd door een gloeiplug (800 tot wel 1400° C). Als er dan vervolgens brandstof wordt ingespoten die zich met de verhitte lucht mengt, ontvlamt die veel makkelijker.
Maar ongetwijfeld heeft Leo dit alles al veel uitgebreider (en technisch meer verantwoord) elders op het forum geschreven. En anders brengen Google en Wikipedia je alles wat je wilt weten over dieseltechniek onder handbereik.
De tweede categorie heeft een "kamertje" (uitgespaard in de cilinderkop en/of een holte in de bovenkant van de zuiger) waarin voor het starten de lucht wordt verwarmd door een gloeiplug (800 tot wel 1400° C). Als er dan vervolgens brandstof wordt ingespoten die zich met de verhitte lucht mengt, ontvlamt die veel makkelijker.
Maar ongetwijfeld heeft Leo dit alles al veel uitgebreider (en technisch meer verantwoord) elders op het forum geschreven. En anders brengen Google en Wikipedia je alles wat je wilt weten over dieseltechniek onder handbereik.
- berriaaf
Welke dieselmotoren en injectiesystemen zijn er?
Welke dieselmotoren en injectiesystemen zijn er?
In principe onderscheidt men indirecte injectie (b.v. D of TD) van directe injectie (b.v TDI, CDI, HDI) systemen. Bij de eerste groep wordt de brandstof in een wervelkamer ingespoten, bij de tweede direct in de cilinder van de motor. Het voordeel van direct ingespoten dieselmotoren is de hogere compressiedruk, dit resulteert in een hoger koppel bij lagere toerentallen, wat ten goede komt aan het brandstofverbruik en motorprestaties.
Om de prestatie en het koppel te verhogen, kunnen beide motor uitvoeringen met een turbo of zelfs met een intercooler uitgerust zijn. Doel van deze beide uitvoeringen is om de luchtmassa in de verbrandingskamer te bevorderen en tevens bij gelijke cilinderinhoud grotere hoeveelheden brandstof schoon te kunnen verbranden.
Onafhankelijk daarvan kunnen motoren met de volgende inspuitsystemen worden uitgerust:
De brandstoflijnpomp:
De inspuit elementen zijn voor elke cilinder in een rij gerangschikt. Deze pompen worden naar keuze met mechanische of elektronische regeling aangestuurd.
De roterende brandstofpomp:
Een injectiezuiger verdeeld de brandstof over de cilinder. Deze pompen worden naar keuze met mechanische of elektronisch regeling aangestuurd.
Pompverstuiver en pomp/leiding/verstuiver:
Voor elke cilinder wordt een eigen pompunit gebruikt, die met een korte leiding verbonden is aan de verstuiver of direct geassembleerd is. De aandrijving gebeurt via de nokkenas. Deze systemen worden eveneens met een mechanische of electronische regeling aangestuurd.
Common-Rail (b.v. bij de volgende motoren CDI, HDI, JTD, CR):
De brandstof wordt door een pomp op hoge druk gebracht, waarbij een gemeenschappelijke leiding verbonden is met alle injectoren en op willekeurige tijdstippen aangestuurd kunnen worden. Deze systemen worden uitsluitend electronisch gestuurd.
Op grond van de vermogens winst -en gelijktijdige vermindering van het brandstofverbruik en de uitstootemissies- worden tegenwoordig overwegend meestal direct ingespoten dieselmotoren op de markt gebracht.
Bertus
In principe onderscheidt men indirecte injectie (b.v. D of TD) van directe injectie (b.v TDI, CDI, HDI) systemen. Bij de eerste groep wordt de brandstof in een wervelkamer ingespoten, bij de tweede direct in de cilinder van de motor. Het voordeel van direct ingespoten dieselmotoren is de hogere compressiedruk, dit resulteert in een hoger koppel bij lagere toerentallen, wat ten goede komt aan het brandstofverbruik en motorprestaties.
Om de prestatie en het koppel te verhogen, kunnen beide motor uitvoeringen met een turbo of zelfs met een intercooler uitgerust zijn. Doel van deze beide uitvoeringen is om de luchtmassa in de verbrandingskamer te bevorderen en tevens bij gelijke cilinderinhoud grotere hoeveelheden brandstof schoon te kunnen verbranden.
Onafhankelijk daarvan kunnen motoren met de volgende inspuitsystemen worden uitgerust:
De brandstoflijnpomp:
De inspuit elementen zijn voor elke cilinder in een rij gerangschikt. Deze pompen worden naar keuze met mechanische of elektronische regeling aangestuurd.
De roterende brandstofpomp:
Een injectiezuiger verdeeld de brandstof over de cilinder. Deze pompen worden naar keuze met mechanische of elektronisch regeling aangestuurd.
Pompverstuiver en pomp/leiding/verstuiver:
Voor elke cilinder wordt een eigen pompunit gebruikt, die met een korte leiding verbonden is aan de verstuiver of direct geassembleerd is. De aandrijving gebeurt via de nokkenas. Deze systemen worden eveneens met een mechanische of electronische regeling aangestuurd.
Common-Rail (b.v. bij de volgende motoren CDI, HDI, JTD, CR):
De brandstof wordt door een pomp op hoge druk gebracht, waarbij een gemeenschappelijke leiding verbonden is met alle injectoren en op willekeurige tijdstippen aangestuurd kunnen worden. Deze systemen worden uitsluitend electronisch gestuurd.
Op grond van de vermogens winst -en gelijktijdige vermindering van het brandstofverbruik en de uitstootemissies- worden tegenwoordig overwegend meestal direct ingespoten dieselmotoren op de markt gebracht.
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
- Bert Steenhuis
- Contacteer:
industie motor
Dag Bertus,
Heel fijn dat jij je nu ook met de techniek bemoeit dat scheelt anderen een hoop schrijfwerk, geweldig verhaal, waar heb je dat vandaan gecopieërd.
Groeten Bert Steenhuis.
Heel fijn dat jij je nu ook met de techniek bemoeit dat scheelt anderen een hoop schrijfwerk, geweldig verhaal, waar heb je dat vandaan gecopieërd.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
- Leo
- Site Admin
Je zou een vlamstarter in de inlaat kunnen zetten.mfellman schreef:Hoewel je een 314 niet hoeft voor te gloeien vraag ik me wel een beetje af of voorgloeien wel mogelijk zou zijn?
Hoef ik verder niet meer uit te leggen met al die Googlelaars hier..

Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- yaco
- Leo
- Site Admin
- Berend G.
Info genoeg.....
Ik heb het met jullie tips en uitleg nog even verder uitgezocht, en het is duidelijk dat ik een OM616 motor heb met een volgens het kenteken vermogen van 48KW dat is dus omgerekend bijna 65PK! Alleen die groene kleur.......
Zouden ze in een Mercedes 240 ook groen zijn?
Bedankt
Berend :D

Ik heb het met jullie tips en uitleg nog even verder uitgezocht, en het is duidelijk dat ik een OM616 motor heb met een volgens het kenteken vermogen van 48KW dat is dus omgerekend bijna 65PK! Alleen die groene kleur.......

Bedankt

Berend :D
MB L407DG
MB L407DG