Nieuwe verstuivers, 406D blijft zwart roken.trfw: Rook Roet
-
Nieuwe verstuivers, 406D blijft zwart roken.trfw: Rook Roet
Ik heb zojuist een verstuivers uit de OM615 gedraaid en tot mijn grote schrik blijkt dit een VW Audi exemplaar te zijn,... :shock:
Openingsdruk 130 bar!
Zojuist Mercedes gebeld en het is uitgesloten dat het hier om een originele verstuiver gaat.
Nu maar naar Lasaulec eens kijken wat ze daar zeggen.
Dennis
Openingsdruk 130 bar!
Zojuist Mercedes gebeld en het is uitgesloten dat het hier om een originele verstuiver gaat.
Nu maar naar Lasaulec eens kijken wat ze daar zeggen.
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 29 mar 2007, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Ik kom net van de Lasaulec het plaatselijk Bosch service center. De verstuivers zouden in Mercedes VW Audi en ook Renault thuishoren!
Ze horen dus wel in mijn OM615.
Kosten waren ongeveer €200. (€32,50 per nozzle, een uur arbeidsloon a €60 voor het afstellen en testen en dan wat klein materiaal etc. )
Ik ben zojuist gebeld dat ze klaar waren.
Leo,.... Je had 100% gelijk. De verstuivers waren ECHT rot. Er was er niet 1 die goed was. Verder moest ik van de monteur het brandstoffilter en vernieuwen en samen met de tank inspecteren op aanslag vocht etc. Hij zag een soort van aanslag op de nozzels maar kon niet zien of dat er al langer zat of dat het recent was. Eventueel bij vervuiling de brandstoftank reinigen, aldus de monteur.
Groeten Dennis
Ze horen dus wel in mijn OM615.
Kosten waren ongeveer €200. (€32,50 per nozzle, een uur arbeidsloon a €60 voor het afstellen en testen en dan wat klein materiaal etc. )
Ik ben zojuist gebeld dat ze klaar waren.
Leo,.... Je had 100% gelijk. De verstuivers waren ECHT rot. Er was er niet 1 die goed was. Verder moest ik van de monteur het brandstoffilter en vernieuwen en samen met de tank inspecteren op aanslag vocht etc. Hij zag een soort van aanslag op de nozzels maar kon niet zien of dat er al langer zat of dat het recent was. Eventueel bij vervuiling de brandstoftank reinigen, aldus de monteur.
Groeten Dennis
- Leo
- Site Admin
[quote="cowboydennis"]Leo,.... Je had 100% gelijk. De verstuivers waren ECHT rot. Er was er niet 1 die goed was.
Dat kon niet missen Dennis, het beestje gaf zware SOS-signalen uit z'n uitlaat.. 8)
Maar hij zal wel een stuk beter lopen met die verse nozzles.
Verder moest ik van de monteur het brandstoffilter en vernieuwen en samen met de tank inspecteren op aanslag vocht etc. Hij zag een soort van aanslag op de nozzels maar kon niet zien of dat er al langer zat of dat het recent was. Eventueel bij vervuiling de brandstoftank reinigen, aldus de monteur.
Nou jah, dan heb je weer wat te doen.
Het is gelukig niet zo'n grote klus, want die tank valt er zo onder vandaan. :)
Maar kijk eerst even of je filter grof vuil en/of water/roest bevat.
Als het filterpatroon alleen maar roestig aan de onderkant is zonder dat er water onderin zit, is het een beetje vocht uit het verleden.
Mvg, Leo.:D
Dat kon niet missen Dennis, het beestje gaf zware SOS-signalen uit z'n uitlaat.. 8)
Maar hij zal wel een stuk beter lopen met die verse nozzles.
Verder moest ik van de monteur het brandstoffilter en vernieuwen en samen met de tank inspecteren op aanslag vocht etc. Hij zag een soort van aanslag op de nozzels maar kon niet zien of dat er al langer zat of dat het recent was. Eventueel bij vervuiling de brandstoftank reinigen, aldus de monteur.
Nou jah, dan heb je weer wat te doen.
Het is gelukig niet zo'n grote klus, want die tank valt er zo onder vandaan. :)
Maar kijk eerst even of je filter grof vuil en/of water/roest bevat.
Als het filterpatroon alleen maar roestig aan de onderkant is zonder dat er water onderin zit, is het een beetje vocht uit het verleden.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
Dennis,
Brandstoftank reinigen als het nodig is, (leuk klusje, maar niet echt voor een sleutelveldje
) en dan daarna pas de rest van het brandstofcircuit nalopen, leidingen, filter (voor) en ten slotte hoofdfilter.
Denk ook aan het reinigen van alle banjobouten en eventuele zeefjes die mogelijk nog bij de pomp in de buurt ztten)
Frank
Brandstoftank reinigen als het nodig is, (leuk klusje, maar niet echt voor een sleutelveldje

Denk ook aan het reinigen van alle banjobouten en eventuele zeefjes die mogelijk nog bij de pomp in de buurt ztten)
Frank
-
- Berthil
- Leo
- Site Admin
Da´s idd waarschijnlijk je roetstop Dennis, maar je luchtfilter eens reinigen kan ook nooit kwaad.cowboydennis schreef:De 406 blijft zwart roken. Ik meen dat het alleen onder vollast is.
Verder kan de brandstofpomp ws een tikkie vervroegd worden.
Ben je nu van die andere noodsignalen af, of rookt ie nog steeds?
-
Rookt nog steeds! Maar ik zal het luchtfilter nog eens royaal in wat diesel soppen.
Heb er voor Otterlo 3 bussen remmenreiniger doorheen gejaagd! wellicht toch niet afdoende geweest.
Ik zal even wat foto's maken voor het roetstop gebeuren.
Ben nu bezig met het uitlaatpakking gebeuren. Ook zo'n lekker klusje. Een 30 jaar oude pakking van het blok en spruitstuk pulken.
Dennis
Heb er voor Otterlo 3 bussen remmenreiniger doorheen gejaagd! wellicht toch niet afdoende geweest.
Ik zal even wat foto's maken voor het roetstop gebeuren.
Ben nu bezig met het uitlaatpakking gebeuren. Ook zo'n lekker klusje. Een 30 jaar oude pakking van het blok en spruitstuk pulken.
Dennis
- melhof
Ik heb (al eens vaker op het forum verteld) mijn luchtfilter bij de Mercedes dealer in de 'wasmachine' gestopt. (hogedruk stoom reiniging ofzo)
Deden ze gratis
Verder moet onder in het luchtfilter een laagje gewone motorolie tot de gemarkeerde streep!
Als je er diesel in doet: gaat het roken
Dat is namelijk te vluchtig, gaat met de lucht mee de motor in en verbrand dus gewoon als te veel brandstof en vormt dus roet.
Weet niet of je dat bedoelde met je verhaaltje, maar eerst remmenrijniger om te ontvetten en dan diesel er doorheen lijkt me wat tegenstrijdig.
Ja, die in/uitlaat pakking heb ik tijdje terug ook gedaan. :D
De nieuwe pakking doet wonderen, maar geeft geen garantie dat het dan ook dicht is. Een automonteur tipte me dat hij lekte (gepuf bij de uitlaat) en gaf als reden dat de vlakken eerst opnieuw gevlakt moesten worden.
(kan krom trekken door ongelijk aangetrokken bouten en (te)heet worden). Let er op dat je iets kopervet op de nieuwe schroef draden doet voor het indraaien in het blok.
Heb het later gechecked door er wat WD40 om heen te spuiten tijdens het draaien van de motor. (en dan kijken of het bubbelt of zuigt) Maar kon toen niets meer vinden. Wel goed om zoiets met warme en koude motor te testen.
Groet,
Melchior
Deden ze gratis

Verder moet onder in het luchtfilter een laagje gewone motorolie tot de gemarkeerde streep!
Als je er diesel in doet: gaat het roken

Dat is namelijk te vluchtig, gaat met de lucht mee de motor in en verbrand dus gewoon als te veel brandstof en vormt dus roet.
Weet niet of je dat bedoelde met je verhaaltje, maar eerst remmenrijniger om te ontvetten en dan diesel er doorheen lijkt me wat tegenstrijdig.
Ja, die in/uitlaat pakking heb ik tijdje terug ook gedaan. :D
De nieuwe pakking doet wonderen, maar geeft geen garantie dat het dan ook dicht is. Een automonteur tipte me dat hij lekte (gepuf bij de uitlaat) en gaf als reden dat de vlakken eerst opnieuw gevlakt moesten worden.
(kan krom trekken door ongelijk aangetrokken bouten en (te)heet worden). Let er op dat je iets kopervet op de nieuwe schroef draden doet voor het indraaien in het blok.
Heb het later gechecked door er wat WD40 om heen te spuiten tijdens het draaien van de motor. (en dan kijken of het bubbelt of zuigt) Maar kon toen niets meer vinden. Wel goed om zoiets met warme en koude motor te testen.
Groet,
Melchior
-
- Leo
- Site Admin
-
Met starten Was het even wit grijs maar er zat waarschijnlijk nog wat lucht en testvloeistof in de verstuivers/leidingen.
Daarna bij warme motor alleen zwarte rook. Bij stationair in zijn vrij gasgeven tot halfgas (2500 toeren) zo goed als niets en als je dan het pedaal doorduwt dan braakt ze een zwarte wolk uit.
Echt op zijn donder heb ik de Fat Lady nog niet gegeven.
Dat gebeurd vandaag als we de cauberg in Valkenburg gaan beklimmen. Gemiddeld 5% en maximaal 12% stijgingspercentage.
Dennis
Daarna bij warme motor alleen zwarte rook. Bij stationair in zijn vrij gasgeven tot halfgas (2500 toeren) zo goed als niets en als je dan het pedaal doorduwt dan braakt ze een zwarte wolk uit.
Echt op zijn donder heb ik de Fat Lady nog niet gegeven.

Dat gebeurd vandaag als we de cauberg in Valkenburg gaan beklimmen. Gemiddeld 5% en maximaal 12% stijgingspercentage.
Dennis
- Leo
- Site Admin
Ok, dan hebben die verstuivers alvast goed geholpen. :)
Dat zwarte krijgen we ook nog wel weg denk.
Op tijd zetten, luchtfilter en roetstop doen soms wonderen.
Gooi er ook ff een paar tanken BP-Premium oid in, dat helpt ook al een stuk.
Of gewoon aceton natuurlijk.
Dat zwarte krijgen we ook nog wel weg denk.
Op tijd zetten, luchtfilter en roetstop doen soms wonderen.

Gooi er ook ff een paar tanken BP-Premium oid in, dat helpt ook al een stuk.
Of gewoon aceton natuurlijk.
-
- Leo
- Site Admin
[quote="cowboydennis"]Die aceton in welke verhouding?
1 op 200 liter?
1 op 666,66..:) oftewel 0,15%.
...en de pomp op tijd zetten zal ik eens nakijken in het werkboek.
Moet die vroeger dan voorgeschreven?
Moet je zelf weten.
Je kan 'm eerst gewoon op tijd zetten, maar ik zet die ouwe krengen altijd een pietsie vroeger.
Hoeveel da's een kwestie van ervaring en gehoor. 8)
De roetstop is dat een schroefje waar ik aan kan draaien?
Jep, zit onder je regulateur-membraam.
Hier op de tekening 21, 22 en 23.
Rechtsom is minder max-brandstof, en dus ook minder roet.
Niet meer dan een kwartslag tegelijk verdraaien en onthouden hoeveel je 'm gegeven hebt voor het geval het fout gaat.(te weinig vermogen bv)

1 op 200 liter?
1 op 666,66..:) oftewel 0,15%.
...en de pomp op tijd zetten zal ik eens nakijken in het werkboek.
Moet die vroeger dan voorgeschreven?
Moet je zelf weten.
Je kan 'm eerst gewoon op tijd zetten, maar ik zet die ouwe krengen altijd een pietsie vroeger.
Hoeveel da's een kwestie van ervaring en gehoor. 8)
De roetstop is dat een schroefje waar ik aan kan draaien?
Jep, zit onder je regulateur-membraam.
Hier op de tekening 21, 22 en 23.
Rechtsom is minder max-brandstof, en dus ook minder roet.
Niet meer dan een kwartslag tegelijk verdraaien en onthouden hoeveel je 'm gegeven hebt voor het geval het fout gaat.(te weinig vermogen bv)

Laatst gewijzigd door Leo op 29 sep 2007, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
-
-
Dennis,
Er zijn tanks van 45, 60, 80 liter.
De meest zekere methode is als volgt: Rijdt de tank geheelleeg en tank hem dan geheel vol, op de pomp lees je de inhoud af...
moet je wel net op de inrit van het tankstation eindigen en een paar behulpzame bouwvakkers die je naar de pomp duwen.. :shock: en toen wist ik dat er 81 liter in een 80litertank past.
Overigens id voor de langere vtgn de 80 liter de meest voorkomende dacht ik.
Frank
PS heb geen rookwolken in Valkenburg gezien vandaag..
Er zijn tanks van 45, 60, 80 liter.
De meest zekere methode is als volgt: Rijdt de tank geheelleeg en tank hem dan geheel vol, op de pomp lees je de inhoud af...

Overigens id voor de langere vtgn de 80 liter de meest voorkomende dacht ik.
Frank
PS heb geen rookwolken in Valkenburg gezien vandaag..
-
Van de derde versnelling onder protest van de bak naar de tweede en van de tweede naar de eerste en in de eerste de klim omhoog hervat. :oops:
In de 1 ging de 12% klim erg goed. In de 2 en 3 viel ze gewoon terug en kwam ze duidelijk tekort.
Ik denk dat ik een 45 liter tank heb. Half leeg tank ik rond de 20 liter.
Met de nieuwe verstuivers loopt de 406 een stuk beter na de 70km per uur. Ze heeft duidelijk meer puf dan voorheen.
Heb even naar de roetstop gekeken maar dan moet ik dat halve afdek plaatje even losschroeven geloof ik. Ik kwam met de steeksleutel en de ratel niet bij de borgmoer.
Nu ik het zo schrijf bedenk ik me dat ik wellicht een ringsleutel moet gebruiken. :oops:
Dennis
In de 1 ging de 12% klim erg goed. In de 2 en 3 viel ze gewoon terug en kwam ze duidelijk tekort.
Ik denk dat ik een 45 liter tank heb. Half leeg tank ik rond de 20 liter.
Met de nieuwe verstuivers loopt de 406 een stuk beter na de 70km per uur. Ze heeft duidelijk meer puf dan voorheen.

Heb even naar de roetstop gekeken maar dan moet ik dat halve afdek plaatje even losschroeven geloof ik. Ik kwam met de steeksleutel en de ratel niet bij de borgmoer.
Nu ik het zo schrijf bedenk ik me dat ik wellicht een ringsleutel moet gebruiken. :oops:
Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis en Nancy op 01 apr 2007, 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Leo
- Site Admin
Grinnn, niks anders dan logisch Dennis.. 8)cowboydennis schreef:Nu dagje valkenburg minimaal 1 op 7.![]()
Typisch niet?
Dat rookgordijn was niks anders dan onverbrande diesel wat je pijp uitknalde..
1 : 7 is al een beetje meer in de buurt van het normale voor die bak van jou.
Nu nog ff op tijd zetten en de roetstop afstellen, en klaar ben je.

-