Afdalen

Plaats reactie
Dennis en Nancy

Afdalen

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik vraag me af hoe ik met de bus moet omgaan bergaf?

We vertrekken morgen al!

Bergaf in een zo laag mogelijke versnelling met zo min mogelijk remmen?

Ik ben de cauberg in Valkenburg afgekomen in de 2 waar ik al pompend heb moeten bijremmen. Dus aanremmen,... loslaten waarna de bus weer toeren ging maken en weer remmen etc etc.

Hoe doen jullie het?

Dennis
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vuistregeltje: afdalen in dezelfde versnelling waarin je omhoog zou gaan. En als je je remmen niet volledig vertrouwt, misschien wel eentje lager :roll:

Goede reis!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Wat je zegt, op de motor aflaten remmen en als het toerental te hoog wordt fors bijremmen en weer iets laten versnellen.
Altijd wel in de laagst mogelijke versnelling natuurlijk afhankelijk van de steilte van de helling.

Denk er maar aan dat de remmen tussen het intrappen van het pedaal af kunnen koelen. Als je slepend remt en dus te lang de remschoenen tegen je trommel hebt dan kunnen ze niet afkoelen tussendoor en krijg je van die problemen dat er plots geen remkracht over is, je remvloestof kookt , en meer van die ellende (zoals ergens in limburg waar de duitse vrachtauto de winkel in reed....

Goede reis, weinig sleutelen onderweg (of het moet een hobby zijn) en een veilige vakantie gewenst.

Frank
KWF-704

Bericht door KWF-704 »

hoi dennis & CO

op onze eerste reis in ostenrijk heb ik me het zelfde afgevraagd

heb toen op een vlak stuk weg even gekeken hoe hard ik reed volgas in verschillende versnellingen daarna heb ik bij het afdalen deze snelheden aangehouden als hij sneller ging even bij remmen ging prima
goede vakantie verder en kom heel terug
Johan Manuela Jonathan
Laatst gewijzigd door KWF-704 op 27 apr 2007, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ron(372)
Contacteer:

Re: Afdalen

Bericht door ron(372) »

Ik ben de cauberg in Valkenburg afgekomen in de 2 waar ik al pompend heb moeten bijremmen. Dus aanremmen,... loslaten waarna de bus weer toeren ging maken en weer remmen etc etc.

Hoe doen jullie het?

Dennis

Hetzelfde je hebt weinig andere keus, door de versnelling drukt die rustig door met dat gewicht dus stevig bijremmen is de enige mogelijkheid en inderdaad niet slepend gaan remmen, dat ga je ruiken.
Heb nu een motorrem en dat scheelt een slok op een borrel.

Groeten Ron
Dennis en Nancy

Admin schreef:Vuistregeltje: afdalen in dezelfde versnelling waarin je omhoog zou gaan. En als je je remmen niet volledig vertrouwt, misschien wel eentje lager :roll:

Goede reis!
Dan zou ik de cauberg in de eerste versnelling moeten afdalen. Dat lijkt me ook niet zo'n goed plan.

Ik hou het wel in gedachte als ik de berg moet afrollen. Ben in elk geval blij dat ik wat meer weet.

Rustig aan omlaag dus,... net zoals omhoog!

Groeten Dennis en Nancy
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Meteen nog ff de hoofdregel in het bergverkeer Dennis:

Stijgend verkeer gaat voor dalend verkeer.
Dus niet meteen stoppen als je al puffend en hijgend een smallere bergweg opgaat en een dalende tegenligger tegenkomt.
Die behoort jou ruimte te geven.
Dit alles naar de mogelijkheden van uitwijken natuurlijk, maar dat is logisch.:wink:

Wbt de versnelling bij het afdalen:
Het mag dan heel lullig zijn voor het achteropkomende verkeer, maar als het nodig is moet je gewoon in je 1 naar beneden gaan.
Een ouwe 50 tons truck zal echt niet veel sneller gaan dan jij, want een 1e versnellingpas is wel errug stijl.
Daar komt dan nog bij dat je dan zodanig langzaam gaat dat het voor anderen slechts een enkele seconde kost om je in te halen.
Laat je niet opjutten en kijk niet te veel in je spiegels.
Je rijdt in antiek en dat gaat gewoon niet zo vlot.:)

Nogmaals een prettige vakantie.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Bedankt voor de support Leo (en de andere).

Dit soort dingen leer je dus niet met een 'haal in 2 weken je cursus'

Groeten Dennis
Plaats reactie