olie verversen OM616
- Berend G.
olie verversen OM616
Hallo,
Graag zou ik wat tips willen hebben over olie verversen van een OM616 motor (65pk type, die met trekstart knop) en de versnellingsbak.
Hoeveel liter carterolie en welk soort, merk?
Hoeveel liter versnellingsbak-olie en welk soort en merk?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij er iets over vertellen?
Groeten, Berend :)
Graag zou ik wat tips willen hebben over olie verversen van een OM616 motor (65pk type, die met trekstart knop) en de versnellingsbak.
Hoeveel liter carterolie en welk soort, merk?
Hoeveel liter versnellingsbak-olie en welk soort en merk?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij er iets over vertellen?
Groeten, Berend :)
Het gaat er niet om wat je doet....Maar hoe je het doet!
MB L407DG
MB L407DG
- melhof
Het forum staat vol geschreven met hoe dat moet.
Daarom krijg je niet zo veel antwoord waarschijnlijk.
Als je even zoekt vind je vast wel wat.
Zal het toch kort proberen:
Deze lijst is van de 307D van het Kroon Olie product advies.

Meestal heeft een auto zaak ook deze gegevens online.
Hier belangrijkste:
(maar als je dit zelf nog nooit hebt gedaan en geen voorgeschiedenis weet kun je het beste ze allemaal nalopen:
Motorolie:
10W40 of 15W40 (sommigen zullen nog weer anderen zeggen)
Maar bovenal: MINERALE OLIE en laat je absoluut geen synthetische of halfsyntheet aansmeren!
Voor je het weet gaat alles lekken omdat de nieuwere olien veel te goed schoonmaken.
=6,5L (maar in de praktijk minder)
Je moet ook een beetje motorolie in je injectie pomp doen. Hiervoor zit een grote rode dop, tot je er nog net een vinger kootje in kan stoppen.
Versnellings bak olie handgeschakeld:
ATF-A (Type A, Suffix A) dit is tegenwoordig voor automatische bakken, maar hoort ook in de oude MB handgeschakelden.
=1,7L bij 4bak en 2,5L bij 5bak
Differentieel olie:
Transmissieolie SP 101 (ik gebruik een ander merk maar wel speciaal voor differentieel)
=1,6L (bij de 307D)
Stuurhuis:
ATF SP 2032
=0,5L (bij de 307D)
Vergeet je remvloeistof niet bij te vullen.
Daarom krijg je niet zo veel antwoord waarschijnlijk.
Als je even zoekt vind je vast wel wat.
Zal het toch kort proberen:
Deze lijst is van de 307D van het Kroon Olie product advies.

Meestal heeft een auto zaak ook deze gegevens online.
Hier belangrijkste:
(maar als je dit zelf nog nooit hebt gedaan en geen voorgeschiedenis weet kun je het beste ze allemaal nalopen:
Motorolie:
10W40 of 15W40 (sommigen zullen nog weer anderen zeggen)
Maar bovenal: MINERALE OLIE en laat je absoluut geen synthetische of halfsyntheet aansmeren!
Voor je het weet gaat alles lekken omdat de nieuwere olien veel te goed schoonmaken.
=6,5L (maar in de praktijk minder)
Je moet ook een beetje motorolie in je injectie pomp doen. Hiervoor zit een grote rode dop, tot je er nog net een vinger kootje in kan stoppen.
Versnellings bak olie handgeschakeld:
ATF-A (Type A, Suffix A) dit is tegenwoordig voor automatische bakken, maar hoort ook in de oude MB handgeschakelden.
=1,7L bij 4bak en 2,5L bij 5bak
Differentieel olie:
Transmissieolie SP 101 (ik gebruik een ander merk maar wel speciaal voor differentieel)
=1,6L (bij de 307D)
Stuurhuis:
ATF SP 2032
=0,5L (bij de 307D)
Vergeet je remvloeistof niet bij te vullen.
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Voor wat betreft de half syntheet,.... Die zat er bij mij al in en dus is die er ook weer ingekomen. 15W40.
Ik heb die van de lidl erin 5 liter voor €7. Elke 3000-4000km word hij gewisseld.
Mijn OM615 heeft volgens het boekje 4 tot 6 liter nodig met oliefilter. Die van mij had genoeg aan een dikke 5 liter.
Dennis
Ik heb die van de lidl erin 5 liter voor €7. Elke 3000-4000km word hij gewisseld.
Mijn OM615 heeft volgens het boekje 4 tot 6 liter nodig met oliefilter. Die van mij had genoeg aan een dikke 5 liter.
Dennis
- winand
Ik heb gisteren speciaal voor die olie een lidl opgezocht, en dacht daar goedkoop 3 x 5 liter mee te nemen.
Ze hadden maar 1 soort olie:
- 15w40
- Voor zowel benzine als dieselmotoren ( :shock: )
- Het is niet geheel minerale olie, voor zover ik de verpakking begreep zitten er synthetische toevoegingen in.
Ik heb de olie maar laten staan. Toch maar de olie van de bouwmarkt (15w40, mineraal, speciaal voor diesel)
Is deze Lidl olie dezelfde olie als jij gebruikt Dennis? Weet je zeker dat dit en goede keus is?
Ze hadden maar 1 soort olie:
- 15w40
- Voor zowel benzine als dieselmotoren ( :shock: )
- Het is niet geheel minerale olie, voor zover ik de verpakking begreep zitten er synthetische toevoegingen in.
Ik heb de olie maar laten staan. Toch maar de olie van de bouwmarkt (15w40, mineraal, speciaal voor diesel)
Is deze Lidl olie dezelfde olie als jij gebruikt Dennis? Weet je zeker dat dit en goede keus is?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Roger 1100
- Contacteer:
Zit daar werkelijk zoveel verschil in? Ik heb er eigenlijk nooit echt naar gekeken of het synthetisch of mineraal is. Mijn bussie lekt dus ook nog wel eens een druppeltje, met als resultaat inmiddels een aardige olieplek op de plek waar hij (inmiddels ca. 2 jaar) dagelijks staat. Heeft iemand een idee hoe je die olieplek het beste weg kan krijgen? Oplosmiddelen? Hogedrukspuit?melhof schreef: Maar bovenal: MINERALE OLIE en laat je absoluut geen synthetische of halfsyntheet aansmeren!
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- winand
Als ik me niet vergis, zorgen de synthetische produkten ervoor dat alle vuiligheid en aangekoekte restjes olie en vuil losgeweekt worden. Dit wordt vervolgens meegenomen door het systeem en kan ergens anders voor verstoppingen zorgen e.d.
Prima, een schone motor zou je denken, maar bij onze motoren zijn gemaakt in een tijd waarin de fouttoleraties bij maatgeving en spelingen groter waren dan tegenwoordig. Een minerale olie zorgt er mede door dit 'aankoeken' ervoor dat teveel aan speling verminderd kan worden.
Dus ga je synthetische olie gebruiken, heb je niet alleen risico dat het losgeweekte spul problemen geeft, maar ook kan er meer speling komen op de bewegende delen wat meer slijtage tot gevolg heeft.
Ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje klopt.
Ik neem geen risico, en ga enkel voor minerale olie.
Prima, een schone motor zou je denken, maar bij onze motoren zijn gemaakt in een tijd waarin de fouttoleraties bij maatgeving en spelingen groter waren dan tegenwoordig. Een minerale olie zorgt er mede door dit 'aankoeken' ervoor dat teveel aan speling verminderd kan worden.
Dus ga je synthetische olie gebruiken, heb je niet alleen risico dat het losgeweekte spul problemen geeft, maar ook kan er meer speling komen op de bewegende delen wat meer slijtage tot gevolg heeft.
Ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje klopt.
Ik neem geen risico, en ga enkel voor minerale olie.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Hier nog een LIDL grootverbruiker.
Als het goed is staat er de Mercedes classificatie op dus moet het goed zijn.
Ik rijdt er al jaren mee in mijn 314 motor, zeker toen het verbruik de 1:250 naderde was het de beste optie.
Ook nu er een andere motor in ligt heb ik na de eerste olieverversing gewoon weer LIDL gepakt, want 7000km met 1:500 is toch nog veel olie...
Frank
Als het goed is staat er de Mercedes classificatie op dus moet het goed zijn.
Ik rijdt er al jaren mee in mijn 314 motor, zeker toen het verbruik de 1:250 naderde was het de beste optie.
Ook nu er een andere motor in ligt heb ik na de eerste olieverversing gewoon weer LIDL gepakt, want 7000km met 1:500 is toch nog veel olie...

Frank
- Berend G.
Hoi Frank,
klinkt niet zo best... die 616 van mij gebruikt 1:1500 of soms nog minder, en lekt op een beetje zweet na geen olie. Het moet wel leuk blijven
Misschien dat die olie van de Lidl alleen maar een dorst opwekker is? En heeft Winand gelijk, en wordt de speling uiteindelijk zo groot dat de olie er letterlijk door heen valt..??
Wie weet is de Lidl olie wel geschikt voor Mercedes van de laatste jaren, en minder geschikt voor de wat oudere zuiplappen? 
Mineraal klinkt zeker niet verkeert.......
Berend
klinkt niet zo best... die 616 van mij gebruikt 1:1500 of soms nog minder, en lekt op een beetje zweet na geen olie. Het moet wel leuk blijven

Mineraal klinkt zeker niet verkeert.......
Berend
MB L407DG
MB L407DG
-
Berend,
Het verbruik van mijn 616 is ook vergelijkbaar met de jouwe, maar een 314 is een ander verhaal, is ook al veelover geschreven.....
Het mercedes zakboekje voor monteurs geeft aan dat voor een 508D (314motor) een maximaal aanvaardbaar olieverbruik op 0,25 l / 100 km ligt. En dat is dus 1:400
Bij mij ging het verbruik na een (bijna) vastloper naar de 1:250 en dat is toch net te veel en 4000 km na de vastloper ging de koppakking er toch ook aan, dus werk aan de winkel vorig voorjaar
frank
Het verbruik van mijn 616 is ook vergelijkbaar met de jouwe, maar een 314 is een ander verhaal, is ook al veelover geschreven.....
Het mercedes zakboekje voor monteurs geeft aan dat voor een 508D (314motor) een maximaal aanvaardbaar olieverbruik op 0,25 l / 100 km ligt. En dat is dus 1:400

Bij mij ging het verbruik na een (bijna) vastloper naar de 1:250 en dat is toch net te veel en 4000 km na de vastloper ging de koppakking er toch ook aan, dus werk aan de winkel vorig voorjaar

frank
- Berend G.
-
Een deel lekt er gewoon uit via de keerringen , een deel gaat via wat overdruk in carter mee in de carterontluchting en ook kan er gezien de constructie ook nog oliedamp worden aangezogen als de klepdekselpakking lekt/niet vastgenoeg zit....... de rest gewoon langs de zuigers meeverbranden en de uitlaat uit.
Frank
Frank
- Detlev
Wat een rare 314 heb ik dan.....vorig jaar 4500 km gereden en kreeg er amper een half litertje ingeperst
Denk dat een goed afgestelde, goed onderhouden motor toch het verschil uitmaakt. Niet dat dat mijn verdienste is, hij is gewoon nou een maal zo gelukkig! Ik weet niet hoe oud de motor is, de bus is uit '69, rijd lekker, start altijd, ook koud.
Als ik al die verhalen hoor over dat oliegeslurp ben ik blij dat ik maar heeeeel af en toe, inderdaad minerale olie, ga halen bij de "Action", daar hebben ze 'm namelijk ook.

Denk dat een goed afgestelde, goed onderhouden motor toch het verschil uitmaakt. Niet dat dat mijn verdienste is, hij is gewoon nou een maal zo gelukkig! Ik weet niet hoe oud de motor is, de bus is uit '69, rijd lekker, start altijd, ook koud.
Als ik al die verhalen hoor over dat oliegeslurp ben ik blij dat ik maar heeeeel af en toe, inderdaad minerale olie, ga halen bij de "Action", daar hebben ze 'm namelijk ook.
Mercedes 406 uit 1969
- Leo
- Site Admin
Detlev schreef:..vorig jaar 4500 km gereden en kreeg er amper een half litertje ingeperst
Dit is een herhaling van zetten mannen, want er is al veel over dit fenomeen geschreven.Ben schreef: Ik ververs om de 15000 kilometer, of twee keer per jaar mijn olie en dan moet er eigenlijk een halve liter bij.
Die wonderbaarlijke motoren van jullie lekken diesel in de smeerolie via de HD of LD brandstofpomp.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
effe voor de duidelijkheid..: geen olieverbruik kan niet, wat wel kan is niet opgemerkt olieverbruik....
dit kan verschillende oorzaken hebben, oliedom komt ook ergens vandaan
dit geldt onder alle weersomstandigheden.... :)
heb hier nog een maaimachine staan die geen olie verbruikt......,hoef ik ook nooit kleppen van te stellen overigens.....
dit kan verschillende oorzaken hebben, oliedom komt ook ergens vandaan
dit geldt onder alle weersomstandigheden.... :)
heb hier nog een maaimachine staan die geen olie verbruikt......,hoef ik ook nooit kleppen van te stellen overigens.....
-
Die onderhoudsvrije maaimachine zal wel zo'n duwding zijn met nylon lagers......
En een vertoetelde 609D is ook wat anders als een afgeragde 508D.....
Maar even een serieuze opmerking over de olieverbruikverhalen:
ik heb uit eerste hand van een MB werklplaatschef het verhaal dat destijds (jaren 80) de nieuwe Dusseldorfers soms af fabriek een olieverbruik hadden van meer dan 1:1000
:D
Frank

En een vertoetelde 609D is ook wat anders als een afgeragde 508D.....

Maar even een serieuze opmerking over de olieverbruikverhalen:
ik heb uit eerste hand van een MB werklplaatschef het verhaal dat destijds (jaren 80) de nieuwe Dusseldorfers soms af fabriek een olieverbruik hadden van meer dan 1:1000

Frank
- Roger 1100
- Contacteer:
-
- Berend G.

Wat een praat in een keer via dit topic, en dat terwijl het weken stil was....
Wel gezellig

Berend
MB L407DG
MB L407DG
-
ps: ik ga binnenkort ook maar kleppen stellen bij mijn elektrische grasmaaier, je hoort de gekste berichten tegenwoordig dus dat zal wel hard nodig zijn
[/quote]
haha, nog even er er gaat iemand vertellen dat er 2tact dieselmotoren bestaan waar je toch kleppen bij moet stellen........
overigens ben ik er niet van gecharmeerd beticht te worden van het bezit van een electrische maaier met kunststof lagers......dit overkomt me zelfs op camperforum niet............
:P

haha, nog even er er gaat iemand vertellen dat er 2tact dieselmotoren bestaan waar je toch kleppen bij moet stellen........
overigens ben ik er niet van gecharmeerd beticht te worden van het bezit van een electrische maaier met kunststof lagers......dit overkomt me zelfs op camperforum niet............

- Leo
- Site Admin
- paulv
Aan alle belangstellenden
:
Kijk eens naar de mooie (bewegende) plaatjes van o.a. een tweetaktdiesel met kleppen :shock: !
http://www.timloto.org/download/video/d ... spuit.html
Groeten 8) ,
Paul
Ps. mijn OM314 verbruikt 0,5 l olie per 5000 km (inclusief diesel)

Kijk eens naar de mooie (bewegende) plaatjes van o.a. een tweetaktdiesel met kleppen :shock: !
http://www.timloto.org/download/video/d ... spuit.html
Groeten 8) ,
Paul
Ps. mijn OM314 verbruikt 0,5 l olie per 5000 km (inclusief diesel)
Bezoek altijd welkom!
- Berend G.
Nog ff een paar maandjes geduld, en dan heb je geen last mee
[/quote]Nog ff een paar maandjes geduld, en dan heb je geen last meer van me..
Mvg, Leo.
Met pensioen Leo:
Of het roer (stuur) om
Groet, Berend :D
Mvg, Leo.
Met pensioen Leo:

Groet, Berend :D
MB L407DG
MB L407DG