Smering
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Smering
De vering rechts voor van onze bus piept of kraakt de laatste tijd wat.
Nu heb ik het smeerschema document doorgenomen en daarin staan veel smeerpunten.
Wat moet ik precies smeren aan de vering?
Moet ik alle smeerpunten doen?
Hoe belangrijk is dit, hoe vaak smeren de medeclubleden?
Kan ik gewoon een vetspuit lenen waar schoonvader zijn Caterpillar mee doorsmeert?
Groeten Dennis
Nu heb ik het smeerschema document doorgenomen en daarin staan veel smeerpunten.
Wat moet ik precies smeren aan de vering?
Moet ik alle smeerpunten doen?
Hoe belangrijk is dit, hoe vaak smeren de medeclubleden?
Kan ik gewoon een vetspuit lenen waar schoonvader zijn Caterpillar mee doorsmeert?
Groeten Dennis
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Hoi dennis,
Alle smeerpunten die je kunt zien doorsmeren. 3-4 pompjes per smeerpunt. (hier krijg ik natuurlijk weer erg veel commentaar op want het boek zal wel weer anders vermelden....) De kunst van het smeren is als het een beetje kan het oude vet eruit smeren, dus als je aan de zijkant "nieuw" vet ziet is het goed.
Veel van die oude smeerpunten zitten vaak verstopt. Met een kraspen of iets dergelijks kun je het kogeltje vaak wel weer indrukken en doet het wel weer. Wil dit niet, oude nippel verwijderen en even bij lasaulec een paar nieuwe kopen. Nu weet ik zo niet of onze nippel metrisch of gasdraad bevatten dus even testen met een moertje erop draaien of even meenemen naar lasaulec.
Ik neem aan dat je schoonvader met conventioneel vet die Catterpillars doorsmeert (deden wij wel) dus das prima, zal wel iets opstaan als EP2 ofzo, altijd goed.
Succes,
Otto.
ps. ik heb hier niet zo`n smeerschema maar ga er eens onder liggen en kijk naar alle draaiende delen, daar zitten vaak ook de punten..
Alle smeerpunten die je kunt zien doorsmeren. 3-4 pompjes per smeerpunt. (hier krijg ik natuurlijk weer erg veel commentaar op want het boek zal wel weer anders vermelden....) De kunst van het smeren is als het een beetje kan het oude vet eruit smeren, dus als je aan de zijkant "nieuw" vet ziet is het goed.
Veel van die oude smeerpunten zitten vaak verstopt. Met een kraspen of iets dergelijks kun je het kogeltje vaak wel weer indrukken en doet het wel weer. Wil dit niet, oude nippel verwijderen en even bij lasaulec een paar nieuwe kopen. Nu weet ik zo niet of onze nippel metrisch of gasdraad bevatten dus even testen met een moertje erop draaien of even meenemen naar lasaulec.
Ik neem aan dat je schoonvader met conventioneel vet die Catterpillars doorsmeert (deden wij wel) dus das prima, zal wel iets opstaan als EP2 ofzo, altijd goed.
Succes,
Otto.
ps. ik heb hier niet zo`n smeerschema maar ga er eens onder liggen en kijk naar alle draaiende delen, daar zitten vaak ook de punten..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Smierplan
Hoi Dennis,
hier kun je een SMierplan vinden. Het geeft je in ieder geval een goed idee van waar de smeerpunten zouden moeten zitten. En ja, volspuiten tot je het nieuwe vet ziet. En volgens mij kan dit nooit te vaak, maar ik ben een smeer freak. Ergens wordt b.v. aangeraden om de 5000km, dat lijkt me geen gek streven. Veel zand en stof = vaker ;-).
http://www.mbfreaks.ja-woll.de/MB_Techn ... rplan.html
Bovendien staan er een aantal smeerplannen op de website, zie Documenten voor leden.
Groet,
Fulco
hier kun je een SMierplan vinden. Het geeft je in ieder geval een goed idee van waar de smeerpunten zouden moeten zitten. En ja, volspuiten tot je het nieuwe vet ziet. En volgens mij kan dit nooit te vaak, maar ik ben een smeer freak. Ergens wordt b.v. aangeraden om de 5000km, dat lijkt me geen gek streven. Veel zand en stof = vaker ;-).
http://www.mbfreaks.ja-woll.de/MB_Techn ... rplan.html
Bovendien staan er een aantal smeerplannen op de website, zie Documenten voor leden.
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Smeren; das iets wat een volbloed vetputter (bijnaam voor machinist) zijn hele leven doet..:P
Heb er dan ook wel wat over te vertellen.:)
De meeste smeerpunten op onze bussies kun je met een rotgang doorsmeren.
Er zijn echter uitzonderingen.
Als je bv nog een kruiskoppeling hebt met doorsmeerpunten, dan is het zaak om geen geweld te gebruiken.
Heel kalmpies an, en met weinig kracht pompen is dan het devies, daar je anders de afdichtingen kaduuk perst.
Dan moet je ook nog opletten met zomer en winter.
S'winters is dat vet veel dikker en verspreid zich dus ook moeilijker in het te smeren object waardoor de drukken al snel erg hoog kunnen oplopen.
Een gewone handvetpomp kan al snel 300 kg/cm2 druk maken, terwijl de handpompen met 2 "versnellingen" op hun sloffen de 750 kg/cm2 halen.
Vooral lagers met afdichtingen moeten dan ook uiterst voorzichtig gesmeerd worden.
En zoals Otto al terecht opmerkte: Smeren tot je nieuw vet ziet komen, anders heeft het weinig nut.
Nog ff iets over vetdiktes:
Er zijn 4 verschillende diktes verkrijgbaar voor de doehetzelvert.
Van EP-0 (heel dun vet voor automatische vetsmeerapparaten) to EP-3 (lekkere dikke smik voor warme omstandigheden)
Voor Nederlandse omstandigheden is EP-2 een goede keus, maar voor de africagangers zou ik EP-3 aanbevelen.
Ook EP-3 gebruiken indien het te smeren object zich in het machinekamertje bevindt.
Zoals op een ander topic valt te lezen is de temp daar nogal pittig hoog.
Tip: Een beetje ruime fuseepennen kunnen in NL nog een heel tijdje meegaan indien je er EP-3 in spuit.
En ze gedragen zich dan ff beter, want het vet rammelt er niet zo snel uit.
Dat EP is een standaard, maar niet altijd aangegeven op de verpakking.
De nummers 0 t/m 3 behoren altijd aangegeven te staan.
Als het er niet op staat dan kun je die verpakkig beter laten liggen en verder zoeken omdat je dan geen idee hebt welke dikte je in handen hebt.
Ook zijn er nog errug veel vetten voor diverse specialistische toepassingen, maar da's onzin voor onze antieke rammelbakken.
Gewone universele reutemeteut voldoet uitstekend bij bussies.
Mvg, Leo.:D
Heb er dan ook wel wat over te vertellen.:)
De meeste smeerpunten op onze bussies kun je met een rotgang doorsmeren.
Er zijn echter uitzonderingen.
Als je bv nog een kruiskoppeling hebt met doorsmeerpunten, dan is het zaak om geen geweld te gebruiken.
Heel kalmpies an, en met weinig kracht pompen is dan het devies, daar je anders de afdichtingen kaduuk perst.
Dan moet je ook nog opletten met zomer en winter.
S'winters is dat vet veel dikker en verspreid zich dus ook moeilijker in het te smeren object waardoor de drukken al snel erg hoog kunnen oplopen.
Een gewone handvetpomp kan al snel 300 kg/cm2 druk maken, terwijl de handpompen met 2 "versnellingen" op hun sloffen de 750 kg/cm2 halen.
Vooral lagers met afdichtingen moeten dan ook uiterst voorzichtig gesmeerd worden.
En zoals Otto al terecht opmerkte: Smeren tot je nieuw vet ziet komen, anders heeft het weinig nut.
Nog ff iets over vetdiktes:
Er zijn 4 verschillende diktes verkrijgbaar voor de doehetzelvert.
Van EP-0 (heel dun vet voor automatische vetsmeerapparaten) to EP-3 (lekkere dikke smik voor warme omstandigheden)
Voor Nederlandse omstandigheden is EP-2 een goede keus, maar voor de africagangers zou ik EP-3 aanbevelen.
Ook EP-3 gebruiken indien het te smeren object zich in het machinekamertje bevindt.
Zoals op een ander topic valt te lezen is de temp daar nogal pittig hoog.
Tip: Een beetje ruime fuseepennen kunnen in NL nog een heel tijdje meegaan indien je er EP-3 in spuit.
En ze gedragen zich dan ff beter, want het vet rammelt er niet zo snel uit.
Dat EP is een standaard, maar niet altijd aangegeven op de verpakking.
De nummers 0 t/m 3 behoren altijd aangegeven te staan.
Als het er niet op staat dan kun je die verpakkig beter laten liggen en verder zoeken omdat je dan geen idee hebt welke dikte je in handen hebt.
Ook zijn er nog errug veel vetten voor diverse specialistische toepassingen, maar da's onzin voor onze antieke rammelbakken.
Gewone universele reutemeteut voldoet uitstekend bij bussies.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
doorsmeren
Ik kreeg afgelopen zaterdag de tip de vooras even op te tillen tot de wielen vrij zijn alvorens daar heen en weer te racen met de vetspuit, als het gewicht van de auto er op staat schijnt het vet niet overal door te dringen.
Groet,
Arnold
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Gepiep
Dennis,
ik wil je vetpret niet bederven en af en toe lekker doorsmeren kan nooit kwaad,
maar het is geen garantie dat het gepiep ophoudt. Het zou ook nog een piepende schokdemper kunnen zijn 8) .
Smeer ze,
Gerard
ik wil je vetpret niet bederven en af en toe lekker doorsmeren kan nooit kwaad,
maar het is geen garantie dat het gepiep ophoudt. Het zou ook nog een piepende schokdemper kunnen zijn 8) .
Smeer ze,
Gerard
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Of het is natuurlijk gewoon een piepende rubber bus van je vering.
Daar kun je dan een beetje siliconenspray op spuiten en dan is t wel weer een tijdje verdwenen.
Het piepen en kraken kan ook nog komen van de stabilisatiestang.
Zelfde remedie, tenzij die rubbers helemaal weg zijn.
Gewoon vrouwlief flink laten hossen in die bus terwijl jij er onder ligt te luisteren Dennis. :P
Ps, jij had op het SV toch ook al een piepend rubber?
Linker voorveer, achterste rubber als ik me goed herinner.
Mvg, Leo.:D
Daar kun je dan een beetje siliconenspray op spuiten en dan is t wel weer een tijdje verdwenen.
Het piepen en kraken kan ook nog komen van de stabilisatiestang.
Zelfde remedie, tenzij die rubbers helemaal weg zijn.
Gewoon vrouwlief flink laten hossen in die bus terwijl jij er onder ligt te luisteren Dennis. :P
Ps, jij had op het SV toch ook al een piepend rubber?
Linker voorveer, achterste rubber als ik me goed herinner.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Jurg & Marleen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
- Locatie: Utrecht
Re: Smering
Zoals ze in de scheepvaart ook wel eens zeggen "de vetter, de better"
Gegroet Jurg. :P
Gegroet Jurg. :P
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Smering
:D :D :D :D :D :DMarleen van Gerven schreef:"de vetter, de better"
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Hebben we het nog steeds over smeren?
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten