Aangezien de carroserie van onze bussies hier en daar nog wel eens wil roesten bestaat de kans dat er uiteindelijk eens een gaatje dichtgelast moet worden. Nu heb ikzelf als leek de eerste stappen op het gebied van MIG-lassen gezet: MIG lasapparaat gekocht bij rustbuster en vervolgens oefenen op een oude motorkap. Valt op zich wel te doen, maar waar moet je nu precies op letten om goede lassen te leggen?
Wat mij opviel was dat de 'kop' eigenlijk best in de weg zit om goed te kunnen zien waar en wat je last. Vooral tijdens het lassen in moeilijke hoeken was het vaak moeilijk te zien waar het smeltbad zich bevond.
Verder vond ik het (door het donkere glas van de laskap) lastig om precies te zien waar ik moest lassen. Bij autogeen en electrisch lassen ontstaat (voor mijn gevoel) meer 'licht' waardoor je het te lassen gedeelte (en het smeltbad) beter ziet.
Alle tips zijn van harte welkom alhier. Een MIG lascursus zou natuurlijk het slimste zijn, maar je hebt van die koppige lui die denken dat ze het met wat tips en ge-oefen ook wel voor elkaar krijgen :oops:
MIG-lassen voor dummies
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
MIG-lassen voor dummies
Carpe Noctem.
Re: MIG-lassen voor dummies
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 16 aug 2007, 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Een automatische lashelm is een erg fijn ding waar je zeker geen spijt van zult hebben. Je moet er wel een met een instelbare knop hebben voor de intensiteit. Afhankelijk van het soort laswerk en de lasspanning is je lichtkleur namelijk intenser of juist zwakker. Je kunt dan instellen wat je prettig vind om zo nog zoveel mogelijk van je omgeving te kunnen zien tijdens het lassen.
De tip van ben over het buiten lassen snap ik niet helemaal.
In iedergeval niet vanwege het licht.
Mijn ervaring is juist dat als ik een 500W bouwlamp op het werkstuk zet, net zo dat de automatische lashelm er niet al meteen door zwart wordt, ik het juist beter kan zien. Dan heb je minder contrast tussen je laspunt en waar je moet lassen.
Binnen lassen is zowizo te preferen, al is het maar omdat je lasgas dan niet wegwaait.
Dit gas is trouwens iets om mee te expirimenteren. Je laskwaliteit is er erg van afhankelijk. Laat als dat kan het gas nog 5 seconden nastromen als je de knop van je lastoorts loslaat en het draad (en dus het lassen) stopt.
Het gas koelt dan je smeltbad en zorgt dat het dan heel netjes afkoeld zonder oxidatie of vieze plekken. Hierdoor gaat de laskwaliteit bijzonder vooruit. Er komt dan namelijk minder oxidatie in het materiaal. Dit krijg je namelijk alleen als er zuurstof bij een heet smeltbad kan komen.
Maarja, niet alle lasapparaten kunnen het.
Groet,
Melchior
PS mocht je een holle balk dichtlassen. Is het een pre om met een extra slangetje lasgas in de balk te laten stromen tijdens het lassen.
De tip van ben over het buiten lassen snap ik niet helemaal.
In iedergeval niet vanwege het licht.
Mijn ervaring is juist dat als ik een 500W bouwlamp op het werkstuk zet, net zo dat de automatische lashelm er niet al meteen door zwart wordt, ik het juist beter kan zien. Dan heb je minder contrast tussen je laspunt en waar je moet lassen.
Binnen lassen is zowizo te preferen, al is het maar omdat je lasgas dan niet wegwaait.
Dit gas is trouwens iets om mee te expirimenteren. Je laskwaliteit is er erg van afhankelijk. Laat als dat kan het gas nog 5 seconden nastromen als je de knop van je lastoorts loslaat en het draad (en dus het lassen) stopt.
Het gas koelt dan je smeltbad en zorgt dat het dan heel netjes afkoeld zonder oxidatie of vieze plekken. Hierdoor gaat de laskwaliteit bijzonder vooruit. Er komt dan namelijk minder oxidatie in het materiaal. Dit krijg je namelijk alleen als er zuurstof bij een heet smeltbad kan komen.
Maarja, niet alle lasapparaten kunnen het.
Groet,
Melchior
PS mocht je een holle balk dichtlassen. Is het een pre om met een extra slangetje lasgas in de balk te laten stromen tijdens het lassen.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
- Locatie: Roelofarendsveen
- Roger 1100
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
- Locatie: Vlodrop
- Contacteer:
Zo'n automatische laskap/helm is denk ik inderdaad wel de investering waard. Ik heb nu een heel goedkoop plastic laskapje wat bij het lasapparaat zat.
Het gas kan ik niet na laten lopen. Wanneer ik de knop indruk komt de draad en het gas er uit. Als ik hem loslaat stoppen beiden. Ik heb overigens een Cebora Revolution lasapparaat met een 10 liter fles.
Het gas kan ik niet na laten lopen. Wanneer ik de knop indruk komt de draad en het gas er uit. Als ik hem loslaat stoppen beiden. Ik heb overigens een Cebora Revolution lasapparaat met een 10 liter fles.
Carpe Noctem.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast