Lamp aan, kachel uit

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
africandreamers
Contacteer:

Lamp aan, kachel uit

Bericht door africandreamers »

Beste mensen,

ik heb een beetje raar probleem. In onze bus zit een Trumatic kacheltje ingebouwd, op gas en electrisch ontstoken. Als het kacheltje brand en ik zet wat stroomverbuikers aan (b.v. een lampje) dan schakelt de kachel spontaan uit. Doe ik de lamp weer uit dan springt de kachel weer aan. De lamp (of alle lampen) kunnen gewoon al branden voordat je de kachel ontsteekt.

Ik maak me er geen vreselijke zorgen om, maar misschien zou ik dat wel moeten doen? Het gaat tenslotte om gas en electriciteit enzo...

Ik kreeg de tip van iemand dat mogelijk de plus en min van de kachel omgedraaid zijn, maar zou dat bovenstaand kunnen veroorzaken?

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo Fulco,

Ik heb ook een trumatic op gas en die word met een piezo ontsteker ontstoken.

Vorige week nog uit elkaar geschroeft i.v.m. uitwaaien.

Het viel me op dat een en ander bij onze 406 vrij simpel in mekaar zat.

Zit de ontsteking bij jou op de boordaccu aangesloten?

Dennis
africandreamers
Contacteer:

cowboydennis schreef:Zit de ontsteking bij jou op de boordaccu aangesloten?
Hoi Dennis,

zeer waarschijnlijk wel, want de kachel staat naast de huishoud accu. Maar ik zal dat vanavond even nakijken.
Ik was vooral benieuwd naar het principe: een lampje verbruikt nu ook weer niet zoveel stroom, dus het aanzetten zou geen schokgolf moeten veroorzaken door het circuit. Ook het omwisselen van + en - zou bij een lampje geen effect mogen hebben, maar bij een piezo element/ventilator toch ook niet? En stroomverbruik bij de kachel is volgens mij alleen de ventilator die de warme lucht rondblaasd... Waarom zou die uitvallen als er extra stroom getrokken wordt?

Groet,

Fulco
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Fulco,

Wat jij beschrijft duidt op een bobine- en niet op een piëzo-ontsteking... Maar het uitgaan van de kachel wijst niet naar de ontsteking (hij brandt dan immers al), maar naar een beveiligingsprintje of -kastje dat ergens in de kachel verstopt zit.

Controleer eerst eens of alle draden tussen accu en kachel goed vastzitten. Zo ja, vervang ze dan door een wat dikkere draad, b.v. 4 qmm (flexibel). Hetzelfde geldt voor de kabel van de kachel naar massa (of de min van de accu).

En de polariteit heeft voor gelijkspanningsventilator(en) wel degelijk effect. Of je moet blazen en zuigen hetzelfde vinden :o
Berthil

Bericht door Berthil »

Beste Fulco,

Controleer of de aarding van je kachel goed is en of de thermokoppel die in de waakvlam ook goed is aan het frame van de kachel en vervolgens de gasklep moet ook goed kontact maken met het frame van de kachel.
Het thermokoppel houdt namelijk de gasklep open, maar dit gebeurt met een heel klein (termo)spanninkje (ongeveer 0.1V).

Als een van de onderdelen dus geen goed kontakt maakt en niet goed geaard is kan het zijn dat door het aansteken van een lamp de aarde iets(0.1V) stijgt en dus vervolgens de klep gasklep geen (thermo)spanning ziet van de termokoppel en de klep gaat dan dicht.

succes Berthil.
Laatst gewijzigd door Berthil op 29 mar 2007, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
africandreamers
Contacteer:

Hallo Ernst,

je hebt gelijk, ik denk dat alleen de ventilator uitvalt als ik een andere gebruiker aanzet. En dat zou dus door te dunne draden kunnen komen? Ga ik vanavond ook gelijk nakijken. Te dunne draad = extra weerstand = te wening stroom voor de ventilator? Maar dit gebeurt alleen als ik een verbruiker erbij zet. Brandt de lamp al kan ik zonder problemen de kachel aanzetten?

Enne, blazen of zuigen zijn voor mij tekenen dat de ventilator het doet ;-). Waar het mij om ging is of het omdraaien van de polariteit dit soort verschijnselen kon veroorzaken (volgens mij dus niet).

Tja, mechaniek van deze bussen gaat mij soms al boven m'n pet, maar electriciteit zit daar nog eens bovenop ;-)!

Groet,

Fulco
africandreamers
Contacteer:

Hoi Berthil,

ik zie net (iets te laat) je antwoord. Klinkt aannemelijk. En als de gasklep dicht gaat kan ik me voorstellen dat ook de ventilator uitgezet wordt (er is immers geen verwarmde lucht om rond te blazen). Ga ik nakijken, bedankt voor het meedenken...

Groet,

Fulco
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik denk dat opmerking van Berthil niet juit is, de thermokoppel werkt wel op elektra, maar die is onafhankelijk van het boordnet.
De meest waarschijnlijke oorzaak is zoals Ernst al zei : slecht contact. Je moet dan zoeken in je bekabeling voor de aansluiting van de beide verbruikers.
De verklaring is als volgt: ergens in de hoofdvoeding zit een slecht contact, dus verhoogde weerstand, loopt daar alleen de stroom van de kachel dan is het spanningsverlies niet zo groot, echter als er een zware verbruiker aan gezet wordt dan loopt er meer stroom door het slechte contakt waardoor er een veel groter spanningsverlies optreed.Het spanningsverlies ( weerstand x stroomsterke in het kwadraat) neemt dus bij grotere stroomsterkte sterker toe.
Doordat de kachel een bepaalde minimumspanning nodig heeft krijg je dit probleem. Simpele controle: sluit een voltmeter aan op de beide voedingsdraden vlak bij je kachel en kijk wat de spanning is als 1. er niets aan staat, 2. als alleen de kachel loopt en 3. als er ook andere verbruikers aan staan. Als dan de spanning sterk daalt weet je zeker wat er aan de hand is.

Succes
Frank
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De thermo koppels die ik gemeten heb moeten 0,2 volt zijn.
Geven ze minder zijn ze meest kaduuk!
En wat dat uitgaan betreft ga ik mee met Ernst : je hebt ergens rottigheid ziitten.
Draai alle zekeringen eens een beetje die zijn vaak de oorzaak!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Berthil

Bericht door Berthil »

Frank.fjph schreef:Ik denk dat opmerking van Berthil niet juit is, de thermokoppel werkt wel op elektra, maar die is onafhankelijk van het boordnet.
Klopt, maar de aarde van de termokoppel maakt wel gebruik van het frame van de kachel en dat is ook de aarde van je wagen (als het goed is). :wink:
en ik weet niet ogf de ventilator ook van die zelfde aarde gebruik maakt.

@Fulco
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Gaat nu de waakvlam en de rest van het gas uit of alleen de ventilator?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
africandreamers
Contacteer:

[quote="Berthil@Fulco
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Gaat nu de waakvlam en de rest van het gas uit of alleen de ventilator?
[/quote]

Hallo mensen,

ik heb het probleem nog niet kunnen vinden, maar dan ook alleen nog maar de aansluiting naar de accu gecontroleerd. En Berthil, op jouw vraag moet ik ook het antwoord schuldig blijven, ik weet het nog niet. Maar we gaan deze week een aantal dagen naar zuid frankrijk, dus een mooi moment om e.e.a. uit te testen. Olieverbruik op de lange afstanden, radiateur in de bergen, kachel in de avonduren. Ik laat het weten.

Groetjes,

Fulco
africandreamers
Contacteer:

Ok, veel avonden met kachel later ben ik er nog niet uit. Van alles gecontroleerd en vooral heel veel draden gevonden, die vorige eigenaars gebruikt hebben voor van alles en nog wat. Ik heb besloten om zoveel mogelijk hiervan te verwijderen, om potentiele problemen te voorkomen (er heeft een oud alarm ingezeten wat nu weg is (vervangen door een nieuwe, werkende) maar de bedrading ligt nog overal). Verder heb ik een mogelijke kortsluiting gevonden in een verdeelstekker en ergens anders een slecht plus contact.
Als ik de oorzaak van de aan en uitspringende kachel heb gevonden laat ik het weten...

Groet,

Fulco
Plaats reactie