gordels

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
mfellman
Contacteer:

gordels

Bericht door mfellman »

Hallo allemaal,

Vandaag weer iets verder gekomen met het kinderproof maken van de nieuwe aanwinst. Er zaten diagonaal gordels in (zijn toch nooit effectief geweest?). Die moesten eruit!

Nu heb ik voor in ieder geval driepunts gordels. Hiervoor moest ik echter wel een spannende beslissing nemen! Vanwege het ontbreken van een geschikt lasapparaat en bovendien nog wat andere zaken waar je dan mee te maken hebt heb ik voor het bevestigen van de rolmechanismen van de gordel (waar zou je als je het zou willen die oude niet rol-driepunts gordels vandaan kunnen krijgen) heb ik een gat in de buitenkant van de bus geboord. Deze actie (maar dan voor het hoogste bevestigingspunt) moet ook nog achter in de treinzit gebeuren voor het kinderzitje van onze dochter van 2. Voorlopig gaan we hier nog een geschikte afdekking voor vinden (mogelijk in de vorm van reflectors die we dan zeer goed vastkitten).

Voor de maxi cosy gaan we een montage maken boven de binnenste motorkap. Een buurman die ambulance chauffeur is begon gelukkig niet gelijk te huiveren toen ik de constructie uitlegde.

Binnenkort foto's. De foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn van mijn dochter met een onuitwisbare lach op haar gezicht in de gordels achter het stuur!

Marc

PS: Het volgende jaar of het jaar erop (maar zien wanneer er nog meer aangepakt moet worden) gaan we dan mogelijk de gordel bevestiging weer herzien en dan mogelijk ook meer laswerk voor de veiligheid. Dan zal ik echter tussendoor wel eerst weer een dashbord (dat deel boven de motorkap) moeten vinden (de originele was ook al niet zo fris meer).
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
A_A

Bericht door A_A »

He Hoi,
Bij mijn bus zitten de gordels in de deurstijl vast maar is er een gat gemaakt in het "kozijn" en er is een gat aan de binnenkant van het kozijn. De bout zit er doorheen en door het gat in het kozijn aan de kant van de deur kun je de moer er op schroeven en met een steek sleutel vast houden. Let op dat je bouten en moeren sterkte 8.8 gebruikt. Ik meen dat zwakkere bouten apk afkeur kunnen zijn. Mocht je willen kan ik een foto maken om het duidelijker te maken.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
winand

Bericht door winand »

Je hebt het over de gordels achterin zie ik (gat naar buiten boren -> hulde :lol: die afdichting aan de buitenkant komt wel weer goed),
maar hoe is het met de gordels voorin?
Ik heb (nog steeds :roll: ) geen gordels voorin. De bijrijdersstoel heeft een heupgordeltje waarvan ik me afvraag of de keurmeester zoiets wel goed kan keuren. Die stoel is zo'n losse, die met twee vleugelmoeren aan de bodem vast zit, zit er ook zoeen in jouw bus?
De bestuurder heeft dus helemaal geen gordel, maar bevestigingspunten hiervoor zijn wel aanwezig tegen op de plaatsen waar je ze zou verwachten. (een plug aan de wand en op de vloer, even onder de tapijten kijken)

Oh, en wat betreft dat dashboard.. Je bedoeld de 'klep' waar de asbak in zit? Die kun je makkelijk toonbaar maken door alles wat er op zit (lijm / tapijt, ..) eraf te schuren, grondverf en aflakken.. of het moet wel heel erg zijn :roll: En zelfs dan kan dubbellucht je aan onderdelen helpen.
Als je dit volgend jaar pas gaat doen heb ik nog een tip voor je;
Maak een onderdelen-verlanglijstje en zorg dat je naar het najaars- en voorjaarsweekend komt. Gegarandeerd dat je niet met lege handen thuis komt :)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
A_A

Bericht door A_A »

'k Bedoel in mijn geval ook de voorstoel gordels. Ik heb ze gekocht voor 50 euro vorig jaar. Komen uit een leger ambulance en zelfs in mijn '69 406 zitten de gaten ook.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
winand

Bericht door winand »

Ik zie dat je jouw bericht gepost had, voordat ik de mijne klaar had, vandaar dat ik je bericht niet had gelezen.
Een fotootje zal misschien wel helpen. Volgens mij heb ik ooit (hier?) ergens iets gelezen over die verschillende typen bouten voor gordels.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Wat een vlotte reacties :D

Tot nu toe zijn dus de gordels voor dus eerst aangepakt. Dat gat boren had ik al in gedachten voor de achterste (zou maar één gat zijn) maar door dat de rolmechanismen een bepaalde montage vereisten toch ook voor maar gedaan. We hadden gekeken of er nog mogelijkheden waren zonder boren door het plaatwerk maar dat leek niet te lukken. Dus maar met een beetje tegenzin boren (grote gaten boor buiten en 10 mm aan de binnenkant, eigenlijk 10 mm door en door voorboren). De stoelen die erin zitten zijn oude vliegtuigstoelen. Behoorlijk comfortabel maar met dat diagonale gordeltje ...... De bestuurdersstoel zit overigens nog wel redelijk met de rails vast maar de bijrijders stoel moest echt beter beveiligd worden. Hij zat maar met drie bouten vast.

Wat betreft de APK. Ik zou het niet weten want nu zitten er natuurlijk ook achteraf (waren de vorige ook al denk ik) geplaatste gordels in. Toen ik de onderdelen van de gordel overigens bekeek viel me op dat sommige punten toch wel dun waren.

De klep moest nu vooral wijken omdat daar nu dus de maxi-cosy komt. We willen onze jongste goed in de gaten kunnen houden (en ook veilig hebben in een ongeluk). maar deze klep was al wat gatenkaas geworden door de vorige eigenaren met metertjes enzo. Toch wel schattig zo'n ampere meter met een heel erg bruin pootje :shock: .

De oplossing voor de maxi-cosy is dus voor maximaal een jaar. Daarna houdt het nog niet op met uitdagingen omdat dan een tweede inderzitje op de bank geplaatst moet kunnen worden.

Marc

PS: Voor de gordels heb ik de voor en achter gordels uit een Volvo 440 uit 1992 gekozen. Kies niet een te nieuwe auto in verband met mogelijke gordelspanners en andere electronica ellende. Ik hoefde alleen de gordels-om dtectie kabeltje af te knippen.

PS2: Ik hoop bij een volgende weekend present te zijn (met de gehele familie als het aan mij ligt). En een verlanglijstje zal ik zeker maken maar ik ben zeker bang dat ik met meer terug kom dan dan dat er op het lijstje stond....
A_A

Bericht door A_A »

Beste M (weet je voornaam zo even niet)
lees ik dus goed dat je kind op de motorkist staat dan ?
tegen de kachel radiator aan?
PAs op met gordels los halen voor de pyrotechnische spanners !
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Hallo Arjan,

Mijn naam is Marc (onderaan bijna elk bericht :D ). Ons kind komt inderdaad boven de motorkist te zitten. Deze kist is van binnen al voorzien van geluidsisolatie. Het bouwsel er boven wordt ook voorzien van wat rubber strips op alle contact vlakken (nog meer contact demping). We zullen het niet zelf ervaren hoe het voelt maar gezien het feit dat we elke 2 uur een half uur pauze nemen (ook voor het voeden) moet dat wel goed gaan (ook al omdat we vermoedelijk niet meer dan maximaal 3 a 4 uur kunnen reizen (ook voor onze oudste).

Tussen de kachel en de maxi cosy komt in ieder geval ook nog een paar centimeter hout dus dat moet wel goed gaan denk ik dan.

De gordels zijn die zonder de spanners. Ik raadt iedereen af die te monteren (je mist gewoon de electronica om ze aan te sturen). Overigens is het sluitdeel (weet even geen betere naam) vermoedelijk tijdens de demontage wat hardhandig behandelt. We merken het wel bij de volgende APK.

Marc
winand

Bericht door winand »

Marc, zijn die volvo 440 gordels lang genoeg voor in de bus?
Normale autogordels halende afstand van de deurstijl tot de vloer niet.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Normaal niet als je het rol mechanisme op de vloer monteerd. Maar als je zo'n 20 cm onder het bovenste beugeltje de roller monteerd (en waar ik dus gaten voor het geboord in de deurstijl van buitenaf) dan past het wel. Ik heb in de bak die onder de stoel zit gaten geboord voor het klik-deel (waar je de gordel in vastzet) en voor het einde van de gordel. Rechts was de bak niet meer zo compleet dus daar heb ik ook nog metalen strips (naast de chassis ringen) gebruikt die met een tweede bout vast zitten.

Nu kan ik ver genoeg naar voren leunen dus dat lijkt geen probleem meer te zijn (en de smalste ben ik zeker niet). Ik heb voor wel de voorste gordels gebruikt. (Er lijken een paar centimeter verschil te zitten tussen de voorste en de achterste)

Marc

PS: Ik probeer zo snel mogelijk plaatjes te plaatsen.
mfellman
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Maar even twee foto'tjes van onze dochter die de gordels uitprobeerd.

Dit is een testopstelling. De gordel had wat problemen met het soepel oprollen en was dus "gemodificeerd" maar dat geeft natuurlijk geen goed gevoel tijdens de rit.
Afbeelding

Hieronder op de bestuurdersstoel is het rolmechanisme nog net te zien (ongeveer 20 cm onder het punt waar de gordel van de wand afkomt.
Afbeelding

Er is in ieder geval één iemand heeel eerg blij met het feit dat we een camper hebben :lol:

Marc

PS: Detail foto's wil ik ook nog plaatsen maar deze stonden op mijn mobiel.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Even eenopmerking over de rolgordelmechanismen:

Er zit soms in het rolmechanisme een extra voorziening die bij een vertraging (remmen/noodstop) de gordel reeds blokkeerd voordat de ruk aan de gordel optreed.
Let dus op dat de gordel goed gemonteerd zit!!!!!!!!!!!!!!!!!! niet op z'n kop of achterste voren.....
Weet niet zeker of erook linkse en rechtse gordels zijn,ik dacht bij de Dealer wel verschil gzien tehebben in de EPC (electronic parts catalog)

Frank
Arnold Smeets

veiligheidsgordels

Bericht door Arnold Smeets »

Als ze in een auto zitten zijn veiligheidsgordels onderdeel van de APK keuring. Overleg even met je keurmeester of hij het eens is met de uitgevoerde montage. Scheelt een onverwachte afkeur als het niet helemaal goed zou zijn!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als veiligheidsgordels een probleem zijn, dan hier even de tip van mijn keurmeester toen de rechtergordel van min 207D (1979!) defekt was:
Zet er een nieuwe gordel in of haal de stoel even weg voor de keuring.
Ik heb dat laatste gedaan omdat dat sneller ging dan nieuwe gordel vinden en bestellen.
(NB ja, ik weet dat er eigenlijk geen gordels in hoeven, maar wilde niet zeuren bij de goede man)

Terug naar de basis van dit topic, ik heb in de 207 ook destijds gordels voor de kinderen gemaakt, doordat ze dwars zaten waren rolgordels toen geen optie, maar gelukkig had iknog uit het kevertijdperk een paar 3-punts vaste gordels over. De constructie van de bevestigingspunten heb ik zelf beoordeeld/berekend, maar ik verstopte de gordels altijd onder de bankkussens bij de APK....juist ja om gezeur te voorkomen.

Frank
Plaats reactie