Hallo,
Ja ik blijf vragen stellen 8) .
We zagen nu al tot 2 keer toe een advertentie van een F55 met een 6 cylinder diesel. Ik vroeg me af of er mensen op dit forum zijn die meer weten van deze motor en eventueel ook typische aandachtspunten of andere eigenschappen.
Marc
Iemand bekend met de 6 cylinder diesels in Hanomag F55?
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Iemand bekend met de 6 cylinder diesels in Hanomag F55?
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Ex tandartsbus op marktplaats toevallig? ;)
Een F 55 heeft origineel een viercylinder. De zescylinder is er alleen voor de (hoe origineel) '6' typen (F66, F76, F85 en F86). Die laatste is een buitenbeentje, daarover zo meer.
Er zijn 2 typen zescylinders:
D161L met 'kleine' boring (Ø90 uit mijn hoofd) en 100pk
D162L met 'grote' boring (Ø100) uit mijn hoofd en 115pk.
Deze zescylinders zijn op zich goede motoren, maar het wil nog wel eens voorkomen dat de koppakking lek raakt, dit schijnt met de lengte van de kop te maken te hebben en het feit dat door het bouwdoossysteem deze motoren als 3, 4 en 6 cylinders gemaakt zijn en de zescylinder zo'n beetje het maximale is wat er uit te halen valt qua ontwikkeling. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar waar je het instapmodel met 65pk jarenlang vol gas door bouwvarkens en koeriers kunt laten afboeren (de woorden van een dealer in Alkmaar) gaat dat met de zescylinder niet zo goed.
De 115pk zescylinder is wat dat betreft berucht voor warmlopen (net als de 80pk viercylinder die ook boring Ø100 heeft), maar aangezien deze alleen in de F86 zat en er daar maar zo'n 2500 van gemaakt zijn is de kans dat je er één vindt niet al te groot. Ik heb zelf een 80pk viercylinder en nog nooit problemen gehad trouwens. Het is, zoals alles, maar net hoe je ermee omgaat.
Waterpompen zijn bij alle D100 serie motoren berucht, omdat deze met een as naar de koelvin lopen en door doorzakkende motorrubbers aan de lagers van waterpomp en vin gaan hangen. Vaak is deze (toch al niet zo beste) constructie al vervangen door een zelfdenkende vin, scheelt ook een bak herrie tijdens het rijden trouwens. Waterpompen zijn trouwens nog nieuw te koop, kost iets van 200 euro uit mijn hoofd. Deze hebben ook een grotere waaier wat naar men zegt resulteert in een betere koeling, ik heb er niks van gemerkt, wel van het vervangen van de vergiet die voor radiateur door moest gaan trouwens.
Hangt natuurlijk ook af van de rest van de auto en de rijstijl van de chauffeur, ik heb tot nu toe 3 van deze blokjes gehad en geen 1 ervan gebruikte olie.
Hopelijk heb je hier iets aan... Als ik je een tip mag geven: ga voor de F45 als je bij Hanomag wilt blijven. Deze motorjes zijn niet af te boeren (is de zescylinder iets onderbemeten, de 2,8 liter 65pk viercylinder is daarmee overbemeten), andere onderdelen zoals de remmerij zijn nog goed te krijgen. Een F 55 heeft bijvoorbeeld met lucht bekrachtigde remmen waar lang niet alles meer van te krijgen is. Hoofd- en wielremcylinders voor een F45 zijn bijvoorbeeld nog gewoon te leveren.
En de F45/F46 is voor zover ik weet (als F45P) als enige op rijbewijs B te krijgen.
Groetjes
Jeroen
[edit] de algemene info voor de toestand en kuren van motoren zijn hier natuurlijk ook van toepassing -ook deze dingen kunnen kapot en olie zuipen, da's logisch...
Een testje wat ik bij aanschaf deed, was te gaan kijken, dan eerst een proefrit maken en een half uur tot 45 min de auto goed te bekijken. Als hij met een buitentemperatuur van een graad of 10-15 dan na 30-45 minuten zonder gloeien nog start, lijkt het motorje nog goed. Start ie niet, of moet je erg lang doorstarten, heb je waarschijnlijk te maken met een moegestreden bouwvakkersexempaar... ;) Tip van eerder genoemde Alkmaarse dealer.
Een F 55 heeft origineel een viercylinder. De zescylinder is er alleen voor de (hoe origineel) '6' typen (F66, F76, F85 en F86). Die laatste is een buitenbeentje, daarover zo meer.
Er zijn 2 typen zescylinders:
D161L met 'kleine' boring (Ø90 uit mijn hoofd) en 100pk
D162L met 'grote' boring (Ø100) uit mijn hoofd en 115pk.
Deze zescylinders zijn op zich goede motoren, maar het wil nog wel eens voorkomen dat de koppakking lek raakt, dit schijnt met de lengte van de kop te maken te hebben en het feit dat door het bouwdoossysteem deze motoren als 3, 4 en 6 cylinders gemaakt zijn en de zescylinder zo'n beetje het maximale is wat er uit te halen valt qua ontwikkeling. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar waar je het instapmodel met 65pk jarenlang vol gas door bouwvarkens en koeriers kunt laten afboeren (de woorden van een dealer in Alkmaar) gaat dat met de zescylinder niet zo goed.
De 115pk zescylinder is wat dat betreft berucht voor warmlopen (net als de 80pk viercylinder die ook boring Ø100 heeft), maar aangezien deze alleen in de F86 zat en er daar maar zo'n 2500 van gemaakt zijn is de kans dat je er één vindt niet al te groot. Ik heb zelf een 80pk viercylinder en nog nooit problemen gehad trouwens. Het is, zoals alles, maar net hoe je ermee omgaat.
Waterpompen zijn bij alle D100 serie motoren berucht, omdat deze met een as naar de koelvin lopen en door doorzakkende motorrubbers aan de lagers van waterpomp en vin gaan hangen. Vaak is deze (toch al niet zo beste) constructie al vervangen door een zelfdenkende vin, scheelt ook een bak herrie tijdens het rijden trouwens. Waterpompen zijn trouwens nog nieuw te koop, kost iets van 200 euro uit mijn hoofd. Deze hebben ook een grotere waaier wat naar men zegt resulteert in een betere koeling, ik heb er niks van gemerkt, wel van het vervangen van de vergiet die voor radiateur door moest gaan trouwens.
Hangt natuurlijk ook af van de rest van de auto en de rijstijl van de chauffeur, ik heb tot nu toe 3 van deze blokjes gehad en geen 1 ervan gebruikte olie.
Hopelijk heb je hier iets aan... Als ik je een tip mag geven: ga voor de F45 als je bij Hanomag wilt blijven. Deze motorjes zijn niet af te boeren (is de zescylinder iets onderbemeten, de 2,8 liter 65pk viercylinder is daarmee overbemeten), andere onderdelen zoals de remmerij zijn nog goed te krijgen. Een F 55 heeft bijvoorbeeld met lucht bekrachtigde remmen waar lang niet alles meer van te krijgen is. Hoofd- en wielremcylinders voor een F45 zijn bijvoorbeeld nog gewoon te leveren.
En de F45/F46 is voor zover ik weet (als F45P) als enige op rijbewijs B te krijgen.
Groetjes
Jeroen
[edit] de algemene info voor de toestand en kuren van motoren zijn hier natuurlijk ook van toepassing -ook deze dingen kunnen kapot en olie zuipen, da's logisch...
Een testje wat ik bij aanschaf deed, was te gaan kijken, dan eerst een proefrit maken en een half uur tot 45 min de auto goed te bekijken. Als hij met een buitentemperatuur van een graad of 10-15 dan na 30-45 minuten zonder gloeien nog start, lijkt het motorje nog goed. Start ie niet, of moet je erg lang doorstarten, heb je waarschijnlijk te maken met een moegestreden bouwvakkersexempaar... ;) Tip van eerder genoemde Alkmaarse dealer.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Misschien een wat late reactie...
Het is niet die tandartsbus maar als je op marktplaats zoekt vindt je die andere :) wel. Vooral dat van die onderdelen zet me even aan het denken. Mede een keuze voor de mercedes was het onderdelen gebeuren. Dat zou als het goed is voorlopig nog geen (groot) probleem mogen worden. Ik zal dus niet zo snel kiezen (althans proberen te vermijden) voor een camper met bij voorbaat al de waarschuwing/kenis dat onderdelen niet of moeilijk te verkrijgen zijn.
Ik zal voor mezelf dus nog even iets langer denken voordat ik voor een dergelijke bus ga kijken. Ik denk dat de aanpassing naar zeldenkende vin niet zo boeiend is. Uitgaande as van de pomp af zagen en op de sloop op zoek gaan naar een beetje ruim bemeten vin (met sensor). Zal wel iets meer werk zijn maar in de basis. Oveigens ook een modificatie waar de volvo 240 van profiteerd door meer vermogen (modificatie is natuurlijk wel iets anders).
Marc
(Nog steeds zoekende maar door een aanstaande bevallig zal het wel op een laag pitje moeten 8) , maar als iemand nog een bus weet :P )
Het is niet die tandartsbus maar als je op marktplaats zoekt vindt je die andere :) wel. Vooral dat van die onderdelen zet me even aan het denken. Mede een keuze voor de mercedes was het onderdelen gebeuren. Dat zou als het goed is voorlopig nog geen (groot) probleem mogen worden. Ik zal dus niet zo snel kiezen (althans proberen te vermijden) voor een camper met bij voorbaat al de waarschuwing/kenis dat onderdelen niet of moeilijk te verkrijgen zijn.
Ik zal voor mezelf dus nog even iets langer denken voordat ik voor een dergelijke bus ga kijken. Ik denk dat de aanpassing naar zeldenkende vin niet zo boeiend is. Uitgaande as van de pomp af zagen en op de sloop op zoek gaan naar een beetje ruim bemeten vin (met sensor). Zal wel iets meer werk zijn maar in de basis. Oveigens ook een modificatie waar de volvo 240 van profiteerd door meer vermogen (modificatie is natuurlijk wel iets anders).
Marc
(Nog steeds zoekende maar door een aanstaande bevallig zal het wel op een laag pitje moeten 8) , maar als iemand nog een bus weet :P )
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Het valt op zich met de onderdelenverkrijgbaarheid best mee, maar voor de F 55 en zwaardere types is het gewoon wat lastiger als even naar de dealer fietsen en wat bestellen. Het is net wat je wilt :) Motorisch kun je alles zo nieuw van de plank kopen, zoals pakkingen, zuigers, lagers, kleppen, bussen etc. Mijn vader en ik (let op de volgorde) hebben een jaar of wat geleden zo'n motor (viercylinder) uit elkaar geplukt en weer opgebouwd en alles was nog gewoon te koop. Verder zijn er voor praktisch alles standaardcomponenten gebruikt, zoals lagers, keerringen etc etc, allemaal gewoon te koop bij de groothandel, net als MB.
Qua sleutelvriendelijkheid heb ik liever een Hanomag als een Dusseldorfer, de motor is beter bereikbaar en als je de achterremtrommels wilt verwijderen kan dat gewoon zonder de steekassen eraf te moeten halen :8
Ik rijd nu al zo'n 10 jaar in deze auto's en we hebben alles met wat creativiteit wel weten op te lossen. :) (zie ook onder chassis en wielen mijn LP 808 schokbreker onderwerp)
Groetjes en succes met je uiteindelijke keuze!
Jeroen
Qua sleutelvriendelijkheid heb ik liever een Hanomag als een Dusseldorfer, de motor is beter bereikbaar en als je de achterremtrommels wilt verwijderen kan dat gewoon zonder de steekassen eraf te moeten halen :8
Ik rijd nu al zo'n 10 jaar in deze auto's en we hebben alles met wat creativiteit wel weten op te lossen. :) (zie ook onder chassis en wielen mijn LP 808 schokbreker onderwerp)
Groetjes en succes met je uiteindelijke keuze!
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten