capaciteit dynamo van een om616

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
jan
Contacteer:

capaciteit dynamo van een om616

Bericht door jan »

Ik zou onderweg mijn senseo willen gebruiken om koffie te zetten via een omvormer. Mijn vraag is :of de dynamo met een beetje hulp van de huishoudaccu dit kan behappen.
De senseo vraagt bij 220v 1450w per kopje koffie.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als je 1450 W wilt trekken uit een 12V dynamo/accu dan trekt dat 110 A, de dynamo geeft 35 of 55 Amp, dus de rest moet uit je accu komen.
Hoeveel kopjes koffie je zo kan zetten hangt af van je accu, maar isuit te rekenen... :lol: :lol:

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Yep,

en als je dan ook nog ff rekening houdt met de CosPhi van de omvormer + het weerstandsverlies in de kabels, dan kom je zo maar uit op een slordige 130Ampere. :shock:

Mag je die omvormer wel aansluiten op de startaccu's, want een gewone HH-accu staat meestal met nogal dunne laad-bedrading aangesloten.
De vraag is ook welk soort HH-accu je hebt, anders breng je die ook nog eens naar de accu-hemel. 8)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
melhof

Bericht door melhof »

Ja, leuke vraag. :D

1450W is wel veel.
Er is geen cosinus Phi belasting omdat er geen trafo in de Senso zit. :roll:

Maar moet wel kunnen al kost het wat centen.

Die 1450W is namelijk maar voor enkele minuten en waarschijnlijk een piek die al snel afneemt als het water warmer wordt.

De Senseo heeft geen trafo inwendig zoals de meeste apparaten maar gebruikt gewoon een weerstand om de spanning omlaag te brengen voor de interne chips. Hierdoor werkt hij niet goed op gemodificeerde sinus omvormers. :!:
Ook gebruikt hij een speciaal schakelmechanisme voor de thermostaat. (telt de sinus golven en schakelt er dan een paar op het element)
Hij zal dus alleen goed werken op een zuivere sinus omvormer van circa 1000W gemiddeld. Meestal kunnen die zo'n 2500W piek aan wat genoeg is voor 1500W voor 5 min.
Ook is de stroom door de accu (met verliezen meegerekend) zo'n 140A bij 12V. Je moet dus een stevige huishoud accu hebben.

In onze bus heb ik een 180Ah HH accu staan. (flinke jetser, kost 200euri en weegt 60kilo) Samen met een tweedehands 1000W continu 2500W piek zuivere sinus omvormer voor 135euro van marktplaats. Dus ruimvoldoende en ook weer niet de wereldprijs.
(oja, onze dynamo is 65A)

Over de dynamo zou ik me niet zo druk maken. De Senseo trekt circa 5 min en de dynamo laad in de draai uren dat makkelijk weer bij.

Als je een 120Ah HH accu zou nemen zal het ook wel gaan. (omdat het korte belasting is, nl: bij een 88Ah startaccu wordt heel kort ook circa 300A getrokken)
Als hij vol is en je omvormer bij zijn afschakel beveiliging heeft bij 10V voor langere tijd niet al bij 11V afschakeld (doen sommige om de accu te sparen) zal het wel lukken.
Maar dan moet je niet de avond tevoren hem al leeggetrokken hebben. Dan liever wat overcapaciteit.

Over construcities als eerst de twee accu's samen schakelen en dan koffie zetten zou ik niet aan beginnen. Als je de start en HH accu samen zet gaan er daardoor al hoge stromen lopen. Omdat de dynamo draaid vangt dat wel weer wat op maar bij een grote belasting geld dat weer niet.
En zu je toch vooral 1 van de twee accu's belasten.
Tenzij je al een tijdje rijd - schakeld - een tijd rijd - en dan koffie gaat zetten. Maar dat is wel een heel grote dicipline. :roll:

Suc6
Melchior
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

melhof schreef:Er is geen cosinus Phi belasting omdat er geen trafo in de Senso zit. :roll:
Dacht dan ook meer aan het rendement van de omvormer. :roll:

Maar met ieder antwoord worden de Amperes hoger en het bakkie koffie duurder, dus ´t gaat lekker..:P

jan
Contacteer:

Het zal niet meevallen.

Bericht door jan »

Bedankt voor jullie reactie.
Ik denk dat een agregaatje misschien wel een optie is.
Anders moet ik toch te veel capriolen uithalen voor een simpel bakkie.
Leo
Site Admin

Re: Het zal niet meevallen.

Bericht door Leo »

jan schreef:Ik denk dat een agregaatje misschien wel een optie is.
Anders moet ik toch te veel capriolen uithalen voor een simpel bakkie.
:shock: Slik.. En dat allemaal voor een bakkie matige automatenpleur Jan??
Keteltje water & een filterzakkie geen betere optie?
Goedkoper is het in ieder geval wel. :P

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zou onderweg mijn senseo willen gebruiken om koffie te zetten via een omvormer.

Het is mij opgevallen dat er vrijwel overal waar je met je bus kunt komen gelegenheden zijn waar ze je tegen vergoeding een kopje met dezelfde drank serveren. Ik weet natuurlijk niet of ze voor de bereiding daarvan wel een Senseo gebruiken... Het scheelt in elk geval de investering in grotere accu's, een zwaardere dynamo, een dikkere omvormer en... je hebt geen afwas!

Van Dale:

ca´fé
...het café; de cafés; het cafeetje

...1 openbare gelegenheid waar men dranken kan gebruiken
.....voorbeeld
.....+ bijvoeglijk naamwoord
........een bruin café
...........met ouderwetse donkere inrichting
.....een literair café
...........waar schrijvers elkaar treffen, uit eigen werk voorlezen en dergelijke

...samenstelling
.....stamcafé

...idioom
.....voorbeeld
.....zonder combinatiewoord
........café glacé
...........nagerecht van consumptieijs met sterke koffie
L1
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik weet het Jan. Je vrouw is nu eenmaal verzot op deze Senseo koffie. Geef haar een aggregaat met Moederdag. :D :D

Jan z'n Senseo verhaal:
http://www.l1a3.nl/id36.htm

Leen
GerardM
Contacteer:

Elk nadeel hep ze voordeel

Bericht door GerardM »

jan schreef:Ik denk dat een agregaatje misschien wel een optie is.
Inderdaad en dan kan de zonnebank ook mee, voor als het weer effe tegenzit :lol: :lol: .

Proost !

Gerard
Plaats reactie