starterkrans versleten

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
TOVERJES
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:10
Locatie: Haarlem

starterkrans versleten

Bericht door TOVERJES »

Tijdens een vakantie in Frankrijk, kwam ik erachter dat de sarterkrans
van mijn 608 met om314 versleten is.
Bij het starten hoorde ik een hard schrapend geluid.
Na de sartmotor gedemonteerd te hebben, kwam ik erachter dat er nog maar zo'n 25 procent van de krans bruikbaar is.
Dus na een paar keer voelen, pakt ie hem (nog)wel.
Weet iemand wat zoiets kost om te laten maken?
De klus is te groot om op straat te doen.

vriendelijke groet, Tony
608d 76
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Zit die zoals bij mijn TDI aan het vliegwiel vast?

Dan kun je meteen de koppeling en drukgroep doen. Dan word het een duur geintje.

Dennis
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Voor de zekerheid even de vraag of het tandwiel van de startmotor versleten is of de hele starterkrans oop het vliegwiel???

Dat laatste is de moeilijkste optie,maar ik denk dat het niet zo is als hierboven gezegd dat ook viegwiel en drukgroep vervangen moet worden.
Meen me te herinneren dat de starterkrans op het vliegwiel gekropen zit of anderszis gemonteerd, dus niet een geheel.
Kijk even bij de dealer in hetmagazijnsysteem naar de verkrijgbare delen,dan weet jemeteen wat het kost.

Frank
TOVERJES
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:10
Locatie: Haarlem

Bericht door TOVERJES »

De starterkrans zit inderdaad op het vliegwiel gekropen, dus dat valt weer mee.
Het is zeker de starterkrans zelf die versleten is, dus het hele spul moet
uit elkaar.
Dit is nu net de ellende, is niet te doen op straat, toch?
Wat heb ik allemaal nodig, krans, vliegwiel, drukgroep, mischien ook maar meteen nieuwe koppelingsplaten?
Zal wel een duur grapje worden?

Tony
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Als de starterkrans gekrompen is dan valt het aantal onderdelen wat vervangen moet worden nog wel mee. Het vliegwiel en de starterkrans worden dan door de één te verhitten en de ander koel te houden verbonden. Dit lijkt me inderdaad geen klus om op straat te doen. Ik zou zo ook even niet weten hoe ze de starterkrans makkelijk scheiden van het vliegwiel (mogelijk de krans breken of ook door verwarming).

Marc

PS: Als de koppelingsplaten toch ook al slecht zijn kan het waarschijnlijk geen kwaad om deze ook gelijk mee te nemen. En misschien (door slechte ervaringen met een auto) kan het dan ook geen kwaad om de krukaskeerring preventief te vernieuwen (zal ook niet meer de jongste zijn) want alles is dan toch los. Het lijkt me dat de extra uren (buiten de starterkrans om) van de garage minimaal zijn maar dat het vooral verder materiaal zal zijn.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
TOVERJES
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:10
Locatie: Haarlem

Bericht door TOVERJES »

De koppeling voelt nog als nieuw, maar dat zegt natuurlijk niets.
Ik ga denk ik maar op zoek naar een garage...
Iemand een suggestie of goeie ervaringen met een garage? iefst in Noord Holland?

Tony
Gerard

Bericht door Gerard »

Kijk even op de bedrijvenlijst.
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

TOVERJES schreef:Iemand een suggestie of goeie ervaringen met een garage? iefst in Noord Holland?Tony
Hallo Tony, niet in Nrd.Holland maar wel goede ervaring in Nrd.Brabant. Bij Jos Leeuw is mijn ervaring dat wat die niet weet van een 508, het ook niet bestaat. Met zijn zoon samen vormt hij voor mij en voor anderen een dreamteam. Voor kwaliteit is een afstand zelden te groot. Vóór je dus je goede geld uitgeeft aan een garage, is mijn advies: even Eindhoven bellen of mailen. Telefoon: 040-2449209 of mail J.Leeuw12@kpnplanet.nl. Je kunt hem ook vinden tijdens het voorjaarsweekend, EHBO camper. Succes en groetend, Cees
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Versleten Starterkrans.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Tony,

Ik wil me er toch even mee bemoeien met een paar tips.

Als je de zaak gaat / laat demoteren probeer dan achter de oorzaak van die versleten starterkrans te komen, is de startmotor wel in orde, trekt deze de bendex wel vergenoeg in de starterkrans ?

Ik heb hiet de motor van onze Low-Buget camper staan, ook met een verslen starterkrans, omdat de een of adere "monteur" de startmotor met een stel sluitringen tussen startm. en blok had gemonteerd.
Maar als de Werkgr. ond. een vliegwiel heeft mag jij eerst ik heb nog genoeg ander te doen.

Dan dekoppeling, gewoon bekijken of hij nog goed is en zo ja, niet vervangen, zo nee of bij twijfel wel vervangen.

Maar, wat als je gaat vervangen, VERVANG DAD ALTIJD DRUKGROEP en KOPPELINSPLAAT SAMEN, anders komt het zelden goed.

Het druklager is ook niet echt goedkoop, als je de rest vervangt zou ik dat ook doen en vergget het toplager niet (kost weinig) altijd doen.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
TOVERJES
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mar 2007, 09:10
Locatie: Haarlem

Bericht door TOVERJES »

Ik heb dus, toen het voorval zich voordeed de startmotor gedemonteerd
en deze is nog als nieuw.
Of daar nou sluitringen tussen zaten, weet ik eigenlijk niet meer, ga ik morgen meteen ff checken..
Wel viel mij op dat de starterkrans een ongezonde roestbruine kleur had
en de tanden leken mij zo op het oog niet scherp meer.
ongeveer 25% heeft nog een normale metaalkleur en ik vermoed dat dit
nog het enige stukkie is waar hij op pakt.
Bij starten een paar keer kraken, auwww
bedankt voor deze zeer bruikbare tips en ik ga meteen contact zoeken met bovengenoemde adres.
Een afstand is voor kwaliteit inderdaad nooit te groot, Cees, dat zie je goed.
Bij de meeste garages beginnen ze al te muiten als ze dat bakbeest zien staan, dus ik ga toch liever naar een liefhebber, al zittie in Polen.
Bedankt, Tony
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Wat is te doen op straat, als op straat betekent op je eigen of een ander zijn oprit dan kan je een eind komen. IK demonteerde Motor, versn.bak , en vooras buiten op m'n oprit repareede eea binnen en monteerde de boel weer buiten.

Verder raadt ik je aan om eens bij de M.B dealer langs te gaan en daar na te vragen welke onderdelen je kunt krijgen, dan zie je meteen op de plaatjes van de parts catalogus hoe het ongeveer zit en je weet de prijzen van origineel nieuw.

Ik zou nooit de achterste keerring preventief vervangen, bij een 314 motor moet je dat zeker nooit doen. Als er geen heel ernstige lekkage is: afblijven. Ik vermoed dat degene die het hierboven adviseerde geen idee heeft wat voor werk het inhoud.. :roll:

Frank
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Wat die keerring betreft heb ik eigenlijk alleen ervaring met auto's (en hoop ook nooit een dergelijk ervaring mee te maken met een bussie). Als ik onderhoud heb waarbij de koppeling/versnellingsbak toch van de motor moet zou ik het altijd doen. Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit bij specifieke (of misschien alleen oudere) motoren van mercedes niet handig is. Dit zal dan vooral zijn omdat het in die gevallen geen (normale) Olie-keerring is. Maar als het dus wel een "normale" olie-keerring is dan denk ik dat mijn advies nog niet zo verkeerd is.

Hoe zit het dan met de keerringen van een OM314? Dit omdat ik daar dan eventueel rekening mee kan houden.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Starterkrans.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Tony,

Dat is toch geweldig dat er roest op vliegwiel en starterkrans zit, dan zweeft er in elk geval geen (lek) olie rond.

En wat die Krukas oliekering betreft, vooral NIET AANKOMEN als het niet nodig is !

Het loont vast de moeite om voor eventuele koppelings onderdelen wat te shoppen, Brezan of een rem/kopp. specialist en te kijken of het niet goedkoper kan dan bij MB.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Marc,

Mijn informatie over die keerring van de 314 is :

Afblijven, zoals ook hierboven gezegd. Zelfs bij de dealer gaat het nog wel mis, zodat je na anderhalve dag werk net zo ver bent als ervoor, want alleen een zeer ervaren monteur die het al vaak gedaan heeft levert een kans op succes op. (inside information bij de dealer)
De reden voor al deze opmerkingen is dast het geen gewone keerring is,maar een 2 delige vilt /lodoriet of soortgelijke pakking. Op de as zit een spraalvormig labirinth en de passing en aandrukkracht zijn essentieel.
Verder komt er nog bij dat je je hele motor moet demonteren: carter eronderuit, krukas lagers losnemen zuigers los ?? en krukas eronderuit of schuin laten hangen.
Als ik het moet doen red ik het niet in 10uur en de garage denk ik ook niet.

:idea: :idea: :lol: :wink:

Frank
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

OK,

Dat betekend waarschijnlijk dat ze dezelfde geavanceerde techniek hebben toegepast voor de andere zijde van de motor? Is dat overigens voor de kleinere diesels ook van toepassing?

Dit heeft natuurlijk een reden dat ik dit gelijk vraag. Ik wil met deze kennis ook beter kunnnen inschatten als ik bij een bus ga kijken en hij lijkt lekkage te hebben (bij de keerringen) of het dan een haalbare zaak wordt of niet.

Maar goed dus van de keerring afblijven als het niet ECHT noodzakelijk is en als je deze wel moet vervangen doe dan gelijk eventueel koppelingsplaat (en eventueel drukgroep) want je wilt niet een paar maanden/jaren later opnieuw alles los moeten trekken.

Zo leer je elke keer wat nieuws (en wordt je ook voorzichtiger bij alarmsignalen die je bij een normale auto overkoombaar vindt).

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi
ik meen me te herineren dat de keerring vooraan anders is en deze makkelijker te vervangen is ik dacht dat daar een gewone oliekeerring in zat
als je even zoekt ga je er zeker iets over vinden op het forum
grt johan
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoeft niet, hier is het al:
Voor is zeker anders: bestaalt uit gewone keerring, die lopt op een loopring die weer op de krukas zit ge"perst" (minder dan h7)
Als de loopring is ingesleten kun je hem gewoon vervangen.
Lijkt leuk en simpel: maar helaas...
De poelie etc zit vast met een lomp grote bout (slw47 of zo) en daarheb je vast geen steeksleuteltje voor in je kist. Met een beetje geluk (en relaties) hebben ze hem bij mercedes los gekregen met een dop en de luchtsleutel model zeer lomp. .......dus :?: :idea: :wink:

Verder dacht ik dat de kleinere mooren wel een ander systeem hebben.

Groetjes
Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten