Het dak moet geverfd worden

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Schuren, grondverf , Owatrol, nog meer schuren... :shock:
Wat een werk, wat een werk..
Als ik zo de 1300 vierkante meter van m'n boot zou moeten doen, dan had ik er een levenstaak aan.

Dus doen we het hier anders, en zo ook met de voertuigen:

Ontvetten met Rookrein, heel goed naspoelen met de hogedrukreiniger, en rollen met die hap.
Direct na het rollen heel licht met een sleetse kwast van boven naar onder nastrijken.
Een goeie thinnerverf slaat dan prachtig dicht, en blijft zitten voor het leven.
Als je zorgt dat je een verfsoort met veel pigment gebruikt (hier dus Hempel of Sigma), en je zorgt dat ie mooi ingedikt is, dan is 1 laag al voldoende om het optisch mooi te krijgen.

Bij thinnerverf zie ik echt het nut van schuren niet, want de thinner in de nieuwe verf lost een laagje van de oude verf op zodat het hecht als de hel.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
brabopaul

Re: Het dak moet geverfd worden.

Bericht door brabopaul »

Gerrit J schreef:Ha die Paul . Nog steeds zin in de klus?
Probeer met ervaring en kennis je een beetje op weg te helpen.Volg met grote belangstelling discussie, wil hierbij enkele dingen vragen en of opmerken. Aan Buster gaat regelgeving voor particulieren zover, dat buitenschilderwerk reinigen met ammonia en schuren wat stof geeft verboden is.
Aan Saskia en Herman je geeft de kleur die Paul wil geven meteen een functie, Kleuren vertalen het innerlijk van een mens naar buiten, de functie komt op een tweede plaats.
Aan Ben welke kleur heeft van der splinter in de winter.
Aan stille Willy, waarom wassen met ammonia als de grondverf er al op zit, grondverf geeft altijd strepen gaat deze verf vloeien
Waarom een lak vermengen voor het vloeien elke (goede) lak vloeit als een spiegel.
Ben benieuwd naar reactie,s
Laten we wel in het oog houden de vraagstelling van Paul, om zijn dak te schilderen.
Gr, Gerrit J.
:D Ik kan niet wachten tot het 1 augustus is en ik aan de klus kan beginnen. :D

Maar over dat schuren... Ik wil van de zomer ook de raamkozijnen aan de voorkant van mijn huis opnieuw in de lak zetten. Die moet ik toch ook schuren... Dat moet toch gewoon mogen of is dat anders dan een auto schuren?
Verder filter ik er een beetje de antwoorden uit zoals ik denk dat ik ze het beste toe kan passen.
Trouwens... de kleur van het dak, daar heb ik zelf helemaal niks over te zeggen... Marije heeft de broek aan thuis :wink:

Overigens apprecieer ik alle tips, kennis, aandacht, raadgevingen enz enorm.
Dank jullie. En ik ga morgen voor het eerst de bus testen. We gaan naar de Ardennen. Dus mocht iemand een verdwaalde zwarte exbrandweer 409 tegenkomen. Stuur hem richting Zuiden!

groet Paul
Ervaring is het leren van je fouten, sommige mensen hebben veel ervaring.
Gerrit J

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Voor Leo.
Paul vraagt informatie voor het schilderen van het dak van zijn bus, niet van een schip, een schip wordt gecoat.
Schilderen is en blijft een arbeidsintensieve bezigheid.
Een optimaal resultaat kan worden verkregen, als alle behandelingen worden uitgevoerd, zonder schuurwerk is dit uitgesloten.
Als je alles wilt verpakken in een behandeling noem ik het teren.
T,is maar wat je wilt.
Nogmaals laten we Paul helpen om een plan te maken op zijn vraag
Gr Gerrit J.
Stille Willy
Contacteer:

Bericht door Stille Willy »

Ja gerrit,
Het toevoegen van Owatrol zodat het beter vloeid doe je hooftzakelijk om een beter rezultaat te krijgen. Wanneer er ietsje wind staat en je verft met een kwast krijg je strepen en/of met de rol een sinasappelhuid. Het tweede voordeel is een betere hechting.
O ja sjetten is met liefde een spiegelende laag op het objekt aanbrengen
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Hoi Gerrit,

niet zo minderwaardig over het verven van schepen hoor.
Het gros van de Wieringer vissersvloot zit strakker in de lak dan de meeste jachten waar mensen zich de hele winter het lazerus op geschuurd hebben.
Kom eens kijken op de Visserijdagen en stel je mening bij.

Jij bekijkt het waarschijnlijk uit de professionele hoek.
Daar ben ik altijd voor te vinden, want vaklui zijn op dit forum een schaars goed. :?
Ik heb na ruim een jaar schrijven & 2 Sleutelveldjes een beetje ervaring opgedaan met de welwillende amateurs die in de bussies rijden.
Waar ik een stel kleppen in 5 minuten stel, heb ik mensen uren zien klojen om dan alsnog niet best te eindigen.
Schilderen is ook zo'n vak wat je pas na jaren goed in de vingers krijgt.
Ga er hier dus nooit van uit dat iedereen dezelfde kwaliteiten heeft als jijzelf. :wink:

Schilderen is -ondanks die paar duizend vierkante meter bootjes- mijn vakgebied niet, maar ik weet 1 ding heel zeker:
Hoe veel je tussendoor ook schuurt en schoonmaakt, het eindresultaat is tóch afhankelijk van de kwastvaardigheid & ervaring van de schilder.
Daar Paul niet veel ervaring lijkt te hebben, is een loeistrakke eindlaag waarschijnlijk een utopie.
Daar helpt geen schuurpapiertje tegen, want die kun je op de laatste laag niet meer gebruiken.
Dus waarom zou hij dan al die moeite doen? :shock:

Maar ieder zijn vak, ik hou m'n kop al. 8)

Schilder ze,

mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Maar ieder zijn vak, ik hou m'n kop al.

Tjonge jonge Leo, heb je nu ook al verstand van schilderen? :wink:
Schilderen is een vak, zoals alle beroepen die met handen uitgeoefend worden. En zoals al die beroepen hebben ze daar ook vakmannen (en vrouwen natuurlijk) in.
Die tip van Leo is een hele goede. Ik heb met de meest uitlopende donkerkleurende uit het oosten komende mennekes gevaren en als je die een kwast met verf gaf keken ze je aan zo van: "is dat bestek en kennen we dit eten?" Welnu, een cursusje schilderen voor beginners is dan inderdaad, met een roller aanbregen en dan nastrijken met een kwassie, het resultaat is verbluffend (vonden die oosterse mennekes ook :wink: "

Succes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Berthil

Bericht door Berthil »

Leo schreef:Waar ik een stel kleppen in 5 minuten stel, heb ik mensen uren zien klojen om dan alsnog niet best te eindigen.
Dat viel toch nog wel mee, m'n bussie rijd nog steeds. :wink:
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
paul snip
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Ik doe het heel anders. Ik heb een goeie verfspuit bij de compressor, en gebruik uitsluitend proffesionele 2 komponenten autolak. Dat geeft, op een paar onvermijdelijke stofjes na, een spiegelglad resultaat.

Eerst schuren. Voor een bus hoeft dit niet zo super glad. Neem 240 Frecut (speciaal voor lak schuren, gaat niet zo snel dicht zitten). Dan breng ik een laag 2 komponenten Surfacer aan. Dit is een soort spuitplamuur. Het geeft een heel glad resultaat en je kunt er schuurkrassen en andere oneffenheden mee wegspuiten. Overigens heeft dit niet echt hele goeie roestwerende eigenschappen. Dus op blanke plaat moet je beginnen met Zink-spray, of nog beter Epoxy (duur!) of Washprimer. Vervolgens de 2 komponenten kleurlak. Het eindresultaat wordt super glad.

Dat bij gebruik van thinnerverf schuren niet nodig is, wil ik bestrijden. De bussen zijn gespoten in 2 komponenten autolak, af fabriek. Eenmaal uitgehard lost dit niet weer op met thinner. Schuren is altijd verstandig.
Niet te grof, dat hebben ze bij mijn THW 407 busje gedaan. Dat wordt nog een hele toer om die krassen eruit te krijgen.
Saskia

Re: Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Saskia »

Gerrit J schreef:Aan Saskia en Herman je geeft de kleur die Paul wil geven meteen een functie, Kleuren vertalen het innerlijk van een mens naar buiten, de functie komt op een tweede plaats.
De kleur van een bus moet je volgens mij een beetje praktisch bekijken. Vandaag heb ik zin in zee, dus hup: zee op de bus.

Afbeelding
Afbeelding

groetjes van Saskia
Buster

Bericht door Buster »

Aan Buster gaat regelgeving voor particulieren zover, dat buitenschilderwerk reinigen met ammonia en schuren wat stof geeft verboden is.
waar ik op doel is dit :!:
uit de APV gemeente Amsterdam

Artikel 8.9
Verontreiniging van de weg en het water.
1. Het is verboden, de weg te verontreinigen, alsmede een voorwerp op de weg te plaatsen, waarvan door die
plaatsing afstand wordt gedaan.
2. Het is verboden, op of aan de weg eetwaren te bereiden, of voor reclamedoeleinden voorwerpen,
reclamemonsters of ander materiaal onder het publiek te verspreiden of te doen verspreiden.
3. Het in het eerste en tweede lid bepaalde geldt niet:
a voorzover de Wet milieubeheer of de Afvalstoffenverordening van toepassing is;
b als de verontreiniging het redelijkerwijs niet te voorkomen gevolg is van werkzaamheden.
4. Degene die de in het derde lid, onder b, bedoelde werkzaamheden verricht, is verplicht, de weg in de
omgeving van de plaats waar de werkzaamheden worden verricht, te reinigen onmiddellijk na het beëindigen van
de werkzaamheden en ook voordien als een toezicht houdende ambtenaar dat verlangt.
5. Burgemeester en Wethouders kunnen van het bepaalde in het tweede lid ontheffing verlenen, die kan worden
geweigerd met het oog op het belang van het voorkomen van verontreiniging, de openbare orde en veiligheid en
gelet op het belang van de kwaliteit van de openbare ruimte.
6. Het is verboden, stoffen en voorwerpen die een hinderlijke stank verspreiden, het water kunnen
verontreinigen, voor de gezondheid schadelijk kunnen zijn of tot verondieping van het water kunnen leiden, of
blijven drijven, rechtstreeks in het openbaar water dan wel op een plaats vanwaar deze stoffen of die voorwerpen
direct in het openbaar water kunnen terechtkomen, te deponeren of te doen geraken.
7. Het bepaalde in het zesde lid geldt niet, voorzover het bepaalde in de Wet Verontreiniging
oppervlaktewateren, de Plassenverordening Noord-Holland, de Verordening bescherming bodem- en
grondwateren Noord-Holland dan wel de Verordening verontreiniging oppervlaktewateren Noord-Holland van
toepassing is.

Het is aan de plaatselijke diender hoe hij hier mee omgaat, en als hij vind dat er vervuiling plaatsvind zal hij een bon schrijven. en dan hopen dat die niet voor vervuiling van het oppervlaktewater wordt gegeven.

Je moet over dit onderwerp ook weer niet te dramatisch doen het moet vooral leuk blijven :P
Ik doe natuurlijk ook wel het een en ander op straat :oops: maar een hele bus aanpakken valt natuurlijk erg in de gaten.

Als er mensen zij die ideeen hebben dan hoor ik dat graag.
De zelfklusplaatsen die ik ken zijn te duur voor grote klussen of de bus past niet naar binnen.

een grote loods van de club of met een aantal leden onderling per regio zou een uitkomst zijn :idea:
Buster is de L407D OM617.910 van Frank, Natascha, Stern en Foss.
21-GB-69

Bericht door 21-GB-69 »

je kan proberen nu bij een jachtwerf ruimte te huren, de meeste boten zijn uit de loods en varen nu (behalve die van mij natuurlijk).....

Kees
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 15 aug 2007, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Stille Willy
Contacteer:

Bericht door Stille Willy »

He Buster

Mag je nog wel ademen. Of alleen maar inademen en niet meer uitademen.
Ben blij dat ik in Rotterdam woon
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Buster

Bericht door Buster »

Ik denk dat het per lokatie erg verschilt.
Ik heb hier het nadeel dat er hier een vreselijke zeikerd woont :evil: die gewoon de politie of het handhavingteam belt. Ik heb door zijn toedoen ook al eens een oranje sticker gekregen omdat onze vorige bus te lang op een plek stond. :evil: :evil:
Ook is er in onze directe omgeving nieuwbouw en ook deze mensen stellen klusen niet op prijs.

Maar ik kan een tunnel graven voor de bus :idea: :idea: dan is het voor hun gevoelige oogjes mischien ook wel beter/ :lol:

die tip van een werf is zeker niet gek ik ga gelijk op internet zoeken :idea:

Groet Frank
Gerrit J

Het dak moet geverfd worden.

Bericht door Gerrit J »

Hoi Leo.
Minderwaardig over schepen schilderen? verre van dat, ik weet dat de schipper-eigenaar zijn schip zeer goed in de verf heeft staan, veelal een lust voor het oog, het is immers zijn werk en zijn leven.
Je zegt ik hou mijn kop wel, zal niet meevallen met 1594 berichten achter je naam.
Of Paul handig is weet ik ook niet, ik weet wel, wat je niet wilt kun je niet,
wat je wilt kun je ook. Wij proberen zo via dit forum hem op weg te helpen, met veel informatie hier en daar een kwinkslag, is het leuk als je later zal horen dat het hem gelukt is
Ik las over nastrijken met een kwassie, dit gebeurt nog steeds, heb het geleerd als slechten of dassen, nu worden luchtbelletjes in de lak op dezelfde wijze weggepoetst.
Heb een vraagje over weekmaken van twee komp, autolak.
Kan dit met MEK-methylehylketon (gaat wel goed op poeder-coating)
Hoor het wel.
Gr Gerrit J.
marieke

carrosserie

Bericht door marieke »

Ik wil ook mijn busje gaan schilderen. Maar hoeveel liter verf heb ik nodig voor een legerambulance,korte uitvoering? Het dak wordt een andere kleur,dus die hoeft niet meegerekend te worden.
Het dak wil ik met Hammerite overschilderen,heeft iemand daar ervaring mee?
winand

Bericht door winand »

Ik heb laatst mijn dak geverfd:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 1016#21016
Ik heb daarvoor denk ik de helft van de 2,5 liter bus gebruikt (2 lagen aangebracht)
Ik ben nog steeds erg blij met het resultaat.
Ik ben nu bezig met de rest van de bus een andere kleur te geven.
Vandaag de grondverf gedaan op het donkere deel van de bus.
Een verslagje volgt nog.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
evelyn25
Contacteer:

duur kan altijd nog

Bericht door evelyn25 »

beste mede-bussers bij de firma zandleven (leeuwarden http://www.zandleven.com ) heb ik acraton 2 componenten epoxyverf besteld. (acraton OT en 2V20 harder) SUPERSPUL ik betaald 8,34 euro de liter (bestelde wel meteen 20 liter) in zilverachtig grijs en absoluut niet arbo-vriendelijk. dit gebruik ik nu voor de buitenkant van ons stalen schip.
je gebrijpt, dit gaat ook op de bus!! strax. met een lakkleurtje geef ik hem (haar) de definitieve kleur.
Laat je niet bangmaken door de groothandel, tis immers jouw geld, bestel anders via iemand met een btw-nummer
succes
Plaats reactie