Hoi dubbeltjes :)
Ik ga i.v.m. te veel fuseespeling een andere vooras monteren.
m'n vriendin heeft dit klusje al eens samen met iemand geklaard, maar weet niet meer precies wat de stappen waren.
Vraag: Zou iemand misschien stapsgewijs het de- en monteren van 'n (407D) vooras kunnen uitleggen? Ik beschouw mezelf niet als totale leek, maar denk wel wat aan een globaal stappenplannetje te hebben.
Gegroet.
Hulp? vooras de- en monteren
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 14:13
- Locatie: Nijmegen
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
vooras wisselen.
Nou vooruit dan maar.
• Wielbouten beetje los
• Opkrikken en onder het chassis steunen
• Wielen verwijderen
• Remslangen afklemmen en loshalen van de remcilinders
• Stuurkogels losmaken en spoorstang verwijderen (als je die voor de andere as weer gaat gebruiken)
• Stuurkogel van de stuurstang loshalen aan de wielzijde
• Moeren van de veerstroppen losdraaien (niet helemaal anders valt de as naar beneden)
• As ondersteunen en de veerstrop moeren verwijderen (als je hebt op een karretje met zwenkwielen)
Montage geschiet in omgekeerde volgorde van demontage, maar vergeet niet der voorremmen te ontluchten en eventueel af te stellen.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben en dat alles een beetje behoorlijk los wil en voor die stuurkogels heb je wel het juiste gereedschap nodig.
Succes Bert Steenhuis.
• Wielbouten beetje los
• Opkrikken en onder het chassis steunen
• Wielen verwijderen
• Remslangen afklemmen en loshalen van de remcilinders
• Stuurkogels losmaken en spoorstang verwijderen (als je die voor de andere as weer gaat gebruiken)
• Stuurkogel van de stuurstang loshalen aan de wielzijde
• Moeren van de veerstroppen losdraaien (niet helemaal anders valt de as naar beneden)
• As ondersteunen en de veerstrop moeren verwijderen (als je hebt op een karretje met zwenkwielen)
Montage geschiet in omgekeerde volgorde van demontage, maar vergeet niet der voorremmen te ontluchten en eventueel af te stellen.
Ik hoop dat ik niets vergeten ben en dat alles een beetje behoorlijk los wil en voor die stuurkogels heb je wel het juiste gereedschap nodig.
Succes Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Ary
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
- Locatie: Overberg
Re: Hulp? vooras de- en monteren
Wel op leten dat de centreer pennen weer goed in elkaar vallen.wegpiraten schreef:Hoi dubbeltjes :)
Ik ga i.v.m. te veel fuseespeling een andere vooras monteren.
m'n vriendin heeft dit klusje al eens samen met iemand geklaard, maar weet niet meer precies wat de stappen waren.
Vraag: Zou iemand misschien stapsgewijs het de- en monteren van 'n (407D) vooras kunnen uitleggen? Ik beschouw mezelf niet als totale leek, maar denk wel wat aan een globaal stappenplannetje te hebben.
Gegroet.
anders staad de boel scheef
gr Ary
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Het is "ROND"!
gr Ary.
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Fussee
Ja Arjan,
Beter gezeged, de draaipunten die de wieluitslag ofwel het sturen mogelijk maken, zijn bij onze bussen fussee pennen.
Bij modernere auto's meestal fusseekogels, weer niet te verwarren met de stuurkogels, kun je het nog volgen ?
Met een orinele MB potkrik kunje bij de achteras de krik plaaten onder de krikpunten onder de as (L en R tussen kardan en vering, of als b.v de krik te hoog is, onder het veerpaket vlak tegen de as.
Bij de vooras past de krik moelijk onder de as, dus ook oder de veer, zoals achter.
Om onder het chassis te krikken moet je erg hoog, lukt alleen met een grote garage krik, als in het chassis moet onderstenen, dan krik ik altijd onder de as /vering, tussentijds onder steund om hoog genoeg te komen.
Groeten Bert Steenhuis.
Beter gezeged, de draaipunten die de wieluitslag ofwel het sturen mogelijk maken, zijn bij onze bussen fussee pennen.
Bij modernere auto's meestal fusseekogels, weer niet te verwarren met de stuurkogels, kun je het nog volgen ?
Met een orinele MB potkrik kunje bij de achteras de krik plaaten onder de krikpunten onder de as (L en R tussen kardan en vering, of als b.v de krik te hoog is, onder het veerpaket vlak tegen de as.
Bij de vooras past de krik moelijk onder de as, dus ook oder de veer, zoals achter.
Om onder het chassis te krikken moet je erg hoog, lukt alleen met een grote garage krik, als in het chassis moet onderstenen, dan krik ik altijd onder de as /vering, tussentijds onder steund om hoog genoeg te komen.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten